Het is weer de tijd van het jaar dat alle weilanden bij mij binnen notime prut zijn, dus de paarden moeten in de paddock. Daar ligt weliswaar wit zand in, maar ook die wordt nat, omdat we nu eenmaal op veengrond zitten en het grondwaterpeil snel stijgt. Ik wil graag de gedeeltes rond de voerplekken verharden, maar waarmee? Voor deze winter liggen er 50x50 tegels (geen grindtegels) in, maar de paarden willen ook weleens rennen en gek doen en dan zijn deze tegels dus gewoon te glad. Wat kan ik er nu het beste inleggen? Ik wil iets wat schoon te houden is (zand en restanten voer af kunnen vegen) en wat toch niet glad is voor de paarden als ze er op rennen en remmen.
Ruwe klinkers. Slijten de hoeven wel heel erg hard van.
Alternatief: kunststof of betonnen grastoosters/keien met daaroverheen rubber doorlatende tegels of matten. Wel erg duur omdat je een dubbele laag hebt.
kunstgras is ook een alternatief voor een natte paddock maar minder geschikt voor een voerplek
Binnenkort plekje vrij voor bij voorkeur een vriendelijk merrie op ons Paddock Paradijs tussen Hemrik en Wijnjewoude.
Wij hebben roosters. Die zitten gewoon in het zand, maar houdt het zand op zijn plek. Ze liggen precies voor de inloopstal en rond de voerbakken. Bij ons werkt dat heel goed. De paarden merken amper dat er iets ligt, maar hebben wel goede grip (en wij ook). Zulke roosters hebben wij (een stuk of 8 naast elkaar)
@Hilary, tapijt gaat het niet worden, zoiets hebben we al eens geprobeerd, maar was geen succes.
@joyce B, die rubber doorlatende tegels, zoals in kinderspeeltuinen is inderdaad een te overwegen optie, de ondergrond ligt er nu al. Heb er nog wat liggen in de schapenstal, zal eens uitproberen wat die doen.
@Demyane, dat zijn toch ijzeren roosters? Daar durf ik niet aan te beginnen! Zie al allerlei ongelukken gebeuren.
Wij hebben koeienroosters, vaak gratis af te halen. Hebben er al jaren veel plezier van en het voordeel is dat je er ook met zware voertuigen overheen kunt rijden.
Hier bestraat met grove klinkers, en in de inloop stal dikke rubbertegels. Daarnaast heb ik een stuk zand. Werkt perfect, en qua slijten van de hoeven valt het reuze mee. Mijn dames worden elke 8-10 weken bekapt, en dat was voorheen ook al zo.
ringmatten, van die rubber deurmatten met ringen. Als je de paddock eerst netjes maakt en ze er dan op legt prikken ze niet zo diep met een hoeven waardoor er gaten ontstaan die daarna weer blubber en plassen worden.
ik heb rubberen tegels in de paddock liggen, zijn echt heel fijn! Zijn stroef maar niet hard. Ik heb van die tegels die je ook in speeltuinen wel ziet.
ik heb een stuk van 12 x 20 bestraat met ruwe klinkers. mijn paarden hebben ijzers onder en als mijn ijzers er met 3 mnd afkomen zijn ze niet heel erg afgelopen.