weide draineren zonder aanleg van drainage

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

weide draineren zonder aanleg van drainage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 12:36

Beste bokkers bij deze vraag ik ervaringen en of tips.

Mijn kennis heeft 5 weides. 2 ervan worden echter snel nat door regen en de achterliggende grond is moerassig, dus bij teveel regenval is de grond verzadigd. Er kan dan in beide weides een deel niet gebruikt worden. Dit deel is ongeveer 10-15m breed over de hele lengte. Best een groot stuk.

Nu hadden ze ooit al eens beekjes gegraven om het water te laten wegvloeien. Leuk bedacht maar de beekjes zijn dicht gegaan door niet diep genoeg uitgegraven te zijn.

Er ligt ook een beekje in de buurt van de weides en nu bedacht ik om dmv beekjes het water tot daar af te vloeien.

Drainage aanleggen mag niet. Heb eens nagevraagd aan de gemeente of ik zand mocht storten voor een piste te verkrijgen en zelfs dit mocht niet. Ik heb het dan niet eens gehad over uitgraven en dan zand storten maar gewoon bovenop het gras zand leggen.

Dus het wordt wat moeilijk als drainage aanleg niet mag.

Wat zouden jullie doen zodat de weides toch droger blijven?

Heleennn

Re: weide draineren zonder aanleg van drainage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:37

Gewoon opnieuw de beekjes uitgraven? Dan is het toch meteen opgelost?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:45

Heleennn schreef:
Gewoon opnieuw de beekjes uitgraven? Dan is het toch meteen opgelost?

Dat. Eventueel het land ook bol maken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 13:11

Die oude beekjes leiden echter direct naar het mierassige gebied. En ik heb de indruk dat je dan het water van het moeras naar de wei leidt.
Die kan ik dus niet opnieuw uitgraven.

Zelf dacht ik aan een.beekje naar de andere beek. Maar iets van keien.ofzo in het beekje leggen ook tegen dichtslibben?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:18

Wij hebben een drainagesleuf laten maken door de loonwerker. Die ligt net buiten de omheining, het weiland loopt naar dat punt af. De sleuf ligt open (dus een heel smal slootje) en sluit aan op een bredere sloot. De loonwerker gaf zelf aan dat hij op andere weilanden ook dit soort sleuven maakt, maar ze dan vol stort met drainagezand, zodat het geen gevaarlijke greppel wordt waar dieren in kunnen stappen (diepte 40-50 cm). Wat je zou kunnen doen ipv zand is grove kiezels of puin in worteldoek en het bovenste laagje afdekken met zand. Maar ja, als zand niet mag...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:19

Art_Ificious schreef:
Die oude beekjes leiden echter direct naar het mierassige gebied. En ik heb de indruk dat je dan het water van het moeras naar de wei leidt.

Zelf dacht ik aan een.beekje naar de andere beek. Maar iets van keien.ofzo in het beekje leggen ook tegen dichtslibben?

Nee want dan kun je ze ook niet weer makkelijk uitgraven/dreggen. Een geul zal altijd de neiging hebben om dicht te slibben, het heeft nou eenmaal zo af en toe z'n onderhoud nodig.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:24

Volgens mij ben jij trouwens van België, maar in Nederland hebben we boerenbunder.nl waarin je bij heel veel percelen kunt zien hoe hoog ze liggen (incl. kaartje). Je weet dus ook wat het laagste punt is en hoe je het beste je waterafvoer kunt regelen.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:57

Wat flauw dat de gemeente met alles tegen werkt, maar denk dat beekjes graven toch je enige optie is

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 13:00

Vind het ook flauw idd. Kennissen hebben de grond gekocht maar is beschreven als landbouwgrond. Stallen bijbouwen mag bijvoorbeeld ook niet. Gelukkig is er op elke wei een schuilstal

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:13

Art_Ificious schreef:

Dat zal enkel werken als er geen zand/aarde/plantenresten tussen komen. Slurf zwaar wegendoek vullen met grind misschien. Laagje aarde en gras er overheen en je ziet er niks meer van. Maar is het grond die zoveel water vast houdt of ligt het gewoon zo laag t.o.v. de percelen er omheen? Mag je bv bomen planten? Die verstevigen de grond en nemen ook flink wat water op.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 13:17

Grond.houd veel water vast. Grond ernaast is moerassig.
De hele weide is omringd door bomen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:21

Idd gewoon een nieuwe geul maken. Dat kan met een speciale machine voor achter de trekker, maar ik heb het gewoon met een simpele ploeg gedaan. Daarna moest ik er nog wel een keer achteraan om de grond eruit te scheppen, maar dat was een stuk makkelijker dan alles met de hand graven (dat heb ik al eerder gedaan en beviel niet zo erg).

En daarna moet je het wel bijhouden, zeker als er ook beesten op het land lopen. Hier drinken ze er ook uit dus ze staan vaak op het randje dat dan weer "instort" en uit de greppel gehaald moet worden.
Ik loop er elke week even langs met een schep, dan is het goed te doen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:35

Het enige wat echt zal werken is het land op een afschot leggen /bol leggen en op de laagste punten de geultjes plaatsen. Of te wel alles Om ploegen en opnieuw inzaaien.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 13:43

Ik denk eigenlijk dat waar het water altijd is het laagste punt zal zijn aangezien het alleen op die plaats is.
En dat ligt net naast de moerasgrond. (Die ligt ietsje hoger)

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:57

Art_Ificious schreef:
Vind het ook flauw idd. Kennissen hebben de grond gekocht maar is beschreven als landbouwgrond. Stallen bijbouwen mag bijvoorbeeld ook niet. Gelukkig is er op elke wei een schuilstal

Ik weet niet welke omgeving je woont, maar ik snap dan niet dat een gemeente moeilijk doet?
Ik woon in de provincie Groningen en als ik afgelopen najaar zag hoeveel boeren hun land hebben voorzien van drainage dat was niet normaal. Je zou haast denken dat het toen gratis was :$

Maar dat is dus ook landbouw en toch mét drainage!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:13

Hebben ze misschien landbouwgrond gekocht waarbij het perceel grenst aan natuurgebied? Want dan mag dat idd allemaal niet

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 15:08

Ik weet niet of dat moeras natuurgebied is.
Een stuk voor 1 van de weides is wel altijd ingezaaid met mais door een andere boer. En zelf hebben ze (mijn kennissen) een stukje in gebruik als moestuin.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 20:17

Het perceel kilveren is inderdaad een goede, maar ook erg dure oplossing.
Greppels graven/ploegen/frezen is ook een snelle oplossing. Greppels frezen doen wij zelf ook regelmatig. Het voordeel is dan dat je geen ruggetje grond naast je greppel hebt liggen(of je moet de grond afvoeren). Je greppels wel onderhouden inderdaad.

Voor zeer natte gronden is een combinatie van beide het beste.

Als je niet mag draineren kun je ook geen (slurven met) grind ingraven. Dat is ook drainage.
Daarnaast heeft drainage niet zo veel zin als het water in de omgeving zo hoog staat. Bij drainage moet je namelijk na het aftrekken van de diepte waarop ze liggen (meestal 50-100cm) nog boven het grond/slootwaterpeil uitkomen. Met greppels heb je daar minder last van, omdat deze aan de oppervlakte liggen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 20:27

je zou grindputten kunnen proberen, dus met een palenboor (op benzine) door de niet doorlatende laag boren en volstorten met grind

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 14:42

Bedankt om mee te denken.
Misschien nog handig om te weten.
Als.ik met een handgrondboor gaten maak voor palen te plaatsen kom ik verschillende soorten zand tegen.
Bruine, zwarte zand
Maar ook een goud/roestkleurige die harder is en kneedbaar (kleigrond??)
En witte grijsachtige zand die snel uiteen valt als.je het aanraakt.