Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandy73_unes

Berichten: 301
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 18:39

Update voordroog kwestie...de dames eten het nog steeds niet...gemengd met hooi en dan eten ze het hooi eruit, de slimmerds....inmiddels weer gewoon baaltjes hooi gekocht. Het binnenste vd baal voordroog ijkt iets droger dus daar probeer ik nu steeds wat van te geven, drie hapjes en dan is het alweer klaar...zucht...leg mij er maar bij meer.

Vraagje weer (doe alles voor het eerst vandaar de vragen steeds, paarden sinds half jaar aan huis)..ik wil de paarden in de winter in de rijbak zetten als zijnde paddock, elke dag mest eruit en een grote slowfeeder erin. Nu kan ik het hek naar de wei open laten zodat ze ook de wei op kunnen. Ze staan nu nog op de wei (ook met slowfeeder) maar eten nog veel vh gras hoewel het mij lijkt dat dit niet veel meer is. Kunnen ze de winter gewoon ook op de wei bivakkeren of trappen ze het dan kapot? Of eten ze dan te korte stukjes gras met het risico op zand binnen krijgen. Wei is vrij droog, geen modderpoel. Wel als ik ze niet in de rijbak zou zetten want dan wordt het een bende om de slowfeeder heen, daar staan ze natuurlijk veel. S nachts staan ze op stal

@nicole, kun je niet offerte aanvragen bij de Hypotheker ofzo, zij doen zaken met wel 40 aanbieders....

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:31

Apart dat ze de voordroog niet eten Mandy.
Bij mij vissen juist dat er tussen uit als ik het meng met droog hooi :=

Hier lopen ze swinters ook in de bak met aangrenzende paddock.
Bij mooi droog weer mogen ze hier best wel eens een tijdje op de wei maar als het erg geregend heeft of veel sneeuw (en daarna dooi) krijg je echt smeerbende.
Als het gras echt kort is heb je idd de kans op veel zand wat meekomt en ze kunnen gaan graven naar de wortels want die vinden ze ook erg lekker.
Je wei vind dat niet zo grappig denk ik.

Achterom
Berichten: 23064
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:40

Het ligt er ook wel aan hoeveel wei je tot je beschikking hebt. Hier lopen ze in de winter overdag gewoon op de wei, het meeste last had ik op de plekken waar de slowfeeder had gestaan. Dit jaar heb ik voor het eerst ook een paddock, daar staat de slowfeeder nu ook. Dus ik denk dat de wei er nog beter door gaat komen :)
Maar ik heb dan ook ruim genoeg wei voor 2 paarden, op zandgrond. Het is hier niet vaak heel erg nat... dat scheelt enorm natuurlijk.

Mandy73_unes

Berichten: 301
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:47

Claudia, denk dat ik het dan inderdaad per dag/week moet bekijken. Als t erg nat is dan gewoon hek dicht en alleen in de bak. Die is gewoon 20x40 dus kan in mijn ogen prima...slowfeeder laat ik sowieso in de rijbak staan want de plek in de wei, waar hij nu nog staat, ziet er inderdaad niet uit...wei is ongeveer tussen de 2000 en 2500 m2. Ook dat is prima, kunnen nog een sprintje trekken en lekker scharrelen.
Eigenlijk weet ik niet zo goed op welk soort grond ik zit...rijbak door laten trekken en kwam klei omhoog maar weiland is super droog....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:10

Bij mij kunnen ze in de winter echt niet op het land......
Zit op keileem. Nat is nat in de winter. Wordt echt één grote baggerzooi. Heb ruimte genoeg, maar laat het niet vertrappen. Wil ook nog 2x hooien in de zomer.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:16

Hier konden ze in de winter niet op de grote weides. Wel op een kleiner stuk, wat ze dan ook volledig zwart liepen. Dat had ik opgehoogd.

Nu heb ik een stuk land opnieuw opgehoogd en goed rond laten leggen. Dat is erg mooi stevig en lopen ze nog steeds op. De palen voor de track eromheen staan er al een jaar in. Maar ik heb t nog nooit zo droog en stevig gehad. Ik denk dat ik het zo laat.... en dan geen track halverwege. Als t echt slecht weer wordt, gaan de weides alsnog dicht en heb ik een royaal verhard pad achter de bak richting de winterweide.

Ik zit op t veen.

Karin_deB

Berichten: 8276
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:16

Nicole schreef:
Karin_deB schreef:
Bij ons ook deel agrarische grond maar geen problemen.
Wij zitten ook bij rabobank.
Wel vervelend!


Weet je of bij jullie ook duidelijk stond hoeveel m2 het huis en grond had (waarde daarvan) en m2 landbouwgrond en de waarde hiervan


Oef dan moet ik morgen even voor je zoeken of ik dat kan vinden.
Kom er op terug!

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 00:09

Bij ons stond alleen het totaal genoemd.

belle_boef

Berichten: 10765
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 00:40

Antheman schreef:
Hier konden ze in de winter niet op de grote weides. Wel op een kleiner stuk, wat ze dan ook volledig zwart liepen. Dat had ik opgehoogd.

Nu heb ik een stuk land opnieuw opgehoogd en goed rond laten leggen. Dat is erg mooi stevig en lopen ze nog steeds op. De palen voor de track eromheen staan er al een jaar in. Maar ik heb t nog nooit zo droog en stevig gehad. Ik denk dat ik het zo laat.... en dan geen track halverwege. Als t echt slecht weer wordt, gaan de weides alsnog dicht en heb ik een royaal verhard pad achter de bak richting de winterweide.

Ik zit op t veen.


Hoeveel kuub en wat voor zand heb je erop gedaan? En wat waren de kosten? Mag ook wel in Pb.

Niwla

Berichten: 4120
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:23

Ik zat met dezelfde vraag Mandy. Die van mij staan ook pas een half jaar aan huis.
Ik bekijk het ook per dag, vooralsnog gaat het vrij goed met de wei. Ik heb wel wat hondsdraf staan, waarvan ik gelezen heb dat ze er af blijven zolang ze genoeg gras hebben. Voor de zekerheid krijgen ze overdag hooi in de paddock, maar dat raken ze niet aan zo lang ze op de wei staan. (Met uitzondering van een kleine portie hooi die mijn man laatst heeft gehaald, daarvoor komen ze in volle galop de wei af. :roll: Daar krijgen ze nu 's avonds een pluk van als ik uit mijn werk kom en ze terug gaan naar de paddock, hoef ik niet in het donker paarden te gaan zoeken. :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:24

belle_boef schreef:
Antheman schreef:
Hier konden ze in de winter niet op de grote weides. Wel op een kleiner stuk, wat ze dan ook volledig zwart liepen. Dat had ik opgehoogd.

Nu heb ik een stuk land opnieuw opgehoogd en goed rond laten leggen. Dat is erg mooi stevig en lopen ze nog steeds op. De palen voor de track eromheen staan er al een jaar in. Maar ik heb t nog nooit zo droog en stevig gehad. Ik denk dat ik het zo laat.... en dan geen track halverwege. Als t echt slecht weer wordt, gaan de weides alsnog dicht en heb ik een royaal verhard pad achter de bak richting de winterweide.

Ik zit op t veen.


Hoeveel kuub en wat voor zand heb je erop gedaan? En wat waren de kosten? Mag ook wel in Pb.

Misschien stel ik wel een heel erg blonde vraag, maar wil je dan gewoon zand op je weiland gooien?
Antheman heb jij dat ook op dit manier gedaan?

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:48

Afbeelding
Ik heb ong 9500m2 dat is incl paddock en rijbak.
Weiland gedeelte opgesplitst in 5 stukken. Ik wissel ongeveer om de 2 weken van weide. Dus elk weitje heeft een maand om te herstellen/groeien.
Ik heb nu nog 1 weide van ong 1500m2 waar hoog gras op staat.
Ze staan nu het laatste stuk op te eten van de 5e wei (strookbegrazing)
Dan kunnen ze morgen terug naar de eerste wei voor 2 weken en dan denk ik dat het klaar is met het gras.
Voer sinds een maand elke dag 1 klein baaltje hooi bij. Soms hebben ze dat in 1 dag op en soms pas na 3 dagen.

Hoop nog een paar dagen op wat warmer weer maar dat zal wel niet gaan gebeuren haha.
Dan zouden ze eventueel ook nog een tijdje op de 2e wei kunnen.
Maar die is nog net niet lang genoeg naar mijn zin :D

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:57

Fijn zo veel weinland, helaas moeten die van mij het doen met een postzegelstukje.
Maar goed, beter iets dan niets hé.

Een vraagje, ik heb een stuk tapijt liggen van 133x195 en het is op een stuk vrij modderig. Zou ik dat stuk gewoon op de modder kunnen gooien? Ik ben een beetje bang dat ze dan gaan struikelen over het tapijt.

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:02

Zoefie beter iets dan niets.
Je kan dat tapijt wel gebruiken maar ik zou wel zorgen dat het stuk geëgaliseerd is.
Anders zakken ze alsnog weg (heb ervaring := )
En ik deed over de randen van het tapijt wat zand want mijn minipony vond het erg leuk om een hoek te pakken en dan met het tapijt te gaan slepen.

Achterom
Berichten: 23064
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:13

Haha, ik zie het al voor me, pony met een hoek in de mond en slepen maar :D

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:22

Oh dat zou mijn maflinger ook zo kunnen doen :=

Hier hebben ze 3000m2 wat stuk gelopen mag worden. Maar het valt tot nu toe mee dus ik heb ook nog een andere wei van ook zo'n 3000m2 open. Als het slecht wordt dan krijgen ze alleen de winterwei.

Niwla

Berichten: 4120
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:36

Dat zou mijn shet ook doen. :') Die liep laatst met een longeerzweep in z'n mond door de wei te sjouwen. En m'n verzorgstertje er achteraan. _O-
Ik zou idd ook de randen een beetje verbergen zoefie.

Lekker zoveel ruimte Claudia! Hier 5000 wei en 800 paddock voor een paard en een shet.
Gister heb ik een slowfeeder in elkaar geknutseld, hij was zo waar nog heel vanmorgen. Hopelijk gaan ze iets langer met het hooi doen en de boel iets netter houden.

Karin_deB

Berichten: 8276
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 11:54

@ Nicole, ik kan het zo gauw niet vinden.
Ik heb totaal 0,5 hectare waarvan ruwweg de helft agrarisch met waarden groenblauwe mantel is.
Misschien omdat het om een kleiner oppervlak gaat?

Alhoewel wij tijdens het gesprek ook hebben aangegeven in de toekomst waarschijnlijk 1 hectare schuin tegenover ons (met een weg ertussen) te willen kopen van de boer daar (we willen eerst gaan huren, en dan overleggen of koop mogelijk is) en daar deden ze toen ook niet negatief of moeilijk over.

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:05

Die pony sleepte met alles wat hij te pakken kon krijgen.
Heb ook nog ergens een leuk filmpje waar hij met een skippybal rond rent. En met mijn mestvork >;)

Mijn rijbak is 18x35 dus niet heel groot en de paddock 30x30. Dus als het echt te nat wordt dan blijven ze daar en doe ik de weides dicht.

Gub
Berichten: 424
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Westerkwartier

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:47

Mag ik mij hier ook melden? Wij hebben sinds een paar maanden onze eerste eigen pony's.
Een welsh a pony voor mijn dochtertje en een shetlander erbij als maatje.
Ze staan bij ons aan huis, erg makkelijk! Maar soms ook wel eens lastig, omdat het onz eerste eigen pony's zijn lopen we regelmatig tegen dingetjes aan. Hoelang oo de wei, welke dekens etc.
Leerzaam om in dit topic te kunnen lezen hoe anderen daarmee omgaan!

Wat advies kan ik nu ook wel gebruiken, onze a pony 'hangt' erg aan de shetlander die we hebben.
De shet is er sinds 3 weken.
Het is nooit een probleem geweest, alleen liep ik vanmorgen even met de shet een klein rondje (hooguit 4 meter bij de stal van de welsh vandaan) ik hoorde een hoop gestommel en daar stond de welsh... zo uit zn stal gesprongen!!
Zn schofthoogte is 1.16 en de stal 1.20.
Dus dat wordt de stal aanpassen.

Maar nu, het arme dier was natuurlijk niet groot genoeg om zonder schade over de staldeur te springen. Zn knieen zijn wat geschaafd. In stap loopt hij goed, in draf loopt hij kreupel.
Ik heb zn benen gekoeld en beide ponys daarna in de wei gezet.
Beweging leek me beter voor zn benen dan stilstaan op stal...?

Hoelang zien jullie zoiets aan?
Mijn gevoel zegt dat het mee lijkt te vallen en dat zn benen nu wat gevoelig zijn.
Maar zoveel ervaring heb ik nog niet met eigen ponys en helemaal niet met zulke ongelukken ;)

Wat zouden jullie doen met zoiets?
Hoelang zou je het aanzien voordat je een dierenarts belt?

Lynn_Nikita

Berichten: 25543
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:07

Ik zou hem ook op de wei gezet hebben en koelen is zeker goed. In de gaten houden, kijken dat als er wondjes zijn er geen troep inkomt en gaat ontsteken
ook nu al tijd investeren dat ze ook zonder elkaar kunnen, evt een luik maken bij de stal dat hij wel kan zien maar niet eruit kan

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:46

Koelen en beweging echt prima. Zou ik ook doen. Ik hou zelf altijd als regel aan, dat het met een week beter moet gaan. Hoeft niet helemaal over te zijn (hangt natuurlijk van het letsel af hoe lang genezing duurt), maar na een week moet het wel de goede kant op gaan. Als dat niet zo is of als het erger wordt (kan na een dag ook even erger worden vanwege stijfheid enzo. Maar dat moet met een dag of 2 ook wel beter worden), dan haal ik de da erbij. Tenzij hij morgen helemaal niet meer op kan staan, natuurlijk. Dan haal ik er wel meteen een da bij.

Gub
Berichten: 424
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Westerkwartier

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:33

Bedankt voor jullie reacties!
Net nog even gekeken en hij stond lekker te eten en kwam direct een knuffel halen, zoals altijd.

Zoals het nu lijkt kijk ik het gewoon nog even aan. Toch prettig om zo een beetje 'bevestiging' te krijgen :)
Er valt een hoop te leren wanneer je zelf verantwoordelijk bent voor je pony's ;)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:41

Dat kun je zeggen ja. Het eerste half jaar heb ik echt een godsvermogen aan de da uitgegeven, omdat ik er steeds dingen waren, wasr ik geen raad mee wist. Je wordt er vanzelf handig in.

Mandy73_unes

Berichten: 301
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:05

Niwla schreef:
Ik zat met dezelfde vraag Mandy. Die van mij staan ook pas een half jaar aan huis.
Ik bekijk het ook per dag, vooralsnog gaat het vrij goed met de wei. Ik heb wel wat hondsdraf staan, waarvan ik gelezen heb dat ze er af blijven zolang ze genoeg gras hebben. Voor de zekerheid krijgen ze overdag hooi in de paddock, maar dat raken ze niet aan zo lang ze op de wei staan. (Met uitzondering van een kleine portie hooi die mijn man laatst heeft gehaald, daarvoor komen ze in volle galop de wei af. :roll: Daar krijgen ze nu 's avonds een pluk van als ik uit mijn werk kom en ze terug gaan naar de paddock, hoef ik niet in het donker paarden te gaan zoeken. :D )


Niwla, gras is nog altijd t lekkerst denk ik. Vandaar dat ze bij mij het voordroog niet eten. Men zegt, als ze honger hebben gaan ze wel eten maar dat vind ik toch een lastig ding. En inderdaad, komt dat lekkere hooi aan in de kruiwagen kan ik er niet eens door....lopend buffet **\O/** *\o/*
Denk dat de slowfeeder wel naar de rijbak gaat, ze lopen nu het hele stuk rondom kapot...
Pfff, lastig he maar oh zo leuk en fijn de paarden aan huis, ik wil niet meer terug naar pension.