De perfecte schuilstal zelf bouwen of kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SeaSide

De perfecte schuilstal zelf bouwen of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 11:56

Al jaren zitten wij thuis te denken aan een schuilstal op de weide, maar door de komst van 2 veulens is er iets meer spoed bijgekomen. Onze stal en het weiland licht ver van elkaar, en de pony's staan eigenlijk alleen met extreme weersomstandigheden in de stal (wat ze dan ook echt niet leuk vinden).

Nu willen we het liefste een schuilstal neerzetten waar de pony's, 24/7 in elke weesomstandigheden in kunnen staan en waar we het hooi droog kunnen ophangen. Als eerste hadden we het plan om zelf te bouwen, maar een schuilstal kopen leek ons misschien makkelijker. Maar dat is natuurlijk wel weer duurder...

Wat zijn jullie tips en tricks rondom de schuilstal? Hebben jullie je schuilstal gekocht (zo ja waar?), hebben jullie gebouwd? Maar ook welke materialen zijn er gebruikt en bevallen goed of juist niet.

Nadia89

Re: De perfecte schuilstal zelf bouwen of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:24

Ik lees mee!
zelfde plannen hier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:29

Ik weet niet of kopen duurder is dan zelf bouwen
Als je die stallen van bijv Rutjes, geert en Henk of folmer ziet dan ben je die bedragen ook al aan materiaal kwijt. Dan komt de arbeid nog
Denk dat zo'n stal ook nog wel restwaarde heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:35

Zelf maken is veel goedkoper :) Hier gaan we europalletten van 3,60 lang op halen. Daar zit geen statie geld op dus bedrijven zijn ze liever kwijt dan rijk. Palletten uit elkaar halen en je hebt direct mooie planken van 4 centimeter dik. Dus wat ben je kwijt? Wat extra balken, schroeven en wat werk. Jou dak moet je ook nog kopen. Kost ons maar €150/200 voor een stal van 3,60 op 3,60. Dit is wel België :)

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:36

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wij hebben zelf eentje ontworpen en heel tevreden van. In het midden is een grote voerplaats waar ze langs beide kanten kunnen eten, ervoor ligt er 10 meter betondallen zodat ze niet in de modder hoeven te staan. De stal helemaal rechts is ingestrooid met vlas zodat ze ook kunnen liggen als ze willen :) Ideaal op deze manier!
(Oh ja, onze hooi opslag is achter de stal dus hooi in de voerplaats steken doen we langs de achterkant, daar is ook een grote deur :) )

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:38

niet duur en erg fijn!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:39

staat in een dag

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:40

Van die planken, brede halve, zeg maar waar je het schors nog ziet.
Aan 3 zijdes gesloten en aan de 4de zijde ( de lange zijde ) hebben we tot bijna de helft dichtgemaakt.
Een hoge ruif, over de hele breedte aan de dichte zijde, aan de andere zijde hebben we ook kleine 2 meter dichtgemaakt, ook geisoleerd zodat het iets droger is, daar worden spullen bewaard, zoals kruiwagen, mestscheppen, hooinetten voor buiten, barepacks en zadels en de kaptomen.

Bovenkant hebben we van hout maar wel bedekt met dakplaten, zodat het droog blijft en het hout beter beschermd.
Erin en erom heen is het bestraat.

We hebben het zo gezet dat de achterkant zeg maar, aan de kant is waar meestal de wind....en dus de regen vandaan komt.

Als je geen zin hebt om te bouwen, kun je ook altijd een oude zeecontainer overwegen.

Elena_Koree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:42

Hej, leuk topic!

Wij gaan dit voorjaar met hulp van een goede vriend een inloop stal bouwen met daarbij een stuk opslag voor hooi, stro etc. We weten nog niet precies hoe en wat maar ik heb er zin in!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:44

Hier al zitten denken om met steenschotten te werken, is misschien een optie ook voor jou?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:44

Wij hebben ook zelf gemaakt. Mijn schoonvader dan :D dak was nog het duurst.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn man is stratenmaker en kon gratis aan de stenen en kunststof matten komen dus dat scheelde weer.
Waren paar honderd euro kwijt voor de stal.
Laatst bijgewerkt door Zamora op 23-01-17 12:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:47

Afbeelding

Afbeelding

Samen met mijn vriend heb ik deze schuilstal gebouwd, 8 bij 5 meter. Verdeeld over schuilstul en opslag van ieder 20m2.

Er lopen 3 grote en 1 kleintje in, en hebben nog ruimte genoeg over.

Ook opslag is superfijn, bij mij past de wintervoorraad hooi, 2 menwagens, zadelkast, voerkisten en nog wat haken met mentuig er allemaal in!

Dikke aanrader. Wij waren alles totaal rond de €2000,- kwijt. Incl. Berstrating, dak etc

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:32

Bubbleee schreef:
[ [url=m/mRTjAH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Un5YRJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Samen met mijn vriend heb ik deze schuilstal gebouwd, 8 bij 5 meter. Verdeeld over schuilstul en opslag van ieder 20m2.

Er lopen 3 grote en 1 kleintje in, en hebben nog ruimte genoeg over.

Ook opslag is superfijn, bij mij past de wintervoorraad hooi, 2 menwagens, zadelkast, voerkisten en nog wat haken met mentuig er allemaal in!

Dikke aanrader. Wij waren alles totaal rond de €2000,- kwijt. Incl. Berstrating, dak etc

Zo, netjes gemaakt zeg!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:34

Hier een kwartier schuilstal, maar geen succes. Het is een grote mesthoop.

We hebben wel grasdallen liggen en dat gaat heel goed. We willen nu de grasdallen zelf gaan overdekken met in 1 hoek 2 stalwanden tegen de wind, maar verder open. Bij de kwartier schuilstal zien we ze er namelijk wel graag voor staan (luwte) maar niet erin.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 16:01

Wauw wat een prachtige stallen zie ik hier voorbij komen!

Wij mogen nu bij een buurtbewoner in zijn schuur een loopstal aan leggen, die aan de weide licht. Dus ben ik aan het kijken naar een rubberen mat voor de bodem, wat voor een bodem hebben jullie in de loopstal of schuilstal.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:07

Ik heb gewoon speeltuin matten van rubber erin :j werkelijk perfect en niet duur

faytjefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:09

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 09:17

SofieHavan schreef:
[ [url=m/x4JWXq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lHBxqp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/twLhsX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben zelf eentje ontworpen en heel tevreden van. In het midden is een grote voerplaats waar ze langs beide kanten kunnen eten, ervoor ligt er 10 meter betondallen zodat ze niet in de modder hoeven te staan. De stal helemaal rechts is ingestrooid met vlas zodat ze ook kunnen liggen als ze willen :) Ideaal op deze manier!
(Oh ja, onze hooi opslag is achter de stal dus hooi in de voerplaats steken doen we langs de achterkant, daar is ook een grote deur :) )

Deze is wel heel gaaf!

Vooral de voerplaats is super, ik heb paarden verzorgd die ook zo''n stal hadden alleen was de linker dan ook omgebouwd tot box, maar ideaal!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:24

mijn tip zou wel zijn om een schuilstal met flinke overstek te maken. Zeker als je strooisel in je stal wil hebben.

Hoezoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:59

Kijk eens voor een carport. Heb ik ook staan, werkt super en soms nog wel voordeliger. Ik heb er een van 4 x 6 meter, niet zo groot maar beter iets dan niets :Y) Koste mij 300 euro +:)+