weide of stalling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

d4rkhorse

weide of stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 19:55

hallo allemaal,
ik ga in mei m'n aller eerste paard kopen! me happy haha :D
ik verzorg het paard al 4 maand en ze gingen hem te koop zetten en wij gingen hem kopen ;)
ik en m'n ouders zijn van alles aan het bekijken voor op de stalling te blijven staan of toch op een weide?
de piste van de stalling kan ik blijven gebruiken aangezien het maar 10 min stappen is :o
wat zijn de nadelen en de voordelen hieraan?

alvast bedankt

judithh

Re: weide of stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 19:57

Stalling mèt weide...

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 20:00

judithh schreef:
Stalling mèt weide...

we weten alleen niet of er stallen mogen gebouwd worden :p
m'n ouders zijn een beetje tegen tegen alleen een schuilstal... ze willen een vaste stal op de weide zodat hij snachts binnen kan aangezien m'n ouders bang zijn voor mishandelingen die er de laatste tijd gebeuren ...

AnoukLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:01

Wat leuk! Je eigen paardje!
Hoe had ze hem zelf staan? Op stal of op de wei?
het beste is snachts op stal en verder lekker de heledag buiten!

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 20:04

AnoukLizzy schreef:

hij staat op een prive stal momenteel :) maar we zaten eens te kijken wat we zouden kunnen doen :)
het is vooral dat hij zijn vrijheid en beweging kan hebben en eens lekker zot kan doen!
we zaten ook te denken van bv de zomer de lente en de herfst op de weide en in de winter op stal

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:06

Is het land droog? Hoe zit het met eten en drinken? Wat zoek je zelf in een stalling/weiland?

Want als ie bv in de blup staat tot zijn knieën, 24/7 is niks.. :=

Betreft de 'mihandelingen', een gek die zoiets in staat is.. Krijgt dat hoog waarschijnlijk ook op een stal voor elkaar. En een slot op de deur maakt her niet veiliger.. Als er brand komt en je paard(en) moeten eruit en de brandweer kan de boel niet openen... :\

AnoukLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:09

d4rkhorse schreef:
AnoukLizzy schreef:

hij staat op een prive stal momenteel :) maar we zaten eens te kijken wat we zouden kunnen doen :)
het is vooral dat hij zijn vrijheid en beweging kan hebben en eens lekker zot kan doen!
we zaten ook te denken van bv de zomer de lente en de herfst op de weide en in de winter op stal

Okee dus daar gaat hij overdag op de wei en snachts binnen?
Kan hij in de winter dan ook niet overdag lekker buiten om zich uit te leven?
Ik heb mijn Haflinger op een prive stal staan en daar gaat ze altijd elkedag buiten en in de zomer dag en nacht lekker op de wei :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:54

d4rkhorse schreef:
judithh schreef:
Stalling mèt weide...

we weten alleen niet of er stallen mogen gebouwd worden :p
m'n ouders zijn een beetje tegen tegen alleen een schuilstal... ze willen een vaste stal op de weide zodat hij snachts binnen kan aangezien m'n ouders bang zijn voor mishandelingen die er de laatste tijd gebeuren ...

Kleine, afsluitbare ruimte = veel makkelijker vangen. Met die motivatie heb ik ze juist liever los lopen en geen halsters, dekens, etc. om waar ze aan vast te pakken zijn.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:00

Ik mag toch hopen dat hij nu in de winter overdag ook buiten komt? En op die wei, staat het dier daar alleen? Dat is alvast een dikke nee. Een winter op stal zonder weide of (grote!) paddock overdag is ook een dikke nee. Weide (mét andere paarden!) en schuilstal is super, stal waar ze overdag buiten komen en 's nachts binnen staan is ook super.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:49

Tja veel stallen houden de paarden de hele winter binnen, afgezien van een uurtje los tijdens het mesten. Ik vind het vreselijk paardonwaardig! Goed zoeken en dan vind je wel een plekje waar ze altijd overdag, in een groepje, met eten, buitenkomen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:58

d4rkhorse schreef:

Kan hij blijven staan waar hij nu staat?

Ik vind een weide zonder schuilstal of een binnenstalling beide niet zo'n geweldige manier. En verhuizen in de lente en winter lijkt me helemaal niet prettig.

Over het algemeen moet je zoeken naar het minst slechte in Nederland, want je kunt niet "alles" hebben in de meeste gevallen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:08

Als het een ruin is moet je niet zo bang zijn voor mishandeling. Het zijn voornamelijk merries die het slachtoffer worden van de zogenaamde "paardenbeul".

Verder zet voor jezelf de voor- en nadelen op papier. Dan heb je al een mooi overzicht.
Als hij nu ook buiten komt in de winter zou ik hem laten staan op die stal.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:38

Lente, zomer, herfst of winter .... ik zou voor mijn eigen paard willen dat hij/zij in de winter dagelijks minimaal 7-8 uur buiten staat. En dat is voor mij echt minimaal, want dit betekent alsnog 16-17 uur per dag op stal.

Zelf staan ze hier jaarrond heel de dag buiten, alleen 's nachts op stal met een uitloopje naar buiten van 4,70 x 3,80 m.
In de winter op stal wordt misschien wat moeilijker als het land er nat is, maar een goede ruime paddock waar hij/zij met een vriendje(s) in kan incl. ruwvoer voldoet ook.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:40

Ligt er toch aan wat de stalling te bieden heeft. Hebben ze daar een paddock of weide waar ze een aantal uren per dag buiten kunnen of niet. En anders eens kijken naar andere stallingen. Als het paard alleen zou komen te staan op de weide zou ik het niet doen en nog even verder kijken voor betere opties.