Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Moos99 schreef:Hoi Bokkers,
Ik twijfel om een stuk grond van bijna 4 hectare te gaan huren met boomweides. Dit zijn dus weilanden met bomen allemaal in rijen en met dezelfde afstanden ertussen. Het is niet dicht op elkaar dus genoeg gras en loopruimte. Er is een wateraansluiting en stroom. Het gaat om bomen die niet giftig zijn voor paarden. In de zomer wil ik een dazen bal neerzetten ivm de dazen. Er zijn overal sloten omheen en "greppels" waar het water in kan weglopen. Er is goede omheining.
Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden of nu over het hoofd zie? Het is natuurlijk net even anders als gewoon een gras weiland.
Alvast bedankt!
dat is wel een beetje stap 1 geweest om te controleren.NenaC schreef:Ik had 2 paarden op 1,5 hectare waar 1 kersenboom op stond, ondanks voldoende te eten, ging de boom er wel aan, dus ik acht de kans vrij groot dat de jouwe ook aan de bonen gaan zitten. Je kunt er een gaas omheen doen, maar dat is wel veel werk voor 4 Ha bos.
Moos99 schreef:Als zo een boom dood gaat, wat gebeurd er dan? Ik ga er vanuit dat ze dan kunnen gaan omvallen? Ook niet erg veilig...
Toch ben ik echt niet de eerste die paarden in boomweides heeft staan, dus hoe werkt dit dan vraag ik me af.
Annalies03 schreef:je moet niet alleen aan de bomen zelf denken (ja die gaan er aan, reken er maar gewoon op..)
maar ook met slecht weer, kan het gebeuren dat er grote takken vallen, of misschien zelfs de hele boom (kan gebeuren natuurlijk..)
en de insecten, het gaat niet alleen om dazen, maar ook bijen, wespen, muggen, teken, etc..
en zoals hierboven inderdaad, dat er een beetje gras staat is leuk.. maar paarden hebben best wat nodig om lekker bezig te zijn, en door de schaduw van de bomen kan het dus zijn dat er straks gewoon heel weinig gras tussen staat
dus denk er even goed over na TS..
GDG schreef:Hoeveel meter zit er tussen twee bomenrijen?Moos99 schreef:Uiteraard mogen er paarden lopendat is wel een beetje stap 1 geweest om te controleren.
Wat is de bestemming die op de grond zit dan, daar ben ik wel benieuwd naar.
Moos99 schreef:Risico van bomen die vallen is er natuurlijk altijd, de paarden die van mij in pension staan hebben bomen staan achter de stallen die er zo op zouden kunnen vallen.
Insecten zijn vervelend maar vind ik te overzien, paarden in natuurbieden etc is niet ongebruikelijk.
Het gaat om 4 hectare, met overal flinke lappen gras ertussen. Ik heb het eerder gezien in het voorjaar, er groeit genoeg gras. Daar komt bij dat we gewoon gaan bijvoeren.
Maar dat de bomen eraan gaan, is niet zozeer voor mij maar voor de eigenaar wel een echt probleem.