Padock paradise/ schuilstal ideeen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

biancalaylo

Padock paradise/ schuilstal ideeen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 09:34

Hoi,

Ik ben bezig met een wei van de gemeente, en als het natuurlijk mogelijk is om te bouwen etc wil ik een paddock paradise maken.
Maar ik zoek nog inspiratie.
Tips en truucjes zijn hartelijk welkom en ook zeker fotos/bouwtekeningen.

En verder wil ik nog een schuilstal bouwen (wederom als het mag) maar wil dat die zowel tegen wind als regen het meeste tegen houd.
Ook hier van zijn fotos en tips hartelijk welkom!

Het gaat om een grote van 50m bij 175m.

fjordnina

Re: Padock paradise/ schuilstal ideeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:35

Ik heb een pp en schuilstal.

Hoe ziet het perceel eruit? Hoe zit het met water en wat zijn de natste en droogste plekken van het land? Is het vlak of zijn er hoogteverschillen?
Van al deze dingen gaat je indeling afhankelijk zijn.

Ik heb een schuilstal en ze maken er alleen gebruik van om te poepen. Verder gaan ze voor de stal staan omdat het ze wel beschut tegen wind.

Ik wil dit gaan veranderen naar een dak boven de voerplaats met 2 of 3 losse stalwanden waardoor ze altijd droog en als ze dat willen uit de wind kunnen staan terwijl de constructie wel heel open blijft.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 12:26

Thanks! Ik weet nog niet precies hoe het zit met natte droge plekken. Ben er nog niet persoonlijk geweest. En weet wel dat er een slootje om de 2 korte kanten en 1lange kant loopt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:10

Leg eerst maar heel goed vast wat er mag, want gemeente en iets anders dan paard (of ander vee), omheining (schrikdraad en liefst bruin ivm landelijk uitzicht, bruin valt nl het beste weg in het landschap), een waterbak (mag hopelijk nog net een ibc vat op aanhanger zijn), een omgekeerde specikuip voor het droog houden van je klok en een kruiwagen/schep. Doen ze vaak vreselijk moeilijk over, zeker binnen de bebouwde kom (er buiten vaak minder, maar sloten = open polder en daar mag niks ivm uitzicht en daar vallen ook bomen onder). Verder sloot = slootschouw en voor het onderhoud moeten ze er altijd bij kunnen, de eerste 2-4 meter naast je sloten kan je dus niet als track gebruiken, want dan rijdt de machine het stuk (komt vaak in de winter en dus grote kans op schade met nattigheid).

Sloot = natte grond, anders is er niet zoveel afwatering nodig. Verharden en heuveltje voor droge voeten is dus erg prettig of je moet de natte periode op pension willen staan en wei enkel voor zomerbegrazing gebruiken. Wil je het hele jaar door er gebruik van kunnen maken, verhard dan zeker 10x10m voor de winter op een verhoging en bekijk goed waar je dat doet ivm zelf er bij kunnen. Kans is erg groot dat in de winter je paarden tot over de kogel/halverwege onderbeen wegzakken en er dus niks kunnen zonder kans op blessures en giga schade die je je wei kost, want gemeente zal enkel groen willen zien, geen kapot gelopen stuk zwarte bagger.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 16:20

Thanks voor je antwoord, heb net nog eens gebeld met de gemeente. En het stuk waar het over ging zal nog 3maanden duren voor een overeenkomst. Maar hij zei, helaas ben je niet de eerste die het wilt er is een behoorlijke wachtlijst. Dus ik heb gevraagt hoelang het ongeveer duurd voordat je aan de beurt komt. En degene die nu bovenaanstaat is van 2009... dus een wachttijd van 8jaar. Dus deze wei gaat niet door.

Nou ben ik benieuwd hoe ik verder nog aan een stuk wei kan komen?

Marktplaats staat al een advertentie. Facebook ook.
Heb eveb gekeken maar als ik het in de telegraaf wil zetten kost het rond de 70,-. Is er niet nog een andere goede manier?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:15

De supermarkt. Liefst die in de wat landelijke dorpjes om je woonplaats heen. Meestal moet je het hebben van een oud boertje met teveel land om te bewerken die niet wil verkopen of een particulier. Lang niet alles kijkt op internet of zoekt actief iemand, op MP en facebook komen die dus niet, eventjes kijken op het bord in de super is wel vaker gewoonte. Je moet net die persoon treffen die na het lezen denkt he dat heb ik.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:19

Ik heb via de boer een tijdelijk extra stuk land gekregen, gewoon gevraagd of hij over had.

Als de wachtlijst van de gemeente zo lang is ben ik bang dat het ook niet mee zal vallen particulier een betaalbaar stukje te vinden maar niet geschoten he.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 21:29

Thanks! Zal eens een ronde langs de supers maken. En zo denk ik ook indd niet geschoten altijd mis. En wat ik nu niet vind kan zeker nog komen. Het had mooi geweest direct maarja.. komt vast wel goed.