idee voor het tegen gaan van bevriezing ibc tank?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

just_kiki

idee voor het tegen gaan van bevriezing ibc tank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 20:56

Wie heeft er nog ideeen?

Ik heb 3 gekoppelde IBC tanks vol water op stal, word gevuld door de boer met leidingwater. we hebben het dik ingepakt en het water daarin is nog nooit bevroren *\o/*
maar die kraan.. die vriest áltijd vast -O- Wat kan ik daar aan doen? Inpakken met isolatie werkt niet voldoende want ondanks het inpakken bevriest de kraan.
warm water eroverheen werkt niet want ondanks dat blijft het bevroren + dat mijn kraan scheurde :Y)

Is er een mogelijkheid tot iets in het water hangen waardoor de kraan niet bevriest? (doordat mijn water paar graden boven 0 is?)
(kraan steekt zo'n 30 cm buiten de ibc tank, en in juist dát gedeelte bevriest m'n water+ kraan)

josie

Re: idee voor het tegen gaan van bevriezing ibc tank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:00

Inpakken met bubbelwrap / noppenfolie, voldoende lagen doen ,denk om de 'kale' plekjes, mits goed verpakt, bevriest het echt niet meer!
Succes

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 21:02

noppenfolie zit al om de ibc tank zelf, dat bevriest niet. maar me kraan bevriest nog steeds ( en die was ook ingewikkeld met nopjesfolie, maar dat moet twee x per dag open gemaakt worden om de paarden drinken te geven) dus helaas, ook dat werkt niet genoeg

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:06

Fohn er een poosje op? Ik kan de kraan bij ons met mijn blote handen ontdooien. Moet je wel van piesen zo koud.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:07

Omwikkelen met noppenfolie en aluminiumfolie en zolang de kraan niet gebruikt wordt met behulp van bv een stoel of een trapje een oud dekbed eromheen draperen.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:07

Mmmm ik heb thuis een buitenkraan die ik niet hoef af te tappen omdat hij niet bij de muur afsluit, maar binnenin. Misschien is er ook zoiets los voor je ibc's

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:09

Er blijft water in staan en dat is te weinig massa om vloeibaar te blijven. Als het goed is zit er een kraan op direct aan het vat en een 2e daar aan? zet die eerste dicht en laat de 2e leeglopen. Andere optie is om iets als een schepemmer te gebruiken en je water via het grote gat bovenop te halen.

Plastic wordt broos met vorst en dan is een schok door heet water of een harde klap vaak genoeg om iets te laten breken. Wat je ook doet, voorzichtig werken of even een alternatief gebruiken totdat de vorst voorbij is.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:10

Heb je daar stroom of kun je er een stroomkabel neerleggen? Dan kun je er een kastje ombouwen met een lamp er in. Die genereert net genoeg warmte om de boel niet te laten bevriezen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:11

Of tracing lint er om heen. Heb je wel stroom nodig.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 21:18

tamary schreef:
Er blijft water in staan en dat is te weinig massa om vloeibaar te blijven. Als het goed is zit er een kraan op direct aan het vat en een 2e daar aan? zet die eerste dicht en laat de 2e leeglopen. Andere optie is om iets als een schepemmer te gebruiken en je water via het grote gat bovenop te halen.

Plastic wordt broos met vorst en dan is een schok door heet water of een harde klap vaak genoeg om iets te laten breken. Wat je ook doet, voorzichtig werken of even een alternatief gebruiken totdat de vorst voorbij is.

dat klopt, de tweede kraan zit daar aanvast met nog een stuk pijp er tussen. zo word namelijk uit 3 vaten tegelijk water getapt ipv tank voor tank.

ik kan niet wachten tot het weer boven 0 is :')

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 21:18

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:29

just_kiki schreef:
tamary schreef:

dat klopt, de tweede kraan zit daar aanvast met nog een stuk pijp er tussen. zo word namelijk uit 3 vaten tegelijk water getapt ipv tank voor tank.

ik kan niet wachten tot het weer boven 0 is :')

Maar dan alsnog is tamary's oplossing de meest voor de handliggende, dus waarom zet je dan de kranen van de vaten niet dicht en daarna de andere kraan openzetten en leeg laten lopen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:02

wij hadden vroeger op de kraan een krat vol isolatiemateriaal staan die we er dan tegenaan zetten zodat de kraan in de isolatie zat. bevroor nooit (geloof ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:14

Oei, die vaten zijn idd heel gevoelig.
Wij gebruiken er één om water door t voer van de koeien te mengen. Wij gooien er een schep zout door, dan bevriest het water en de kraan minder snel!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:30

Wij doen er altijd heel simpel een sjaal of handoek omheen. Nog nooit bevroren gehad :brr:

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:32

Laten druppelen werkt ook trouwens, maar dan moet je wel een heel flinke opvangbak hebben :P .

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:33

thermalint

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:37

Ik liet idd leeglopen dus kranen van de vaten dicht en dan de rest leeg laten lopen. Had nooit bevroren kranen. En in de vaten had ik flesjes zout water hangen aan touwtjes ook nooit bevroren tanks

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:09

Ik.heb een warmte kabel om de buiten kraan. Daar omheen grijze schuim isolatie. En daarom.heen tape.
Bevriesd nooit, zelf niet vorige week met -9

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:19

Maar toch zo simpel .
Ik heb ook een 1000l vat. Tis toch dat wat je bedoeld he? Tuurlijk bevriest de kraan. Maar je hebt vast wel ergens elektriciteit. of echt heet water. Waterkoker mee + gieter van 10 l. En giet hem maar over de kraan leeg. Zo ontdooit de kraan en het water komt eruit.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 14:21

ja kitobeer, daarom is nu mijn kraan gescheurd ;) door heet water er overheen te gooien

Warmtekabel gaan we voor kijken! :D

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:53

jamaar je moet niet doortrekken als hij niet loskomt he.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 21:14

nee absoluut niet. maar de kraan is niet van plastic maar van ijzer (athans zo'n materiaal :D) en dat is gewoon gescheurd door het kokende water :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:41

Metaal scheurt niet door kokend water. Het uitzettende bevriezende water heeft je kraan laten scheuren. Alleen merk je dat pas als je hem ontdooit.

floor2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:55