Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:41

Lintworm kunnen ze niet zien maar mijn ervaring met de katten is dat je die zelf gauw genoeg ziet. En de lintworm zit in het spectrum van de pramox die ze in het najaar dus wel krijgen.
Verder ben ik echt geen expert met wormen, gelukkig. Ik hoop gewoon dat alles wat niet uit de onderzoeken komt door de pramox om zeep geholpen wordt. En ik realiseer me nu pas dat ik idd 4x3=12 x per jaar mestonderzoek laat doen...

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:43

Wat is 4 x 3? 4 x 3 paarden? Maar dan doe je toch in 1 x 3 paarden? Ik lever een paar x per jaar keurig 5 apart verpakte drollen met naam erop in.
Als je zo rekent, doe ik ook 3 x pj x 5 paarden is 15 mestonderzoeken. Qua geld klopt dat wel. Qua tijd natuurlijk niet. Dat blijft om de 4 maanden. En de laatste meestal niet eens. Want in deze tijd gooi ik er altijd bij allemaal een ontworming in.
Laatst bijgewerkt door Fabster op 20-10-17 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:44

Ik doe het al jaren op mestonderzoek. Het eerste jaar wel extra onderzoek laten doen, nu zo'n 6x per jaar en ik deed 1x per jaar ontwormen tegen lintworm omdat je die niet in de mest terugziet. Er is nu een lintwormtest op basis van wat slijm uit de mond. Die gebruik ik nu. Werkt prima!

http://wormbestrijding.nl/nieuws/eerste ... nederland/

Lynn_Nikita

Berichten: 25479
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:45

Ik denk dat ze hetzelfde bedoeld, 4 x per jaar mest van 3 paarden

Ben ik de enige die geen mestonderzoek doet?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:47

Lynn_Nikita schreef:
Ik denk dat ze hetzelfde bedoeld, 4 x per jaar mest van 3 paarden

Ben ik de enige die geen mestonderzoek doet?


Vast niet.

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:49

Fabster schreef:
Ik doe ook op mestonderzoek. Maar nu net alles met pramox gedaan.

Maar Azmay, waarom wil je 12 x per maand onderzoek doen? Je gaat ook niet maandelijks ontwormen, neem ik aan.

Ik doe mestonderzoek ook paar x per jaar.


Nou je moet verschillende hopen/dagen testen voor een goed beeld van dat moment en dat dan nog een paar keer per jaar.

Dat 1 hoopje testen is niet betrouwbaar -O-

Lori

Berichten: 3565
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:50

Hier ontworm ik ze los of met enkel een touwtje rond de nek.

Worm onderzoek wil ik zelf leren doen, laatste keer was na het zien van bepaalde wormen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:02

Maar gewoon maar ontwormen is dan wel betrouwbaar?

MarloesHJ

Berichten: 2469
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:04

Ik doe geen mestonderzoek, wil het weer gaan doen maar mestonderzoek is niet feilloos dus blijf daarnaast wel ontwormen een paar keer per jaar. Straks na de nachtvorst gaat er een pramox in.
Zit te twijfelen over een combi van preventief ontwormen en mestonderzoek iig.
Zelf doen lijkt mij wel interessant, ben immers (microbiologisch) analist maar ik zie al genoeg op het werk voorbij komen. Vond het niet duur dus laat het denk ik doen als ik het zou doen

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:05

Fabster schreef:
Maar gewoon maar ontwormen is dan wel betrouwbaar?

Als je genoeg geeft heb je dan in ieder geval wel de wormen die er zitten gehad.
Je ziet ook niet alle soorten terug in de mest dus extra ontwormen moet toch wel.

Het is wel echt verwarrend, hoop ook dat ik inmiddels genoeg heb gelezen en het allemaal goed begrijp.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:20

Ik ontworm standaard 1 x per jaar. Als er al wat zat, neem ik dat mee. Verder op onderzoek. Ik heb geen zieke/magere dieren, dus zal wel goed gaan. Maar die ontworming is ook nuet best voor het datmstelsel, dus dat wil ik er ook niet zomaar steeds ingooien. Zo weinig mogelijk, eigenlijk.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:23

Ik heb Marinka tot dat Rosie kwam.....ik geloof 15 jaar niet ontwormd.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:38

Lynn_Nikita schreef:
Ik denk dat ze hetzelfde bedoeld, 4 x per jaar mest van 3 paarden

Ben ik de enige die geen mestonderzoek doet?


Ik ook niet hoor.
Voorjaar doe ik de gewone equest en najaar de Pramox voor de horzellarven in ieder geval.
DA stelde het wel voor een paar jaar terug, dus ik zei dat die testen niet betrouwbaar zijn.
Hij zei gelijk niks meer en gaf me de spuiten mee. :D

belle_boef

Berichten: 10744
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:42

Ik heb mijn DA gevraagd voor enten, tanden en om ook maar gelijk ontworming mee te nemen. Onderzoek is nooit naar gevraagd.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 21:08

Ik doe geen mestonderzoek.
Ontworm gewoon standaard en wie het nodig heeft, krijgt tussendoor nog een kuurtje extra. (Meestal de nieuwe die dat toch nodig hebben)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 21:09

Hoe weet je dan dat ze extra nodig hebben?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:06

Bijv als ze invallen in de flanken. Bollere buik en bovenop minder vulling. Als de mest niet is zoals het hoort. Enzovoorts.
Jonge dieren doe ik sowieso vaker.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 00:33

Ik doe ook geen mestonderzoek. Mijn DA woont ver weg en heb geen auto. Wel wisseling in kudde, laten de mest op de wei liggen en paarden in risico groepen. Dus gewoon ouderwets 3 - 4 keer per jaar ontwormen :o

Paar weken terug ivermectine ivm bloedworm en horzellarve risico, straks rond sinterklaas de pramox voor ingekapselde wormen, dan in het voorjaar voor wormen die uitkomen en in juni/juli weer ivm merrie die veulen krijgt.

Lynn_Nikita

Berichten: 25479
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 09:07

Horzellarve zijn ook de enige larven die ik soms zie, verder nog ooit wat tegengekomen

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 09:22

Lynn_Nikita schreef:
Horzellarve zijn ook de enige larven die ik soms zie, verder nog ooit wat tegengekomen

Ik wel ooit wat dode kleine bloedwormpjes na de ontworming, maar verder nooit wat.
Horzellarven verwacht ik dit jaar niet, geen eitje gezien en de enige horzel die er was heb ik plat kunnen stampen voor ze eitjes legde :Y)

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:02

Bij mijn paard heb ik ook nog nooit wormen gezien. Zelfs geen horzellarven.
Mini's toen ze net bij mij waren wat rode bloedworm.
Jaar daarna hadden ze er paar horzellarven en ik verwacht dat Summer ze nu ook weer heeft. Veel horzels gezien en eitjes op haar benen.

Achterom
Berichten: 23039
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:12

Ik doe ook geen mestonderzoek :n
Toen het nog niet verplicht was wel een tijdje gedaan. Totdat bleek dat Walter wel degelijk wormen had, terwijl dat uit de testen niet bleek.
Sindsdien vind ik mestonderzoek gewoon de grootste onzin. Dat zie je trouwens ook wel in de topics er over, het moet aan heel veel voorwaarden voldoen om enigzins betrouwbaar te zijn.
Ik wil dat risico niet meer lopen, dus ik ontworm gewoon preventief een aantal keer per jaar.
En natuurlijk overdoseer ik, om het risico van resistentie zo klein mogelijk te houden.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 11:31

Nick had vorig winter bloedwormen. Gelukkig niet veel, maar ze waren er wel. Heb er na het ontwormen ook wat in de mest gevonden. Maar moest wel goed zoeken, dus gelukkig waren ze niet rijkelijk aanwezig. En denk dat ik er dan ook op tijd bij was.
In overleg met de dierenarts worden de paarden meerdere keren per jaar ontwormt. De namen van de middeltjes onthoud ik niet.

Horzels heb ik dit jaar ook niet zien vliegen en ook de eitjes niet zien zitten op de benen! Hoop dat ze dat bespaard is gebleven.

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 12:41

Vanmorgen Diva even haar deken op gedaan maar nu toch maar besloten hem in de wasmachine te gooien risico of niet. Mevrouw vind de rubber matten in de stal wel lekker liggen maar daar poepen ze ook dus de deken is een stijve mestvlek |o

Heb maar 1 0 grams dus hoop wel dat ik hem weer waterdicht krijg :+

Lynn_Nikita

Berichten: 25479
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 13:46

je hebt ook spul wat je in de wasmachine erbij kan gooien en spray. Ik was dan zonder wasmiddel en wasverzachter