Mest afvoer voor 5 paarden, help

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ReJo

Mest afvoer voor 5 paarden, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 09:44

Misschien dat hier iemand nog goede tips heeft!

Wij staan bij mensen aan huis, in totaal 4 paarden en 1 shet lander. Ze krijgen onbeperkt ruwvoer en ze mesten heel veel.

We hebben nu na 4 weken dat we er staan al zo''n grote bult mest liggen en zijn er nog steeds niet uit wat we hiermee doen.

Hebben al verschillende mensen gebeld om op te laten halen, maar 300 euro per keer is toch wel te zot te.

Hoe doen jullie je mest afvoer? Nog slimme tips?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:47

Ik ben eigenlijk verbaasd dat je hier niet vooraf over nadenkt, je kan een boer in de omgeving vragen of je de mest bij hem kan brengen (vaak willen ze dan dat je het hooi bij hen koopt) en anders zul je het helaas toch op moeten laten halen.
Bij 5 paarden brachten wij het wekelijks weg.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 09:52

Charaz schreef:
Ik ben eigenlijk verbaasd dat je hier niet vooraf over nadenkt, je kan een boer in de omgeving vragen of je de mest bij hem kan brengen (vaak willen ze dan dat je het hooi bij hen koopt) en anders zul je het helaas toch op moeten laten halen.

Dat maak je er zelf van dat hier vooraf niet over nagedacht is ;)

Alleen dingen kunnen veranderen vandaar dat ik hier nu om hulp vraag.

We hadden ook iemand gevonden die het wel op wilde halen voor 50 euro per uur, mits we hooi in kochten voor 6 euro per 20 kilo...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:53

Tsja paarden houden is een dure liefhebberij

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:53

Je moet inderdaad gaan kijken naar een oplossing waardoor je de mest zelf weg gaat brengen in plaats van het op te halen, of voor een grotere mestopslag zorgen waardoor het minder vaak nodig is om het op te laten halen. Bij 5 paarden zou ik voor de eerste optie (zelf wegbrengen) gaan. Koop een goede ruimte aanhangwagen en breng dat eens in de week (of twee weken) weg. Inderdaad in overleg gaan met boeren in de buurt, of zoek een biogas-systeem, daar willen ze de mest vaak ook wel hebben.

Ibbel

Re: Mest afvoer voor 5 paarden, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:58

Er is geen eigen weiland om over uit te laten rijden? Dat is de meest eenvoudige en goedkoopste oplossing.
Loonwerkers bellen of zij geinteresseerd zijn omdat ze klanten hebben die de mest wel willen hebben/uitgereden willen hebben is een volgende.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:05

Boeren zijn vaak wel blij met de mest, alleen die willen het vaak alleen op het moment dat ze het over het land uit kunnen rijden omdat ze het niet tussendoor op kunnen slaan.

Handigste is denk ik kijken of je (ook qua vergunningen) een mestput kunt maken.
(Of onder een paar bomen, dat het niet vanuit de lucht te zien is, en ook niet vanaf de weg. :o )

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:09

Bij mijn ouders deden we altijd wat over ons eigen land en kwam een koeienboer de rest ophalen. Alleen als de paarden op vlas staan hoor, dan gebruiken ze het weer voor de koeien. Hielp tegen een bepaalde bacterie ofzo.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:12

Firma Kroon haalt door heel Nederland mest op. het moet natuurlijk wel dicht bij de weg liggen of in elk geval op een plek waar ze dicht bij kunnen komen. Je kan ze in elk geval eens bellen om te vragen. ik betaalde 50 euro per keer, maar had dan ook 32 paarden staan en lag op hun route. Welke regio woon je eigenlijk?
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 20-01-17 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:12

zitten er geen volkstuintjes in de buurt, die willen vaak wel wat hebben.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:14

Firma Kroon die haalt in heel Nederland op.

renatemh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:17

Ik huur een 10m3 container bij een loonbedrijf en container wordt op afroep geleegd.

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:18

Heb je hooi of vlas in de stal. Vlas scheelt enorm in het volume van je mesthoop!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:18

aerdenhout1 schreef:
Firma Kroon die haalt in heel Nederland op.

In welke plaats zit deze Firma?

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:33

Wij hebben daarvoor speciaal een kipperaanhanger gekocht en brengen de mest wekelijks weg naar de boer waarvan wij ons hooi kopen.
Onze paarden staan op vlas en dat scheelt enorm in je mesthoop (ook in het dagelijkse werk trouwens) :o

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:38

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:02

ReJo schreef:
Charaz schreef:

Dat maak je er zelf van dat hier vooraf niet over nagedacht is ;)

Alleen dingen kunnen veranderen vandaar dat ik hier nu om hulp vraag.

We hadden ook iemand gevonden die het wel op wilde halen voor 50 euro per uur, mits we hooi in kochten voor 6 euro per 20 kilo...

Dat lijkt me nog niets eens zo'n verkeerd aanbod eigenlijk, hooi betaal je vaak idd wat meer voor en als ze het ook nog op moeten komen halen kost het ze tijd en brandstof.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:14

Ik bracht het eerst ook zelf weg. In den haag mag je het met een pas, gratis wegbrengen.
Nu heb ik een contract met een bedrijf, dat mest ophaald voor de champignon kweek. Moet wel strorijke mest zijn.
Ik betaal 50 euro per 3 weken, omdat het op een mestplaat ligt. In een container is het 50 euro per 2 weken. Dat is dan voor 4 paarden en 2 shetjes

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:39

Wij hebben een container laten plaatsen, je kon kiezen welke maat (we hebben nu 7 ponies lopen) ze staan hier op vlas, dus in de container komt gemengd vlas/mest uit de stallen en losse mest uit de paddock en land. In de winter is de container veel sneller vol en wordt ie zo om de 3 maanden geleegd, in de zomer wel 5 a 6 maanden. Per leging betaal je dan een bedrag, weet het exacte bedrag niet maar is boven de 200 euro.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:41

Charaz schreef:

Zo doen wij het ook. Alleen 4 paarden ipv 5 en wij doen het 1x in de 3 weken 's winters (veel stro) en 1x in de 6 weken 's zomers.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:50

Ik heb via een loonbedrijf een afgekeurde container [ophanging is kapot] van 6 kuub inhoud gekocht voor 300,-. Deze bak is in de grond gegraven en om de 3 mnd. [5 paarden] word de bak leeg geschept,en dit kost mij 100,-