Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:19

Heeft de Action die altijd?
Ga ik daar eens ff heen.

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:21

Ik heb die ook van de action.
Ligt als het goed is bij de honden en kattenspullen

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:41

Spatter, ik heb net sinds 2 weken dus 14 nieuwe kippen, dus nu zitten wij even goed anders had ik ze graag van je over gekocht, maar wie weet zijn er in dit topic nog aankomende kippenhouders :D

Dekens wassen liet ik ook doen := alleen de zweetdekens deed ik wel zelf, maar dan met een kussensloop eromheen zodat mijn wasmachine niet vol haren zat. Overigens kreeg ik de meeste haren er in de droger af. Het filter even schoonmaken daarna even een statisch doekje erin, droger 10 min laten draaien en voila je kleding kon er weer veilig in.

Lynn_Nikita

Berichten: 25529
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:46

Paarden doe ik met zo`n ijzeren borstel met kartelrandjes, alleen moeten de haren dan wel loszitten en dat is het bij de shet amper
Dekens was ik zelf haren haal ik er zoveel mogelijk vanaf met de stofzuiger en een rubberen borstel. ik heb een extra grote vulopening zodat ik ook de dikkere dekens erin krijg

Net op MP gekeken voor zijdehoentjes ( kriel) maar geen in de buurt te koop die al onder de lamp uitkunnen. Nog even wachten dus

lizy29

Berichten: 6246
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:48

Als je er een haan bij hebt hoef je volgend jaar geen kipjes te kopen. Die worden hartstikke broeds.

Lynn_Nikita

Berichten: 25529
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:53

lizy29 schreef:
Als je er een haan bij hebt hoef je volgend jaar geen kipjes te kopen. Die worden hartstikke broeds.



Dat valt tot nu toe gelukkig mee. Ook lagen die van mij elke dag eieren terwijl ze erom bekend staan dat ze dat veel minde rdoen. ik heb gewoon geluk gehad denk ik. Die nu dood is was een kruising kuifkip en zijdehoen, beatrix genaamd vanwege die pruik. Nu heb ik alleen kentukky nog, een volle zijdehoen.

Ik heb 1 erg broedse gehad en die heb ik eitjes laten uitbroeden van een andere kip ( amrock x ?) , heel leuk maar dat bleek een haan en kon ik erna een ander huisje voor zoeken
Ook heb ik krieltjes en was dat een monster, ik zal eens kijken of ik nog ergens een foto kan vinden van ons kipzilla

Niwla

Berichten: 4120
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:47

De oude eigenaren van ons huis hebben de oude wasmachine laten staan, dat is nu mijn paardenwasmachine.

Kipjes wil ik eigenlijk ook nog, maar eerst moet de tuin gedaan worden.
Gisteren hebben we de houten omheining voor de bak/ paddock besteld. Dag schriklint! Fijn zo'n man die schriklint lelijk vindt. :))

Kipzilla :')

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:54

Ik vind een haan zoveel kabaal maken. :')

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:12

Bij mij zijn er helaas 3 van de 5 chickies overleden.......

Eieren kan ik niet vinden, de dames verkiezen de bomen boven het kippenhok. En nee, er zitten geen luizen of andere dingen in.
De kippen komen bij een opvang vandaan en die hebben ze uit het bos gevangen. Ik denk dat ze te lang "in het wild" geleefd hebben en daarom liever in de boom slapen.

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:18

Ik had er vorig jaar 6 en inmiddels nog maar 3.
Ze zijn nu 2.5 jaar oud en het eieren leggen wordt al een stuk minder helaas.
Hierna wil ik ook geen kippen meer.
Zitten teveel roofvogels/marters/vossen hier.
Ze zelf slachten kan en durf ik niet.
Onze buurman had er misschien wel belang bij maar nog niks weer van gehoord.

Hier inmiddels de rijbak klaar met nieuwe omheining. Volgende week verder met de wei.
Paardjes staan nu op een klein stukje gras. Net een strookje erbij gegeven.
Gras is nog niet zo lang dus is ook zo op.
Straks nog even koord halen en dan kunnen ze morgen op de meest rechtse wei.
Daar staat mooi gras op.

Met Summer gaat het goed.
Ze voelt zich thuis en ligt lekker in de stal te slapen dus ze is op haar gemak :)
Krijg af en toe een berichtje met foto's of filmpjes dus hartstikke leuk.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:01

Ik heb even de zoekfunctie gebruikt maar kon het niet direct vinden dus ik probeer hier eens.

Wie is zelf niet zo groot en heeft een groot paard/ grote paarden? Hoe stappen jullie op?
Zou voor een paard van 1m80 een opstap van 3 tredes hoog voldoende zijn? Ik ben zelf niet veel groter dan 1m60.

Het gaat over deze: https://www.nedlandic.nl/46-opstaphulp

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:07

Fijn dat het goed gaat met Summer!

Wij hebben ook nog kippen op de planning maar eerst moet het stuk van de paarden naar mijn zin zijn.

Hier hebben ze net een uurtje buiten gestaan. De zuring wordt van de week wat aan gedaan en bij de ingang van de wei komen nog paddock tegels. De omheining maken we volgende week af.
Dus het schiet op!
En wat zijn ze braaf :-)
https://youtu.be/0wf1g3rPVds

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:14

Ilsey schreef:
Ik heb even de zoekfunctie gebruikt maar kon het niet direct vinden dus ik probeer hier eens.

Wie is zelf niet zo groot en heeft een groot paard/ grote paarden? Hoe stappen jullie op?
Zou voor een paard van 1m80 een opstap van 3 tredes hoog voldoende zijn? Ik ben zelf niet veel groter dan 1m60.

Het gaat over deze: https://www.nedlandic.nl/46-opstaphulp


Ik ben 1.69m.
Stal waar ik heb gereden hadden we een paard van 1.91m.
Daar kon ik prima op komen met een ikeakrukje. Zo'n houten

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:18

Ik ben 1.72 en mij moet je met mijn huidige conditie (al paar jaar niet gereden) al op een D-pony hijsen met krukje dus ik kan je niet helpen :=

Niwla

Berichten: 4120
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:24

1.91? :oo Wow!

Leuk om te zien ClauH! Blije paardjes!
Wat fijn dat Summer happy lijkt op haar nieuwe plekje ClaudiaHS.

Ik heb in geen jaren op een paard groter dan 1.60 gezeten dus ik heb ook geen idee Ilsey.

lizy29

Berichten: 6246
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:28

Mijn huidige paard is dan wel niet zo groot maar heb wel grote bijrijpaarden gehad. Ikea krukjes gaan echt helemaal prima :j (en zijn een stuk vriendelijker geprijsd)

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:29

Ik had er 1 van 185 en had genoeg aan zo'n simpel vouwkrukje van 1 verdieping...

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:09

Melle is 1.70m maar daar kan ik zo opstappen, heb ook geen andere keus,
hij is bang voor krukjes dus _O-
Amel 1.45m dus dat is 1 zwaai met je been en hop haha.
Op de manege gebruiken ze ook die Ikea krukjes voor de kinderen.

MarloesHJ

Berichten: 2480
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:29

Ik heb ook een grote maar het IKEA krukje voldoet er prima voor. Heb ook nog een ander stabieler krukje van de blokker dat staat steviger dan die van de ikea, maar die heb ik thuis en niet bij de bak (in het verleden wel gebruikt).
Maar eerlijk is eerlijk als het moet kom ik er ook vanaf de grond op of een krukje van zo’n 15 cm.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:17

Dankje voor de ervaringen! Maar stappen jullie dan op met je voet in stijgbeugel van op zo'n krukje? Anders zijn jullie toch ongelofelijk lening of ligt dat aan mij :+ Ik wil graag kunnen opstappen zonder voet in stijgbeugel, ik ben ook niet zo lenig omdat ik 15 jaar niet heb paardgereden en pas een tijdje terug de paardenpassie opgepikt heb. Enkel met mijn nieuwe paard van 1m80 kan ik al direct gaan rijden (aleja, vanaf het zadel toekomt tenzij ik al met mijn bbp aan de slag zou gaan), mijn andere die ik al langer heb is nog maar 3,5 jaar (die is 1m50, da's dus zo geen probleem en daar geraak ik ook met een krukje op).

Ik denk dat ik toch maar voor die 3 treden minstens ga voor de zekerheid :')

Libera

Berichten: 3990
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:23

Niwla, met een houten omheining zou ik toch wel een stroomdraadje er bij langs laten lopen... anders kun je volgend jaar weer een nieuwe omheining bestellen :Y)

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:46

Ilsey schreef:
Dankje voor de ervaringen! Maar stappen jullie dan op met je voet in stijgbeugel van op zo'n krukje? Anders zijn jullie toch ongelofelijk lening of ligt dat aan mij :+ Ik wil graag kunnen opstappen zonder voet in stijgbeugel, ik ben ook niet zo lenig omdat ik 15 jaar niet heb paardgereden en pas een tijdje terug de paardenpassie opgepikt heb. Enkel met mijn nieuwe paard van 1m80 kan ik al direct gaan rijden (aleja, vanaf het zadel toekomt tenzij ik al met mijn bbp aan de slag zou gaan), mijn andere die ik al langer heb is nog maar 3,5 jaar (die is 1m50, da's dus zo geen probleem en daar geraak ik ook met een krukje op).

Ik denk dat ik toch maar voor die 3 treden minstens ga voor de zekerheid :')


Haha zonder voet in de stijgbeugel lukt mij amper met paardjes van 1.55 en een krukje van 40cm :')
Zonder zadel gaat dat wel maar met is me te stroef.

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:27

ik gebruik geen krukje, alleen als ik zonder zadel er op ga.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:31

Brittjuh97 schreef:
ik gebruik geen krukje, alleen als ik zonder zadel er op ga.

Op buitenrit lukt me dat ook wel maar vind een krukje wel zo lief voor de rug :Y)

Vind het ook wel fijn dat ik dan verplicht ben extra aandacht te besteden aan netjes opstappen, anders ben ik makkelijk ongeduldig en nu moet mijn paard wel braaf blijven staan anders kom ik er simpelweg niet op ;)

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:48

Hier ook een kippenfan, ik heb er nu 8; 1 japanse krielhaan en 3 hennen en nog 4 cochinkrielhennen. Gaat nu ook hard met de eieren.... Heerlijk om naar ze te kijken. Ze zijn ook allemaal supertam dus best gezellig.
Ik stapte ook altijd met ikeakrukje op mijn merrie van 1.55. Ideaal die dingen. Merrie vond het ook fijner dan zonder krukje. Stilstaan was nooit een issue..

Voor mij het minder nieuws; onze zitmaaier is kaduuk; qua maaien niet meer te repareren en te oud model om nog een nieuw maaidek voor te vinden. :( . Poging gedaan om gazon te maaien met een loopmaaier maar dan kan ik elk avond een uur rondjes lopen en dan red ik het gehele perceel nog niet binnen een week... Dus nu op zoek naar een nieuwe..

Het is een Husqvarna Rider 16 (oud type, 15.5 pk, 2wd). Zou ik daar nog tractorbandjes onder kunnen zetten en de paddock (15 * 20 m) mee kunnen slepen? Rijden doet ie nog wel, maar met maaidek en gazonbandjes en zonder sleepje kwam ie de bak niet goed rond een paar maanden geleden. Of ben ik mezelf voor de gek aan het houden?

Ik lees zulke verschillende verhalen.. En de zitmaaierreparatiemeneer vond het al helemaal geen goed plan, want daar zijn ze immers niet voor bedoeld, maar misschien wilde hij me ook wel graag een kubota tractortje verkopen... keuzes keuzes..