staart uitdunnen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waaslander

staart uitdunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 21:29

Mijn tinker heeft echt een enorme staart, wel drie keer zo dik als een gewoon paard. Velen zouden er jaloers op zijn maar mijn bezorgdheid is dat pony er last van heeft. In de zomer kan hij er namelijk geen vliegen mee wegjagen, hij is te zwaar voor hem. Heb hem nu in de winter flink kort zodat hij niet altijd in de modder hangt maar dan nog weegt hij loodzwaar. Zou ik hem uitdunnen? En hoe doe je dit mooi?

Afbeelding

rien10

Re: staart uitdunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:34

Veel borstelen met een harde borstel?
Of in het midden een flinke strook wegknippen.
Of opscheren zoals een KWPN staart.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:35

Met een uitdun schaar en dan van binnen naar buiten werken

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:37

Dancer schreef:

Dat is mooier dan opscheren

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:41

Dancer schreef:

Dit inderdaad. Niet opscheren, dat wordt heel erg lelijk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:32

Ik zou ook aan de binnenkant haren weg gaan knippen met een uitdunschaar. Dan krijg je niet van die happen die eruit zijn.

Haal eerst van de buitenkant een deel weg en doe dat in een elastiekje bij elkaar. Dat deel wil je in ieder geval netjes houden en niet in knippen. Dan blijft er nog (veel) over waarin je met de uitdunschaar aan het werk gaat.

Ney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:19

Met een uitdunschaar knippen en regelmatig met een staartborstel borstelen zodat er wat sneller haren uitgaan.

PrutjeTootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:18

ik zou de staart wel uitdunnen want een staart is natuurlijk bedoeld om vliegen mee weg te halen en als dat niet lukt moet er iets aan gedaan worden vind ik

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:20

Ik zou aan de binnenkant gewoon hele plukken wegknippen in dit geval, met uitdunnen moet je denk ik zoveel weg halen dat het niet mooi meer is. Zeg maar de staart optillen en echt onder de staartwortel knippen dan valt de rest van het haar om het gat heen.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 14:44

net toch al zeker 1/3 of meer uit de staart gehaald, in het midden rond de wortel met uitdunschaar, je ziet er helemaal niks van maar paardje was duidelijk blij met het gewicht weg, al verschillende malen staart zien opheffen. Even zien of dit voldoende is

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:50

Top dat je er zo snel wat mee (aan) hebt gedaan!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:01

Goeie tip van dat in het midden wegknippen! Mijn Haflinger heeft ook een hele dikke staart, maar ik heb niet de indruk dat ze er last van heeft.

Veel met een staartborstel doorgaan, heeft hier echt niet als resultaat, dat de staart dunner wordt trouwens. Zij heeft zoveel staarthaar, dat je het niet ziet (qua dikte dan ;) ) als de staart goed uitgeborsteld is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:23

Jouw Tinker heeft inderdaad enorm veel haar.Misschien de staart in pluimmodel knippen?Dan kan hij wel lengte houden maar wordt toch minder zwaar.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:27

Vreselijk!!!!! Waarom??? Mijn tinker heeft ook zo'n dikke staart. En dan ook nog eens veel langer. No way dat ik die ga uitdunnen. Zou ook niet weten waarom, hij heeft totaal geen last van het gewicht en kan er uitstekend vliegen mee verjagen. Hij heeft die dikke billen niet voor niks, allemaal spieren speciaal voor die staart. :D

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:29

Mara2000 schreef:
Vreselijk!!!!! Waarom??? Mijn tinker heeft ook zo'n dikke staart. En dan ook nog eens veel langer. No way dat ik die ga uitdunnen. Zou ook niet weten waarom, hij heeft totaal geen last van het gewicht en kan er uitstekend vliegen mee verjagen. Hij heeft die dikke billen niet voor niks, allemaal spieren speciaal voor die staart. :D

Ik vind een dikke staart ook mooi en vind het ook fijn dat mijn paarden een flink dikke staart hebben, maar als het zo dik wordt dat het niet meer fijn is voor het paard moet je eens gaan denken. Zou jij het fijn vinden dat je geen vliegen meer kunt verjagen en dan je bij het mesten je staart niet kunt optillen? Nee. Dus dan wordt het toch echt uitdunnen.

Welzijn eerst. Dan kijken of het mooi is. :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:33

Wat ik al schreef, mijn paard kan zonder problemen zn staart heen en weer zwiepen. En die is minstens zo vol als die van TS haar paard.
Ik kan me ook niet voorstellen dat haar paard dat niet kan.
Maar goed, niet mijn probleem verder.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:37

Mara2000 schreef:
Wat ik al schreef, mijn paard kan zonder problemen zn staart heen en weer zwiepen. En die is minstens zo vol als die van TS haar paard.

Gelukkig is het ene paard het andere niet

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:38

Gelukkig kun jij via een foto beoordelen of een paard er wel of geen last van heeft :) Ieder paard is anders, en de ene heeft er dus wel last van en de ander niet ongeacht of de ene een dikkere staart heeft. Ik vind het alleen maar goed dat TS hieraan denkt en er wat aan doet :)

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:46

Mara2000 schreef:

Ik kan me dat wel voorstellen hoor. Hier een pony met een flink uitgedunde staart en die kan hem nog niet goed optillen, heeft nu een heel dun en heel korte staart maar lukt nog steeds niet goed. Elk paard is anders :)

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 21:11

hoe dik een staart is en hoeveel hij echt weegt kan je ook niet zien op foto. Heb er echt héel veel gewicht uitgehaald maar toch valt het qua uitzicht niet op, ik zal morgen eens een paar foto's voor jullie maken. Ik vind het uitdunnen echt een geweldige tip, ga nu de staart weer langer laten groeien, het gewicht afhalen kan je dus beter doen door uitdunnen dan stukje er af. Deze zomer kon hij er enkel de vliegen mee van zijn achterbenen zwaaien, niet verder. Na osteo was dit iets beter maar niet wat ik wil zien, ben benieuwd hoe het nu zal gaan, wachten op de vliegen (of toch maar niet de rotbeesten)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:22

Wij hebben hier al diverse paarden gehad die door omstandigheden al snel last hadden van hun min of meer dikke staart. Dit was 1x door ziekte, 1x door een spierverslapping en 2 x door extreem dikke staarten.
Er werd elke keer gekeken, van tilt het paard zijn staart op of zit de staart continu onder de ontlasting? Wij de wat normale staarten werd er uitgedund. 1 van de extreem dikke staarten hebben we drastisch geknipt. Namelijk alle haren rondom het einde van de staartwortel werden afgeknipt. Dat paard vond het echt fijn, en werd daarna beter in zijn lopen en op zijn rug. Of te wel er zat zoveel gewicht aan die staart dat het paard (achteraf) toch klachten bleek te hebben in de zijn lijf daardoor. Je zag er niks van, want de haren die aan de rest van de staartwortel groeide vielen eroverheen.

Ben benieuwd naar foto's TS!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:23

Dat is het geen ik wou zeggen gisteren op facebook ook. Aan de buitenkant zie je er niks van en dan is het gewicht er toch voor een stuk uit. Zal een stuk mooier zijn dan zoals het nu geknipt is, even als extra tip daarvoor knip het wat meer in een "V" in plaats van "_" plat. Zal een stuk natuurlijker staan, het idee van een veulenstaart zeg maar :) .

En dat die vliegen maar nog lang wegblijven, voor het goede zou het nog wat meer mogen vriezen dat er nog wat minder de winter overleeft :o

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:25

Dat recht of niet recht knippen van een staart, is toch echt smaak hoor, Lori... Ik knip alle staarten hier ook gewoon recht af... Ik vind het mooi, een ander misschien niet, maar die doet het bij zijn/haar paard dan toch gewoon hoe hij/zij het mooi vindt, toch?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:32

Natuurlijk hoor Tess_84 en bij een dunne staart misstaat het zeker niet mits netjes recht en niet scheef maar bij dikkere is het net iets mooier als je het wat meer naar een punt laat lopen meestal behalve als die tot halverwege het onderbeen/kootlengte hangt dan maakt het weinig uit. :j . Uiteindelijk is het uiteraard eigen keuze het was ook maar een tip.. niet geschreven "je moet het.." ;) . Beestje heeft daar zijn droom thuis gevonden <3 .

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 21:40

haha ja ik hou echt meer van rechte staarten maar laat het nu weer wat langer groeien ook al is zo korter wel stoer bij de dikke kontjes maar dat is smaak :-)