Stuk "bosgrond" huren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Stuk "bosgrond" huren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 18:39

Hoi Bokkers,
Ik twijfel om een stuk grond van bijna 4 hectare te gaan huren met boomweides. Dit zijn dus weilanden met bomen allemaal in rijen en met dezelfde afstanden ertussen. Het is niet dicht op elkaar dus genoeg gras en loopruimte. Er is een wateraansluiting en stroom. Het gaat om bomen die niet giftig zijn voor paarden. In de zomer wil ik een dazen bal neerzetten ivm de dazen. Er zijn overal sloten omheen en "greppels" waar het water in kan weglopen. Er is goede omheining.

Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden of nu over het hoofd zie? Het is natuurlijk net even anders als gewoon een gras weiland.

Alvast bedankt!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:44

Moos99 schreef:
Hoi Bokkers,
Ik twijfel om een stuk grond van bijna 4 hectare te gaan huren met boomweides. Dit zijn dus weilanden met bomen allemaal in rijen en met dezelfde afstanden ertussen. Het is niet dicht op elkaar dus genoeg gras en loopruimte. Er is een wateraansluiting en stroom. Het gaat om bomen die niet giftig zijn voor paarden. In de zomer wil ik een dazen bal neerzetten ivm de dazen. Er zijn overal sloten omheen en "greppels" waar het water in kan weglopen. Er is goede omheining.

Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden of nu over het hoofd zie? Het is natuurlijk net even anders als gewoon een gras weiland.

Alvast bedankt!

Wat is de bestemming van de grond? Gaat het om België of Nederland?

In Nederland mag je op grond met de bestemming Bosgrond (over het algemeen) geen dieren houden. Dus als dat hier aan de orde is dan neem je een flink risico als je dit gaat huren om paarden op te houden.

Ibbel

Re: Stuk "bosgrond" huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:48

Anti-vraat om alle bomen zetten, anders heb je volgend jaar geen bomen meer.
Maar idd, check eerst even of je er uberhaupt dieren mag laten lopen, ook bij de verhuurder! Want die weet ook wel dat bomen aangevreten worden door vee. Of het nou paarden, koeien, schapen, geiten of andere dieren zijn.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 19:27

Uiteraard mogen er paarden lopen :) dat is wel een beetje stap 1 geweest om te controleren.

Over de bomen, is het een gegeven dat ze aan de bomen beginnen? De verhuurder vind het namelijk belangrijk dat deze enigzins in tact blijven. Het zijn echt VEEL bomen om af te rasteren...en hoe kan ik dit het beste doen? Dat wordt dan wel echt een flink werkje.

Kun je dit voorkomen door te zorgen dat ze genoeg te knabbelen hebben? Of kan ik er vanuit gaan dat ze dit zullen doen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:32

Ik had 2 paarden op 1,5 hectare waar 1 kersenboom op stond, ondanks voldoende te eten, ging de boom er wel aan, dus ik acht de kans vrij groot dat de jouwe ook aan de bonen gaan zitten. Je kunt er een gaas omheen doen, maar dat is wel veel werk voor 4 Ha bos.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:35

Waar mijn oude Fjord vandaan kwam hadden ze een boomgaard, met nadruk op HADDEN.
(zegt genoeg denk ik, ze vreten namelijk gewoon de bast op en dan gaat de boom dood)
Als eigenaar al aangeeft geen vraat aan zijn bomen te willen heb je nog wel wat te klussen met afrasteren en tegen het takken snoeien want met hoofd omhoog komen ze ook nog een eind.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 19:36

NenaC schreef:
Ik had 2 paarden op 1,5 hectare waar 1 kersenboom op stond, ondanks voldoende te eten, ging de boom er wel aan, dus ik acht de kans vrij groot dat de jouwe ook aan de bonen gaan zitten. Je kunt er een gaas omheen doen, maar dat is wel veel werk voor 4 Ha bos.

Ja idd, ik ga het stuk in 2 delen delen maar ik denk dat er misschien wel 200 bomen staan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:36

Ga er maar van uit dat ze echt aan de bomen zullen gaan vreten.
Dus ja, gaas om iedere boom heen, of hele rijen bomen met prikpaaltjes met schrikdraad afzetten. Dat laatste is minder werk maar verlies je vermoedelijk veel gras mee. Dat zou je evt als het lang is gemaaid kunnen voeren.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:36

Hoe groot zijn de bomen? Mijn jaarlingen staan in een natuurgebied en alleen de jonge kleinere boompjes zijn lekkere maar de "volwassen" bomen zijn alleen goed om eens aan je kunt te schuren of onder te schuilen..

Hier bleven ook de appelbomen gewoon heel, 1 paard gehad die de appels eruit plukte maar verder bleven ze eraf.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:39

Mijn haflinger begon ook aan de boomschors te eten, ondanks dat hij voldoende ruwvoer ter beschikking had.
Ik heb er gaas omheen gedaan. Sindsdien zit hij er niet meer aan.

Afbeelding

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 19:44

Hij benoemde wel dat er een mogelijkheid bestond dat ze zouden gaan knagen en dat een beetje niet erg is maar dat hij niet wilde dat de bomen dood gingen en we dit wel even zouden moeten aankijken. Ik dacht dat de kans bestond dat ze wel eens als ze honger hadden aan bomen gingen knagen, maar niet dat het zo een gegeven is. Het is echt geen doen al die bomen met gaas te omtrekken. Het zijn echt enorm veel bomen :+

lastig dit!

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:46

Houd ook maar alvast rekening met mugjes in de zomer. Muggen houden van luwte en zitten in grote getale aan de bosrand. Eczeemdeken waarschijnlijk geen overbodige luxe, of op tijd op stal zetten.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 19:51

Als zo een boom dood gaat, wat gebeurd er dan? Ik ga er vanuit dat ze dan kunnen gaan omvallen? Ook niet erg veilig...

Toch ben ik echt niet de eerste die paarden in boomweides heeft staan, dus hoe werkt dit dan vraag ik me af.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:55

Moos99 schreef:
Als zo een boom dood gaat, wat gebeurd er dan? Ik ga er vanuit dat ze dan kunnen gaan omvallen? Ook niet erg veilig...

Toch ben ik echt niet de eerste die paarden in boomweides heeft staan, dus hoe werkt dit dan vraag ik me af.

Boom gaat dan wel dood, maar valt echt niet meteen dat seizoen om, dat duurt iets langer.
Verder wat hier al gezegd, is veel, heel veel insecten.
En staat er echt gras tussen? Aangezien als er blad aan de bomen zit bijna overval schaduw is en er vaak weinig gras staat. (afh. van bodem en soort bos en boomdichtheid). Mag je het stuk verder ook afrasteren of is dat al gedaan?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:56

Wat voor soort boom gaat het om? Sommige bomen zijn erg aantrekkelijk voor paarden en anderen veel minder. De elzen hebben de paarden goed overleefd, maar wilgen of fruitbomen hebben geen kans!

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:57

je moet niet alleen aan de bomen zelf denken (ja die gaan er aan, reken er maar gewoon op..)
maar ook met slecht weer, kan het gebeuren dat er grote takken vallen, of misschien zelfs de hele boom (kan gebeuren natuurlijk..)

en de insecten, het gaat niet alleen om dazen, maar ook bijen, wespen, muggen, teken, etc..
en zoals hierboven inderdaad, dat er een beetje gras staat is leuk.. maar paarden hebben best wat nodig om lekker bezig te zijn, en door de schaduw van de bomen kan het dus zijn dat er straks gewoon heel weinig gras tussen staat

dus denk er even goed over na TS..

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 19:59

josien_m_ schreef:
Wat voor soort boom gaat het om? Sommige bomen zijn erg aantrekkelijk voor paarden en anderen veel minder. De elzen hebben de paarden goed overleefd, maar wilgen of fruitbomen hebben geen kans!

Hey gaat om populieren

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:59

Hoeveel meter zit er tussen twee bomenrijen?

Moos99 schreef:
Uiteraard mogen er paarden lopen :) dat is wel een beetje stap 1 geweest om te controleren.

Wat is de bestemming die op de grond zit dan, daar ben ik wel benieuwd naar.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 20:02

Annalies03 schreef:
je moet niet alleen aan de bomen zelf denken (ja die gaan er aan, reken er maar gewoon op..)
maar ook met slecht weer, kan het gebeuren dat er grote takken vallen, of misschien zelfs de hele boom (kan gebeuren natuurlijk..)

en de insecten, het gaat niet alleen om dazen, maar ook bijen, wespen, muggen, teken, etc..
en zoals hierboven inderdaad, dat er een beetje gras staat is leuk.. maar paarden hebben best wat nodig om lekker bezig te zijn, en door de schaduw van de bomen kan het dus zijn dat er straks gewoon heel weinig gras tussen staat

dus denk er even goed over na TS..

Risico van bomen die vallen is er natuurlijk altijd, de paarden die van mij in pension staan hebben bomen staan achter de stallen die er zo op zouden kunnen vallen.

Insecten zijn vervelend maar vind ik te overzien, paarden in natuurbieden etc is niet ongebruikelijk.

Het gaat om 4 hectare, met overal flinke lappen gras ertussen. Ik heb het eerder gezien in het voorjaar, er groeit genoeg gras. Daar komt bij dat we gewoon gaan bijvoeren.

Maar dat de bomen eraan gaan, is niet zozeer voor mij maar voor de eigenaar wel een echt probleem. :D

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 20:03

GDG schreef:
Hoeveel meter zit er tussen twee bomenrijen?

Moos99 schreef:

Wat is de bestemming die op de grond zit dan, daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik denk dat er wel 10 meter tussen zit. Het gaat om een agrarische bestemming.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:04

Mijn minipaarden staan al jaren in een boomgaard, met echt veel oude en jonge bomen. En mijn paardjes komen niet aan de bomen aan, het enige wat vervelend is, is dat ik in het seizoen, elke dag appels mag gaan rapen zodat ze die niet allemaal opeten. Als de pruimenbomen rijp zijn, hou ik ze er even af.

En met de insecten valt het ook mee omdat er enorm veel notenbomen instaan en die houden de insecten net weg.

Het is een heel natuurlijke manier van paardjes houden en echt wel genieten van prachtige zichten. Het gaat hier wel om mini's, weet niet of dat een verschil uitmaakt.

josien_m_

Populieren, dat scheelt, daar zijn paarden niet erg dol op. Alleen in de winter zullen ze toch wel aan de bast gaan vreten. Alleen populieren zijn wel bomen die vaak knappen bij storm e.d. Het zijn snelle groeiers maar ook erg zwak.

GDG

Moos99 schreef:
Risico van bomen die vallen is er natuurlijk altijd, de paarden die van mij in pension staan hebben bomen staan achter de stallen die er zo op zouden kunnen vallen.

Insecten zijn vervelend maar vind ik te overzien, paarden in natuurbieden etc is niet ongebruikelijk.

Het gaat om 4 hectare, met overal flinke lappen gras ertussen. Ik heb het eerder gezien in het voorjaar, er groeit genoeg gras. Daar komt bij dat we gewoon gaan bijvoeren.

Maar dat de bomen eraan gaan, is niet zozeer voor mij maar voor de eigenaar wel een echt probleem. :D

Je begrijpt dat hij je aansprakelijk kan stellen voor schade?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:05

Hangt idd wel af van het type bomen. Hier aten ze de bladeren op van de knotwilgen. Van mijn hoge bomen (in de volksmond "waaibomen", geen idee wat de juiste naam was) bleven ze af, bladeren hingen op 10m hoogte. Als er een boom doodging, dan pas gingen ze de bast opeten.

Indertijd wilgjes geplant, maar die werden, ondanks boombeschermer, toch kapotgevreten. Ook es een veulen lelijk verwond gehad aan een boombeschermer, was er met haar hoefje tussen geraakt.

Dus idd goed informeren, en afspreken met de verhuurder wat de consequenties zijn als de paarden toch aan de bomen eten (betaal je dan schadevergoeding, word je er dan uit gegooid... ?).

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 20:06

Er zijn paarden die gek zijn van populier, dus het blijft afwachten...
Waar ik vooral bang voor zou zijn is de ondergrond. Populier wordt vaak aangeplant om water uit de bodem te trekken, dus vochtige gronden. Ideale broeiplaatsen voor muggen, muggen muggen, muggen... Als het een optie is... zou ik maaien en het gemaaide gras voeren. Iedere populier bijt-safe inpakken is een onmogelijke opdracht denk ik...