Putzand/aanvulzand voor piste?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raanii

Putzand/aanvulzand voor piste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 13:09

Hoi!

Bij het vragen van een offerte voor zand voor een buitenpiste raadde NV Corneillie (plaatselijk bedrijf, BE) ons 'putzand' aan. Het zou ook wel aanvulzand heten.
Heeft iemand hier ervaring mee als pistezand (misschien zelf in zijn piste liggen)?
We hebben al een staal en zijn enkele opstellingen aan het uittesten om te zien hoe het water vasthoudt, loslaat,...

Kort even schetsen:
Het zou gaan om het aanleggen van een buitenpiste 20x40m. In het gebied bestaat de bodem uit kleigrond.
We willen natuurlijk graag een piste die zo goed als heel het jaar berijdbaar is, hoewel het goed liggen in de winter nog iets belangrijk is dan in de zomer aangezien we over voldoende weide beschikken om in de zomer op het gras te rijden.
Om de kostprijs zo laag mogelijk te houden zijn we van plan veel zelf te doen. Ons plan zou zijn:
+- 35cm bodem afgraven
Geulen uitgraven om in totaal 200m aan drainagebuis 60mm te leggen, in grind, in worteldoek
Hierover +- 20cm steenpuin
Worteldoek
15 à 20cm zand

Na onze research zijn we hiertoe gekomen als meest haalbare, voordeligste en kwalitatiefste optie.
Zijn hier nog mensen die zelf een buitenpiste aangelegd hebben en hun ervaringen willen delen?
Waar zijn jullie tevreden over, wat zouden jullie anders doen?

Alvast bedankt!
Groetjes Raani

PS ik hoop dat het hier juist staat? Dankje voor eventueel verplaatsen anders :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Putzand/aanvulzand voor piste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:14

Ik verplaats dit topic naar verzorging, stalling en weide waar het beter past.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:20

Vulzand is een van de goedkoopste soorten zand die je kunt krijgen. Het staat niet bekend om zijn goede eigenschappen voor een bak/piste. Echter hebben wij verschillende klanten die het gebruiken simpelweg omdat het het goedkoopste is en er dan toch plezier van hebben.
Vulzand is niet gezeefd en kan daarom wisselen in eigenschappen. Ook kan het leem bevatten waardoor het slechter doorlaatbaar wordt.
Echter voor een paar euro per ton meer heb je M3C zand, wat meestal voor (wedstrijd)bakken wordt gebruikt. (Vraag dan om zand zonder certificaat, dat scheelt best wat in de kosten.)

Overigens zou ik overwegen om géén puin onder je zandlaag aan te brengen. Puin wordt zo hard als beton en laat slecht water door. De drains hebben dan ook veel minder effect.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:30

Nee joh dat moet je echt niet doen.. In je bak heb je net over toch?

Wat gek dat ze dat aanraden?! :') Vulzand is echt van dat natte, harde super goedkope
zand. Ik heb het per ongeluk 1x in Mn paddock laten brengen en man wat had ik daar een spijt van.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:39

Puin zit ook in de opbouw van agterberg, dus dat vind ik niet zo'n gek idee. Maar vulzand gooi je in de paddock, niet in je bak :n

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:58

Afgraven zou ik zelf niet zo snel voor kiezen, water wil immers altijd naar het laagste punt.
Bij ons is er niets afgegraven, alleen maar opgehoogd.
In de loop der jaren hebben wij verschillende partijen zand gehad, van goedkoop vulzand tot aan speciaal zand voor paardenbakken. Om eerlijk te zijn heb ik weinig verschil gemerkt, maar misschien hebben wij gewoon geluk gehad. Ik ben erg te spreken over onze simpele bodem, geen puin en geen drainage en toch vrijwel altijd in te rijden. Mijn vriend vlakt de bak iedere dag, daardoor kan het water zo weglopen.

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 14:04

Dankje voor jullie reacties!
Ik begrijp dus dat het erg kan verschillen. Nu vraag ik me natuurlijk af of dit (enkel) ligt aan verschil in samenstelling van het zand of ook aan de ondergrond waarop het ligt.

Wij zitten dus met kleigrond, wat de reden is dat we alleszins moeten draineren.

Loonwerker: Over het M3C zand, dank je voor de tip! Ik zoek het eens op waar dat hier te krijgen is in de regio en tegen welke kostprijs. Over het puin: hoe zou je het dan doen om het water weg te laten lopen? Aangezien we dus met die kleigrond zitten moet er in elk geval wel iets tussen het zand en de natuurlijke ondergrond met drainagekanalen denk ik? We zouden wel gaan voor 20/40 puin, maakt dat verschil?

xApple: Ja ik bedoel de bak inderdaad! Ben van België dus de piste haha. Paddock noemen we hier ook gewoon paddock :p Overigens gaan we ook een Paddock Paradise realiseren, daar is het dus wel geschikt voor begrijp ik?

GMekkes: Jij hebt dan waarschijnlijk een gunstigere natuurlijke bodem? En zonder afgraven, welke lagen liggen er bij jullie dan? En hoe heb je de omranding? Om te zorgen dat je piste niet steeds groter wordt zeg maar :p

Nog een algemene vraag, hoeveel cm zand hebben jullie liggen? Wij dachten nu aan een 20cm. Met in ons achterhoofd het idee om eventueel, binnen een aantal jaar als er weer budget voor zou zijn, nog een toplaag van 5 cm erop te kunnen leggen ter verbetering. Tegen zullen we ook merken wat de sterktes en zwaktes van de bestaande piste zijn en kunnen we eventueel op basis daarvan dus een passende toplaag kiezen om te verbeteren.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:47

als je veel zelf kan doen, overweeg dan een eb en vloed systeem aan te leggen. Dan zit je altijd goed.

zeker als je de bak nog moet aanleggen en al het zand nog moet kopen, dat is vaak het duurste van de hele bak.

Vrienden van mij hebben het grotendeels zelf aangelegd waardoor ze maar iets meer kwijt waren dan een bak met drainage.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:11

Denk er bij eb en vloed wel aan dat het waterpas moet liggen. Kuilen worden natter en dat is geen rijden.

Puin kan wel onder je zand liggen maar dan moet je daar idd je drainage sleuven in leggen die je uiteraard vult moet grind (ingepakt in gronddoek). Kijk vervolgens ook waar je het water heen laat lopen want dat moet ook ergens heen.

Ik zou ook kijken of je het op de huidige bodem kunt leggen ivm de hoogte.

Kijk ook meteen wat je eventueel wilt voor de beregening en verlichting, als je toch aan het graven bent kun je dit er beter meteen bij leggen.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:29

Raanii schreef:
(...)
Wij zitten dus met kleigrond, wat de reden is dat we alleszins moeten draineren.

Loonwerker: Over het M3C zand, dank je voor de tip! Ik zoek het eens op waar dat hier te krijgen is in de regio en tegen welke kostprijs. Over het puin: hoe zou je het dan doen om het water weg te laten lopen? Aangezien we dus met die kleigrond zitten moet er in elk geval wel iets tussen het zand en de natuurlijke ondergrond met drainagekanalen denk ik? We zouden wel gaan voor 20/40 puin, maakt dat verschil?

(...)

GMekkes: Jij hebt dan waarschijnlijk een gunstigere natuurlijke bodem? En zonder afgraven, welke lagen liggen er bij jullie dan? En hoe heb je de omranding? Om te zorgen dat je piste niet steeds groter wordt zeg maar :p

Nog een algemene vraag, hoeveel cm zand hebben jullie liggen? Wij dachten nu aan een 20cm. Met in ons achterhoofd het idee om eventueel, binnen een aantal jaar als er weer budget voor zou zijn, nog een toplaag van 5 cm erop te kunnen leggen ter verbetering. Tegen zullen we ook merken wat de sterktes en zwaktes van de bestaande piste zijn en kunnen we eventueel op basis daarvan dus een passende toplaag kiezen om te verbeteren.

Kleigrond hoeft geen probleem te vormen. Ook klei laat water door en zeker met elke paar meter een drain. Als je bodem er zo slecht aan toe is dat het helemaal geen water doorlaat moet je daar misschien eerst naar kijken.

De bovenlaag afgraven is wel aan te raden. Daar zit vaak meer organische stof in, en dat houdt water vast. Ook ben je gelijk een eventuele graszode en onkruid kwijt. Het is wel beter als het zand uiteindelijk wat boven het maaiveld uitkomt.
Je kunt bijvoorbeeld 15/20cm afgraven en 20/25 terugstorten of iets dergelijks.

Nobodylikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 21:22

Ik zou toch geen vulzand gebruiken, hihi. Onderop hoort een zand die grof van korrel is, bizonzand noemen ze dat hier. Bovenop heb je een toplaag met speciaal bakzand.. Ik denk dat Vulzand uiteindelijk heel erg uithard en dan wordt je bak dus hard.. Lijkt mij niet heel handig..

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:22

Wij zitten op veengrond, hele natte grond. Het zand wordt op de plek gehouden door houten planken met een heuveltje van aarde. Om het water af te kunnen laten lopen is er hier en daar een gat in geboord. De bodem bestaat inmiddels uit verschillende lagen zand omdat we gedurende de jaren regelmatig nieuw zand hebben opgebracht. We hebben ook een jaar gebroken schelpen opgebracht, laag van 5-10 cm. Beviel heel goed, maar is wel duur. Veen zakt steeds na, dus we blijven aan het ophogen! Onze bodem is eerder hard dan mul en kan relatief veel water hebben. Dat betekent wel dat we zomers moeten sproeien. Ook nu met de vorst kunnen we heerlijk rijden, het kost een paar zakken zout en wat werk (iedere dag slepen)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:40

Denk er wel aan dat als je zo'n piste aanlegt, zéker als je steenpuin gaat gebruiken, een stedenbouwkundig vergunning verplicht is.
En spijtig genoeg zal je die als particulier op dit moment nooit vergund krijgen...

Voor alle duidelijkheid, ik heb het wel degelijk over België en weet echt wel waarover ik spreek ;)

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 19:12

@ingvdh: wat houdt dat dan precies in, zo'n eb en vloed systeem?

@palousa_boy: Door het afgraven zou het inderdaad de bedoeling zijn om dit waterpas te doen. Verder ligt er een beek naast waar de piste zou komen te liggen dus dat is geen probleem.

@loonwerker: dankje voor de tip, dat klinkt inderdaad niet slecht om wel af te graven maar niet evenveel als er weer teruggelegd zou worden.

@GMekkes: dankje voor de uitleg!

Bedankt voor alle reacties!

UPDATE:
De aanleg van een piste zal waarschijnlijk nog wat uitgesteld worden maar we weten dankzij de reacties alweer beter waar we op moeten letten en dergelijke. Door het uitstellen zou het kunnen dat er tegen dan ook iets meer budget zal zijn wat de piste ook alleen maar ten goede kan komen natuurlijk!