Lage balken in stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Lage balken in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 21:26

Mijn aanstaande en ik zijn al een tijdje op zoek naar een nieuw huis/bedrijfspand/boerderij. We zijn 1x dichtbij geweest, maar daar werden de verbouwingskosten zo hoog dat we het uiteindelijk hebben afgestoten.

Nu hebben we eigenlijk onze droomlocatie gevonden. Er zijn helaas meer mensen in de strijd, maar we duimen ons suf. Ik heb mijn paarden jarenlang bij mijn ouders thuis gehad en hier zou ik ze kunnen meenemen. Er is 2h goed weiland en een grote schuur (200m2) voor boxen.

Nu ligt bij die schuur het probleem. Hij is in prima staat, op termijn kunnen we nog uitkijkjes maken voor de paarden, maar voor nu is het eigenlijk gewoon boxen erin en gaan met die banaan. Er is alleen 1 flinke maar: de dakconstructie. De wanden aan de lange zijde (20m) zijn 2m hoog, de punt vh het dak pakweg 4m. Alleen de dakconstructie zit ten hoogte van de zijwanden, met als gevolg dat je een hoge, grote schuur hebt met allemaal lage dwarsbalken erin. Mijn vriend is plm 2m lang en kan er net onderdoor lopen. Ik schat het op zijn hoogst 2.10m. Tussen de balken in heeft de schuur wel de volledige hoogte.

Gevoelsmatig is het te laag. Ik weet nog dat er vroeger op de ponyclub een meisje haar pony verloor doordat die in de stal zijn kop stootte en op slag dood was. Maar ik ken ook hengsten die bewust onder een nog lager plafond werden gezet. Ik weet nog niet wat de afstand is tussen de balken en of je de stalwanden er precies onder kan plannen. Dat zou natuurlijk het meest ideaal zijn. Of ben ik aan het overdrijven en lijkt het alleen laag in zo'n grote lege schuur?

Dakconstructie veranderen is gelijk zo radicaal (en duur!). Wat zouden jullie doen?

belle_boef

Re: Lage balken in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:30

Kun je de boxen niet meer in het midden zettenwaar de nok hoger is?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:39

Spanten worden meestal op 3 of 4 meter geplaatst. Grote kans dat je dus je tussenwanden onder de spanten kunt plaatsen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:40

Tja, hier staan de paarden al ruim 15 jaar op de deel. De hilde is ruim 2,00m hoog en daar staan de paarden onder. Als ik met de gezadelde paarden naar buiten wil, moet ik eerst de bovendeur opendoen, anders passen ze er niet onderdoor. Als het huis verder totaal is wat jij zoek, zou ik mij door die balken niet laten weerhouden!

Hier nog een oud topic van mijzelf:
[VSW] Verbouwing van grupstal tot paardenstal.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:43

En als tussen de spanten niet kan.

Wat voor vloer ligt er in?
Anders kun je ook nog wat naar beneden.

210 is inderdaad erg laag.
Standaard stalwand zit al op 230 en die wil je vaak al niet aan het plafond hebben zitten.

Kennis van me had een oude varkensstal waar ze de betonpaden en put uit hebben gehaald. Maar zouden ze zand aanvullen tot aan de drempel van de duur werd de zijkant ook te laag terwijl ze er graag een bak van maakte.
Dus hebben ze het lager gehouden ipv het dak op te hogen.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:51

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:00

Barb schreef:
De wanden van http://www.uwstal.nl zijn standaard 2 m. hoog

Ja, voor binnenboxen die je in een bestaande schuur plaatst. Het is niet de bedoeling dat die boxwanden als echte muren worden gebruikt.
Buitenboxen in prefab zijn meestal 2.30, net als trailers. En dat is dus best laag.

mmajar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:06

Als de dakconstructie binnen het bereik van het paard komt, denk er dan om , om de balken te behandelen zodat er niet aan geknabbeld wordt.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:08

Op de plek waar mijn D-pony nu staat is de schuilstal 1.75-1.80 hoog. Ik kan er namelijk precies onderdoor lopen, behalve als ik een knot in mijn haar heb..
Ik heb nog niet gemerkt dat dit een probleem voor hem is, hij heeft heel goed door dat het dak gewoon niet hoger is en ook niet mee gaat geven. Hij heeft in de eerste 2 weken een paar keer zn hoofd gestoten, maar niets ernstigs.
Niet harder dan wanneer je zelf in een hoogslaper slaapt waar je niet rechtop kan zitten en je dus sochtends je hoofd stoot omdat je dan vergeten bent dat het dak te laag was.

Ik zou er dan ook geen problemen mee hebben om mijn paard in een stal van 2.10 hoog te zetten. Mits ze natuurlijk genoeg buitenkomen om wel lekker de benen en in dit geval de nek te strekken. Maar ik denk dat dat geen punt zal zijn :)

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 22:10

belle_boef schreef:
Kun je de boxen niet meer in het midden zettenwaar de nok hoger is?

Het zijn alleen de spanten die zo laag zijn, niet het dak.

@Ibbel: Zo uit herinnering is dat ook zo, maar we gaan het zien. Maar in het verlengde daarvan... zou het gangpad dan geen probleem zijn?

@suffie: we laten ons er zeker niet door weerhouden, verder is het daar perfect, maar ik wilde toch graag bij jullie checken hoe/of het geregeld zou kunnen worden. Bedankt voor het delen van jouw ervaring, ik zag zo je oude topic nog even doorlezen. Heb je nooit paarden gehad die zich stoten?

@bruintje123: er ligt een prachtige betonvloer in met betonnen platen over de mestput/goot. Zou zonde zijn om dat te moeten openbreken, maar wij hadden dat ook al als optie. Als het niet hoeft liever niet.

Barb schreef:
De wanden van http://www.uwstal.nl zijn standaard 2 m. hoog

Thanks! Ik had al gezocht, maar kon nog niets lager dan 220 vinden.
@Ibbel: het is ook in een bestaande schuur, dus ik zie geen probleem?

@mmajar: Thanks! Daar had ik nog niet aan gedacht!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:23

Idd Ibbel ik begreep dat het om stalwanden ging die in een bestaande schuur geplaatst worden. Anders zouden er ook geen balken zijn, toch?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 09:44

KPet schreef:
@Ibbel: Zo uit herinnering is dat ook zo, maar we gaan het zien. Maar in het verlengde daarvan... zou het gangpad dan geen probleem zijn?

Daar ben je zelf toch bij, als je ze meeneemt? Dat lijkt me geen probleem.

Barb schreef:
Idd Ibbel ik begreep dat het om stalwanden ging die in een bestaande schuur geplaatst worden. Anders zouden er ook geen balken zijn, toch?

Het gaat TS er om dat er bij ongunstige plaatsing van de spanten zo'n balk (of balken) permanent boven een stal zou uitkomen. Waar het paard zich dan aan kan stoten - of aan kan gaan vreten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 09:52

Een laag plafond is totaal iets anders dan om de zoveel meter een lage balk. Aan een laag plafond kan een paard snel wennen. Bij Lage balken blijven echter altijd een risico op stoten. Ik zou niet het huis om die reden laten schieten, TS. Maar ik zou wel wat aan die situatie veranderen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:01

Ik zou geen stallen maken met lage balken er overheen lopend. Als de tussenwanden onder de spanten geplaatst kunnen worden (waarbij je mogelijk stallen van 4,5 of 5 meter breed moet maken), zie ik geen probleem in een gangpad met balken er overheen. Daar lopen ze niet los. En is dat wel zo, dan zou je er nog voor kunnen kiezen om boven het gangpad een zoldering te maken.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:11

Wij hebben ook een schuur met lage balken maar het is bij ons uiteindelijk gelukt om de onderzijde van de spanten te verhogen. Daarmee hebben wij toch een centimeter of 20/30 gewonnen. Ze hebben zeg maar de onderzijde van de nieuwe balk boven de oude bovenzijde van de onderste balk gemaakt en het op die manier verhoogd. En idd zoveel mogelijk de muren onder spanten zetten.
Ik zou gewoon kijken wat er mogelijk is met een constructeur.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 14:42

rien10 schreef:
Een laag plafond is totaal iets anders dan om de zoveel meter een lage balk. Aan een laag plafond kan een paard snel wennen. Bij Lage balken blijven echter altijd een risico op stoten. Ik zou niet het huis om die reden laten schieten, TS. Maar ik zou wel wat aan die situatie veranderen.

Dat vind ik interessant. Je zegt dus dat een laag plafond beter is dan alleen de spanten. Ik zal het in het achterhoofd houden. Wellicht valt er wel een hooizolder oid boven de stallen te maken, ook niet vervelend. We gaan als alles doorgaat gewoon op zoek naar de beste oplossing. Ik denk dat het moet lukken om boxwanden onder de spanten te plaatsen, maar dat moet ik zien. We gaan binnenkort nog een laatste x kijken en dan neem ik iig een meetlint mee om de afstand op te meten.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 14:46

MarloesHJ schreef:
Wij hebben ook een schuur met lage balken maar het is bij ons uiteindelijk gelukt om de onderzijde van de spanten te verhogen. Daarmee hebben wij toch een centimeter of 20/30 gewonnen. Ze hebben zeg maar de onderzijde van de nieuwe balk boven de oude bovenzijde van de onderste balk gemaakt en het op die manier verhoogd. En idd zoveel mogelijk de muren onder spanten zetten.

Heb je daar misschien een foto van? Dat was nl ook mijn eerste idee om balken te verhogen, maar na overleg uit mijn hoofd gezet omdat het niet zou kunnen ivm de draagconstructie. Hebben jullie de oude balken dan laten zitten op bepaalde plekken of helemaal weggehaald?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:07

Ik weet niet hoe oud de constructie is (ook ivm asbest eventueel) maar ik zou dan zeggen haal de hele dakconstructie van de muren af, metsel de muren een stukje hoger en plaats het dak weer terug.

Bij een vrij nieuw dak zul je alle bouten etc nog gewoon los kunnen schroeven, bij een ouder dak is dat wat lastiger (door roest enzo) en bij een dak van asbest gaat dat wat meer kosten omdat dat niet terug mag maar afgevoerd moet worden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:14

palousa_boy schreef:
Ik weet niet hoe oud de constructie is (ook ivm asbest eventueel) maar ik zou dan zeggen haal de hele dakconstructie van de muren af, metsel de muren een stukje hoger en plaats het dak weer terug.

Bij een vrij nieuw dak zul je alle bouten etc nog gewoon los kunnen schroeven, bij een ouder dak is dat wat lastiger (door roest enzo) en bij een dak van asbest gaat dat wat meer kosten omdat dat niet terug mag maar afgevoerd moet worden.

Is een duur grapje en Niet in 1,2,3 gedaan.

En ik herhaal even wat ts zei

Dakconstructie veranderen is gelijk zo radicaal (en duur!).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:22

Voor 2024 moet asbest er sowieso af door onze geweldige regering, dus is dat nog aanwezig is dat wel een overweging waard.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 15:28

palousa_boy schreef:

Dit is de laatste mogelijkheid als het echt niet anders kan. Hartstikke duur. Het doel van dit topic was ook een beetje om te zoeken naar oplossingen waardoor dit niet hoeft.

Er zit overigens inderdaad nog wel asbest op het dak, net als op enkele andere schuren. Dat gaat dus tzt in één klap. Nu hebben andere dingen nog even prioriteit.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:34

Dan zou ik eigenlijk gewoon zeggen, zet de paarden er gewoon zo in zoals het nu is (kwa hoogte dan) en pas de boel daarna pas aan.

Bij ons is de hoogte van de balken van de hooizolder ook niet hoog, denk op het laagste punt ook iets van 2.10m waar er tussen de balken maar 50 cm zit. Hier staat ook gewoon een grote kwpner in als het moet. Ja hij heeft wel een keer z'n kop gestoten, maar daarna ook niet meer :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:53

KPet schreef:
rien10 schreef:

Dat vind ik interessant. Je zegt dus dat een laag plafond beter is dan alleen de spanten. Ik zal het in het achterhoofd houden. Wellicht valt er wel een hooizolder oid boven de stallen te maken, ook niet vervelend. We gaan als alles doorgaat gewoon op zoek naar de beste oplossing. Ik denk dat het moet lukken om boxwanden onder de spanten te plaatsen, maar dat moet ik zien. We gaan binnenkort nog een laatste x kijken en dan neem ik iig een meetlint mee om de afstand op te meten.

Ik adviseer je ook om veel foto's te maken van de situatie. Thuis aan de keuken tafel zit jd dan "ehhh hoe zat dat ook al weer"

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:08

KPet schreef:
MarloesHJ schreef:

Heb je daar misschien een foto van? Dat was nl ook mijn eerste idee om balken te verhogen, maar na overleg uit mijn hoofd gezet omdat het niet zou kunnen ivm de draagconstructie. Hebben jullie de oude balken dan laten zitten op bepaalde plekken of helemaal weggehaald?

Ik heb er nu geen foto's van. Op sommige stukken zitten inderdaad nog de oude balken op de muren en is het dan via een soort driehoek met de nieuwe balk verbonden. Daarnaast zijn op sommige plekken de onderste balken vervangen en steunt het daar nu op. Evt. zou ik morgen foto's kunnen maken als ik er aan denk. We hebben trouwens op sommige stukken ook wel een paar stukken muur opgemetseld waar de balken op steunen. We hebben het op verschillende manieren gedaan. Maar nogmaals, wel in overleg met de constructeur en de aannemer heeft het uitgevoerd.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:14

Ik ben niet zo bouwtechnisch maar is de schuur uitgraven een optie misschien