Ik huur al een aantal jaar een weiland van 6000m2. Het is een mooi stuk land waar goed gras groeit. Vorig jaar heb ik het idee van een paddock Paradise gerealiseerd. Met de eigenaar van het weiland heb ik een lange tijd rond om de tafel gezeten en hebben we gesproken over wat mag en niet mag. Zoals een waterpoel en berg mochten niet, de rest van het pad tot aan een schuilstal mocht gelukkig wel.
Het is een vrij lang maar smal weiland. Ik heb achterin de schuilstal gezet, wat verbonden is met een lang pad (track) naar voren toe waar een klein bakje is met houtsnippers en waterbakken. De rest van het land is weiland opgedeeld in 3 stukken zodat ze iedere keer ergens anders kunnen staan. Deze zomer is het in gebruik genomen en ben super tevreden met het resultaat. De paarden rennen, spelen en 'vliegen' over het pad heen en weer. Mijn paard staat hier alleen in de zomermaanden, in de winter staat die op stal. Dit is vooral gedaan om de wei heel te houden voor de zomermaanden zodat ze het gras niet kapot lopen.
Nu mis ik het enorm in de winter en ik zie mijn paard gewoon veranderen zodra die op stal staat. Ik zit er dus aan te denken om hem dit jaar ook op de wei te laten staan. Dan niet op het gras gedeelte maar wel op het track en de houtsnipper en schuilstal. Zo heeft die dan veel meer beweging en hij staat lekker in de buitenlucht.
Maar waar moet ik rekening mee houden? Wat zijn tips om het pad niet modderig te maken? Achterin staat een soort carport/overkapping hier kunnen ze schuilen voor de zon en regen, als ik de achterkant dicht maak hebben ze hier dan genoeg aan of moet ik bijvoorbeeld een containerstal op de wei laten plaatsen? Ik kan bij eventuele slechte dagen (veel regen) het pad afsluiten zodat ze alleen op de houtsnipper/schuilstal kunnen staan.
Ik heb een haflinger van 10 jaar, hij kan dus goed tegen de temperatuur etc. Maar ik wil graag weten welke dingen jullie van te voren niet aan gedacht hadden en toch tegengekomen zijn tijdens het uitvoeren.
Denk hierbij aan schuilmogelijkheden, water, modder, andere gekke dingen?? Waar zetten jullie een paard dat ziek is geworden of een blessure heeft?
Ik hoor graag jullie ervaringen en of foto's vind ik ook heel leuk!
Alvast bedankt!