Paarden 24/7 op weiland tips en alles eromheen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoezoo

Paarden 24/7 op weiland tips en alles eromheen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 14:48

Hallo allemaal,

Ik huur al een aantal jaar een weiland van 6000m2. Het is een mooi stuk land waar goed gras groeit. Vorig jaar heb ik het idee van een paddock Paradise gerealiseerd. Met de eigenaar van het weiland heb ik een lange tijd rond om de tafel gezeten en hebben we gesproken over wat mag en niet mag. Zoals een waterpoel en berg mochten niet, de rest van het pad tot aan een schuilstal mocht gelukkig wel. +:)+

Het is een vrij lang maar smal weiland. Ik heb achterin de schuilstal gezet, wat verbonden is met een lang pad (track) naar voren toe waar een klein bakje is met houtsnippers en waterbakken. De rest van het land is weiland opgedeeld in 3 stukken zodat ze iedere keer ergens anders kunnen staan. Deze zomer is het in gebruik genomen en ben super tevreden met het resultaat. De paarden rennen, spelen en 'vliegen' over het pad heen en weer. Mijn paard staat hier alleen in de zomermaanden, in de winter staat die op stal. Dit is vooral gedaan om de wei heel te houden voor de zomermaanden zodat ze het gras niet kapot lopen. :):)

Nu mis ik het enorm in de winter en ik zie mijn paard gewoon veranderen zodra die op stal staat. Ik zit er dus aan te denken om hem dit jaar ook op de wei te laten staan. Dan niet op het gras gedeelte maar wel op het track en de houtsnipper en schuilstal. Zo heeft die dan veel meer beweging en hij staat lekker in de buitenlucht. :j

Maar waar moet ik rekening mee houden? Wat zijn tips om het pad niet modderig te maken? Achterin staat een soort carport/overkapping hier kunnen ze schuilen voor de zon en regen, als ik de achterkant dicht maak hebben ze hier dan genoeg aan of moet ik bijvoorbeeld een containerstal op de wei laten plaatsen? Ik kan bij eventuele slechte dagen (veel regen) het pad afsluiten zodat ze alleen op de houtsnipper/schuilstal kunnen staan.

Ik heb een haflinger van 10 jaar, hij kan dus goed tegen de temperatuur etc. Maar ik wil graag weten welke dingen jullie van te voren niet aan gedacht hadden en toch tegengekomen zijn tijdens het uitvoeren. :#

Denk hierbij aan schuilmogelijkheden, water, modder, andere gekke dingen?? Waar zetten jullie een paard dat ziek is geworden of een blessure heeft?

Ik hoor graag jullie ervaringen en of foto's vind ik ook heel leuk! *-:)

Alvast bedankt! *\o/*

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 15:50

Ik heb mijn beesten een aantal jaar 24/7 buiten gehad, welliswaar niet op een paddock paradise maar ik was wel zo dom om ook de stal (en dus mijn spullen) helemaal achteraan te zetten. Dat betekend in de winter dus elke dag heen en weer door de natte troep (tip 1: comfortabele, waterdichte laarzen en een bak in je auto waarin je ze kwijt kan). In het echt natte seizoen bleef alleen mijn verharde paddock (bestraat) begaanbaar, bij het hek was een enorme poel en als ze een paar uurtjes buiten hadden gespeeld was het betreffende stuk een maanlandschap en de verharde paddock een bende door alle zooi die ze meenamen, om maar niet te praten over de enorme klompen klei aan de benen.

Als je dat niet erg vind is het natuurlijk geen probleem maar ik was er na 10jr zo zat van dat ik ze nu in pension heb staan waar ze in de winter als het weer het toelaat op de wei gaan en anders op zand. Ik heb een wasplaats met warm water om ze weer schoon te krijgen en als het aan mij ligt ga ik hier nooit meer weg. Ik vond het 24/7 echt veel te veel behelpen.

In de zomer was het echt heerlijk en was het land echt 'mijn plekje' maar op de stal waar ze staan lopen ze in de zomer ook 24/7 buiten.

Hoezoo

Re: Paarden 24/7 op weiland tips en alles eromheen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 15:53

Bedankt voor je reactie Polly! Ja dat zijn dingen die ik moet overwegen. Vandaar dat ik zoals ik nu heb een klein bakje met houtsnippers wil hebben. Is het dan modderig of nat dan kunnen ze daar staan. Als het dan weer mooier weer is kan het pad open en kunnen ze daar ook rondlopen. Maar ik wil geen volledige modderzooi als het niet nodig is 8-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:08

Tip: maak 2 paden. Bij voorbeeld eentje aan de andere lange zijde. Dan kun je in de winter 1 droog en 1 nat pad instellen. Op het natte pad laat je ze altijd lopen behalve als het vriest (want dan vriest het hobbelig op). Het droge pad gebruik je bij vorst en NIET wanneer het regent, zodat het vlak blijft. Dan kunnen ze bij vorst op een weliswaar bevroren maar niet hobbelige ondergrond lopen.

En in de zomer kun je beide paden gebruiken. Veel leuker. Dan kunnen ze zowel via het bakje als via het stuk met schuilstal naar beide paden.

DRhorse2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 19:52

Heb je ook delen verhard?

En als je een schuilstal hebt kan je daar ook een gewone stal inmaken en een schuilgedeelte. de gewone stal kun je dan, wanneer nodig gebruiken.

En misschien een gedeelte (bv bakje met houtsnippers) draineren?

Stel dat je genoeg gras hebt kun je ook een winterwei(tje) hebben zodat ze ook in de winter wat gras kunnen eten.

En heb je automatische drinkbakken of vul je het dagelijks bij? Want met vorst kunnen of de waterleidingen of het water zelf bevriezen. Iets om rekening mee te houden.

Ohja, ik neem aan dat je ook hooi/kuil voert op de wei, zorg dat dit in de winter, als ze geen tot weinig gras hebben, genoeg is! Dit hebben ze nodig om zichzelf warm te houden.

En nog een tip; dagelijks je wei/stal uitmesten, dan blijft alles veel hygiënischer en gaat het vele malen makkelijker dan als je het 1x in de 2 dagen ofzo doet, want dan is alles vaak al vertrapt.

Wat ook zeker handig is, is een altijd goed begaanbaar pad met de kruiwagen.

En licht bij de stal vind ik ook erg handig..

En genoeg ruimte om alle je spullen op te slaan

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 19:54

Stukken verhard is inderdaad echt een aanrader, daarop ook voeren dat scheelt veel rommel.
Ik ben enorme fan van 24/7 buiten :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:01

Ik heb de paarden aan huis staan, dus het is al heel anders.
2 oudere paarden gaan in de nacht op stal.
De 2 jonge paarden blijven 24/7 buiten.
De 2 jonge paarden staan op ongeveer 1,5 hectare droge zandgrond.
En ze hebben een schuilstal van 5 x 8 meter die aan 3 kanten dicht is met muur en aan de voorkant met stalwand met tralies waar we windbreekgaas voor hebben. Zo komt er wel licht en lucht binnen, geen wind.

Voeren doe ik dus in een kuubse bak in de stal. Zo blijft het droog en waait het niet weg.
Omdat het aan huis is er is water en licht en ook de opslag van het hooi is in de normale stal.
En mochten ze wat mankeren zijn er nog voldoende stallen vrij in de gewone stal bij de oudere paarden.

Op deze manier is het minder werk dan wat ik heb bij de twee oudere paarden.
Maar als ik lees dat jij een heel pad naar achteren moet lopen, in de modder. Dan denk ik dat ik het snel zwaar zou vinden. En daar bijvoorbeeld zand ophogen mag vaak niet.

Je schrijft kan ik beter en container stal zetten. Hou er rekening mee dat dit niet bij elke gemeente mag.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:50

Modder krijg je. Rijtje tegels (40x60/50x50, 30x30 trappen ze alle kanten op) leggen zodat ze er niet doorheen hoeven (en jij ook niet met de kruiwagen) is fijn, maar je hebt er veel nodig en de gemeente kan er moeilijk over doen (net als met alles trouwens) zand er onder hoeft niet maar je moet wel weten waar je ze legtop je pad. Essentieel is water, kraan of put, want als je het mee moet nemen kom je altijd te kort. Verharding voor je schuilstal is noodzakelijk voor het schoonhouden ervan en de toegankelijkheid voor jouw. Schuilstal achterin en dus vermoed ik uit het zicht is voordelig qua niemand zeuren, maar lastig qua begaanbaarheid terrein in de winter. Zorg dus voor een pad waar enkel jij en de kruiwagen overheen gaat zodat je er altijd kunt komen. Hoe zit het met toegang trekker voor leveren hooi en afvoer mest als nodig? Dat is zoiets waar je vaak niet aan denkt maar die 1-2x per jaar dat je hem nodig hebt, is het erg fijn als je niet de helft moet verbouwen voordat die de wei op kan komen.