Handigheidjes in en om de stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 23:15

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke handigheidjes jullie in en om de stal hebben die je niet meer kunt/wilt missen, maar ook juist "handigheidjes" die niet zo handig bleken...

We willen uiteindelijk zelf een stal bouwen, nu is niets zo leuk om daar al mee bezig te zijn. :)
Nu heb ik hier thuis wat stallen en wat ik heel handig vind is de grote hooizolder (waar grote balen hooi liggen) boven de stallen en een gat in de vloer van de hooizolder met daaronder een grote bak. Dus kunnen we het hooi zo naar beneden schuiven, echt ideaal. Nog mooier zou zijn als er straks in elke stal (of per twee stallen) een hooiruif zit die je zo gemakkelijk kunt bij vullen en de paarden op stal van onbeperkt hooi kunt voorzien. Zonder gedoe van hooinetten vullen etc. Nu met paar stallen/paarden nog goed te doen, maar met 15+ paarden natuurlijk niet meer zo even gedaan.

Dit is de hooibak op stal:
Afbeelding

Ik ben benieuwd welke handigheidjes jullie hebben! Op stal, de wei, rijbanen, zadelkamer, enz. Grote handigheidjes, maar zeker ook kleine dingen uiteraard. Als t mogelijk is, zijn foto's ook altijd erg leuk.
Hopelijk kunnen we zo ook van elkaar wat ideeën op doen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:22

Leuk! Ik lees mee, altijd op zoek naar dingen die het leven makkelijker maken.
Zelf erg blij met mijn kuubkist slowfeeder. :j

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:26

Hoewel ik het handigheidje van je hooizolder en luik snap ben ik daar zelf geen voorstander van wegens het stof wat je dan verspreid.
Wat ik zelf fijn vond van toen ik nog wel op stal stond waren die voerbakken die je schoon kon maken (met zo een dop erin) en haken aan de staldeur voor je halster.

Koper

Berichten: 30282
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:32

[HAR] Hoofdstelhaken met bergruimte... van Ikea

:D :D

En wat ik zelf handig vind met hooi (ik heb kleine baaltjes) is om wanneer ik een baal los snijd de baal in 4 te delen en daar 4 stapeltjes van te maken. Zodat de plakken horizontaal liggen. Netje naast plakje leggen, plakje in netje, netje ophangen. Vind ik de makkelijkste manier om hooinetten te vullen.

Laurora

Berichten: 2647
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:46

Ik ben echt dol op onze h2GO bag, niet meer met emmers water slepen :D
Afbeelding
(sorry, geen eigen foto)

Ook ben ik nog elke dag helemaal
gelukkig met de door mijn vader gebouwde slowfeeder, past een midibaal in. Niet meer kruiwagens vol hooi door de wei verspreiden en drie keer per dag naar stal moeten omdat de paardenmonsters het hooi al weer op hadden.
Toendertijd deden we een dag met een midibaal (op 4 paarden) nu hebben we nog maar drie paarden en doen we 2, als het meezit 3 dagen met een midibaal _/-\o_
Afbeelding
Sorry, ik heb geen foto zonder mezelf dr bij

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 00:00

nuscaniels schreef:
Hoewel ik het handigheidje van je hooizolder en luik snap ben ik daar zelf geen voorstander van wegens het stof wat je dan verspreid.
Wat ik zelf fijn vond van toen ik nog wel op stal stond waren die voerbakken die je schoon kon maken (met zo een dop erin) en haken aan de staldeur voor je halster.


Ja, daar heb je gelijk in. Ik gooi het hooi ook naar beneden als ze buiten staan, de twee deuren open en het stof is ook zo weer weg. In ieder geval geen stof meer als ze op binnen op stal staan, sowieso valt het stof in het hooi redelijk mee. Overigens niet zelf bedacht, haha. Zat er al in.

Ik heb nu voerbakken die je om kunt klappen, ideaal schoonmaken! Zo'n dop er in, inderdaad ook. Zo onhandig, water dat niet weg gaat. Zal even kijken of ik foto's van mijn voerbakken heb, anders morgen even maken.


Koper schreef:
[HAR] Hoofdstelhaken met bergruimte... van Ikea

:D :D

En wat ik zelf handig vind met hooi (ik heb kleine baaltjes) is om wanneer ik een baal los snijd de baal in 4 te delen en daar 4 stapeltjes van te maken. Zodat de plakken horizontaal liggen. Netje naast plakje leggen, plakje in netje, netje ophangen. Vind ik de makkelijkste manier om hooinetten te vullen.


Ga meteen even in het topic kijken! Maar dat is inderdaad wel het handige van kleine baaltjes hooi. Ik heb helaas alleen grote pakken (450kg balen hooi, ronde). Dus moet eerst alles afwikkelen voor ik het in een net kan stoppen, haha.


Laurora schreef:
Ik ben echt dol op onze h2GO bag, niet meer met emmers water slepen :D
[ [url=m/KmJnUR.jpg]Afbeelding[/url] ]
(sorry, geen eigen foto)

Ook ben ik nog elke dag helemaal
gelukkig met de door mijn vader gebouwde slowfeeder, past een midibaal in. Niet meer kruiwagens vol hooi door de wei verspreiden en drie keer per dag naar stal moeten omdat de paardenmonsters het hooi al weer op hadden.
Toendertijd deden we een dag met een midibaal (op 4 paarden) nu hebben we nog maar drie paarden en doen we 2, als het meezit 3 dagen met een midibaal _/-\o_
[ [url=m/wyQxtM.jpg]Afbeelding[/url] ]
Sorry, ik heb geen foto zonder mezelf dr bij


Die H2GO bag wil ik ook nog graag hebben! Nu niet zoveel nut, aangezien het water bevriest waar ik naast sta (hier is het iets kouder dan in Nederland :)) ). Dus ik vul meerdere keren per dag mijn emmer met nieuw water, nadat ik het ijs er uit gebikt heb dan. :+
Maar voor de zomer wil ik dat wel erg graag, zeker als ze op de achterste weides komen te staan, beter dan met een emmertje heen en weer lopen.

Dat hooinet ziet er wel erg ideaal uit! Zo iets zou straks ook wel erg handig zijn voor buiten op de wei/paddock in de winters. Mooi afdakje dus blijft het droog, mooi gemaakt!

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 00:06

Afbeelding

De voerbak is hier redelijk goed op te zien, die kan je dus naar buiten toe open klappen en zo voeren en schoon maken.

Oh iemand nog tips hoe je vast gelijmde naambordjes eraf krijgt? :+
Deze zijn nog van de vorige, haha.

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 00:08

Lijmoplosmiddel, maar afschuren en krijtbordverf er op lijkt mij simpeler.

Lillian__

Berichten: 3275
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 00:10

Wij voeren tegenwoordig met hooinetten. de paarden hebben vier stallen waar ze in en uit kunnen lopen, en een stuk verhard. Wij mogen van de staleigenaar alleen in de stallen en op het verharde voeren, niet in het zand.
Wij hangen in iedere stal een hooinet, drie keer per dag dan is er nog een vast/groot net die ook gevuld word.
Voorheen voerde we met het vaste net, twee speciekuipen en een slowfeedbak, helaas deden de grote paarden (ik heb een shet) de bak door het draad jagen... draad kapot, de fjordendames zijn één x het weiland in gelopen (gelukkig niet de weg op) daarna de bak geprobeerd te verankeren in de grond, helaas kregen de paarden ook dit stuk en ging de bak nog een keer, bak er toen maar uitgehaald.
Nu we met netten voeren is er ook zoveel meer rust omdat er meer ruimte tussen de paarden zit, ze staan niet meer hutjemutje op elkaar. Soms word er wel eens een weggejaagd bij een net maar dan loopt ie weer naar een ander net.
Verder hang ik de losse hooi netten met de ring aan een haak, hou ik hem met één hand open en vul ik hem met de andere hand. in nog geen 10 min vier/vijf netten gevuld, ophangen in de stalopening, een kruiwagen uitgeschud hooi verdelen over het vaste net en vier stallen in de hoeken. en ze zijn voor zeker 2,5 uur zoet.
Verder hebben wij zo'n grote bak met ijzerwerk eromheen als waterbak + twee speciekuipen in een stal, slang erin hangen, aanzetten en klaar. Wanneer er vorst word voorspeld nog die avond zorgen dat alles tot de rand gevuld is.

En uhh verder handigheidjes... oh ja ik heb in de tralies van de binnenstallen (kastenruimte) een kapstok die je kan ophangen zonder hem te moeten vast schroeven, ideaal voor halsters en hoofdstellen, zag laatst ook bij de hema magnetische haken voor twee euro in leuke kleurtjes, ga binnenkort die eens halen en kijken of ze sterk genoeg zijn.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 00:16

Oké dit vind ik leuk! Ben dol op handigheidjes! Ik ga even denken wat wij voor handige dingen hebben?

Flexibele emmers zijn sowieso voor alles handig!

Lillian__

Berichten: 3275
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 00:23

Roos_M schreef:
Oké dit vind ik leuk! Ben dol op handigheidjes! Ik ga even denken wat wij voor handige dingen hebben?

Flexibele emmers zijn sowieso voor alles handig!


Net zoals plaspotjes, kan je leuk cavaletties van maken, licht van gewicht en in leuke kleurtjes te krijgen :) (en als je een kleutertje bij je heb lopen die nodig moet plassen... := )


deze voor het voer
Afbeelding
voer wat het snelste word opgevoerd (brok bijvoorbeeld) boven op, daaronder luzerne en onderop slobber, scheelt je steeds afstapelen en je heb alles bij elkaar. of voor ieder paard twee van die bakken en één gezamelijke. maar kan ook gebruikt worden voor bijvoorbeeld peeskappen
Als ik door mijn voer heen ben gaan er twee van die bakken komen *D

https://www.paardenleven.net/ikea-een-ruitershop/

Sowieso deze site eens doorkijken, staan allemaal dingen die superhandig zijn om op stal te hebben om je spullen op te bergen

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 00:26

Die IKEA bakken zijn niet muisproof en ook niet luchtdicht (en daar gaat de voedingswaarde van je voer rap van achteruit.
Op marktplaats voerton invoeren en naar de groothandels kijken (ik ben tevreden over althoff in geesteren, maar er zijn er meer in andere delen van het land).

Laurora

Berichten: 2647
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 00:55

Quir schreef:
Laurora schreef:
Ik ben echt dol op onze h2GO bag, niet meer met emmers water slepen :D
[ [url=m/KmJnUR.jpg]Afbeelding[/url] ]
(sorry, geen eigen foto)

Ook ben ik nog elke dag helemaal
gelukkig met de door mijn vader gebouwde slowfeeder, past een midibaal in. Niet meer kruiwagens vol hooi door de wei verspreiden en drie keer per dag naar stal moeten omdat de paardenmonsters het hooi al weer op hadden.
Toendertijd deden we een dag met een midibaal (op 4 paarden) nu hebben we nog maar drie paarden en doen we 2, als het meezit 3 dagen met een midibaal _/-\o_
[ [url=m/wyQxtM.jpg]Afbeelding[/url] ]
Sorry, ik heb geen foto zonder mezelf dr bij


Die H2GO bag wil ik ook nog graag hebben! Nu niet zoveel nut, aangezien het water bevriest waar ik naast sta (hier is het iets kouder dan in Nederland :)) ). Dus ik vul meerdere keren per dag mijn emmer met nieuw water, nadat ik het ijs er uit gebikt heb dan. :+
Maar voor de zomer wil ik dat wel erg graag, zeker als ze op de achterste weides komen te staan, beter dan met een emmertje heen en weer lopen.

Dat hooinet ziet er wel erg ideaal uit! Zo iets zou straks ook wel erg handig zijn voor buiten op de wei/paddock in de winters. Mooi afdakje dus blijft het droog, mooi gemaakt!


Het net heb ik gemaakt van aanhanger netten, maar helaas was dat nou niet bepaald de juiste materiaalkeuze, binnen 2 maand heb ik het al wel twintig keer kunnen repareren :evaw:
Wacht nu op goedkeuring van mn stalgenootjes om andere netten aan te schaffen.

Het had overigens ook nog wel wat voeten in de aarde om de slowfeeder uberhaupt paardproof te krijgen :+

Iets met trial and error :)

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 01:14

H2go zak vond ik tegenvallen qua stevigheid. Heeft het hier nog niet eens een seizoen volgehouden. Ook moet je goed kunnen mikken tijdens het leeggieten.
Sindsdien gewoon maar weer 2 jerrycans in de kruiwagen.

Ts,dan ga je gelukkig slim om met je hooiluik. Stal waar ik heb gestaan gooide iedereen telkens balen zo naar beneden terwijl alle paarden binnen stonden.

Laurora

Berichten: 2647
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 01:22

@Nuscaniels die van ons ging ook lekken, door wat oneffenheden in de kruiwagen. wij hebben een yogamatje in de kruiwagen liggen, en nu gaat ie niet meer kapot :)
Mikken is idd wel even oefenen :D

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 01:46

WIj gebruiken kliko's als voertonnen! Super handig, kan heel veel in!

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 02:27

Quir schreef:
Dus ik vul meerdere keren per dag mijn emmer met nieuw water, nadat ik het ijs er uit gebikt heb dan. :+

In Zweden hebben ze vast ook wel van die metalen babykruiken. Als je die vult met kokend water, dan blijft je bak de hele dag ijsvrij. Met -6 moet ik die er 2x in doen, 1x 's ochtends en 1x 's avonds. Geen bevroren bakken meer...

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 06:13

Anoeska27 schreef:
Quir schreef:
Dus ik vul meerdere keren per dag mijn emmer met nieuw water, nadat ik het ijs er uit gebikt heb dan. :+

In Zweden hebben ze vast ook wel van die metalen babykruiken. Als je die vult met kokend water, dan blijft je bak de hele dag ijsvrij. Met -6 moet ik die er 2x in doen, 1x 's ochtends en 1x 's avonds. Geen bevroren bakken meer...


Dat is een idee, dank je!

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 06:59

Kinderpotjes van de ikea *\o/*

Ideaal als cavaletti blokjes. En dat voor 2.49 p/s


Afbeelding

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 07:03

Waar je echt niet zonder wil op stal is een bladblazer! Ideaal ding en je kunt er niet voor vegen!
Ook qua bodembedekking valt veel winst te behalen: onze paarden staan op strokorrels ( dit bespaart je enorm veel arbeidskracht ) elke dag mestballen eruit en 1x in de 2wkn plasplekken eruit! Strokorrel heeft het meeste absorptie vermogen wat ik ken qua bodembedekking!
Wij werken op stal met slowfeeders middels hooinetten of hay bars. Bespaard uiteindelijk hooi en minder arbeidsintensief!

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 07:47

Ik heb een stenen kruiwagen om gebouwd tot zadelwagen, deken cap laarzen zadel beenbeschermers hoofdstel alles kan in een keer mee!

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 08:59

Mijn vriendinnetje heeft bij haar vorige stal zelf een hele mooie slowfeeder gemaakt. Zal eens kijken of ik daar nog foto's van kan opduikelen.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:24


Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 09:26

Er komen al leuke dingen voorbij!

Zo'n kruik is nog wel het proberen waard, alleen is dat niet te heet als ze met de neus er tegen aan komen? Mijn baby stopt gerust haar halve hoofd onder water. :+

Stro korrels is inderdaad ideaal! Daar heb ik ze ook op staan. :D

Dayanara

Berichten: 2378
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:29

Leuk topic dit! Ik ga volgen :))

Voor nu heb ik nog geen handige tips :n