Wat zouden jullie doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nummie

Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 00:41

Ik zit in dubio over de max. afstand naar een binnenhal te voet en naar het paard. Wat zouden jullie doen of wat zijn jullie ervaringen? Wat is de tijd die jullie kwijt zijn en hoe combineren jullie dit met andere dingen?

Situatie:
Op dit moment ben ik vrij, maar normaal werk ik minimaal 32 uur per week en moet ik 'savonds naar mijn paard. Ik doe dit op mijn brommertje en soms met de auto. In principe train ik dagelijks. Ik heb zelf geen trailer, die leen ik als ik op wedstrijd ga. Daarnaast woon ik samen en heb ik het dagelijkse huishouden.

Ik heb een 24/7 weidegang gezien met alle voordelen voor het paard (schuilstallen, vaste groep van 4, hooi en brok, toezicht ivm privestal aan huis).
- Er is een afgezette wei/bak maar zonder verlichting
- Het is 11 km voor mij met de brommer enkele rit.
- Er is op 3,5 km stappen een rijvereniging met buiten- en binnenbakken waar je als lid gebruik van mag maken buiten de activiteiten om, deze weg is een stuk door de woonwijk.
- Doordeweeks is na acht uur is de binnenhal vrij. Maar de buitenbakken zijn verlicht dus dit kan evt. ook.
- Tot slot, Het scheelt mij meer dan 100 euro per maand en dan heb ik ook nog elke week een verenigingsles.
- Er worden regelmatig concoursen georganiseerd, waar ik dan aan zou mee kunnen doen zonder van iemand afhankelijk te zijn die de trailer rijdt.

Wat zijn jullie ervaringen met:
- De afstand naar stal naast fulltime werk?
- Het niet hebben van een binnenbak op locatie, in de winter?
- Het in het donker (en misschien in winterse omstandigheden) dagelijks naar een binnenbak moeten stappen?
- De extra tijd dat dit allemaal kost omdat de bak niet naast stal is en je langer onderweg bent van- en naar huis?
- Pas na acht uur kunnen rijden?

Ik hoor graag van jullie :)

Joltsje

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:57

Hmm.. 3,5 km is nog best een eind.
Ik zou t te ver vinden ober het zadel.

De rest lijkt me prima. Na 8en is geen ramp, als je wel al even onderweg bent.

Aan de andere kant is het alleen voor de winter.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 01:01

Ik zou het doen, maar komt ook omdat mijn paard nu al jaren zo staat.
Binnenbak zou soms wel prettig zijn maar rij op 1 jaar na al heel mijn leven in buitenbakken dus mis het niet.
Goede kleding scheelt een hoop.
Wat betreft het stuk van en naar de bak, ik vind dat wel handig als opwarm en uitstapstuk.
Of ik nou rondjes in de bak uitstap of onderweg naar stal stap.

Ik werk 40 a 45 uur per week. Ben vaak pas na 19 thuis. Sta op 15 minuten rijden met de scooter van stal, is 7.5 km. Eten doe ik als ik terugkom van stal. Is vaak wel pas om 22.00 uur of later maar dat komt ook omdat ikm nog moet mesten e.d.
Ik vind het prima te doen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 01:02

Dat zou ik zelf wel een behoorlijke belasting vinden, daardoor zou het er bij rot weer snel bij inschieten.
Is het misschien mogelijk om, op een fijne plek, dichter bij de rijhal te stallen?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 01:08

3,5km stappen ben je al gauw 40 min onderweg.
Maw, je kan dus doordeweeks in de winter niet rijden.

Is dat het je waard?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 01:20

3,5 km is een eind hoor. Hier was de club toen een 2,5 km stappen maar daar deed je al een 30 min over en dan kon je nog stukken draven

En hoe is de wei met gewoon weer? Een afgezet stuk wei klinkt niet ideaal om te trainen

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 01:24

Daarnaast, onderschat 11km op de brommer ook niet. Zeker met huidig weer. Wij hadden een huis gekocht en paard alvast verplaatst naar een stal op 3km van nieuwe huis. Maar dat was wel 14km enkele reis vanaf de woning op dat moment nog. Heb dat totaal 4 maand gedaan met de scooter, maar dat word je heel snel zat hoor.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 01:30

Silly1972 schreef:
3,5km stappen ben je al gauw 40 min onderweg.
Maw, je kan dus doordeweeks in de winter niet rijden.

Is dat het je waard?

WAT? Je moet ook met je paard gaan niet op je schildpad.

3,5 km vind ik peanuts, lang gedaan, met drafje er bij 15 minuten...
Ik fietste daarnaast 17 km naar stal en werkte ook fulltime. Ging prima ondanks dat het af en toe best afzien was. Ik moet wel bekennen dat ik ook een auto had, die gebruikte ik in de winter als het donker was.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 01:55

Ik zou het nooit durven om 's avonds als het donker is 3,5 km naar de bak stappen en dan een uurtje rijden en dan weer 3,5 km terug stappen door het donker. Ik ben meestal 2,5 uur bij mijn paard als ik moet mesten en rijden. Als ik niet ga rijden maar ga longeren dan 1,5 uur en als ik alleen ga rijden zonder te mesten ook 1,5 uur. Ik denk dat het best wel veel tijd kost om 7 km naar de bak te rijden, daar te rijden en dan ook de verzorging van je paard erbij.

Ik heb geen fulltime werk, maar ik zit wel op school. Vanaf mijn huis is het 9 km fietsen. Meestal dan ga ik gelijk vanuit school naar stal, dan stap ik bij de bushalte uit en moet ik nog een kwartiertje lopen. Dat scheelt wel kwa tijd.

Op de stal waar ik sta is er geen binnenbak. De bak is heel goed te rijden, alleen als het vriest is het iets minder omdat je dan moet wachten totdat het ontdooid is. Verder doe je gewoon extra kleding aan en 's avonds is de bak verlicht dus dan kan je gewoon rijden.

Succes in ieder geval met het maken van je keuze :)

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 02:04

Voor mij zou het niks zijn.
Mat het ligt er aan wat jij met je paard wil doen
Wil je elke dag trainen of gewoon soms.

In een afgezette wei is niet echt ideaal ook te rijden helemaal met nat weer voor de grond.

3.5 km is best ver ga je dat ook door weer een wind doen? En in de winter is het om 5 uur al donker na 8 uur moet je ook nog een keer 3.5 terug.
11 km op de brommer raak je ook beu op een gegeven moment.

Je moet kijken naar het ergste zi je als het regent en hard waait. Eerst 11km op de brommer na stal willen zitten dan nog je paard doen en weer 3.5 km door de regen na de bak en zo weet terug. Zou je dat doen?
Door het dorp kun je niet draven de rest wel?
Zo niet is 3.5 km toch gauw 30 a 40 min stappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 02:11

Met de auto ben je er binnen 5 minuten, met het paard is 3,5 km ook echt niet een uur rijden. Ik zou het doen, en eventueel een trailer aanschaffen (kan je mooi voor sparen met de 100 euro die je per maand over houdt!).

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 02:29

Maar wat denk je wat het extra kost als je iedere keer met de trailer gaat? Dan ben je qua benzine zo over die 100 extra heen hoor..

11 km ben je ook niet met de auto met 5 minuten tenzij je alleen snelweg hebt. Hier is het 6/7 km over een 50/80 weg en ik rij nooit langzaam maar dat red ik alleen op de zondagmorgen 08:00 in 5 minuten als mijn rechtervoet het goed doet.

En 3,5 km te paard, je moet in uitstappen en door het dorp ga je ook niet in galop. Je moet echt wel rekenen op een half uur, dus een uur extra tijd die het je kost. Ik vond 2,5 km voor de les echt de max, daar was ik in een goeie 20 min met draven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 10:57

mrie schreef:
3,5 km vind ik peanuts, lang gedaan, met drafje er bij 15 minuten...

Als jij 3,5 km in een kwartier rijdt, rij je 14 km/u. Dat is dus continu in draf.

3,5 km à 5 km/u wat normaal staptempo is, kost je idd ongeveer 40 minuten. Dat is dus 80 minuten, naast je rijtijd in de bak.
Je moet 11 km per brommer: dat is een kwartier, grofweg (en dan rij je dus 44 km/u gemiddeld, wat harder is dan toegestaan). Dan je paard poetsen en opzadelen, vooruit, even snel, nog een kwartier. Ben je een half uur bezig voordat je kunt vertrekken.
Laten we zeggen dat je 7 km/u kunt rijden over die 3,5 km (dat is grofweg anderhalve km stappen, 1 kilometer draven en nog eens 1 kilometer stappen), dan kost je dat nog eens een half uur. Ben je een uur bezig.
Dan train je een uur - zit je op 2 uur. Naar stal terug, je draaft nog eens eerst een kilometer en stapt de laatste 2,5 kilometer zodat je dit opnieuw 30 minuten kost: 2,5 uur bezig.
Dan afzadelen en met de brommer naar huis: 3 uur bezig. Van 7 uur tot 10 uur, als je precies om 8 uur bij de binnenbak wilt zijn.

Kan je dat iedere avond opbrengen?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:06

TS ik weet niet of je al ijzers hebt. Anders moet je er rekening mee houden dat dat er waarschijnlijk nog bij komt. Misschien heb je geluk met een paard met super hoeven, maar meestal ontkom je er. Iet aan als je dit regelmatig doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:12

De 11 km reis van huis naar stal doe je inderdaad niet in 5 minuten. Ik heb c.a. 15 km naar stal, doe er ca 15 a 20 minuten over met een 80 km weg. Met de fiets doe ik er 45 tot 60 minuten over en ik fiets nooit/ erg sloom.

De afstand naar de manege hier is zo'n 10 km schat ik? Zelfde 80 km weg plus een stuk parallel met drempels. Ik doe er ca 10 minuten over met de trailer, incl inparkeer-tijd max 15 minuten.

Dus ja, ik denk dat die 3,5 km met de auto in 5 minuten te doen moet zijn. In een slecht geval 10 minuten..?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:18

Oef. 3,5 km is echt ver. Daar ga je heel veel tijd aan kwijt zijn. Zie de uitleg van ibbel

Ik heb op een wei gestaan met op 1,5 km een binnenhal. Ik ging hier alleen in de avond heen als ik volgende dag vrij was. Vaak was ik namelijk pas midden in de nacht weer terug. Vriendlief ging dan ook altijd mee.

Werken tot 6. Half 7 thuis. Eten.
Naar stal. Paardje poetsen en zadelen. Naar de bak rijden. Daar bezig. Weer terug rijden. Paardje naverzorgen spullen opruimen. Mesten en voeren. Dat was echt niet grappig. En ook heel zwaar waar ik stond. Mesten was je niet zo even klaar mee. Diepe blubber...

Ik sta nu op 300 meter van een verlichte rijbak. Ideaal!

Ik ga nu vanuit werk naar stal. Ben daar tussen half 7 en 7. Paardje poetsen. Eventueel wat doen in de bak. Laatste mest weghalen (wordt gelukkig overdag ook al gedaan). Paardjes voeren en klaar. Ik ben dan thuis rond half 9. Als ik iets in de bak heb gedaan rond 9 uur. Dan nog wel avond eten. Wat al klaarstaat als ik thuiskom :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:20

Tja dat kan ook aan het paard liggen dan, mensen lopen normaal ongeveer 5 km per uur. Het tempo van mijn paard ligt in stap beduidend hoger. Misschien dat van jouw paard niet... dat kan. Ts het lijkt me dus handig dat je het tempo van je paard meeweegt. Kun je het niet een keer voor gaan rijden zodat je een realistisch beeld hebt.

fillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:08

Goh, een snel stappend paard gaat ook "maar" aan een 7 km/u, wat misschien enkele minuten zal schelen, maar echt veel doet het niet volgens mij.

Ik woon op een 15 km van mijn weide, waar ik met de auto zo'n 15 tot 20 min over doe. Ik heb een binnenpiste ter beschikking aan mijn weide en moet zelf geen onderhoud doen buiten eten geven, en toch ben ik snel bijna 3u kwijt als ik met mijn paard train. Toegegeven, dan hou ik me niet aan een straks schema en probeer ik me niet te haasten, maar met paard uit de weide vissen en een paard dat zich graag even mooi maakt in de modder, kan ik niet binnen 15 min opstappen. Het schema van Ibbel kan dus kloppen op dagen dat alles goed gaat en je je ook aan dat schema probeert te houden, maar hou er rekening mee dat dit ook wel een pak kan uitlopen als alles wat tegensteekt.
Ikzelf heb het er vaak moeilijk mee om die 3u in mijn avond te passen en train dan ook niet elke dag, maar het is op zich wel haalbaar als je echt gemotiveerd bent, er blijft alleen niet veel avond meer over dan ;)

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:26

Ik heb zo'n soort constructie ook gehad, en dan de binnenbak dichterbij, echt geen aanrader. Het is een hele opgave in het donker, met slecht weer en gladheid ga je ook al het schip in. In de praktijk kost het heel veel tijd, energie, discipline en lef en als het niet per se noodzakelijk is zou ik het niet doen. Ik zou het er iig echt niet meer voor over hebben. Liever 100 euro meer betalen en comfort hebben.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:32

Is er in de afgezette bak/ wei goed te rijden in de winter?
En is er van vlakbij stroom te halen?
Dan kan je bv langs de bakrand een lichtslang ophangen, zodat je wat licht hebt om in te rijden.
Een beetje licht is al voldoende om te kunnen rijden. Paarden zien goed in het donker.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:47

Als je dagelijks wil blijven trainen en dit gemiddeld 3 a 4 avonden per week zo wil doen, dan lijkt mij dat niks.
De reistijd met je brommer en ook nog eens 7 km met je paard op pad om in de binnenbak te kunnen rijden. En dat in het donker en met winterse weersomstandigheden. Ik zou er niet aan moeten denken.

Los van het feit dat 7 km je zomaar een uur extra kost, gaat dat op en neer rijden ook ontzettend saai worden.

Maar als de rest van de situatie voor jouw paard ideaal is, dan zou ik er wel voor gaan en maar wat minder vaak rijden. Maar ik ben dan ook niet zo ambitieus :D

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 00:27

En is de weg goed verlicht? Ik vind een donkere weg wel eng hoor. Hoe goed je ook verlicht bent, paarden kunnen in het donker sneller schrikken van iets

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:41

Staat je paard nu ergens waar je graag weg wil?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:07

Als ik op deze manier m'n paard 24/7 buiten kon zetten zou ik het zeker wel doen, maar dat komt omdat ik het verschrikkelijk sneu vind om paarden op stal te zetten. Daar komt bij dat ze veel soepeler en vrolijker zijn en minder blessures hebben.

Ik denk dat je die 3,5 zo doet als je paard een beetje vlot stapt, en zelf zou ik minstens de helft ook lekker aan een lang teugeltje draven, als ze niet stijf van stal komen moet dat wel kunnen.

Ik ga zelf ook wel eens in het donker op buitenrit, paard ziet prima wat ze doet, automobilisten zien mij met m'n gekke verlichting ook prima. Bovendien hoef je niet persé 4 keer per week die bak in toch, op buitenrit kun je ook een hoop oefenen. Of misschien in de paddock bij de wei, als die er is? (Ik hoop van wel anders heb je gauw een modderbende.)

Zitter er nog kosten behalve het lid zijn aan het gebruik van de bak vast? Dat tikt ook aan.

Je moet het denk ik wel echt graag willen.

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 12:45

Jennyj01 schreef:
TS ik weet niet of je al ijzers hebt. Anders moet je er rekening mee houden dat dat er waarschijnlijk nog bij komt. Misschien heb je geluk met een paard met super hoeven, maar meestal ontkom je er. Iet aan als je dit regelmatig doet.

Ze staat rondom :)

Jester_ schreef:
En is de weg goed verlicht? Ik vind een donkere weg wel eng hoor. Hoe goed je ook verlicht bent, paarden kunnen in het donker sneller schrikken van iets

Ja het grootste deel van de weg wel omdat ik door de woonwijk kan :)

Nikass schreef:
Staat je paard nu ergens waar je graag weg wil?

Ja ik wil wel verhuizen maar heb geen haast :). Ik wil eigenlijk graag bij een vereniging zodat ik ook wat meer in groepsverband kan rijden en doen ivm sociaal contact, vandaar dat ik bij deze stal terecht kwam en voordeel is dat het paard daar veel naar buiten kan.

mrie schreef:
Tja dat kan ook aan het paard liggen dan, mensen lopen normaal ongeveer 5 km per uur. Het tempo van mijn paard ligt in stap beduidend hoger. Misschien dat van jouw paard niet... dat kan. Ts het lijkt me dus handig dat je het tempo van je paard meeweegt. Kun je het niet een keer voor gaan rijden zodat je een realistisch beeld hebt.

Ik denk niet dat dat lukt, paard staat daar nu niet in de buurt..
Shanna schreef:
De 11 km reis van huis naar stal doe je inderdaad niet in 5 minuten. Ik heb c.a. 15 km naar stal, doe er ca 15 a 20 minuten over met een 80 km weg. Met de fiets doe ik er 45 tot 60 minuten over en ik fiets nooit/ erg sloom.

De afstand naar de manege hier is zo'n 10 km schat ik? Zelfde 80 km weg plus een stuk parallel met drempels. Ik doe er ca 10 minuten over met de trailer, incl inparkeer-tijd max 15 minuten.

Dus ja, ik denk dat die 3,5 km met de auto in 5 minuten te doen moet zijn. In een slecht geval 10 minuten..?

Ik sta nu op ongeveer 6 km van huis op een stal en doe daar Ongeveer 10 minuten over met de brommer ivm weinig stoplichten en een rechte weg. De stal waar ik nu naar kijk is ook een lang fietspad naast een 80km weg met geen stoplichten..