Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:45

ik was niet helemaal duidelijk. Ik heb een verhard pad rondom mijn bak lopen. Dan komen ze uit in de winterwei, die lopen ze nu dan ook helemaal zwart. Maar ik wilde een 8 maken, met een pad over de weides heen, de andere kant op. Ze hebben ruimte zat hier. En soms dus even geen weidegang. Als ik dat pad maak, heb ik weer veel draden en dat is ook onhandig, zeker met sloten en draden open en dicht doen. Lopen ze het bij de ingang weer kapot. ik kijk t nog even aan.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:49

Ah zo. Dus eigenlijk een uitbreiding vd bestaande track?

Uitbreiden kan altijd nog.

Hier gaat het ook in fases.
Afgelopen 3 jaar extreem veel geïnvesteerd. Nu weer even sparen en dan verder.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:37

Ik wou eerst ook een achtje maken, maar ga het in eerste instantie toch bij een lang heen-en-terugpad houden om toch zoveel mogelijk weide over te houden. Vanvoor het paddockgedeelte, ook vanachter een rustplek en verder weides.

Ondertussen overal alle prikkeldraad weggehaald. Eens het echt van ons is gaan we beginnen met alle palen te vervangen/zetten.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:54

Anke schreef:
Ah zo. Dus eigenlijk een uitbreiding vd bestaande track?
.

Yep.

Door het land te renoveren; ophogen en rond te leggen, kunnen ze er nu vrijwel altijd op. Dat kregen ze erbij. Ik dacht eerst dat ik er een pad doorheen moest maken voor de winter. Maar t gaat wel zo. Alhoewel ze nu niet op de grote, nieuwe weide lopen.

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:16

Zijn er hier mensen met een groente tuin? Gebruiken jullie daar de paardenmest ook voor?
Ik wil graag extra wortels planten voor de paarden, hoeveel extra zouden jullie doen? Zijn er nog andere groenten/fruit die ik voor de paarden kan planten?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:23

Ja ik heb een moestuin. En gebruik oude paardenmest. Het moet wel een half jaar liggen op de composthoop. En dan kan je het heel goed gebruiken!
Onze groenten groeien beter dan die van de buren. We zitten op dezelfde grond. Enige verschil is dat ik paardenmest gebruik :D En we kunnen er 's zomers haast niet tegenaan eten.
Wortels heb ik ook in de moestuin. Daar moet je grond wel goed los voor zijn, anders krijg je van die dikke korte stompjes :')
Hoeveel extra je wilt planten hangt een beetje van je beschikbare ruimte af. Ik had maar 1 m2 om het te proberen. Maar daar zijn best lekkere wortels uit gekomen. Ze waren wel misvormd, omdat de grond nog te hard was. 2e jaar ging het al beter. :)

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:30

Nou het word best een grote tuin, ik heb eigenlijk geen idee wat ik allemaal moet gaan planten. Wil een beetje combinatie boomgaard/groententuin maken, dus sowieso appels, peren, wortels, aarbeien en tomaten... Verder geen idee! Wat heb jij allemaal Chasey?

Oh en groene uitjes!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:37

Ik heb (even in geheugen graven) zo uit mijn hoofd:
Wortels,
Uien,
Palmkool,
Red Russian,
Rodebieten,
Frambozen,
Appelboom,
Perenboom,
Aardbeien,
Peultjes,
2 bonensoorten, maar kom niet op de naam. 1 groeit als een mini struikje gewoon laag en de ander klimt echt meters hoog.
Broccoli,
Verschillende soorten sla.
Lente uitjes,
Snijbiet,
Spinazie,
Verschillende kruiden. Zoals platte peterselie, bonenkruid, bacilicum, rozemarijn ed.
Geloof dat ik het dan aardig heb. Maar ik zal vast wel wat vergeten zijn. :=

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:42

Oh da's al een aardig lijstje! Daar kan ik wel wat mee, dankjewel! :j

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:46

Ohhh en ik vergeet het belangrijkst! Aardappels!!! Haha. Ook verschillende soorten. Maar de namen weet ik niet meer. In ieder geval grote gele, kleine rode en nog een soort.
De kleine rode waren super lekker om eigen patat van te maken. De anderen waren daar niet geschikt voor, maar waren weer super lekker voor stampotten of gewoon te koken.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:52

Gebruiken jullie hiervoor mest met stro, vlas of houtkrullen? Of maakt dat niet veel uit?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:57

Ik heb niks tussen de mest. Heb geen stalbedekking. Ik mik de mest gewoon op de composthoop.
Weet niet precies hoe dat dan gaat met mest waar vlas of stro tussen zit.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:29

De beste wensen voor iedereen!

Kvulden, ontzettend veel sterkte met het grote verlies.

Ik heb niet echt goede doelen voor het nieuwe jaar, ben tenslotte al weer even op een missie: Weer een eigen paard. Heb nu zo ongeveer alles rond wat dat betreft, alleen het paard zelf nog.
Ben in ieder geval wel zo ver nu dat ik geen concessies meer wil doen omdat ik zo graag een paard wil (zegt ze heel stoer, want oog valt nog steeds op hete Lona types), simpelweg omdat ik zo lang niet gereden heb, ik niet weet of ik een projectje rijtechnisch/uithoudingsvermogen/etc. aan ga kunnen. Dus ik spaar nog even door en dan gaat hopelijk de grote zoektocht beginnen binnen niet al te lange tijd.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:32

MM, heb mij laten vertellen dat stro het beste werkt. Een goede composthoop bestaat namelijk ook uit bruin materiaal (bladeren, oud hooi etc.).
http://www.bio-ron.com/producten/bodemb ... maken.html
Maar in die link staat ook weer houtafval als bruin materiaal. Misschien maakt het wel helemaal niet uit?

Succes met het zoeken MiniMeLona, altijd spannend :)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:37

Klinkt goed MiniMe :) Fijn dat je al bijna toe bent aan de zoektocht :)

Ik heb op de compost hoop idd ook oud blad, oude planten etc. :) En wat kleine stokjes. (die schep ik automatisch mee als ik de mest uit de paddock haal).

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:56

Ik heb fruit en een moestuin. En ik composteer alles. Eet bijna t jaar rond van het land. Alleen vanavond dan weer zuurkool uit een pakje :) Zo, de composthoop moet weg, en ik moet nog even doorscheppen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:33

Dat vind ik echt knap, Antheman! Wij hebben wat fruit, maar dat schiet echt niet op. Wel veel bramen en ook wel frambozen. Maar verder staan de bomen er voornamelijk voor de sier. De kersen lusten de spreeuwen eerder dan wij en de peer en appel maken wel bloesem, maar geen fruit. Bleek geen zelfbestuiver, dus nu wat anders ernaast gezet. Ben benieuwd of hij ooit nog wat gaat doen :+

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:40

Oh dat is echt mijn droom Antheman! Ben alleen zo bang dat ik het qua tijd niet rond kan breien. Enig idee hoeveel tijd je ermee kwijt bent?

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:58

Ik vind het heel knap dat je het hele jaar door er werk van maakt! Vroeger twee jaartjes bij mijn vriend en zijn ouders gewoond. Mijn schoonmoeder was vanaf mei tot september in de tuin bezig maar het lukte haar niet om de moed te vinden om het hele jaar door in de tuin te werken in combinatie met het hele huishouden en haar werk. :P Echt een knappe inspanning van je!

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:39

Ik ook! Ik moet mezelf al naar buiten schoppen om uit te mesten met dit weer. :P

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:41

Ik moet maar 5 stallen doen. :o De paddocks / weiland zijn echt onmogelijk om met een kruiwagen te doen met dit weer .. :(

Stella_Fara

Berichten: 93
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: De stille Kempen (BE)

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:48

Dit jaar zijn wij wegens de verhuis moestuinloos, maar mijn man is al druk bezig met het aanleggen van zijn nieuw project. Wij zetten niks specifiek voor de paarden, maar uiteraard mogen ze mee wortels eten. Om echt de hele winter penen te hebben, moet je toch al een flink stuk voorzien ... Wat ze hier ook graag eten, is het snoeisel van kleinfruit (frambozen, bessen), maïs (hele plant) en zonnebloemen. Wij hebben vlas als strooisel en gebruiken de mest ook in de moestuin, maar dan wel als hij al goed gecomposteerd is. Ik ben erg jaloers hoor, Antehman, het is ook mijn droom om het jaarrond van eigen land te kunnen eten ;-)!

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 18:53

Daar willen wij wel graag naar toe werken, om er straks jaarrond van te kunnen eten! Wil Sadie (dochter) ook graag leren om zelfvoorzienend te zijn waar dat kan. Komt later vast nog wel eens van pas. :)

Aardappelen is idd ook een goeie! Die gaat ook op de lijst.
Fruitbomen moet je idd 2 van hebben als je fruit wilt, wist ik tot gisteren ook niet!

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 18:56

Oh wij hebben trouwens zaagsel in de stallen, maar dat composteerd heel goed! Vergaat tot nu toe best snel en ik gooi het alleen maar op een grote hoop want we hebben nog geen officieele mestplaat, of een tractor om te kunnen omscheppen. Dus kan straks alleen maar beter worden :D
Heb me laten vertellen dat je er naast bladeren enzo ook slacht afval op kunt gooien... ieww?!

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 19:35

Selka schreef:
Oh dat is echt mijn droom Antheman! Ben alleen zo bang dat ik het qua tijd niet rond kan breien. Enig idee hoeveel tijd je ermee kwijt bent?

Dat wisselt sterk. In t seizoen, voorjaar/zomer zeker 1 dagdeel pw en alle losse kwartiertjes.
In t najaar moet t fruit geoogst en verwerkt. Dat is behoorlijk veel werk.
Aan mijn kruiden heb ik nauwelijks werk.
Het ligt er niet spik en span bij, maar we eten ervan en ik geef er workshops mee.
ik eet ook veel onkruid, brandnetel en zevenblad. Daarmee verleng je je moestuinseizoen.