Nieuwe eb- en vloedbak aanleggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JorineCosse

Nieuwe eb- en vloedbak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 15:55

Hallo allemaal,

Ten eerste hoop ik dat ik het hier goed geplaatst heb haha.

Samen met twee klasgenoten hebben wij een opdracht gekregen vanuit onze module landschapontwerpen om een bedrijf te helpen verbouwen/verbeteren/innoveren. Dat wil zeggen dat wij 3 ideeën voor het bedrijf moeten uitwerken, zoals het plaatsen/ontwerpen van een stapmolen.

Nu hebben wij de geweldige kans gekregen om een manege zo goed als volledig te restylen. Dit alles gaat in goed overleg etc. Nu loop ik met mijn deel van de opdracht een beetje vast:

Ik ben namelijk bezig met het ontwerpen van een nieuwe buitenbak. De betreffende manege wil zijn buitenbak volledig vernieuwd hebben. Eisen hiervoor zijn:

- Eb- en vloed;
- 45 x 60;
- Met vlokken;
- Er hoeft absoluut geen dure Agterbergbodem in!

Nu heb ik uitgezocht dat de manege zich op een lemige zandgrond bevind. Echter heb ik verder geen idee hoe ik de rest uit moet werken.

Waar ik tips voor kan gebruiken:

- Hoe diep moet de drainage komen te liggen en hoe moet deze aangelegd worden (mochten we het zelf gaan doen en niet laten doen door een extern bedrijf)
- Hoe moet de bodemlaag aangebracht worden; moet eerst vulzand en dan een kleine toplaag? Of enkel vulzand? En hoe hoog moeten deze lagen zijn?
- Waar kan je het beste zand vandaan halen?

Er moet ook gedacht worden aan de lichtmasten, hier ontvang ik ook graag tips over!

Ook zou ik graag willen weten waar ik het beste het hekwerk vandaan kan halen, dit moet namelijk van kunststof zijn! Dus tips voor verkooppunten van hekwerken zijn ook zeker welkom!

Het is de bedoeling om uiteindelijk zo veel mogelijk zelf te doen, om kosten te reduceren. Uiteraard wel met de nodige professionals, wat betreft grondverzet e.d., maar hier zijn voldoende connecties voor.

Alvast bedankt!

Groet,

Jorine

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:06

Waarom wil je vlokken in een eb en vloed bak? Als je de juiste zandsamenstelling pakt zijn vlokken overbodig.
Weet de stal wel hoe een eb en vloed systeem werkt? als ik jou verhaal zo lees niet.

Neem contact op met loonwerkers die ervaring hebben met het aanleggen van deze bakken en vraag hun op advies. Je hebt nl heel veel hulp nodig hiervoor. De bodem moet af gegraven worden, er moet een waterdichte laag tussen de ondergrond en rijbaanbodem komen, daarop de drainage pijpen, dan de juiste opbouw van zandlagen, er moet een waterput komen of zijn en de waterpomp moet juist ingesteld worden zodat de baan optimaal is.
Zandcompleet zou je misschien kunnen helpen met het juiste zand hiervoor.

Qua masten, als je op lichtmasten paardenbak googled kom je verschillende bedrijven tegen die lichtplannen voor verschillende bak afmetingen op hun site hebben staan.
Afgelopen jaar heb ik voor onze stal verschillende offertes aangevraagd, inmiddels staan er prachtige lichtmasten voorzien van LED verlichting. En ja het loont om met die bedrijven in onderhandeling te gaan, ookal staan de prijzen op hun site.
Bij lampen gaat overigens nog heel veel geld zitten in de juiste bekabeling, hou daar in het budget ook rekening mee.

faytjefay

Re: Nieuwe eb- en vloedbak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:23