Handigheidjes in en om de stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 08:40

Roos_M schreef:
Die 3 lussen zijn dan van het net zelf (aan de bovenkant waar de grote opening zit dus)?

Nee, van het koord waar je het net mee dichttrekt.

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 08:43

Coentjuh schreef:
Misschien iemand nog ideeën voor een vochtige zadelkamer (buitenstal)? Luxe pensionstal met vloerverwarming in de zadelkamer is verleden tijd :D. Heb wel zo'n klein vochtvreter ding staan (en het valt nu nog mee omdat het weer redelijk droog is allemaal) maar als het weer straks omslaat... Het tuig zadels/hoofdstellen vinden dat natuurlijk niet zo leuk en 1 zo'n mini vochtvreter zet geen zoden aan de dijk.


Tegen vocht in de auto zeggen ze een zak vullen met kattengrid, zou zeker het proberen waard zijn misschien zelfs een kussensloop tot de helft vullen?

Wat een leuk topic verder, ik weet zo 123 geen handigheidjes die wij gebruiken maar mocht ik wat weten zal ik het melden.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 08:50

tinkersjakie schreef:
Ja ze zijn van die kinderharkjes.

Mariettek wat een slim idee van die hondenriemen!!

Ja ik heb ook een aanhangernet van de Action. En ook een stalgenoot van mij
[ [url=m/G0WUVc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vKMxAZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik dacht echt even dat je pony in een bult met mesthopen stond... maar het is haar na het scheren natuurlijk. _O-

smurfje

Berichten: 2580
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 09:08

Voor de mestboy kan je gewoon een kinderharkje gebruiken. Echt ideaal.

Als ik even mag inbreken in jullie topic

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 09:54

tinkersjakie schreef:
Ja ze zijn van die kinderharkjes.

Mariettek wat een slim idee van die hondenriemen!!

Ja ik heb ook een aanhangernet van de Action. En ook een stalgenoot van mij
[ [url=m/G0WUVc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vKMxAZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat zien die netten er goed uit zeg, hoe maak je dat dan?

Kaatje_S

Berichten: 1005
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 10:05

Ik gebruik altijd een mini bladhark, ook erg fijn uitmesten! Wel een beetje een stevige, slappe hap heb je niks aan...

En om de hooinetten makkelijk te kunnen vullen heeft mijn hoefsmid dit handige ding gemaakt:
Afbeelding

Sanniejtjuh

Berichten: 1219
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 10:08

Maris_ schreef:
Even een vraag voor de mensen die een harkje gebruiken bij de mestboy.. Waar hebben jullie die gekocht? vind het nog best lastig om te zoeken op "mini" hark :+


Gamma heeft ze ook, bij tuin artikelen :)

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 10:09

Faitherr schreef:
tinkersjakie schreef:
Ja ze zijn van die kinderharkjes.

Mariettek wat een slim idee van die hondenriemen!!

Ja ik heb ook een aanhangernet van de Action. En ook een stalgenoot van mij
[ [url=m/G0WUVc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vKMxAZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat zien die netten er goed uit zeg, hoe maak je dat dan?


Heb hem dubbel gevouwen en hoeken bij elkaar gedaan. Toen even ergens straks tussen hangen en de zijkant met het elastiek (wat erbij zat) dicht gemaakt.
Heb even foto ingezoomd.

Afbeelding


Citaat:
Ik dacht echt even dat je pony in een bult met mesthopen stond... maar het is haar na het scheren natuurlijk. _O-

:')

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 10:10

De H2O bag is ideaal!
En mijn paard heeft van boven een open stal, dus naast zijn stal staat een kruiwagen vol hooi zodat ie onbeperkt kan eten, af en toen gooit ie alles eruit of de kruiwagen om en dan moet ie wachten tot er weer eens iemand langsloopt :+

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 10:32

Als je de stallen mest en je je haar niet wilt laten stinken, doe een douchemuts op :D

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 11:04

Wij gebruiken een elastisch koord om de paddock af te sluiten wanneer we rijden of om de poetsplaats af te sluiten bij verzorgen en voeren. Werkt erg goed. (Paarden lopen in de winter op de paddock en hebben dan vrije toegang tot de schuilstal en poetsplaats)

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 11:19

Bij ons lopen de paarden ook in de paddock en bak, wanneer we rijden sluiten we dit af met oprolbaar lint. Nooit lint op de grond liggen of in de knoop, ben er heel blij mee.Afbeelding

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:03

Samo schreef:
Bij ons lopen de paarden ook in de paddock en bak, wanneer we rijden sluiten we dit af met oprolbaar lint. Nooit lint op de grond liggen of in de knoop, ben er heel blij mee.[ [url=m/Te0CUj.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zit hier een vergrendeling oid op?
Mochten ze om wat voor reden dan ook in dit lint komen zit het dan vergrendeld en knapt het, of rekt het mee? In het laatste geval krijg je mogelijk hele nare effecten nml.

Coentjuh

Berichten: 9851
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:13


Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:59

Samo schreef:
Bij ons lopen de paarden ook in de paddock en bak, wanneer we rijden sluiten we dit af met oprolbaar lint. Nooit lint op de grond liggen of in de knoop, ben er heel blij mee.[ [url=m/Te0CUj.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mijn ervaring hiermee is dat het niet lang goed blijft. Al snel rolt het niet meer goed op, gaat het lint dubbel en komt dan vast te zitten of hij rolt helemaal niet meer. Resultaat bij ons op stal dus juist loshangend lint of lint wat niet meer op spanning hangt..

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 15:26

Wij gebruiken het alleen om de bak af te sluiten als we willen rijden oid. Niet als permanente afsluiting of poort die vaak open en dicht moet. Hoe wij het gebruiken bevalt ons erg goed en tot nu geen problemen met niet oprollen/slap lint etc. Hangt er nu een jaar.

Lizz

Berichten: 8895
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:00

AnneJ1995 schreef:
Samo schreef:
Bij ons lopen de paarden ook in de paddock en bak, wanneer we rijden sluiten we dit af met oprolbaar lint. Nooit lint op de grond liggen of in de knoop, ben er heel blij mee.[ [url=m/Te0CUj.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mijn ervaring hiermee is dat het niet lang goed blijft. Al snel rolt het niet meer goed op, gaat het lint dubbel en komt dan vast te zitten of hij rolt helemaal niet meer. Resultaat bij ons op stal dus juist loshangend lint of lint wat niet meer op spanning hangt..


Wij hebben dit ook bij de bak.
Rolt al jaren gewoon op.
Tip, zorg dat de lijn die oprolt niet heel lang is maar net iets langer dan de opening.

Lynn_Nikita

Berichten: 25487
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:37

Ik heb die ook, en als je er hard genoeg aan trekt schiet die los. Ik heb een shet die er gewoon doorheen denderde waardoor ik 1 al uit ellaar kon schroeven en weer vast kon zetten aan de binnenkant. Helaas heb ik er 4 waarvan 2 al slecht oprollen ( zowel koort als lint en bij beide heb ik hetzelfde probleem) . Dan moet ik echt aan de zijkant slaan voor ze oprollen. ook vind ik ze vrij duur

Mizora

Berichten: 18102
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:27

De draadleverancier gaf mij als tip mee om elastisch draad niet aan de paal te starten van de opening, maar 2 palen eerder. Dus als je hekopening 3m is, het elastische draad 6m voor de opening al gebruikt. Meestal is de rek krap 2x lengte, dus als je begint met 5-5.5m, krimpt hij netjes tot de isolator en blijft het draad op spanning staan, zonder dat je immens moet trekken.

Wij hebben bij iedere kraan een wc-borstel hangen. Deze gebruiken wij om de waterbakken en voerbakken schoon te maken en soms ook voor onze schoenen, uiteraard nieuw gekocht.

Lizz

Berichten: 8895
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:33

Wij gebruiken ook wc borstels om de waterbakken schoon te maken.
En we hebben een zeef om grasjes enzo uit het water te halen.
Zodoende hoef je minder vaak je waterbak te verversen en schoon te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:01

Als je makkelijk en sneller je hooinet wilt vullen kun je hem ook haken aan de handgrepen van de kruiwagen.
Dan hoef je maar1 gedeelte open te houden als je (makkelijk vanuit de krui) er hooi in schuift.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-18 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Berichten: 25487
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:21

Ik vul ze via een speciekuip. Als ik dan op een andere plek wil hangen doe ik de volle netten in de kruiwagen en neem de lege mee terug en hervul ze weer meteen

Otti1977

Berichten: 3045
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:52

[***] schreef:
RianneH schreef:
Leuk topic :D

Mijn favo handigheidje is toch wel de heksenbezem. Eindelijk vegen zonder te hangen en rugpijn op de gewone bezem, die vol zit met het zand dat net geveegd is.
Maar, wat is het lastig een nieuwe te vinden. Alles wat ik tot nu toe tegen kom is voor de sier, daar valt niet echt mee te vegen..


ik weet dat Ranzijn ze nog wel eens verkoopt, voor 4,50 2 jaar geleden nog 2 opgehaald.
Anders zou je nog eens kunnen kijken bij een Turkse supermarkt, daar verkopen ze ze soms ook. :D

Welkoop?

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:54

Daar heb ik 2 weken terug ook nog een heksenbezem gekocht!

Ik lees net de truc over het 1000 liter vat maar snap het niet? Ga eens googelen want klinkt precies als wat ik zoek om een vat niet te laten bevriezen

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:23

Mizora schreef:
Wij hebben bij iedere kraan een wc-borstel hangen. Deze gebruiken wij om de waterbakken en voerbakken schoon te maken en soms ook voor onze schoenen, uiteraard nieuw gekocht.

:')
Wel handig. Wij gebruiken een borstel maar dan moet je dus met je handen in het water.
Snap niet dat ik er nooit opgekomen ben want gebruik wel 1 bij onze filters van de vijver :=