Slowfeeder met betongaas, veilig?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

pearlie

Slowfeeder met betongaas, veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-17 22:21

Ik wil voor mijn shetten een slowfeeder maken met betongaas. Zo'n systeem waarbij het betongaas zakt naarmate het hooi opgegeten wordt en de pony's dus uit de mazen van het gaas hun hooi moeten trekken.

Ik zie dit best vaak, maar vroeg me af hoe veilig is dit? De bak komt op de grond en aangezien ze er met hun hoofd bij moeten kunnen blijft het laag bij de grond. Dan kunnen ze er dus ook met hun voetjes op gaan staan, is er dan niet het risico dat ze erin vast komen te zitten?

Wat voor gaas zou in dit geval geschikt zijn? Het gaat om minishetjes met zeer bescheiden voetjes ;)

Brainless

Re: Slowfeeder met betongaas, veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:22

Ik wil het niet meer.
Paarden kregen na verloop van tijd versleten (voor) tanden; vooral bij mijn Fjord was het ernstig afgesleten.

Strooigoed strooit goed :)
Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:24

Nee zou t ook niet doen.

Tanden slijten iid en die klere herrie als ze er mee bezig zijn.

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:27

ik zou geen slowfeeder maken met ijzer. Paarden slijten dan de snijtanden scheef af en dan moet je naar de tandarts om die weer recht te laten maken

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:30

Wat hier al is gezegd. Het ijzer werkt als een vijl voor de tanden welk dus (scheef) zullen afslijten. Dat zou zonde zijn.

Instructrice van recreatief tot ZZ-niveau (Noord-Holland)
Paardenyoutuber Paardensportonline https://www.youtube.com/channel/UCpmgxa-Hxe0rMiJPOGI4uJw

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:30

Ik heb het ooit geprobeerd, maar al snel vervangen door een net van touw. Idd bang voor slijten van de tanden, of dat ze er met een hoef in zouden zakken, en ze konden er ook niet goed doorheen eten, het rooster zakte niet goed genoeg mee.
Ik had uiteindelijk een fijnmazig net in een houten frame gespannen en dat werkt perfect en is heel veilig.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:33

8nnemiek schreef:
Ik heb het ooit geprobeerd, maar al snel vervangen door een net van touw. Idd bang voor slijten van de tanden, of dat ze er met een hoef in zouden zakken, en ze konden er ook niet goed doorheen eten, het rooster zakte niet goed genoeg mee.
Ik had uiteindelijk een fijnmazig net in een houten frame gespannen en dat werkt perfect en is heel veilig.

Hoe zorg je ervoor dat ze het frame niet uit de bak trekken?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:33

Ik heb 2 IBC vaten staan in de paddock. Een waarvan alleen de bovenkant is afgehaald en een die door de midden is gezaagd. Uit de hoge kunnen alleen de paarden eten en uit de lage ook de Shet en Welsh. Ze staan nu 14 jaar en ik heb nog geen paard gehad met problemen aan de tanden. Ik heb grof betongaat, met mazen van 10x10. In de hoeken van de vaten heb ik gaten geboord, waardoor ik stevige touwen met een karbijnhaak heb vastgemaakt die tot aan de bovenkant van het vat komen. Als de bakken zijn afgevuld met hooi leg ik het betongaas erover heen en maak de karbijnhaken zo strak mogelijk vast aan het betongaas. Het gaas ligt als de bakken leeg zijn op de bodem. Ik vind het echt ideaal, veel minder geknoei met hooi :j

Op de foto de lage bak, met de grote paarden :+
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:35

sjanien schreef:
8nnemiek schreef:

Hoe zorg je ervoor dat ze het frame niet uit de bak trekken?

Ik had het frame op de vier hoeken met een ketting aan de bodem vast gemaakt :j

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-17 22:36

Oke het wordt dus een net!
Had nog niet aan de tanden gedacht.

We hebben alleen een ronde kuip in gedachten als hooibak. Iemand een tip hoe je daar handig met een net een slowfeeder van kunt maken die ook snel en handig bij te vullen is?

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:45

Ik heb van een speciekuip een slowfeeder gemaakt door er 4 gaatjes in te boren aan de onderkant. Door de gaatjes heb ik twee touwtjes gedaan. Aan die touwtjes heb ik clipjes gemaakt en daar klik ik mijn hooinetten aan, aan het koord en aan de ijzeren ring in het hooinet. Maar of dat ook handig is om meerdere paarden uit te laten eten weet ik niet. Ik heb voor ieder paard een voerplek op de paddock zodat ze heen en weer kunnen lopen.

Edit: er zitten in totaal dus twee touwtjes in de bak. Je pakt een touwtje, doet de uiteindes door een gaatje naar de onderkant van de bak en dan knoop je de uiteindes aan de onderkant van de bak aan elkaar. Dat doe je nog een keer voor de andere twee gaatjes. Dan is de druk ook verdeeld en trekken ze het niet snel stuk of los. Ik kan morgen wel proberen om een foto te maken? Er staan vast ook ideeën in het topic over slowfeeders.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:49

Wat je wil gebruiken als slowfeeder hangt er van af of je pony's de gewoonte hebben om hun voeten in bakken te steken. Ik heb er hier zo een (lege waterbak is ook doelwit), dat wil je niet met een net en minivoetjes. Ik zou kijken naar een bak die net zo hoog komt als een borsttuig en een frame of net vast klikken onderin die bak. De standaard 65L specikuip past een 3.5x3.5 groot net overheen, maar met zulke kleine voetjes zou ik dat niet aandurven. Andere optie zou zo'n hay play ball zijn met de 5cm gaten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 08:41

Omdat er een centraal topic loopt over slowfeeders waar je al je vragen in kwijt kunt, plaats ik hier een slotje.
[VSW] [Centraal] Slowfeeders

[BB-ITP] I'll see you on the other side of the stars
♡Indy ~ ♡Zorro
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten