Paard terug op gewicht krijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard terug op gewicht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:28

Om te beginnen, paard is volledig gezond. Extra ontwormd en bloedonderzoek gehad.

Dag bokkers!

Omdat ik zelf niet heel veel verstand heb van paardenvoer vraag ik even om de hulp en adviezen van Bokt :)
Het betreft mijn merrie die in korte tijd heel erg afgevallen is, terwijl zij niet in training stond.

Afgelopen jaar hebben wij veel pech gehad, waarvan het laatste "ongeluk" in de stal van mijn paard gebeurd is, namelijk een hooibaal van 500kg naar beneden gekomen (inmiddels 4 weken geleden)... Godzijdank is zij er naar omstandigheden heel goed vanaf gekomen en heeft ze er lichamelijk niks aan over gehouden, maar psychisch meer dan ik in eerste instantie dacht... Ze heeft nooit moeilijk gedaan om na dit ongeluk haar stal weer in te willen, maar echt volledig ontspannen heeft ze niet meer gestaan. Ik wou haar even tijd geven, want dit was natuurlijk niet niks. Maar na 2 weken merkte ik dat ze toch echt wel enorm afgevallen was, en zo te zien kam dit puur door stress, want ze at gewoon goed.
Inmiddels staat zij in een andere box en lijkt alle stress verdwenen, want een paar dagen geleden trof ik haar liggend en slapend weer aan <3 (Verder is haar gedrag nooit veranderd, behalve dat ze wat fut- en rusteloos was, wat ook logisch is. Ze rende nog steeds door de paddock en is al die tijd even vrolijk geweest.)

In de tussentijd was ik al begonnen met het extra voeren van slobber (van Pavo), zo'n 4kg op een dag. Ze krijgt een Kilo basisbrok, 3x per dag kuil (erg veel, 9 vd 10 keer is het kuil van de voerbeurt ervoor nog niet eens op als ze het volgende al krijgt), een handje Nature's Best (ook van Pavo) door het voer en er hangt een gevuld hooinet in haar stal. Verder komt ze vaak buiten en trainen we niet, eerst maar is aansterken.

Nu ben ik dus benieuwd of er nog iets is wat ik haar zou kunnen bijvoeren, zodat ze zo snel mogelijk weer op gezond gewicht zit :)
- De rede dat ze maar 1kg basisbrok op een dag krijgt is omdat het een erg energiek en druk paard is (zelfs Sportbrok is al teveel voor haar). Ik wil er dus niet zomaar van alles ingooien omdat ik geen wandelende stuiterbal naast mij wilt hebben ;) Vandaar dat ik ook jullie mening vraag, omdat ik niet met van alles wil gaan lopen klooien.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!

Angela

Re: Paard terug op gewicht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:49

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 20:27

Angela schreef:
Voor dit onderwerp is een centraal topic waar je al veel informatie vind. Je kunt je vraag daar ook stellen als de informatie niet is wat je zoekt : [VS] [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Daarom hier een slotje.