Nieuw graszaadhooi, paarden eten het niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

caaramel

Nieuw graszaadhooi, paarden eten het niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 21:01

Hey Iedereen!

Ik zit een beetje met de handen in het haar...
Ik voer mijn pony's (twee shetlanders) nu al verschillende jaren graszaadhooi na hoefbevangenheid.
Daar doen ze het heel goed op. Ongeveer vier keer per jaar slaan we een voorraad in, altijd van dezelfde leverancier (de enige in de buurt) maar deze haalt zijn hooi wel van verschillende plaatsen.
Deze week gingen we dus weer om nieuw, en ik geef het nu nog gemengd met het oude hooi. Het probleem, ze eten enkel het oude hooi (ondanks dat ze dan nog duidelijk honger hebben).
Normaal zou ik het nog even aankijken en denken dat ze gewoon nog even moeten aanpassen, maar ook de buurvrouw (met hooi van dezelfde leverancier, ook al vele jaren tevreden) heeft hetzelfde probleem. Zij probeert nu ook sinds langere tijd haar paarden het nieuwe hooi te laten eten, maar zonder succes.
Het zou van raaigras zijn, en ik zie ook wel een verschil in structuur met het oude hooi (fijner) Maar het hooi ruikt gewoon goed, niet stoffig of schimmelig, dus zover ik kan zien ligt het daar niet aan.
Van mijn oud hooi schiet nu niets meer over, dus ik ben dringend op zoek naar een oplossing.

Iemand hier ervaringen mee? Zou het kunnen dat er iets schadelijks in het hooi zit, waardoor ze het daarom niet eten? Hoe kan ik dit testen?
Ik ga het nu nog even proberen, maar wat als ze het echt niet eten, wat dan met mijn voorraad voor drie maanden? Vernietigen?

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door caaramel op 29-01-17 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:04

Bij ons waren ook paarden op stal die het lieten staan. En na enkele dagen werd er een vergiftiging vast gesteld. De paarden voelden gewoon dat er iets mis was.

Quot van een ouder bericht van mezelf
Ik wil toch graag iets onder de aandacht brengen aangezien ik en zelfs de dierenarts er nog nooit over hadden gehoord.
Bij ons op stal zijn de afgelopen week eerst 1 paard 4 dagen later een 2 de paard aangetroffen met zware atactische verschijnselen. Bij het 2 de paard bestond er geen twijfel meer en zou het uit het hooi moeten komen.
Het verwijderen van het hooi loste stillaan alle symptomen ook op en de paarden zijn weer aan het opknappen.
Wat is er nu gebeurd !
De paarden hebben te maken gekregen met raaigraskramp.
Wat dit is en hoe het eruit ziet kun je in volgende tekst lezen .
Als je paard ooit erg moeilijk zijn hooi wil eten wat deze paarden dus ook al een aantal dagen aangaven maar ja je denkt het is misschien wat harder ze vinden het misschien minder lekker denk dan hier eens aan quote

In de volgende tekst vind je meer uitleg.
http://vdt.ugent.be/sites/default/files/art76507.pdf

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:05

Als ik jouw was zou ik morgenochtend even contact opnemen met de fouragehandel waar je je hooi gekocht hebt. Na overleg kun je samen wellicht tot een oplossing komen. Sommige komen het zelfs omruilen.

zoutenootjes

Re: Nieuw graszaadhooi, paarden eten het niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:11

Even contact opnemen met de leverancier lijkt me het beste. Als er iets mis is met deze partij hooi is het wel fijn voor hem om dat ook te weten. Daarbij kan het zijn dat hij nog wat van de 'oude' partij hooi heeft, die hij dan aan jou kan leveren. Ergens op bokt heb ik ook gelezen dat je een ruwvoer analyse kan laten doen. Dan weet je wat er in het hooi zit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:18

het is wel bijzonder dat de paarden van je buurvrouw het ook niet eten.Er zal wat mee zijn.
Er is soms toch geen peil op te trekken...ik heb ronde balen en had een keer een baal die ze dus echt niet wilde eten.Het rook prima!
En nu heb ik best muf hooi,ik maak het zelfs nat,ze eten het graag.Niet te begrijpen

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 21:22

Heel erg bedankt voor de reacties!

Kitobeer: Ik heb het volledige artikel doorgelezen... Doet me nu toch wel wat schrik krijgen...
Maar dan zou ik het hooi dus specifiek op lolitrem B moeten laten testen. Iemand een idee waar dit kan?
Maar de paarden lieten het dus ook op voorhand staan? In het artikel werd de verminderde eetlust verklaart als symptoom, niet als slimme paarden die weten wanneer iets ongezond is...
Wat me nog opviel in het artikel, is dat het hooi van Frankrijk kwam. Is dat een hoger risico?

_ENGEL_ Ga ik zeker doen! Ik hoop zo een oplossing te kunnen vinden... Maar zou graag kunnen bewijzen dat er iets mis is met het hooi, dan weten zij ook meer...

zoutenootjes: De buurvrouw is haar hooi al gaan omruilen (maar heeft jammer genoeg meer van hetzelfde mee gekregen..) dus de leverancier is op zich al op de hoogte. Ze hebben jammer genoeg niets meer van de oudere partij...

geerke: dat is me ook al overkomen... Maar ik vind het nog een verschil om één of enkele slechte balen weg te moeten doen dan een hele schuur vol...

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:23

De reden dat er maar 2 paarden last van hadden was omdat deze 2 paarden enkel dit raaigras kregen.
Alle andere paarden kregen buiten ander hooi dan binnen.
Hierdoor was de vergiftging dus groter.

De fourageur kon moeilijk op de hoogte gesteld worden aangezien het hooi zonder bonnetje gekocht was en het eerst maar eens bewezen moest worden.
Ze zijn verzekerd maar houden zich vaak van de domme.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:25

caaramel schreef:
Heel erg bedankt voor de reacties!

Kitobeer: Ik heb het volledige artikel doorgelezen... Doet me nu toch wel wat schrik krijgen...

Bij ons zwalpte de paarden toen heel erg leken wel dronken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:30

caaramel, de fouragehandel waar ik mijn graszaadhooi haalde heeft gecertificeerd graszaadhooi waarin staat dat het vrij is van lolitrem. Ik zou even contact opnemen met de fouragehandel.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 21:37

kitobeer: dankjewel, nu kan ik op zijn minst de symptomen herkennen (hoewel ik het liever niet zover wil laten komen)
bonnetje heb ik ook niet...

Delphi: ik denk niet dat ik een certificaat ga kunnen krijgen... (ik ga het wel zeker vragen!)
Heb ik eerder ook niet kunnen krijgen...
Ik heb ook het idee dat graszaadhooi hier (België) veel minder bekend is (inclusief risico's)
Ik heb ook nog geen enkele andere leverancier gevonden, en aangezien mijn buurvrouw hier al een tiental jaar zeer tevreden is, heb ik er voor gekozen om ook dit graszaadhooi te voeren, en aangezien mijn pony's ook veel gezonder werden, wil ik ook niet meer terug naar gewoon hooi... (tenzij er geen andere keus is)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:42

Caaramel, dat certificaat heb ik er niet bij gekregen hoor maar dat heeft de fouragehandel zelf.

En eventueel 2e of 3e snee hooi dat je eerst nog eens weekt?

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 23:01

Ok, ik ga het navragen, bedankt!
Mijn pony's weigeren nat hooi (van de regen) op te eten, dus ik weet niet of dat voor ons een oplossing is.
En verlaagt dat echt het fructaangehalte van het hooi?

Nog iemand een idee waar ik het hooi zou kunnen laten testen? (specifiek op de lolitrem vooral)

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:53

Ik heb een pony met stofallergie dus ik spoel mijn hooi ook altijd 1 tot 2 uur.
Ze eten het met smaak op hoor.