Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 11:23

Die van mij staan 24/7 buiten. Met een schuilstal.
Het hangt van het weer en seizoen af in welke weide ze staan. 's Nachts sluit ik de op in de paddock als het fructaan te hoog wordt. En dan gaan ze pas rond de middag de weide in.
Als de weide kaal is en ik thuis ben voeren we:
Tussen 05:00 en 06:00 (doet Daan voordat hij naar het werk gaat)
Rond 09:00 als ik de kinders naar school heb gebracht. Of vlak voor ze naar school gaan. Dan helpen ze mee.
rond 12:00
rond 15:00
rond 18:00
rond 23:00 (Doet Daan ook).

Als ik niet thuis ben dan hang ik slowfeeder netten op.

Als er nog genoeg gras is dan alleen de eerste en laatste voerbeurt.

Op dit moment staan ze in de speelweide te kanen. Tussen de glijbaan, speeltoestellen en schommels :P Scheelt weer maaien. :') En is mooi gras. En ze zijn die fel gekleurde objecten mooi gewend zo.
Daar heb ik ze alleen staan als ik thuis ben. En heb ALTIJD de halster af. Voor het geval dat ze ergens achter blijven haken. En de schommels die wikkel ik altijd even om de paal heen.

Uitmesten doe ik afhankelijk van waar ze staan. Staan ze 's nachts in de paddock dan mest ik die uit als ik de kinderen naar school gebracht heb.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 11:32

Ik ga morgen ook prikpaaltjes in de tuin zetten. Mogen ze het gras daar ook maaien. Met inzaaien heb ik daar ook paardengras gebruikt. Lekker makkelijk. In het najaar stoppen we met maaien. Kunnen de paarden dat doen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25485
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:02

Als ik werk eten de kinderen om 7.30 voor de tv en rij ik snel op en neer, hang de netten op die ik dag ervoor gevuld heb en zet de wei open. Snel naar huis, oudste naar school jongste naar oma en door naar mijn werk. Kinderen zijn dan 15 minuten alleen thuis helaas of mijn man is er maar ligt in bed
Na mijn werk maak ik de wei dicht, hang nieuwe netten op en vul al voor de dag erna en mest de stallen en paddock uit en veeg het stoepje aan

als ik vrij heb ga ik tegen 8.00 naar de wei als mijn oudste naar school is, de jongste gaat dan mee en ruim ik meteen de paddock en stallen op en veeg ik alles schoon. Dan ben ik zo`n 45 min bezig

Nu dus alle keren met een hoofdlampje op en bouwlamp op accu in het hooihok omdat het al zo vroeg donker is

Zaterdag doe ik alle klusjes die nog gedaan moeten worden, omheining, gras maaien, water ibc vate vullen, hooi halen, stro halen , mest wegbrengen en de wei schoonmaken die ik tussendoor ook al probeer bij te houden maar nu niet meer dagelijks gedaan kan worden. daar ben ik dan ook echt de hele ochtend en vaak nog langer mee bezig

Al met al zeker 12 uur per week werk met alles. ik les 1 keer per week, 1 keer per week met een vriendin 15 km naar buiten en ik probeer nog 2 keer zo zelf te rijden maar vaak gebeurd dat helemaal niet

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:16

7.30 half plakje hooi ieder, wei/track/paddock open
17.00 paarden van de wei af en klein plukje hooi, meestal wel wat takken erbij.
20.00 bakje eten
22.30 flinke plak hooi iedereen

Wanneer er geen sprietje eten te vinden is, dan krijgen ze rond 13.00 uur ook hooi. Of op dagen dat er niemand is om dan te voeren, dan mik ik diverse hooinetten op de paddock. Dan eten ze dat weliswaar wel allemaal smorgens op, maar ja.

Mesten afhankelijk van mijn afspraken, maar ik red t altijd met licht.

Ik heb alleen maar koudbloeden en geef daarom beslist niet onbeperkt voer.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:19

Nee dat kan ik ook niet :( Moet echt porties voeren. Heb een test gedaan met onbeperkt (in slowfeeder netten). Maar Nick heeft gewoon geen stop... En dan wordt ie vierkant. Nee, niet rond. Vierkant! :oo :oo
Dus dan maar kleine porties verdeeld over de dag, of in slowfeeders tot het op is. Maar niet meer onbeperkt, dat gaat gewoon niet.
Bliksem (shet) heeft meestal wel een net met hooi hangen waar Nick niet bij kan.

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:23

Haha, gezellig toch Chasey? Grasmaaien en schriktraining in één. Ideaal!

Knap dat je dat georganiseerd krijgt Lynn. Ik ben al blij als ik twee keer in de bak kan rijden.:P Maar ik heb nu nog geen verlichting in de bak, als ik dat wel heb ben ik iets flexibeler.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:25

Ja dat is eigenlijk wel heel handig. Want als ik een buitenrit maak, dan kijken ze van objecten niet meer zo veel op. :)
Toen Nick hier voor het eerst op het erf kwam wist hij niet wat hij zag :') Die kinderspeelgoed overal.... en nu, nu moet ik opletten dat ie er niet boven op gaat staan :')

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:26

Hoe lang heb je het geprobeerd Chasey? Het duurde bij mij een tijdje voordat ze door hadden dat er altijd te eten is.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 12:44

Een paar dagen, maar toen moest ik ingrijpen. Nick kon op een gegeven moment niet eens meer fatsoenlijk lopen. -O- -O-
Hij stond af en toe wel een keer op rust hoor, zonder te eten. Maar het ging nog steeds te hard.
Ik wil het nog een keer proberen. Maar dan wil ik van een ibc een slowfeeder maken. En dan ook mengen met stro. Maar heb de ibc nog niet. De slowfeeder netten al wel. Stro moet ik ook nog zien te krijgen.
Kan nog niet echt iets vinden in de buurt.
Maar omdat ik bijna altijd thuis ben, heeft het gelukkig geen haast. Voor nu in porties voeren gaat prima. :j Heb ik ook een beetje inzicht van wat hij eet. Dat vind ik ook wel fijn.
Voordat we gaan rijden laat ik hem wel eerst altijd even uitbuiken in de paddock.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:01

Ik kom meestal rond half 9 in de stallen. Dan krijgen ze brok en gaan ze de paddock op. Dan mest ik de stallen uit en vul de hooinetten voor de middag/avond.
In de paddock staat hooi. Tussendoor kom ik nog wel eens kijken en vul hooi aan. Tussen 4 en 10 uur gaan ze weer op staal momenteel maar net wat voor weer het is en of ik moet werken of niet. Als mij man eerder thuis is dan mij staan ze eerder binnen. Ze hebben een grote bak met hooi in de schuilstal staan. Soms ruim ik savonds om 11 uur nog de mest buiten op als ik uit mijn werk kom. Ben ik vrij dan doe ik dat zodra ze op stal komen. Om 20.00 ga ik meestal nog even kijken, poetsen of kroelen.
Tussen 22 en 23 uur doe ik nog een rondje, haal de mest nog uit de stal, vul de hooinetten aan Voorde nacht en fleur krijgt dan nog een emmer slobber.

Bij een vroege dienst staan ze om 6 uur buiten.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:32

Selka schreef:
Hoe lang heb je het geprobeerd Chasey? Het duurde bij mij een tijdje voordat ze door hadden dat er altijd te eten is.


Selka, sommge paarden hebben echt geen stop. Ik heb t een jaar aangezien, maar het was echt een slecht plan. Nou is t wel een fjord, maar mijn andere fjord kan ik prima onbeperkt voeren. Maar mijn merrie :roll: . Die eet ook in een idioot tempo. Daar kan zelfs mijn Belg niet tegenop. Ik moet haar echt tegen zichzelf beschermen. Wat echt jammer is, want t is veel meer werk. Dat onbeperkt beviel me echt een stuk beter.... :o

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:37

Ik heb dan twee warmbloeden, maar hoef ook niet onbeperkt te voeren. Fernando is in de groei en heeft wat meer nodig, maar is niet zo geïnteresseerd in eten. Loopt er snel bij weg, gaat even bij de buren kijken, rondje wandelen et cetera. En ja, dan vreet Zanzi natuurlijk gewoon door, terwijl hij niks extra's nodig heeft. :=

Ik voer dus porties, want dan eet Fernando gewoon netjes met Zanzi mee tot het eten op is. Van bietenpulp en luzerne krijgt hij een dubbele portie t.o.v. Zanzi en dat wil net (met het restje loopt hij vaak al te mieren).

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:53

Nick kan ook zo vreselijk vreten. Echt. Onvoorstelbaar. Altijd alsof het zijn laatste maal is.
Dus als ik een slowfeeder maak met een ibc, dan moet ik daar echt rekening mee houden. Hij hoeft niet vol natuurlijk, maar als zijn tempo afgeremd wordt, dan zal het al mooi zijn :D
Om die reden heb ik ook een aparte voerplek voor Bliksem. Waar Nick niet bij kan, maar waar Bliksem zo in en uit kan lopen. Dan zal hij altijd daar zijn hooi rustig kunnen eten. Zonder dat die stofzuiger er weer bij komt staan en alles voor zijn neus wegvreet.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:57

Pepper (tinker, 1,5 jaar) heeft in de eerste 2 weken bij ons geschranst, elke keer was het op als ik kwam. Ze kreeg van mij elke keer weer een portie en nu heeft ze een prima tempo en eet ze een normale hoeveelheid. Mazen van mijn net zijn geloof ik 3 cm maar daar eten beide paarden zoveel beter uit. Kleine hapjes en mijn andere paard die diastase heeft propt met een hooinet niet meer.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:29

Fabster, oh natuurlijk dat klopt :) Daarom vroeg ik ook hoe lang het geprobeerd is. Na een jaar is het hopeloos ja :=

Die van mij waren met een maandje gewend. Ik kan ook op mijn gemakje met een volle kruiwagen door de kudde. Meestal komen ze pas als ik de slowfeeder open heb en met vullen ben begonnen. En dat terwijl de KWPNer echt honger heeft gehad. Maar ook hij weet nu dat er altijd eten is.

Nadeel is wel dat ze minder restjes opruimen. Alles op de grond is bah en wordt niet meer gegeten :') :')

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:58

Dat had ik vroeger ook ja. Heel fijn en ook niet zo gefocust op hooi. Maar ja...the good old days :o .

Andere optie is merrie apart te zetten. Heb ik ook een tijd gedaan, maar daar werd ze echt een heks van naar de andere paarden. Dus dat was t ook niet.

Lynn_Nikita

Berichten: 25485
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:00

Niwla schreef:
Haha, gezellig toch Chasey? Grasmaaien en schriktraining in één. Ideaal!

Knap dat je dat georganiseerd krijgt Lynn. Ik ben al blij als ik twee keer in de bak kan rijden.:P Maar ik heb nu nog geen verlichting in de bak, als ik dat wel heb ben ik iets flexibeler.



ik ook niet dus heb ik zeker nu in de winter vaak pech

meestal zaterdag les, zondag naar buiten en dinsdag en woensdag heb ik vrij en probeer ik te rijden als mijn man thuis is ivm de kinderen

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:16

Hier is niet echt een schema voor de paarden aangezien ze 24/7 in de wei staan met onbeperkt hooi. Sochtends krijgen ze wat vitaminebrokken als ik de honden aan het uitlaten ben (dan loop ik door de wei) en dat is het dus eigenlijk :+

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:21

Hier ook 24/7 buiten met stallen altijd open en onbeperkt hooi uit ene palletbak met slowfeedernet en nog twee losse hooinetten. Daar zit eigenlijk altijd nog wat in als ik dan weer thuis kom uit mijn werk. Dan vul ik ze weer bij en krijgen ook muesli en bietenpulp met suplementen en luzerne.
's Ochtends krijgen ze dan ook muesli met luzerne. Dan laat ik de hond ook uit en krijgen de kippen eten.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:51

Ik ben na 1 jaar ook festopt met onbeperkt. Marinka kan het wel maar Rosie niet. Dus nu druk een voor mij makkelijk voor systeem te bedenken.

Selka jij schreef geloof ik dat je palletbakken vult in de garage en dan omwisseld. Hoe verplaats je ze dan?

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:41

Ik heb wieltje onder mijn hooi ibc.super handig

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:45

Heb je die er zelf onder gemaakt? Foto foto haha

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:58

Ja heeft mijn vader gedaan. Zal morgen wel even een foto maken

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:10

Vandaag een proefpak gekocht.
Zou droog hooi 1e snede zijn.
Ik vind het meer 2e snede lijken.
Fijn en kort hooi. Groenig.
Ligt op de foto naast mijn eigen 1e snede grof en droog hooi.
Wat denken jullie?
Afbeelding

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:22

Dat ligt er maar net aan wanneer het is gemaaid, het kan bijvoorbeeld ook een 1e snede zijn van net ingezaaid land.

Goh, ik maakte wel wat los met mijn opmerking over koudbloeden :')
Het komt ook een beetje omdat ik weet dat Lirina niet bepaald het eeuwige leven heeft. Ik ben dus al een tijd in mijn achterhoofd bezig met wat een mogelijke geschikte vervanger voor haar zou zijn.

Een paar eisen...
- moet Walter aan kunnen (Walter is soms gewoon een irritante opdonder)
- moet in de zomer op onbeperkt gras kunnen (dus geen IR) en in de winter op onbeperkt hooi
- het zou leuk zijn als je er ook een buitenritje mee kunt maken. Ikzelf ben niet groot, dus vanaf kleine D-pony
- niet te groot, zeker niet groter dan Walter. Dus feitelijk ponymaat.
- geen hoefijzers nodig

Liefst niet te duur, ik zie de meerwaarde niet echt van dure raspaarden... maar het moet wel goed in elkaar zitten.
Suggesties zijn welkom :D