[volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 09:59

Al weer even geleden, maar nog even een update voor wie dat nog leuk vindt :)

Bandiet ging steeds moeilijker lopen op het beton, Al die korte bochtjes daar draaien was niet zo goed voor hem. Er is een da/chiropraktor geweest, die heeft hem helemaal los gemaakt. En we hebben overal matten gekocht om over het beton te leggen. Bandiet is ons erg dankbaar :+

Afbeelding

Mijn andere paard Flip heb ik opgehaald van de training en staat hier nu ook. Gaat erg goed!

Afbeelding

Afbeelding

En ik ben het bedrijf gestart :D ik heb me aangemeld bij de KvK en alle verzekeringen afgesloten. 14 juni komt de eerste klant!
Voor wie nieuwsgierig is:
Www.kipacoaching.com

suffie
Berichten: 5714
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:48

Tip voor een lekkende kruiwagen; vervang de metalen ringetjes door rubberen ringetjes en je hebt geen last meer van lekkende schroeven. Je kunt zelfs dan de kruiwagen vullen met water.

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 22:23

Weer eens een update!

We zijn bezig met het plaatsen van een houten omheining.
Om deze heel te houden wil ik er graag een stroomdraadje langs.
Iemand hier met tips over waar ik op moet letten, wat je allemaal nodig heb, etc?
Ik wil een apparaat op oplaadbare accu of op zonnepaneel.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 23:20

Bevalt het nog?

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 17:10

Wat leuk dat je het topic nog eens omhoog schopt.
Grappig ook om te zien hoe een troosteloze bende het aan het begin was. Het is wel echt verandert en veel meer eigen geworden in de loop van de tijd.
We hebben nog een aantal verbeteringen aangebracht intussen:
- Water van het dak opvangen en dakgoten gemaakt
- een extra hek in de bak gemaakt om direct naar de wei te kunnen
- rubber tegels gelegd in de schuilstal zodat ze ook daar kunnen liggen
- extra zand in de bak, zodat het net wat droger blijft. Jaarrond is het goed toegankelijk als paddock. Rijden lukt zo'n 10 maanden per jaar. December en januari is gewoon gauw te nat.
- goede leverancier gevonden voor vierkante pakken hooi. Makkelijker opslaan en makkelijker voeren. Hoeven we niet elke keer naar binnen te kruien zoals we met de ronde balen wel moesten doen.
- extra puin gestort in de voorste wei zodat er in ieder geval een groot stuk is wat altijd droog en stevig blijft.
- zonnepaneel op het dak voor schikdraad apparaat.

Waar we nogsteeds tegenaan lopen:
- Water. Vorig jaar toen het zo lang zo heet was en niet regende hebben we het van huis mee moeten slepen. Mijn ouders wonen niet meer in de buurt dus dit is een heel gedoe.
- hooinetten. Het vullen voor 4 paarden is toch wel een heel gedoe. Maar iets beters bedenken ook wel. Dit werkt dus tot nu toe hebben we het nog niet verandert.
- schuilplek, voorál tegen de zon, voor de paarden die op de wei staan. Vorig jaar heb ik een zeil gespannen, maar die had het zwaar met veel wind.

De oppervlakte valt me nogsteeds niet tegen. Afgelopen winter zelfs 2 pony's heel veel op de wei kunnen hebben en alsnog stikken we in het gras. Het is wel een klein stukje, maar zeer vruchtbare, natte grond. Dus het gras groeit sneller dan ze het opeten. Zelfs vorig jaar toen iedereen moest sproeien en geen sprietje meer had staan, stonden mijn paarden nog volledig op gras.
(Volledig is hier gedurende de dag, aangezien ze anders te dik worden. Snachts staan ze alleen op de voorste wei met hooi.)

En we hebben sinds 1.5 jaar ook 2 verschillende verzorgers (of Nouja eigenlijk 4, 1 los meisje en 3 zussen die altijd samen komen) die 4 avonden in de week de verzorging op zich nemen. Zo met zn allen hebben we een mooi ritme gevonden waardoor het voor iedereen leuk blijft en het werk een beetje verdeeld wordt.
Ze mogen ook rijden. Ik vond dit in het begin erg lastig, maar ik heb de spelden in de hooiberg gevonden. En dat twee keer, dat blijft me verbazen. Ze komen door weer en wind en zeggen heel netjes af als ze niet komen. 2 winters hebben ze al volgehouden, ondanks dat het dan soms best zwaar kan zijn.
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op 29-05-19 17:29, in het totaal 2 keer bewerkt

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 17:18

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 18:43

Wat leuk dat jullie het nog steeds naar je zin hebben :)
Tip voor de hooinetten: wij vullen één keer per week alle hooinetten die we hebben. Dat zijn er denk ik 30 of 40 (ik moet nog een keer tellen). Met twee of drie mensen is het dan niet zo vervelend, ben je vrij snel klaar en kan iedereen de hele week netten uit de stapel graaien om te voeren. Dit is voor 3 pony’s en 2 paarden (er gaat 50-60 kg hooi per dag doorheen in de winter).

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 19:28

Ik heb een tijd terug een soort rechthoekig frame laten maken. Daar hangt een net aan met de opening van het net. Dat frame kan aan een muur/stal gemonteerd worden en heeft een klap functie. Als je hem open klapt heb je dus een rechthoekig gat waar je makkelijk een bult hooi in kan gooien. Dat frame klap je omhoog en zet je vast. Dan zit het net dus in feite dicht. Lastig verhaal, maar wie weet heb je er wat aan. Gebruik het frame overigens niet omdat mijn paard zo’n net in 1 nacht op eet. Dus het is voor mij niet zo veel moeite om die te vullen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 19:33

Oh ja :)* dat moest er nog bij: wij hebben een rekje om het net in te hangen:
Afbeelding

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 18:24

Ik zat dit topic eens terug te kijken om te zien hoe we begonnen waren. Super leuk om het verschil te zien!

Mijn ouders zijn vorig jaar verhuist naar het oosten van het land. Zij hebben een flink stuk grond en de 3 pony's staan nu bij hun.
Mijn grootste paard staat nog op het stukje waar dit topic over gaat. Daarnaast heb ik 4 paarden erbij staan in pension. Zo kunnen we de kosten en het werk delen. Ook kunnen we nu samen op buitenrit etc. Bevalt goed!

Vinden jullie het nog leuk om foto's te zien van hoe het in de loop van de jaren verandert is?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 18:26

Ik ben wel nieuwsgierig eigenlijk, jullie waren destijds al zo leuk bezig :j

Emj_23
Berichten: 1187
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 19:28

Ik heb dit topic net van begin tot eind gelezen. Ik ben heel benieuwd hoe het er nu uitziet.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 17:35

Ts het ziet er leuk uit vanaf de weg.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 16:02

Leuk :D

Ik doe het even in etappes, anders wordt het wel een erg lang bericht ben ik bang.

De grootste en beste verandering is dat we stroom hebben gekregen dit jaar!

Dat betekent dat we nu verlichting in/buiten de stal hebben.

En we hebben een beveiligings camera zodat ik thuis naar de paardjes kan kijken.

Afbeelding

De tandarts kon eindelijk weer bij ons op stal langskomen zonder dat we naar hun toe moesten gaan in de kliniek.

Afbeelding

En we hebben nu een dompelpomp op stroom!
Dus als het niet regent en de watervaten leeg zijn, kunnen we deze gewoon met een slang uit de sloot vullen. Scheelt een heleboel emmers water slepen!!

Afbeelding

We krijgen ook stromend water. Dit is aangevraagd en goedgekeurd. Alleen het aansluitpunt ligt heel ver weg dus wanneer het precies gaat gebeuren is nog niet duidelijk. De totale aanleg van het stroom duurde ook bijna een jaar. Maar ach, met de dompelpomp redden we ons nu prima.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-22 11:46

Inmiddels weer bijna een jaar verder en ik zie dat ik mijn vorige update niet eens afgemaakt had…

We blijven bezig met verbeteren en onderhouden. Het is nooit af.

Inmiddels hebben we ook stromend water. Dat, samen met de elektriciteit, maakt het wel echt een stukje luxer. We hebben nu overal binnen en buiten verlichting, de bak is verlicht en we hebben 3 Camera’s zodat we de paarden overal kunnen zien.


Afbeelding


Verder is de stal een beetje ruimer opgezet vorig jaar. Een aantal tussenwanden zijn eruit gehaald, waardoor we nu een groter geheel hebben.

Grote schuilstal:

Afbeelding

Afbeelding

Kleine schuilstal eraan vast (dit was vroeger de opslag):

Afbeelding

We hebben nu 5 paarden staan. Dus we hadden wel iets meer ruimte nodig. De paarden hebben voor de stal een extra paddock gekregen en kunnen nu om de hele stal heen lopen. Eerder hadden ze enkel het pad achter de stal en de bak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vooral in de winter (kleigrond) werd alles modder. Er was genoeg bestraat, dus voor de paarden was dit niet zo erg. Maar wij kwamen steeds vast te zitten met de aanhangers als we het terrein op reden en het zag er ook niet zo netjes uit.
Daarom hebben we 20 kuub puin laten storten en hier alle natte plekken en modder mee verstevigd. Alles met kruiwagentjes en schepjes gedaan, was een flinke klus. Maar het is wel heel fijn nu het af is. De paarden stampen het aan tot een hele stevige onderlaag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vorig jaar was de extra paddock afgezet met prik paaltjes. Dat was geen succes, die vielen elke keer om en de paarden gingen erdoorheen. Dit jaar heb ik het netjes en recht afgezet met houten palen. Sinds vorige week heb ik hier planken tegenaan, zodat het er weer netjes uit ziet.

Afbeelding

Afbeelding

Verder zijn we overgegaan van voordroog op echt hooi. Het helpt tegen het overgewicht van de paarden en natte mest/ vieze benen. We hebben een aanhanger gekocht en hier halen we elke week 1 grote baal mee. Ik heb een pleintje betegeld waar de aanhanger en trailer op kunnen staan.

Afbeelding

Afbeelding

Al met al ben ik dus nog steeds erg blij met ons stukje! Het is niet super ruim, maar het voldoet prima en het is leuk om het elke keer weer wat mooier te zien worden. De paarden zijn er echt happy en ik denk dat we er aan al hun behoeftes kunnen voldoen.

Achterom
Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:54

Wat leuk om te zien hoe dit ondertussen echt een fijn plekje geworden is! Jullie werk loont :j

Seven_OfNine
Berichten: 57
Geregistreerd: 01-09-21

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 13:37

Wauw prachtig…

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 19:13

Bedankt :D

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 16:43

Wauw ziet er goed uit, en super leuk om zo nu en dan eens een update te zien :D