Voetenbad maken voor paardenbenen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barron

Voetenbad maken voor paardenbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 23:47

Mijn Tinker heeft met zijn dikke sokken regelmatig last van jeuk. Hij wordt daarvoor via de dierenarts behandeld aangezien de oorzaak bij mijt ligt. Deze mijten hebben we aardig onder controle, maar het vraagt wel continue aandacht. Daarbij is het noodzakelijk om met enige regelmaat zijn benen te wassen. Om te voorkomen dat zijn huid extra geïrriteerd wordt door zand en zweet. Dit wassen doen we wel zo min mogelijk, maar ik merk dat het met enig onderhoud zo veel beter gaat. Dat wassen is best een een hele klus, niet erg als het voor zijn gezondheid zo belangrijk is. Toch denk ik regelmatig zou er geen makkelijkere oplossing zijn, door voor hem een voetenbadje te knutselen. Hoe braaf hij ook is, voetjes in een emmer vindt hij geen succes. Dit terwijl hij wel plezier heeft in spelen in een watertje in de buurt. Ik heb al van alles proberen te bedenken zoals een gat in de grond graven, een vijver bak kopen en dergelijke. Bij alles wat ik bedenk loop ik ook direct weer tegen een boel praktisch problemen aan. Hoe hou je het schoon, hoe zorg je voor stevigheid en een stroeve ondergrond bijvoorbeeld. Op internet kan ik geen DIY voorbeelden vinden. Wel hele dure aquatrainers natuurlijk, maar dat is geen optie. Zijn hier op Bokt creatieve mensen met hele handige ideeën, die eens met mij willen meedenken?

tamary

Re: Voetenbad maken voor paardenbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 23:52

Hoe groter hoe meer water je nodig hebt en hoe lastiger het schoon te houden is. Dingen voor paarden moeten goed stevig zijn en dat soort spul is duur. Kijk eens naar een trainer die je kan helpen om hem toch voetje in emmer te laten weken/wassen aan te leren.

Esthelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 23:59

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 00:04

@tamary: Bedankt voor je reactie. Het lukt mij wel om hem te leren zijn voet in een emmer te stoppen (we doen wel gekkere trucjes dan dat ;) ) , maar hij is geen fan. Ik hoopte hem ook tegemoet te komen met een aangenamere oplossing. Maar inderdaad stevigheid is belangrijk, vandaar dat ik ook steeds tegen mijn eigen bezwaren bij mijn creatieve ideeën aan loop.

@Esthelle: Daar ga ik eens naar kijken. Dank je wel.

Esthelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 00:27

Barron schreef:
@tamary: Bedankt voor je reactie. Het lukt mij wel om hem te leren zijn voet in een emmer te stoppen (we doen wel gekkere trucjes dan dat ;) ) , maar hij is geen fan. Ik hoopte hem ook tegemoet te komen met een aangenamere oplossing. Maar inderdaad stevigheid is belangrijk, vandaar dat ik ook steeds tegen mijn eigen bezwaren bij mijn creatieve ideeën aan loop.

@Esthelle: Daar ga ik eens naar kijken. Dank je wel.

Misschien zou je hier je eigen variant van kunnen maken :D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 00:40

Maak een sopje lekker warm in een emmer. Til je paard zijn hoef op en laat zakken in het sop.. Klaar

Als je bang bent dat hij zal schrikken en de emmer weg zal schoppen begin dan met een plastic voerzak. Die zijn van dik plastik en met een beetje water er in blijf die vanzelf min of meer staan. Dan gebeuren er geen ongelukken. Ik deed er dan iederen keer een beetje meer warm water in en liet het iedere keer iets langer durenen na een keer of drie a vier schakel ik over op de emmer. Blijf bij je paard, raak hem aan en zeg nee als hij er naar neigt om zijn been op te tillen.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 00:54

@mrie: bedankt voor het meedenken. Toch is het probleem niet dat het niet lukt om een voet in een emmer te krijgen, dat lukt wel. Het is alleen niet zijn voorkeur, dus dan was ik liever zoals ik het nu toch al doe. Het idee is een voetenbadje om het hem aangenamer te maken. Hij wil met beleid die voeten wel in een emmer doen en hij laat me ook heel braaf zijn voeten wassen, zelfs toen het hem zeer deed in het verleden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 00:59

Ik heb weleens heel creatief een mokbeen gewassen met een stukje ouwe tuinslang, een lap van een oude waterdichte deken van ca. 1 vierkante meter, een bandage en een trechter.

Eerst zette ik de hoef middenop de lap. Dan alle stof omhoog zodat er een zak ontstond. Daar vervolgens een elastische bandage om met een stukje tuinslang erbij tussen. De bandage alleen bovenaan het onderbeen; boven de mok/rasp. Vervolgens met een gieter en trechter je warme sopje erin gieten en lekker een poosje laten weken.

Ideaal voor paarden die wel mak zijn maar niet echt stil willen staan. Een lastige zou ik sowieso een praam op draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 01:01

Een gat graven en er beton in storten? Een soort van zwembad idee, dus.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 01:09

Zo, dat is in ieder geval heel creatief bedacht Anne_GTI ! Ben bang dat ik nog langer bezig ben voor vier benen :-) Het idee van een voetenbadje was minder werk. Hem er lekker in zetten, even poetsen, hapje hooi en klaar is kees.

@resistance, dat lijkt inderdaad een solide oplossing waar ik aan heb gedacht. Maar hoe kun je het water er dan naderhand weer handig uitkrijgen, bedacht ik me later. Misschien eens een handige bouwvakker mee laten denken...

baukiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 01:35

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 01:40

:D ik heb het er zo om zitten. Om even een poosje te laten weken is het ideaal. Ik loop er nooit bij weg; meestal ging ik uitgebreid poetsen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:29

Ik lees even mee!
Ik heb ook wel eens er over zitten denken voor onze belg. Zijn achterbenen krijgen we met geen mogelijkheid opgetild, en die zou eigenlijk gewoon een paar keer per week tot aan zijn knieën door het zeewater moeten lopen..

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:34

Ik zou eerder denken aan een variant op de hoefstal/bekap stal. Je zet het paard in een soort box. Sluit die af. en laat daar water (sop) in lopen en paard een poos staan.
Na afloop water er uit,schuif open en paard er weer uit.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:40

Ik zat hier ook net aan te denken vanochtond! Mijn probleem met een emmer is dat je direct zoveel oplossing nodig hebt en dat het water heel snel vies wordt.

Dat idee met de tuinslang en trechter vind ik best goed! Heb je daar toevallig ook een foto van?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:31

Nee heb ik niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:39

Misschien om te proberen of hij zo een badje wél fijn vindt om te doen eerst eens met bijvoorbeeld een goedkoop kinderbadje proberen? Voor een paar euro heb je een redelijk grote waar hij gewoon in kan stappen met vier benen. Als je weet dat dat goed gaat zou ik naar een duurzamere oplossing kijken.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:55

Maak van 4 balken ( 30 cm hoog ongeveer) een soort kist, en bekleed die met vijverfolie, op de bodem op de folie een rubbermat (antislip) en klaar! Kan hij met 2 benen tegelijk in, en is niet zo krap als een emmer. Leeg gooien van de bak is wel even een work out :o

Edit: Ik heb dit badje: http://tiny.cc/z9igiy Maar dat kost wel wat tijd en vooral een hoop water. Als je zoiets dus wat kleiner zou kunnen maken, en wat steviger, kom je een heel eind denk ik.
Laatst bijgewerkt door Merel_Brit op 13-01-17 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:02

Paarden met een hoefzweer die moeten weken in biotex of soda kan je in een klauwzak zetten.
https://www.macrovet.nl/klauwzak-55cm.html

Maar jij wil het hele onderbeen weken/wassen?
Misschien kan je bij een zeilmakerij verhoogde klauwzakken laten maken? Die je dan boven de knie ook dicht kan knopen?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:12

Ik heb altijd deze: https://www.ruitersportdenbesten.nl/hoe ... cgod6jkN8g
Bij mijn hoefsmid toen gelijk 4 gekocht voor toen nog 5 euro per stuk. Bij ons maakte het veel verschil als ik het water met sop/betadine oid, er pas in liet lopen als hij de zak al om zijn hoef had.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:21

Voor een paard met een abces hadden we het zelfde probleem: voet in de emmer was echt geen succes, emmer vloog alle kanten op.
Dan hebben we een houten kader van stevige balkjes genomen en daar een stuk plasticfolie ingelegd. Daar ging ze zonder probleem instaan.