Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin_deB

Berichten: 8253
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:25

Hilary schreef:
Ik dacht dat je typte "het dak is bijna af". Was me al aan het bedenken wat jouw definitie van 'bijna af' dan was :')


:') _O-

@rover, asbest sanering inderdaad.
Het is een week verzet,zou eigenlijk 2 maart al gedaan worden maar toen vroor het te erg -O-

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:29

Een openlucht stal! Haha.

Wow 1 keer in de week maar?
Ik stofzuig vaak wel 2 x per dag. :')

MizzMontana

Berichten: 5686
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:59

Daar zit ik ergens tussenin wat stofzuigen betreft. Het ligt ook maar net aan het weer, als het mooi weer is dan wil de hond helemaal niet naar binnen, dat scheelt altijd poetsen :D

Vandaag heb ik een stal geschrobd en een deur weer recht gehangen. Van de week de andere stal geschrobd en wat losse onderdelen weer vast gezet. Vandaag is ook de voerboer geweest met de bestelling. Volgende week donderdag gaan we de paarden ophalen!

Nu ben ik alleen nog aan het twijfelen hoe ik de wei ga verdelen. Wat grotere stukken en dan wat langer laten staan of juist kleinere stukken. Weiden jullie vaak om?
De oude bewoners hebben ook nog hardhouten dunne weidepalen met ogen achter gelaten, die kan ik mooi gebruiken om grote stukken mee af te zetten. De kleinere stukken zou ik dan met prikpaaltjea kunnen doen. Die moet ik nog aanschaffen. Tips zijn welkom :D

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:03

Wij hebben grotere stukken (2.500 m2 en 3.000 m2), een middenmaatje (900 m2, rijbak op gras) en kleinere (400 m2 en 225 m2) en paden daartussen. Het heeft allemaal wel wat, eigenlijk, maar ik merk bij de kleinere stukken dat het wat onhandiger is om een beginnetje te maken. Je wil ze voldoende ruimte geven om elkaar te kunnen ontwijken, maar ook niet zoveel geven dat ze alles platstampen en onderschijten en dan niet meer eten.
De 225m2 en 900 m2 proberen we dus voldoende kort te houden om goed in te kunnen werken en in principe helemaal open te zetten als er gegraasd mag worden. De andere stukken doen we met strookjes en proberen we elke keer van een andere kant te starten met begrazen. Als er dan bij het eerste stuk platgestampt wordt, is dat niet steeds hetzelfde stuk.
De grote stukken moeten we wel op dezelfde plekken beginnen, maar daarna proberen we ook afwisselend eerst bijv. de linkerkant en daarna de rechterkant te voeren. We verzinnen elke keer gewoon wat anders :)

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:12

Vorig jaar had ik de hectare in 2 stukken opgedeeld. Alleen ze hadden dus veel te veel gras. Het andere stuk is 3x gemaaid. Daar staan ze van ongeveer april tot aan december. In de wintermaanden staan ze op een kleine 4 hectare. Al hoewel het er nog steeds erg goed uit ziet, zie je wel in vergelijking met andere percelen dat ze er flink gegeten hebben (maar zit natuurlijk ook weinig groei in).

Ik vind meerdere stukken in de zomer eigenlijk wel fijn. Alleen dan moet het gras ze niet de mond ingroeien :Y) straks met een veulen erbij wordt er vast meer gegeten en gelopen. Het plan is om de hectare door midden te doem wederom. Er is nog een klein stukje waar ze af en toe een week kunnen lopen, maar dat is eigenlijk voor als er een koe apart moet.

MizzMontana

Berichten: 5686
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:22

Hilary dat is wel wen goede tip om steeds aan een andere kant te beginnen als je met stroken werkt.

Wij hebben ruim 2 hectare voor 3 paarden, nog geen idee hoe we daar mee uit gaan komen kwa bijvoeren en groen houden in de winter. Hoeveel paarden staan er bij jou op Jeannaa?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:28

Wij kunnen met de ca 7.000 m2 onbemest op zandgrond relatief onbeperkt voeren tussen mei en september, 2 E-pony's, een Welsh A en een Shet. We bouwen vanaf ca. begin april langzaam op en stoppen vrij vroeg in het seizoen, alles afhankelijk van de fructaan(index). Het afgelopen jaar hadden we flink gras over, maar omdat de PRE vreselijk jeuk kreeg ineens (we vermoeden IR / suiker-induced) hebben we ze toen in augustus van het gras gehaald en mochten de andere drie nog in de wei als we er zelf rondliepen. Zo konden zij nog tot begin oktober een uurtje in de wei. En dus nog gras over :roll:
We passen overigens wel strookbegrazing toe en sluiten ook stukken af als die goed afgegraasd zijn en het volgende stuk voldoende beweegruimte geeft. Dus bijv. 7 dagen 1 meter gras erbij en dan op de 7e dag weer 7 meter afsluiten. Langs de rand blijft dan een pad vrij waarover ze naar het nieuwe strookje kunnen lopen.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:35

De derde is (hopelijk) spoedig op komst.

Tot de kou stond er eigenlijk veel gras. Er bleef groei in zitten en ondanks de nattigheid is zo’n perceel van een kleine 4 hectare dan groot genoeg om niet erg veel schade te krijgen. Ik voer ze ook niet zo veel bij ze zijn royaal genoeg.
Omdat er vanaf gekuild en gehooid wordt is het wel een perceel wat het gehele jaar door erg goed wordt onderhouden. Op het andere stuk waar ze straks weer heen gaan gaat beduidend minder mest om de reden dat het gras te hard groeit.

Dan krijg je dit begin juni echt veel te veel gras....


Afbeelding


Met 2 hectare zou ik er vanuit gaande dat de paarden bij elkaar staan opdelen in 3/4 stukken met inderdaad eventueel strook begrazing. Als je die stukken ook gaat gebruiken in de winter denk ik dat je het rantsoen nog wel flink moet aanvullen. Hangt ook af van type paard, voedingsbehoefte, grond etc.

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 09:46

Oja verdelen van de wei moet ik nog doen :+ momenteel druk bezig met het klaarmaken van paddocks waar onze Quarter en Mini Paard straks het hele jaar op kunnen vanuit de stal.

Had zelf het idee om een looppad rondom alle afgezette stukken wei te maken maar dat was voordat ik wist dat in het aangrenzend weiland van de andere buurman een hengst loopt >;) daardoor moeten mijn paarden een paar meter van het lint wegblijven (anders gaat de hengst langs het lint paraderen en probeert ie bij mijn paarden te komen). Nu dus mijn plannen omgooien. Helpen jullie mij de verdeling te maken? O:)

Het oranje omlijnde is mijn wei. De wei eromheen is van de buurman waar zijn hengst met kudde loopt en waar mijn paarden dus een paar meter van mijn afrastering weg moeten blijven als de hengst daar loopt.

De 2 paddocks zijn per stuk net zo breed als de stal in de schuur (links van de paddocks, 3m per stuk). Vanuit de paddock gaan ze straks de wei op. Wat we met de grote paddock doen weten we nu nog niet, misschien in de toekomst een rijbak als dat mogelijk is. De onderste gedeelte van mijn wei is vrij nat.
Achter de schuur (dus in de grote paddock) komt ergens een (kleine) mesthoop.
Afbeelding

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:08

Je zou toch denken dat het vooral het probleem van de buurman is? :o

Heb zelf maar 2500 vierkante meter gras. Maar doordat het leem is kunnen ze er alleen in het droge seizoen op en heb ik precies genoeg gras.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:09

Maakt die paar meter dan echt verschil voor die hengst? Of moet dat van de buurman.
Waarom maakt de buurman geen pad?
Is toch eigenlijk niet jouw taak om dat op te lossen?
Of doen ik nu moeilijk?

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:25

Ik ben het wel met mijn bovenposters eens, waarom moet jij je aanpassen aan de hengst van de buurman. Laat hem lekker zijn wei aanpassen. Je hebt als ik dat zo bekijk niet heel veel wei, als je over dat hele stuk 2 meter wil inleveren. Dat zijn behoorlijk wat meters.

En is je mesthoop straks wel goed bereikbaar voor groter matrieel als je hem straks wil leeghalen?

MizzMontana

Berichten: 5686
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:36

Dat is ook mijn eerste gedachte; wil de buurman dat jij je paarden weg houdt of wil je dat zelf? In het eerste geval zou ik het de taak van de buurman vinden om aan zijn kant een stuk wei op te offeren.

Heeft je buurman de paarden alle dagen op het hele stuk lopen?

Achterom
Berichten: 23035
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:17

Een hond heb ik echt geen tijd voor :n Zou best gezellig zijn, maar dan kan ik beter stoppen met werken :')
Ons huis wordt 1 keer per week gestofzuigd, niet door mij. Heel soms een 2e keer, in het weekend.

Ik heb hier een kleine hectare wei voor 2 paarden. Een deel moet ik binnenkort opnieuw inzaaien. Het idee is dat de wei permanent in 3 stukken verdeeld is, in de zomer in 6 stukken. Op ieder stuk staan ze dan een week. Dan weid ik ze om, maai de lange stukken uit en bemest het. Dan heeft een stuk weer 5 weken rust :j

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:40

Heb je daar al eens met de buurman over geboomd missyvette4u? Want misschien is het wel een mogelijkheid dat jullie beide een meter inleveren, zodat het niet alleen jou maar een hoop aan wei kost?

Als dan blijkt dat het hem niet interesseert, of misschien heeft hij wel een hengst die daar niet eens moeilijk over gaat doen, dan weet je in ieder geval al iets meer, voordat je hier beslissingen over moet gaan nemen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25471
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:55

Mee eens met de voorgangers, ben je in gesprek gegaan om te kijken wat er mogelijk is? beetje vreemd dat het jou grond moet kosten terwijl het zijn probleem is

Ik heb 2 honden, kruising herder x husky en iets kleins, en een herder x iets groots
De grote gaat prima met de paarden,wil ze soms opjagen maar moet dan ook uitkijken voor mijn ruin. De kleine is bang en gaat dom staan blaffen vanachter de draad.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 20-03-18 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:02

Buurman heeft meer ruimte dan jij + het is zijn paard. Ik zou niet zomaar weide opofferen hoor.

Hier 2 honden. JR en Duitse Dog. De JR is heel rustig en weet precies wanneer hij zich uit de voeten moet maken. De Dog is jong en heeft zich als puppy een keer tussen de paarden gemengd toen ze in volle galop de track af stormden. Ik dacht serieus dat hij het niet zou overleven. Die sukkel struikelt ook nog maar wonder boven wonder is er geen paard op gaan staan. Alleen toen hij de Shet besloot op te jagen kwam Gentleman eens even uitleggen dat dit niet oke is. Sindsdien is hij bang voor de paarden :')

Ik vind het prima zo. Nu weet ik dat als er paarden komen de honden netjes aan de kant gaan.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:06

Stofzuigen...soms.
Vegen vaak.

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:07

Nee nee, buurman denkt met ons mee en heeft niet altijd zijn paarden op het hele stuk lopen! (op dit moment heeft hij trouwens heel dat rechtse en onderste stuk voor ze afgesloten en heb ik mijn gehele weide in gebruik)

Ik wil met dat pad aangeven dat ik rekening met hem hou maar daarnaast mijn paarden inderdaad ook gewoon daar grazen als ik dat wens. Wil vooral een goede burenrelatie onderhouden ;)

@ belle_boef; aan de linkerzijde van de schuur hebben we een (ruime) doorgang. Nu nog zand en sloot, wordt dichtgemaakt met rioolbuis en bestrating.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:24

Dan zou ik een "track" maken. Kun je bepaalde delen afsluiten als buurpaard daar ook loopt maar hoef je niks te verplaatsen continue.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:47

Selka schreef:
Dan zou ik een "track" maken. Kun je bepaalde delen afsluiten als buurpaard daar ook loopt maar hoef je niks te verplaatsen continue.

Dat zou ik ook doen, maar dan wel zo dat je de track een paar meter uit de kant legt en het gras tussen track en wei van de buurman gebruikt als zijn kudde daar niet direct naast loopt. Zal op de laptop zo even wat tekenen.

Edit:

Afbeelding

Met de roze/paarse lijn als eerste idee, waarbij je linksonder dat stokje met de rotonde nog wat korter kunt maken, als dat makkelijker is met bijv. strookbegrazing of als er grote machines in je wei moeten.
Oranje lijn is alternatief als je meer ruimte wilt tussen track en straat / eigen tuin (dan laat je de roze / paarse lijn boven de oranje dus weg). Voordeel: als je de track breed genoeg maakt en je bochten ruim opzet, kun je 'm ook als draf / galoppeerbaan gebruiken :D

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:12

Houd idd wel rekening met de toegankelijkheid van eventuele trekkers etc mocht je er kunstmest op willen of bijvoorbeeld een deel opnieuw wilt inzaaien.

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:27

Wow super, dank jullie wel!! *\o/*

Libera

Berichten: 3979
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:29

Lijkt me wel klein als draf/galopeer baan hoor!

Zit nu op telefoon, maar wil straks op de computer ook wel eens iets uittekenen :j

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 22:19

Ik denk dat ie met een beetje goed uitkienen best 40 x 60 of 70 kan zijn :)

Onze track is een vierkant, de zijdes zijn ca 50 meter lang, maar wij hebben rechte hoeken. In draf kan ik daar best lekker rondhobbelen, een voorzichtig galopje kan ook (maar mijn paard is wat onhandig en kan nog niet zo langzaam galopperen om de bochten goed te nemen).