Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:45

Hier zitten er 2 netten om.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:59

Hier mogen ze eten wat ze willen, de ene keer doen we 4 dagen met een baal, de andere keer 2 weken. Als het harder gaat zullen ze het wel nodig gehad hebben om warm te blijven denk ik dan maar.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:05

En hoeveel eten er van de baal? Want 1 week met 2 paarden altijd vind ik erg veel. Soms nog sneller dan een week en Rosie wordt er echt te dik van.

lizy29

Berichten: 6241
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:15

Hij ons eten er 4 paarden van waarvan 1 trekpaard.

palousa_boy schreef:
Hier mogen ze eten wat ze willen, de ene keer doen we 4 dagen met een baal, de andere keer 2 weken. Als het harder gaat zullen ze het wel nodig gehad hebben om warm te blijven denk ik dan maar.


kvulden schreef:
En hoeveel eten er van de baal? Want 1 week met 2 paarden altijd vind ik erg veel. Soms nog sneller dan een week en Rosie wordt er echt te dik van.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:15

Ik doe met 2 grote paarden en 3 D maat pony's ongeveer een week met 1 ronde baal. Bij bijna geen weidegang en 3 tot 4x per dag voeren.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 00:06

Ja een week voor 2...is wel erg snel

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 06:47

Hier gaan ze vaak ook wel wat buikig de winter in maar dat gaat er ook altijd weer vanaf in de winter en komen dan weer mooi in vorm (soms iets schraal) de winter uit.

Maar misschien hebben wij gewoon mazzel met paarden die zichzelf niet overvol eten.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 06:59

Ja maar die van jullie lizzy en palousa boy staan toch ook op gras? Die van kvulden toch helemaal niet?

lizy29

Berichten: 6241
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 07:21

Klopt. Al is dat gras wel heel anders dan in Nl ze hebben wel altijd wat te knagen. Alleen in hartje zomer (tijdens droogte) en hartje winter word het wel erg karig. We merken hier vooral heel goed dat ze echt eten naar behoefte. Koud en nat weer eten ze beduidend meer dan bij zacht weer. Ze gebruiken het dus echt als brandstof en niet als tijdverdrijf. Dat doen ze door op het gras te schooien.

Achterom
Berichten: 23039
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 07:47

Ik vraag me echt af wat die balen wegen bij jou, kvulden? Zeker als een grote kruiwagen met kop maar 5 kilo is? Kan het niet gewoon zijn dat ze het nodig heeft? Heb je al eens onderzoek laten doen naar de voedingswaarde?

Hier eten ze op het moment juist heel weinig hooi, ze staan overdag op het gras en blijkbaar hebben ze daar nog heel veel aan. 's nachts eten ze maar weinig.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:05

kvulden ik heb je andere topic ook gelezen en ben ook serieus benieuwd naar het daadwerkelijke gewicht. Als het echt zoveel is als jij aangeeft, dan zou ik toch gewoon minder gaan voeren. Je geeft aan dat Rosie gewoon veel te dik is. En te dik betekent dat ze meer voeding binnenkrijgt dan ze verbruikt.

Mijn balen wegen ± 100/120 kg en daar doe ik op dit moment een dag of 4/5 mee. 2 paarden (kwpn 1.70) en mijn pony (1.40). De paarden staan overdag nog op het gras en de pony staat vanwege zijn bevangenheid 24/7 op de paddock.

Als mijn paarden straks alle drie 24/7 op de paddock staan dan gaat er in 3 dgn zo'n 100/120 kg voordroog door. Is ongeveer 13 kg per paard per dag. Als het kouder en natter is dan eten ze meer. Ik voer overigens onbeperkt in slowfeeder netten.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:25

De laatste tijd ben ik nogal eens gewisseld van balen. Maar allemaal gaan ze in een week op.
Gisteren heb ik 30 kilo gevoerd en dat was vanmorgen allemaal op. Geen sprietje meer.

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:37

Maar dat is 15 kg per paard dat is vrij normaal zeker als het arm hooi.

Ik voer een vierkante baal voordroog is een dag of 10 op aan een D pony een paard en een shet

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:10

Hier eten ze nu iets meer dan 10kg per paard per dag, zal van de winter nog wel iets meer worden vermoed ik.

Ben helemaal in de wolken, net even Diva aangepakt en mijn vriend hetzelfde bij Kim laten doen. Waar ik verwacht had enorm gave steiger en staakfotos te krijgen ( :+ ) kreeg ik in plaats daar van een super braaf paard onder mijn kont die braaf haar rondje draafde *\o/*
Ze heeft een paar passen verveeld maar wauw eigenlijk was ze super braaf, leek wel alsof ze wist waar het zweepje voor was.
Toch nog 1 fototje van het klooien, helaas kijk ik afschuwelijk op de fotos van het braaf zijn of zijn ze verschrikkelijk onschep .
Afbeelding
Nog maar eens proberen komende week, mijn vriend heeft wat dagen vrij :j

Kim was overigens een gruwel, die bleef gewoon aan de gang met klooien. Nu is mijn vriend wat timing betreft ook niet ideaal dus moet even kijken of ik daar dan toch ook even zelf op moet of dat hij het toch zelf wil doorbreken.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:39

Lynn_Nikita schreef:
Maar dat is 15 kg per paard dat is vrij normaal zeker als het arm hooi.

Ik voer een vierkante baal voordroog is een dag of 10 op aan een D pony een paard en een shet


Dat klopt dat is redelijk normaal. Alleen weet ik nu niet hoelang het al op is. En dit is dus de eerste keer dat ik ze afgewogen hooi heb gegeven. Normaal kregen ze de helebaal.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:46

Maar kijk jij maar 1x per dag bij ze Kvulden? Dat je geen idee hebt wanneer het op was? En geef je dit wat je nu zelf geeft dan ook in hooinetten? Heb je het in de avond gegeven en was het de volgende ochtend op of zag je het pas na 24 uur weer?

Je kunt het dan beter in meerdere kleinere porties over de dag verdeeld gaan geven, want je moet als ze altijd op zand staan wel heel erg bedacht zijn op zandkoliek , vooral als je de hooi inname probeert te beperken.

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:53

Hier krijgen ze als ik tijd heb in 3 beurten 3 netten van 5 kg per paard, als ik werk worden dat 2 beurten. is het eerder op dan is het jammer maar helaas, ze hebben dan stro om aan te knagen en ze zijn dik genoeg
als je weinig tijd heb kun je ook al netten of bakken klaarzetten, dat scheelt weer werk

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:56

_-:(

Afbeelding

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:15

AbbyBlues schreef:
_-:(

[ [url=m/u6ZCsY.jpg]Afbeelding[/url] ]


_O-
Ik zou een mooi antwoord schrijven....

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:20

Ik klim weer even uit de meeleesstand en breek even in. Ik ben me aan het orienteren op paard aan huis, ik orienteer me nu een jaar of twee, maar ik vind het best lastig om iets geschikts te vinden.
Hoe of waar hebben jullie je woning gevonden?

Ik kijk voornamelijk op funda naar woningen met 5000m2 oppervlakte. Ik hoef ook niet meer, maar dat is ook de max die je aan kan klikken, want ik wil de paarden op paddock paradise zetten.
Ik kijk voornamelijk in noord drenthe en groningen rond de prijsklasse 250.000-400.000.

Maar ik ben eigenlijk nog maar 1 woning tegen gekomen die ik wat vond.. wat kan ik anders doen om meer te vinden?

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:27

Hoi! Mag ik me hier ook melden :wave:
Ik heb mijn 2 pony’s ook aan huis staan :) in het voorjaar komt er nog een bij want een vriendin van mij gaat een pony bij ons stallen <3

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:44

Jotoma schreef:
Ik klim weer even uit de meeleesstand en breek even in. Ik ben me aan het orienteren op paard aan huis, ik orienteer me nu een jaar of twee, maar ik vind het best lastig om iets geschikts te vinden.
Hoe of waar hebben jullie je woning gevonden?

Ik kijk voornamelijk op funda naar woningen met 5000m2 oppervlakte. Ik hoef ook niet meer, maar dat is ook de max die je aan kan klikken, want ik wil de paarden op paddock paradise zetten.
Ik kijk voornamelijk in noord drenthe en groningen rond de prijsklasse 250.000-400.000.

Maar ik ben eigenlijk nog maar 1 woning tegen gekomen die ik wat vond.. wat kan ik anders doen om meer te vinden?



Ik weet niet hoeveel keuze er is in die regio in die prijsklasse. En funda heeft 5000 of meer, dus dan zou je grotere stukken grond ook mee moeten krijgen.

Maar dat je al 2 jaar bezig bent en maar 1 geschikte woning bent tegen gekomen, verbaast me wel. Zijn je criteria dan reëel? Ik
Heb ook een paddock paradise. Zelf aangelegd, want het was hier een boomkwekerij, dus er was niks. Kant en klaar zal inderdaadlastig worden.

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:10

Je kunt wel grotere percelen zoeken op funda. Zeker op de site in de app niet geloof ik. Je kunt een min en een max opgeven.
Wij hebben gezocht op minstens 10.000m2, minstens 4 slaapkamers en in regio zuid Oost Brabant/noord Limburg. Ons budget lag wat hoger maar we hadden echt best wel een lijstje met huizen

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:58

Ik kijk idd via de app. Ik heb ook wel meerdere op mn lijstje, alles behalve kant en klaar, maar het voornaamste probleem is dat de huizen zelf van binnen vreselijk veroudert zijn.
En om alle geld en energie in de plek voor de paarden te steken vind ik niet erg, maar dan moet het huis wel oke zijn. En dan bedoel ik een voor ons acceptabele keuken en badkamer. Muren en vloer is natuurlijk geen probleem.

Deze woning vind ik erg mooi, maar lijkt me veel te klein om nog voor paarden geschikt te maken. Staan geen maten bij, maar voor t oog:
Huis in Bovensmilde gevonden via #funda
http://funda.nl/49265153

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:09

Jotoma schreef:
Ik kijk idd via de app. Ik heb ook wel meerdere op mn lijstje, alles behalve kant en klaar, maar het voornaamste probleem is dat de huizen zelf van binnen vreselijk veroudert zijn.
En om alle geld en energie in de plek voor de paarden te steken vind ik niet erg, maar dan moet het huis wel oke zijn. En dan bedoel ik een voor ons acceptabele keuken en badkamer. Muren en vloer is natuurlijk geen probleem.

Deze woning vind ik erg mooi, maar lijkt me veel te klein om nog voor paarden geschikt te maken. Staan geen maten bij, maar voor t oog:
Huis in Bovensmilde gevonden via #funda
http://funda.nl/49265153


Wij zoeken precies hetzelfde, we zijn alleen wel bereid om nog te klussen, dan komen er zo nu en dan wel weer interessante huizen bij.
Waarom is iets rond de 300.000 waar je nog de keuken, badkamer en vloer moet opknappen geen optie?
Dan heb je nog ruim budget om een aannemer te betalen om het op te knappen.