Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:34

Het concept van bietenpulp moet ik ook nog maar even goed uitleggen. :D

Kleine gup (3 jaar) mocht even 'grote pony' zijn. Eerst het zadel op zijn vriend gelegd zodat hij het eens rustig kon bestuderen en daarna mocht hij zelf even zadelbok spelen.


Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:36

Oh dat lijkt me heel spannend een horse-sitter. Of in ieder geval iemand die je niet kent. Gelukkig ken jij je hors sitter al wel een beetje. Dat scheelt dan weer!

Onee! Droge pulp! Ja... dat soort ongein lijkt me wel spannend. Heb hier niet veel wat fout kan gaan eigenlijk. Maar toch, blijft spannend als je weg gaat en je de verzorging uit handen moet geven!

Toen we nog in Borculo woonde en James bij mijn schoonouders stond, was dat veel minder moeilijk. Het paard van mijn schoonzus stond er ook, dus zorgden we gewoon dat we niet tegelijk op vakantie gingen. :) Dan deed zij de paarden een week of 2. En dan ik. Super handig!

Voor een vriendin van mij heb ik wel een keer vakantieoppas geweest. En een aantal dagen overlapte haar vakantie het samen met die van mijn schoonzus, dus moest ik 6 stallen uitmesten, dat was toch best wel even zweten hahaha! Maar wel leuk hoor. (James, en 2 van mijn schoonzus en 3 stallen van mijn vriendin). Gelukkig woont ze hemelsbreed 400m van waar James stond. Gewoon in 't zelfde dropje :)

Nu we in Enschede wonen en de paarden bij huis hebben is dat toch wel lastiger. Al onze paardenvrienden wonen rond Borculo. Ik mist dat soms enorm! Het samen rijden, gewoon kletsen tussen door, elkaar gedag zeggen. Met de paarden langs elkaars huis rijden etc. Ja, dat mis ik heel erg...

Flew, Ach wat leuk mag ie aan het zadel wennen? :D

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:42

Ja, hij mag zo nu en dan even 'wat doen'. Allemaal heel basic en rustig aan, want hij vindt alles best spannend. Het is een lieverd en zal nooit een stap verkeerd doen, maar aan zijn rimpelneusje zie ik dat het hem wel wat doet. We doen dus alles lekker op zijn tempo en spelenderwijs. Veel bij Zanzi afkijken en af en toe even 'zelluf'.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:44

Hoe gaat het met Zanzi?
Ik ken je nog van kattenplaza :') :D

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:51

Zanzi is Zanzi. Inmiddels 11 jaar en nog altijd een draak. :') Hij moet zich er altijd even tegenaan komen bemoeien als Fernando een werkje mag doen, maar Fernando vindt het fijn als hij erbij is dus vooruit. :D

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:55

Vriendin heeft Melle wel eens verzorgd toen hij nog op pension stond.
Nu heb ik er 4 aan huis. 2 honden 6 kippen 8 katten en een hamster.
Ze werkt 40 uur dus zij is geen optie. Dan zitten de honden de hele dag alleen.

Mn vader moet die week dat wij gaan wel werken maar dat is 20 min met de auto dus dat is wel te doen.
Moeder werkt niet.
En qua paarden hoeft ze alleen een baal hooi in de slowfeeder te doen, water geven en lint van de strookbegrazing dagelijks verplaatsen.
Misschien dat de ponys tegen die tijd verkocht zijn, dan heb ik er nog maar 2.

Niwla

Berichten: 4120
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:58

Wij zijn laatst een weekje weg geweest, we hebben toen de paarden 24/7 op de wei gegooid en een vriendin kwam elke dag even water en hooi bijgeven als het nodig was. Ze staan sowieso 24/7 buiten dus een erg grote verandering was het niet. Ze waren alleen wat beledigd dat ze na die week weer 's nachts de paddock op moesten. :') Verder hebben we een camera op de wei gericht staan, dus ik kon ze zelf ook een beetje in de gaten houden.

Droge pulp is wel echt schrikken. :oo

Wat een knappe gup, Flew!

Wij hebben hier een pomp, ook voor ons gewone water. We hebben niet eens leidingen liggen.
Ik geloof dat de pomp wel een aardige investering is geweest, maar gelukkig hebben de vorige bewoners dat aan laten leggen.

Hier staan de paardjes nu sinds twee maanden aan huis en er wordt sinds deze week zelfs naar me gehinnikt/ gebromd door m'n ruin als hij op het gras staat. Eerder deed hij dat alleen op de paddock, maar dat was meer omdat hij dan de wei op wilde. :') Zo leuk om te merken dat je band met je paard aan het veranderen is. <3 Hij blijkt ook een enoorme klik met mijn man te hebben, die tot twee maanden terug nog geen paard durfde te aaien. Nu sjouwt Diesel overal achter hem aan als hij in de wei bezig is.

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:28

Niwla, leuk is dat he.
Mijn man heeft niks met paarden en is er zelfs allergisch voor, maar sinds ze aan huis staan gaat hij ze wel eens wat lekkers brengen of even kriebelen.
En met de bosmaaier om de wei heen, hoef ik dat niet te doen O:)

Niwla

Berichten: 4120
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:29

Dat doet die van mij idd ook! Ik heb hem wel heel subtiel die bosmaaier voor z'n verjaardag gegeven. :')

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:37

Hahaha, de werktuigen heeft mijn man zelf gekocht.
Hij vind dat dat nodig is, al vind ik zelf dat hij wel iets te veel en te makkelijk koopt.
On ons vorige huis kwamen we niet verder dan een bezem en een schep.
Nu hebben we een zitmaaier, een benzine grasmaaier, 3 bosmaaiers, heggeschaar, takkenzaag, bijl, kettingzaag, benzine veegmachine, 3 aanhangers :')
En we willen nog graag een trekker met strooier, sleep, en voorlader.
Wat eens mens allemaal kan verzamelen in 1.5 jaar :wow:

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:45

Wij kunnen gelukkig bijna alle gereedschap bij de buren lenen, scheelt enorm veel :Y)

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:51

Dat deden wij in het begin ook maar op gegeven moment dan voel ik me bezwaard om t steeds te vragen.
Nu hebben we het belangrijkste zelf en nu lenen we ook wel eens wat uit.
Zoals de aanhanger die meer bij mn broertje staat dan bij ons :')

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:21

Knap ding Flew!

Wij gaan maar een weekje. Paarden zijn geregeld alleen de honden en kat is erg lastig. Onze uitlaatmevrouw kon helaas maar 1 weekje. Die zat in december al vol. Dat was even een missschatting van mij. Ach komt goed uit dit jaar. We willen toch niet te veel geld uitgeven ivm huizen zoektocht.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:51

Mijn ouders komen altijd oppassen. De honden gaan mee op vakantie, de katten verzorgt mijn moeder en mijn vader doet de paarden. 1x pd komt een vriendin om te mesten (mijn vader vindt dat te zwaar worden) en die houdt de boel in de gaten. Wij gaan ook maar max een week.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:55

Droge pulp voeren heb ik helaas ook al meegemaakt. Nu geen last van. Krijgen alleen gras/hooi.
En als ze voer krijgen, ben ik degene die dat geeft (na werk).

Lynn_Nikita

Berichten: 25531
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 21:55

Ik hem gisteren ook een mini vakantie geboekt. Eigenlijk zouden wij dit Jaar niks doen maar mij zoon had gelijk zonder zee is het geen echte vakantie dus wij hebben nu voor 2 nachten geboekt. Niet lang maar wel ff eruit. Paarden vraag ik een vriendin en anders de overburen. Netten vul ik zodat die aleer opgehangen hoeveel te worden en evt water bijvullen. Stallen en wwi uitmesten doe ik wel als wij weet terugkomen. De hond blijft thuis en word uitgelaten en de rest(katten kippen en konijnen) is ook en kwestie van brok en water bijvulle . Pension is geen optie voor de hond en de kat van mijn ouders is bang voor hem waardoor hij niet daarheen kan wat met de vorige hond wel kon.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:06

Wat leuk iedereen zo op vakantie wij niet jammer genoeg eens een jaartje centjes sparen :D
@ Lynn Nikita een mini vakantie is ook vakantie he en kan even goed deugd doen ''

Ik ben aan het uitkijken naar een 2de hands stal maar word zo weinig aangeboden vind ik ... is het mss geen goeie tijd ervoor ?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:20

Ik ben jarenlang altijd thuis gebleven. Nu met gezin/kids merk ik wel dat er de behoefte is om op vakantie te gaan. Ik probeer dit dan ook te regelen.
Hier staan de meeste pony's dan ook op wei.

Caily

Berichten: 12522
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 00:34

Ik ben ervaren vakantie oppas dus wie nergens aan kan komen
Omdat ik de paarden samen met een vriendin doe en een toffe bijrijdster heb, plus een flexibele baan, is oppas en weg gaan hier nooit een punt. Al neem ik paardlief bij voorkeur mee op vakantie

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 06:57

Pas maar op, Caily! _O-

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 07:39

Caily is het hele jaar bezet.

Heb hier een brave tinker en fjord. Ervaren ruiters mogen van mij beste ermee naar buiten.
In ruil voor het zorgen voor de dieren...eem gratis ponykamp !

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:48

@[***]: oe dat is een mooie grote schuilstal. Daar zal je wel blij mee zijn.

@prinnie welkom

vakanties: is inderdaad wel een uitdaging als je veel dieren thuis hebt. Ik heb een vriendin op stal staan en hoop dat zij dit een beetje kan opvangen, dus alles in goed overleg. 24/7 op de wei scheelt natuurlijk ook een hoop werk in de zomer.

hebben zondag eerste buiteritje gemaakt. was wel een uitdaging, maar echt heerlijk dat dit weer kan. Alleen in de bak rijden doe je ons geen plezier mee.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:53

Ik zit hier natuurlijk met 3 niet berijdbare exemplaren, wat ze voor de meeste oppassers oninteressant maken. Ben ook niet van plan om later een bijrijder voor Quick te zoeken. Ik moet zelf mijn weg zoeken met hem en zal vast wel fouten maken, daar hij mijn eerste gangenpaard is. Ik kan mezelf wel laten begeleiden en zo veel leed voorkomen. Maar vreemde mensen erop laten, die grote kans ook geen ervaring hebben met dit ras, daar wil ik me niet aan wagen.

Caily

Berichten: 12522
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:58

Haha Anke zolang ik geen kosten heb valt erover te praten hoor, ervaring genoeg, zeker met gevlekte exemplaren :D

SVRL, als je ruimte over hebt kunnen de eigen paarden ook gewoon mee :P Wandelen is ook leuk trouwens, op de shires waar ik altijd op pas rij ik ook nooit. Zitten 4 hengsten bij dus ook dat is geen probleem :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:04

Caily schreef:
Haha Anke zolang ik geen kosten heb valt erover te praten hoor, ervaring genoeg, zeker met gevlekte exemplaren :D

SVRL, als je ruimte over hebt kunnen de eigen paarden ook gewoon mee :P Wandelen is ook leuk trouwens, op de shires waar ik altijd op pas rij ik ook nooit. Zitten 4 hengsten bij dus ook dat is geen probleem :P


Mijn vriend ziet me komen: schat, de paarden gaan ook mee. Lol
Onze auto zit met 2 honden en spullen voor ons tevens ook wel vol vrees ik. En we hebben niets dat 2 paarden en een pony kan trekken.

Ach ja, even balen dit jaar en volgend jaar halen we alles wel in. Vanaf dan kunnen we opnieuw buiten het hoogseizoen op vakantie en dan kan mijn vaste oppas gelukkig wel.