ervaring met ecorasters of andere matten voor buitenrijbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pientje4

ervaring met ecorasters of andere matten voor buitenrijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 16:01

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met een buitenbak waar gebruik is gemaakt van ecorasters, hit-matten of andere kunststof roosters/matten.

Wij gaan een buitenbak aanleggen op kleigrond en ik overweeg te gaan werken met matten. In Duitsland is dit al gebruikelijker maar ik kan in NL/BE nog geen concrete ervaringen terugvinden.

Het gaat dus niet om een paddock maar echt een rijbak (buiten).

Dank jullie wel alvast!

faytjefay

Re: ervaring met ecorasters of andere matten voor buitenrijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:54

Ikke :wave: :j
Het is zeker aan te raden, het geeft heel veel stevigheid en het dempt ook (het golft een stuk minder als ik galopeer) we hadden eerst de paddock ermee gedaan en toen direkt besloten dat het bij de bak er ook in zou komen. De bak ligt pas sinds oktober/november maar tot nu toe er tevreden. We hebben trouwens een eb- en vloedbak dus eerst drainage/zeil/drainage zand en daarna een vilt doek dan de roosters en uiteindelijk nog zo'n 20cm 'paardenbakkenzand'
Afbeelding
Afbeelding

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 16:53

Dank faytjefay!

het is vrij nieuw en daarom hoor ik graag een aantal ervaringen. Het eb- en vloedsysteem is tamelijk prijzig, wij wilde dan gaan voor een opbouw zonder eb- en vloed systeem. Hebben jullie de bak laten aanleggen of zelf aangelegd?
Raken ze de roosters niet als je een scherper bochten inzet? Dank je wel :-)

lovevalser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:54

ik volg even. wij willen van het voorjaar een bak bouwen op de plek waar het nu een grote modderbende is. dus mischien ook met grasdallen

faytjefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:08

pientje4 schreef:
Dank faytjefay!

het is vrij nieuw en daarom hoor ik graag een aantal ervaringen. Het eb- en vloedsysteem is tamelijk prijzig, wij wilde dan gaan voor een opbouw zonder eb- en vloed systeem. Hebben jullie de bak laten aanleggen of zelf aangelegd?
Raken ze de roosters niet als je een scherper bochten inzet? Dank je wel :-)

Wij hebben alles, behalve het graafwerk, zelf gedaan. Nee ze raken de roosters niet, ook niet met springen. Als de honden in de bak graven zijn ze aardig een tijdje bezig eer dat ze de roosters raken. Alleen pas in de paddock zag je de rooster maar daar lag minder zand en is nu weer een lading op gestort. De rooster kunnen er trouwens wel tegen, en de gaten zijn klein genoeg: een paard kan er niet in blijven haken oid :') wij hebben ze trouwens van http://www.bosrubber.nl/producten/paarden/paddock/
Edit: wij waren volgens mij pas de 3e of 4e bak in NL dus je moet wel het geluk hebben dat die ook bokt hebben :+

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:51

Hier ook van het voorjaar hopelijk een bak aanleggen. Aan wat voor prijs moet ik denken bij die roosters?

faytjefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:43

Estera schreef:
Hier ook van het voorjaar hopelijk een bak aanleggen. Aan wat voor prijs moet ik denken bij die roosters?

Dat weet ik zo 1,2,3 niet, sorry

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:40

Wij hebben drainagematten van Schmitz Foam Products op een dun laagje stol en daarop 20 cm stevige zand (leemaandeel) met polyvlok van Zorgdrager gemengd. Bak loopt ietsje schuin af, zodat water eronder altijd weg kan. Bak is altijd droog en stabiel, zelfs met meest bagger weer en in de zomer sproei ik nooit.
Weet niet wat de huidige prijzen van de matten zijn, zou je daar even moeten navragen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:58

Prijs ligt om en nabij de euro 15 (inclusief) per m2.