Hoe gaat het er ongeveer uitzien:
Omtrek gebouw 8 x 16 x 4,5 (nok zal ongeveer 7 meter hoog zijn)
- Buitenwanden tot 4,5 meter hoog dan begint het dak, zoldering op 4 meter voor isolatie en opslag
- Net onder het dak ramen ivm geen lichtstraat mogelijk door zoldering.
- 4x4 m. boxen. Mogelijkheid om er 2 grote boxen van 4 bij 8 van te maken door tussenwand te verwijderen
- Elke stal een verharde uitloop (rubber en/of beton). (4 x 6 of 8m) Mogelijkheid om van 2 paddocks 1 te maken door tussen-omheining te verwijderen.
- Stallen afsluitbaar met een dubbele buiten-staldeur en evt. van die flappen.
- Mogelijkheid om achter verharde paddock een grote zand-paddock te maken (16x 16)waar ze heen kunnen als ik het hek openzet.
- Mogelijkheid om een pad te maken richting weides vanaf verharde paddock, zodat ze van stal zelf naar wei kunnen en weer terug.
-Waterbak alleen in de stal om beweging te motiveren (van de wei naar stal om te drinken, etc)
Hieronder wat voorbeeldjes:
Zuidkant van de stal met deelbare staldeuren en ramen op 3 meter hoogte voor extra licht ivm zoldering op 4 meter hoogte.

Westkant, ingang van de stal met grote schuifdeur waar je in de stalgang van 4 meter breed en 16 meter lang komt, langs de linkerzijde van de stalgang zal opslag van voer en zadelkasten komen te staan.

Oostkant, ramen op 3 meter hoogte ivm zoldering en licht.

Plattegrond van de stal, schematisch.

Nu is de enige mogelijkheid om de stal te bouwen met de uitloop op de weer-kant (zuid/zuidwest) Is dit heel erg?
Mijn opvatting is eigenlijk; een beetje wind kunnen ze wel tegen en als het echt heel slecht is sluit ik ze op in de stal (buiten-staldeuren dicht) en staan ze binnen zonder tocht oid.
Hoe denken jullie hierover? en hebben jullie nog tips of andere ideeën?