Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Keutelboerke
Berichten: 7
Geregistreerd: 21-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:04

Ik gebruik ondertussen ook al enkele jaren Perlka (zakjes van 25kg). Weliswaar maar 300kg/ha en zeker geen 1000kg. Ons stukkie is wel maar 4000m² groot dus valt goed te doen met een strooikarretje. Doe dit telkens halverwege maart en eind augustus.

Bijkomend vraagje; rollen jullie de weide na de winter?

Stella_Fara

Berichten: 93
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: De stille Kempen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:09

Handig, dit topic. Om mij eraan te herinneren dat we om kalk moeten gaan ;-).

Zien jullie het zitten om ook eens feedback te geven over ons verbouwingsproject? Ik ga in dat topic ook de vooruitgang posten. Ik hoop dat we in de herfst kunnen beginnen met verbouwen ... https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=1940686

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:14

Ik denk dat ik het dit voorjaar wel laat of ga rollen (afhankelijk of ik er een vind voor een goede prijs) want het is echt een puinhoop. De vraag is alleen of de wei optijd toegankelijk is voor de trekker, zelfde voor het maaien/slepen voordat we het weer laten groeien om eventueel een deel te laten hooien. Eind april/ begin mei verwachten we echter een veulen en het zou fijn zijn als die iig de eerste weken hier thuis kan staan met moeders om ze een beetje in de gaten te kunnen houden.

De wei die opnieuw gezaaid moet worden laat door het weer ook nog op zich wachten dus daar zal ook niet zo veel hooi vanaf komen dit jaar.

Kalken heb ik hier eigenlijk nog nooit gedaan.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:30

@greendragon, herkenbaar! Ze zijn 2 weken geleden ongeveer komen pakken voordroog brengen van 250kg en deze die bracht was zo slim om gewoon zijn vrachtwagen achteruit te zetten, pak op de kar en die dan van het randje duwen, brug wat hoger en nog een pak er bovenop en dan terug wat vooruit rijden enkel met big bags gaat dat inderdaad niet. :')

@Taar_tje, ben gaan kijken even, de indruk dat je dus de bovenkant had losgemaakt, doek er op, roosters er op en de roosters dan opgevuld? Hier dachten we aan een deel uitgraven, doek, zand, roosters en dan opvullen met zand.

@Stella_Fara, ga je topic bekijken.

Qua kalken heb hier nog een zak staan van 40kg en een rest perlka maar is nog te koud om dat te gooien dacht ik?

Verder komt net de tuinman van de buur vragen of ze met een kraantje hier op mogen om een haag te kunnen aanleggen net aan de andere kant van het hek, op zich geen probleem al baal ik wel dat ze dit niet 2 maand later doen. Had kunnen vragen dan of ze een stuk wouden uitgraven bij de pony's zodat we zand konden laten storten er in en zien voor de roosters |o . Is nu nog veel te nat daarvoor, wil de kleine stal kunnen platgooien dan maar dan moeten ze toch op de weide kunnen gewoon eerst (iets als in bemoeiende pony's anders)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:10

Maar jullie kalken dus standaard? Ik wil bodemonderzoek laten doen en dan eens gaan kijken. Groeit bijna niks verkeerds op dus kalk is niet nodig lijkt mij.

Mijn plannen zijn weer gewijzigd. De omheining wordt neergezet zonder houten balken maar wel op de afstand zodat ze er wel over een jaartje ofzo op kunnen. Zouden jullie 2,5 m. of 3 m. afstand aanhouden?

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:23

Lori, de gefreesde grond is afgegraven, dan doek, zand, roosters, en opgevuld met mengsel gefreesde grond en zand. Het is per grondsoort verschillend hoe je de roosters kan plaatsen, dit is voor veengrond. Bos Rubber (leverancier) kan goed adviseren. Bij zandgrond kan je ze gelijk op het zand plaatsen, en bij klei raden ze eerst een laag puin aan.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:54

Selka schreef:
Maar jullie kalken dus standaard? Ik wil bodemonderzoek laten doen en dan eens gaan kijken. Groeit bijna niks verkeerds op dus kalk is niet nodig lijkt mij.

Mijn plannen zijn weer gewijzigd. De omheining wordt neergezet zonder houten balken maar wel op de afstand zodat ze er wel over een jaartje ofzo op kunnen. Zouden jullie 2,5 m. of 3 m. afstand aanhouden?


Hangt er een beetje vanaf wat de maximale leverbare lengte is (langer is in vergelijking goedkoper per meter) als dat 5 meter is zou ik 2,5 meter tussen de palen doen, bij 6 meter lengtes zou je bij niet te wilde plannen ook 3 meter kunnen kiezen.
Die halve meter verschil is niet heel veel zou je zeggen maar, afhankelijk van het hout uiteraard, kan het toch wel veel stabiliteit en stevigheid schelen.

Keutelboerke
Berichten: 7
Geregistreerd: 21-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:15

Is momenteel inderdaad nog te koud om te kalken. Zeker als ik mag geloven dat het de komende 14 dagen gaat vriezen 's nachts. Ik strooi Perlka zodra de forsythia begint te bloeien en er matige regen aangekondigd is.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:18

Volgens mij heeft de boer net het weitje gegiert, vrees dus dat de paarden nog even niet de wei op kunnen.
Kalken heb ik hier achter vorig jaar gedaan maar voor die 3 sprieten denk ik niet dat ik het nog eens doe.

Heb zin in een buitenrit maar de smid heeft zulk belabberd werk geleverd dat ze niet meer willen lopen als er ook maar een klein kiezeltje op de weg ligt en daar ontkom je hier niet aan -O-

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:44

palousa_boy, als de palen binnen zijn zal ik er eens twee inslaan op 2,5 en 2 op 3 m. Kijken wat het doet. Beide lengtes zijn te leveren en als wij hout plaatsen wil ik het liefst Robinia hout dat wordt nu namelijk ook geleverd voor de palen in de grond. De meest duurzame/milieuvriendelijke oplossing die ik kon vinden.

Azmay, balen zeg. Nieuwe smid?

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:03

Handig dit topic! Kalken zou ik glad vergeten zijn. Is dat dus tegen onkruid?
Wij hebben vorig jaar de weide gerold, dit jaar laten we het niet doen. hij si nog heel netjes.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:36

Hoefsmid durf ik het niet echt te noemen, het is een man die hoeven bewerkt :')
Komt hier het terrein zeker niet meer op :evaw:

Had hier de paddock eigenlijk ook willen doen, maar hij houd zich eigenlijk heel goed en ik mag maar 60cm graven volgens mij dus mijn opties zijn behoorlijk beperkt.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:00

Kalken is alleen nodig als je PH waarde niet goed is. Ik zou niet zomaar kalken.

Azmay, oeff.. Dat is balen. Hopelijk lopen ze snel wat beter.
60 cm. is best aardig. Ik mag tot 30 :+

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:07

Selka schreef:
Kalken is alleen nodig als je PH waarde niet goed is. Ik zou niet zomaar kalken.

Azmay, oeff.. Dat is balen. Hopelijk lopen ze snel wat beter.
60 cm. is best aardig. Ik mag tot 30 :+

Nou was ik nieuwsgierig, is toch slechts 40cm wegens iets archeologisch. Zie daar maar een leuke drainage in de proppen op de leem :')
Ze lopen zo in de paddock en verharding gelukkig wel goed, anders had ik ze echt wel zielig gevonden.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:11

Dus toch gevoelig. Jammer van het slecht bekappen

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:34

Haha jij ook al? Ik vraag mij af wat ze allemaal bij ons denken te vinden. De bommen uit WOII zijn al opgegraven door de vorige bewoner. Ze lagen zelfs in de sloot volgens de beste man :=

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:46

Hier is het eerder de vraag of je überhaupt zo diep kunt komen zonder te veel overkill.

Bij ons in de achtertuin zijn ze een dag bezig geweest om een geultje te "graven" van 4 meter lang en 50cm breed ongeveer. Dit met behulp van de grote boor waarmee ze de geothermie hebben geboord en een graafmachine.
Afbeelding
Dit rechte stuk was de hele geul :+

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:51

Boven baas! Klei geeft best mee hoor.
Bij jullie nog spannende dingen gevonden? :D

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:24

Nee in graniet verstop je niet zoveel zonder dat je grote gaten maakt :+
Maar wie weet, we zijn nog niet klaar..

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:11

Ziet er nog best spannend uit palousa. Is dit normaal gewoon een plein/doorgang of echt jullie tuin? Dat duurt nog even voordat het weer in de oude staat is.

Wij ontvangen halverwegen mei pas de sleutels van ons nieuwe huis. Heeft het dan nog zin om perlka te strooien? Het is zandgrond en de paarden komen pas in juni.

Prairy
Berichten: 9071
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:13

Even een vraagje tussendoor, waar is dat rollen van de weide voor? Wij zijn bijna zover om te tekenen voor een huis met een stuk wei en daar zitten nogal wat hobbels in. Kun je dat met rollen een beetje fatsoenlijk krijgen? Is dat gewoon zo'n rol trek wals wat je kunt huren?

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:15

Prairy schreef:
Even een vraagje tussendoor, waar is dat rollen van de weide voor? Wij zijn bijna zover om te tekenen voor een huis met een stuk wei en daar zitten nogal wat hobbels in. Kun je dat met rollen een beetje fatsoenlijk krijgen? Is dat gewoon zo'n rol trek wals wat je kunt huren?



Ik rol altijd na t inzaaien de grond wat vaster. Wek een iets grotere die je zelf huurt, 1 achter een tractor.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:29

carika schreef:
Ziet er nog best spannend uit palousa. Is dit normaal gewoon een plein/doorgang of echt jullie tuin? Dat duurt nog even voordat het weer in de oude staat is.

Wij ontvangen halverwegen mei pas de sleutels van ons nieuwe huis. Heeft het dan nog zin om perlka te strooien? Het is zandgrond en de paarden komen pas in juni.


Haha ja dit is onze "achtertuin", rechts zie je nog een stukje van de schuur die tegen ons huis staat en links zijn ook onze schuren. Dit hele stuk is graniet/ rots met hier en daar een klein laagje grond erover waar dan net wat gras groeit. Dat gele vooraan op de foto is allemaal stof, dat lag ook op de daken verder was het dus maar een beetje grond en gruis. Wat dieper uit de grond kwam is in de vorm van slijk en smurrie weggespoeld.

Zo was het toen ze net weg waren en ik net was begonnen om de laatste grond op te ruimen
Afbeelding

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:14

Kalk: Ik ben ook van plan eerst de ph te gaan meten. Kom van die apparaatjes tegen waarmee je dat zou kunnen meten, van die dingen op een stokje. Iemand een idee of dat goed werkt?

Palousa waar was die geul voor? Wat een gedoe zeg in Frankrijk een geultje graven.

Wordt weer een mooie dag vandaag. Lekker op de wei rommelen. {:}

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 16:38

Even ego postje.

Ik heb definitief een weiland *\o/*
Het gaat om 3000m2 voor een schappelijke prijs en het grenst achter aan mn bak, alleen even doorgang maken.

Wat een opluchting *\o/*