Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:17

Jullie gaan te hard en er wordt teveel gemeld waar ik niet allemaal op kan reageren. :)

Maar ik wilde nog even zeggen dat ik een supersterk net van Equiculinair heb, die is duur, maar blijft wel heel. Verder netten zelfgemaakt van een Duitse fabrikant, waar ook Haystack bijv mee werkt. Ik maak ze altijd in een envelopmodel, met een overslag. Dan heb je alleen maar een musketon nodig om hem te sluiten. En ik heb 2 netten zonder sluiting, die hangen zo strak, dat ze daar hun kop niet via de bovenkant steken.

Verder vind ik een paard achter de auto doodeng en doe dat maar zelden. Ik heb een trailer. Ik ben ooit begonnen met E rijlessen. Maar dat is echt een brug te ver. Mijn man rijdt me dus rond.

MizzMontana

Berichten: 5686
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:23

Lynn_Nikita schreef:
MM, zeker met een klein kindje zou ik hem nog een jaar laten staan, lekker laten groeien en dan pas naar huis halen. Voor je merrie is misschien iets te vinden van iemand die tijdelijk ene plek zoekt ivm stage buitenland of ouder paardje. Over 2 jaar zie je dan wel hoe en wat dat is nog erg ver weg


Dat is ook wel een goed idee. Ipv zelf iets te kopen kan ik ook kijken of iemand een jaar zijn of haar paard kwijt wil.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:48

Volgens mij was mij E rijbewijs 4/5 honderd euro. Dat was dan 6 uur lessen op een dag en examen

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:50

Goedemorgen!

Ik heb geloof ik iets van 500 euro betaald voor zo'n lespakket inclusief examen. Gezakt dus toen nog een los examen want volgens de instructeur kon ik het ook prima, echt stress op dat moment.. trillende handen enzo. :') Los examen weet ik niet meer wat dat kostte. Niet goedkoop iig.

Oh wat wat waren de paarden blij vanmorgen! Deed het lint open naar het pad en de bak en er werd, in het donker, uitbundig gebokt, gerold ( x 5 ofzo) gegaloppeerd, heen en weer gerend en gesnoven. En toen gewoon eten. Het voelt voor mij ook zoveel fijner te weten dat ze droog kunnen staan. De voerbakken staan lekker droog, geen rommel meer en ze kunnen onder het afdak van de stal schuilen. De stallen wel dicht gedaan vandaag, dikke rommel gisteren. De stallen gaan alleen open als ze op de verharding moeten blijven maar nu dus een pad en de bak. Vanuit de bak kunnen ze met droog weer rondom de vijver grazen en via de vijver met een pad naar het hogergelegen deel in de wei maar dat blijft voorlopig dicht ivm natte bende. Straks in de zomer kunnen ze ook fijn schuilen voor de dazen zonder dat ik me druk hoef te maken om Viola die niet op het gras mag.. alleen met gunstige omstandigheden een uurtje met graasmasker. Ooooh ik ben zo blij! Deze week een lamp bij de bouwmarkt halen zodat ik in het donker ook wat kan longeren. Hang 'm gewoon in de elzenboom naast de bak. :+

Ik vind de term 'paddock paradise' echt vreselijk maar daar begint het wel op te lijken zo hahaha!
Einde egopost!

MizzMontana

Berichten: 5686
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:05

Wat een gelukzalig gevoel om je paarden zo blij te zien kristelhans!

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:13

Jaaaaa, heel erg! Ze hadden al niks te klagen hoor.. woon naast het bos, elke dag buiten, genoeg te vreten en veel Penny-aandacht. :')

MizzMontana

Berichten: 5686
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:22

Heerlijk!! Nog even en dan ga ik ook full-time in de penny modus :D

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:25

Oei wat gaat het hard in dit topic...

Gefeliciteerd Missmontana!

Hooi voer ik eigenlijk best weinig. Mijn ouwe krijgt onbeperkt en mijn merrie nagenoeg, maar ze hebben zoveel gras nog steeds dat ze niet zoveel hoeven. Ik kan kiezen wat ik voer want we hebben toch al wel het eea liggen vanwege de boerderij, maar ik voer hooi. Met een grote baal doe ik wel een paar weken.

Eigenlijk wil ik ook nog een BE-rijbewijs halen. Ik vervoer ze weinig, maar het komt ook met andere dingen wel van pas. Ik zie er echter wel behoorlijk tegenop en ik denk dat het wellicht verstandig is om hier op het terrein eerst te oefenen.

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:29

@jeannaa, ik ben weer terug en l*l teveel. :')

MizzMontana, gaat het te combineren zijn met je ukkie? Wij hebben ook een ukje van inmiddels 1,5 en soms is het wel flink plannen. Mijn partner werkt nu ook iets ongunstiger dan vorig jaar.. straks in het voorjaar weer gunstiger zodat ik overdag ook wat meer kan en die stomme blubberbak hielp ook niet hier.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:31

Be heb ik gehaald vlak voordat we gingen emigreren, gingen op pad met 6 meter aanhanger dus leek het ons regeltechnisch wel verstandig om rijbewijs te halen. Met het rijden zelf heb ik totaal geen moeite en had zonder rijbewijs ook al veel met aanhangers gereden.
M'n c heb ik ook maar gebruik ik niet zo veel ;)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:36

Klinkt super tof Kristelhans!! Fijn dat ze nu altijd lekker droog kunnen staan.

Ik wil ook mijn E halen. In principe hoeft het niet omdat ik toch niet met de 2 grote tegelijk op pad kan ivm laadvermogen maar toch. Maak mij alleen nu al druk om het aankoppelen terwijl ik dat al jaren doe. Ik blijf het al jaren voor mij uitschuiven. Wie weet komt het dit jaar goed.

C is inderdaad nog beter maar :$ De droom is namelijk om een vrachtwagen te kopen zodat wij met de twee grote jongens tegelijk naar het bos kunnen.

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:39

Dan zou ik voor C gaan.. mag je dan automatisch met E rijden of is dat weer een kromme Nederlandse regel dat dat niet mag. :+

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:42

C heeft ook een E variant. C is alleen vrachtwagen. Als je daar watachter wil, moet je CE halen. Als je die haalt, krijg je wel meteen je BE.

Ik heb echt geen idee meer wat ik er voor heb betaald. Wel gewoon lessen genomen. In 1 dag is niks voor mij. In 1 keer gehaald ook. Op zich ging dat prima.

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:43

Rare regels eigenlijk he.. in andere landen is het wat eenvoudiger. Ik snap dat de wegen hier superdruk zijn maar toch..

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:45

Nou, als ik zie hie sommige mensen rijden (heb ooit bij Martinair gewerkt waar een rijbewijs dan in Sint Maarten werd gehaald), snap ik dat wel. Bij die mensen zat ik toch nuet graag in de auto :+

En een aanhanger is wel anders dan een vrachtauto. Dat is neer een hele grote auto. Dus dat je E daar niet bij krijgt, snap ik ook wel.

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:48

Ja dat is ook wel zo maar ja gekken op de weg hou je altijd... hoe vaak ik wel niet wordt ingehaald op de snelweg met een aanhanger... gewoon 120 kan best. :')

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:49

Haha, ja. Zit vast geen paard in dan. Alhoewel ik ook weleens een auto met trailer met flink tempo over een slingerende boerenweg heb zien scheuren. Daar zat wel een paard in. Dat beest zal wel zeeziek zijn geworden... :+

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:52

Ik moet echt naar buiten om depaarden te doen, maar heb echt geen zin. Voel me niet leker, het is ijskoud en alles staat onder water. Wou vandaag rijden enmiet hooi halen. Eens zien hoe de dag verloopt. Het is nuwel even droog gelukkig. Vanmorgen vette hagelbui op mijn kop gehad.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:56

Kristelhans, dat dacht ik dus ook! Bevriende chauffeur heeft mij helaas uit die droom geholpen. Ik weet niet of ik mijzelf in een vrachtwagen met trailer zie rijden :+ Wel een erg lange/grote combinatie haha.

Smerig weer he Fabster. Gister kwam ik amper met mijn kruiwagen vooruit in de weide dankzij modder + wind. En het was eindelijk zo mooi droog -O-

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:56

Grappig al die verhalen over rijbewijzen. Mijn vader rijd al jaren (als bijbaan en nu hobby na pensioen) op de bus. Soms met aanhanger dus die heeft CE. Ik ben dan ook echt wel wat gewend ook al heb ik de rijbewijzen zelf niet. Zoiets krijg je gewoon met de paplepel mee ingegoten.
Ik ben nu al stiekem aan het leren voor het rijbewijs in Amerika. Ik moet daar weer helemaal overnieuw beginnen met theorie en praktijk examen. Heb van tevoren een test examen gedaan voor de grap en heb me rot gelachen. Vragen als:
Je bent als bestuurder onverantwoord bezig en een gevaar op de weg als je a) een rode auto rijd, b) een muziekje luistert tijdens het rijden, c) kinderen in de ato vervoert, d) met alcohol en/of drugs achter het stuur kruipt.
En dan ook nog vragen of je een hint wilt. :')
Trouwens gezakt met 8 fout van de 40. Je mag er maximal 6 fout hebben. Niet slecht. Mja. Als je mij gaat vragen wat je moet doen als je een tornado tegen komt... _O-

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:59

Haha, echt een andere wereld he.. leuk!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:00

AbbyBlues schreef:
Grappig al die verhalen over rijbewijzen. Mijn vader rijd al jaren (als bijbaan en nu hobby na pensioen) op de bus. Soms met aanhanger dus die heeft CE. Ik ben dan ook echt wel wat gewend ook al heb ik de rijbewijzen zelf niet. Zoiets krijg je gewoon met de paplepel mee ingegoten.
Ik ben nu al stiekem aan het leren voor het rijbewijs in Amerika. Ik moet daar weer helemaal overnieuw beginnen met theorie en praktijk examen. Heb van tevoren een test examen gedaan voor de grap en heb me rot gelachen. Vragen als:
Je bent als bestuurder onverantwoord bezig en een gevaar op de weg als je a) een rode auto rijd, b) een muziekje luistert tijdens het rijden, c) kinderen in de ato vervoert, d) met alcohol en/of drugs achter het stuur kruipt.
En dan ook nog vragen of je een hint wilt. :')
Trouwens gezakt met 8 fout van de 40. Je mag er maximal 6 fout hebben. Niet slecht. Mja. Als je mij gaat vragen wat je moet doen als je een tornado tegen komt... _O-


Heel hard weg rijden? _O-

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:08

Whaha ja precies! Put your foot down and don't look back :')

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:14

Oh zit het zo kristelhans :')

Wij hebben ook een kleine van bijna 1,5 jaar. Ik probeer de paarden te doen als mijn man koffie drinkt. Ik werk doorgaans ook thuis dus dat is dan wel te doen. Als hij mee is, is het gewoon opletten. Uiteraard wil hij dan 'mee helpen' :+. Ik versimpel het dan wat. Ze krijgen wat ze nodig hebben, maar ik ga dan niet elke drol eruit scheppen zoals ik normaal doe. Ook laat ik ze dan bijvoorbeeld los naar stal lopen zodat ik mijn kleine wel kan vasthouden. Afspuiten vindt ie ook heel erg leuk om te doen. Fijn dat mijn ouwe niet zo gauw van slag is :D die mag hij dan 'afspuiten'.

Het is echt pokke weer, natte sneeuw net.


Afbeelding

Moeten nog wel even de bedrading weer netjes maken voor het veulen er is.

Karin_deB

Berichten: 8253
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:19

Die van mij stonden gisteren ook compleet verzopen in de uitloop.
Als ze nou gewoon in stal of onder het afdak zouden gaan staan :+
Van mij mag het weer lekker droog worden!
Hier nog geen BE. Wil ik ooit wel maar heeft niet zo'n grote haast met een d en een shet.
Trailer moet er wel nog komen voor aan huis straks.