Vollere staart

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

Vollere staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 00:25

Hoe krijg je een vollere staart?

Het is ook natuurlijk genetische aanleg, maar mijn fries heeft altijd een enorme volle staart gehad en nu valt me op dat daar nog maar 1/3e van over is.

En dan bedoel ik vooral onderaan is het wat ielig geworden. Ze heeft geen eczeem of iets dergelijks en ze wordt dit jaar 10 jaar oud.

Kan dit liggen aan voeding? Of moet ik toch gaan vlechten?

Ik doe overigens niet veel aan haar staart. Ik borstel en was dit nauwelijks dus vandaar dat dit me nu pas opvalt.

Manen heeft ze overigens wel voldoende en mooi lang.

Anoniem

Re: Vollere staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:57

Is genetisch bepaald.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 11:21

Als het genetisch is bepaald, waarom had ze het voorheen wel en sinds we naar een nieuwe stal verhuisd zijn niet meer?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:23

Voeding doet veel (biotine en voldoende vitaminen), maar ook het management.

Uitwassen van de staarten, zorgen dat het haar gezond blijft.
Mijn tip. wassen, ontklitten, vlechten, uitstekende puntjes knippen, en dan een bodylotin uitwrijven over de vlecht. Vlecht haal ik er elke week uit, enkel antiklit, daarna voorzichtig doorborstelen en terug de vlecht in. en opnieuw het voorgaande herhalen.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:25

Ik merkte ook dat de staart van mijn paard steeds dunner werd. Ik kamde zijn staart wel vaak uit met een manen borstel (wel met anti-klit). Nu borstel ik de staart gewoon met een harde borstel en daarmee trek ik er bijna geen haren uit. Misschien een tip?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:32

Voeding en stress kunnen zeker factoren zijn, is er iets veranderd in het voer?

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:33

bulck schreef:

Mijn tip. wassen, ontklitten, vlechten, uitstekende puntjes knippen, en dan een bodylotin uitwrijven over de vlecht. Vlecht haal ik er elke week uit, enkel antiklit, daarna voorzichtig doorborstelen en terug de vlecht in. en opnieuw het voorgaande herhalen.

Dit.

Ik denk dat het ook te maken heeft met de verhuizing TS, als je over een jaartje weer kijkt denk ik dat het grotendeels weer even dik is al het voorheen was.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:35

bulck schreef:

Ik heb een paard met een idioot dikke staart die hooguit 1x in het jaar word gewassen en een keer of 4 uitgeplozen. Zolang er geen klitten in zitten is het toch juist zo dat je er zo min mogelijk aan moet komen?

Die van mij heeft juist meer haar dan handig is, lijkt ook absoluut niet minder te worden :o

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:42

Azmay schreef:
bulck schreef:

Ik heb een paard met een idioot dikke staart die hooguit 1x in het jaar word gewassen en een keer of 4 uitgeplozen. Zolang er geen klitten in zitten is het toch juist zo dat je er zo min mogelijk aan moet komen?

Die van mij heeft juist meer haar dan handig is, lijkt ook absoluut niet minder te worden :o

Ik heb alleen paarden met dikke staarten, en als ze die bij aankomst niet hebben, komt dat wel. Uiteraard is het fijn, dat ze van nature echt een hele dikke volle staart hebben. Maar management doet gewoon veel, of allessinds hier is het toch al jaren de meest efficiente manier. En als je dat goed bijhoudt heb je ook haast geen werk. En het blijft uiteraad haar, dus slechte kwaliteit moet je toch zoeken in je management (voeding, maar eveneens bvb stalmanagement etc) en daar oplossen. Een gezond paard, heeft een gezonde vacht en dus ook gezonde manen en staart.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 13:49

Ze staat 24/7 buiten. Op haar vorige stal stond ze hetzelfde gestald.
Ze krijgen onbeperkt ruwvoer, van betere kwaliteit dan op de vorige stal. Daarnaast krijgt ze na het werk een kg basisbrok.

Voor de rest ziet ze er mooi glazend en goed in conditie uit. Haar manen zijn ook mooi vol.

Ze staat wel in een veel grotere kudde dan voorheen. Ze heeft de eerste periode wel flink moeten wennen en stress gehad. Nu is de rust terug gekeerd.

Ik ga maar eens beginnen met uitwassen en vlechten.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:04

is de staart niet te lang? Dat ze er bv met opstaan op kan gaan staan?

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:12

Misschien een staartenknabbelaar in de groep ?

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:59

Kan je niet een stuk van de staart afknippen zodat deze weer mooi vol oogt aan de onderkant (hoeft geen spring staart te worden :) valt mij op dat veel paarden een ielig staartje hebben aan de onderkant als
deze te lang word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:02

Wij knippen de staart tot net onder de sprong af, dan groeit ie mooi vol terug. :)

Zamora98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:48

Niet te vaak uitkammen en als je dit doet alleen als er veel antiklit of bijvoorbeeld Cowboy Magic Detangler & Shine in zit. Ze zeggen dat Biotine ook helpt bij de stimulatie van haargroei. :-)

Dylana_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:54

Mijn paard had het ook maar die had haar uitval...? Heel apart! Maar ik kon aan de boven kant zo een paar haren eruit halen... :( Maar was het is met betadine shampoo! Dat kan ook helpen zeggen ze! En zeker niet elke week wassen! Ik kam de staart nu 1x per week of alleen bij wedstrijd en was hem alleen als het echt super super smerig is en met dit weer doe ik het niet denk iK!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:22

Tip qua voeding, voeg luzerne toe. Luzerne bevat meer biotine (en nog heel wat andere vitaminen en mineralen) en ja ruwvoer is altijd beter dan al die poedertjes/supplementen.

_Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:37

Ik ben helemaal fan van de Cowboy Magic producten. Vooral de tube. Die kun je zo in de staart masseren en blijft echt heel lang zitten. Hierdoor krijg je de staart ook voller doordat alles mooi los gaat zitten. Inderdaad niet te veel aan borstelen of zitten of wassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:47

Ik ken iemand die extensions in de staart van haar paard heeft laten zetten. Staat heel mooi, hij heeft nu een hele volle staart, wat eerst een zielige sliertje haren was.

Zamora98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:55

elinefoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:13

Niet te vaak uit borstelen is een goede tip!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:35

Staart kan ook dunner worden naarmate paard ouder wordt.