Ervaringen gevraagd paard naar paddock paradise

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie456

Ervaringen gevraagd paard naar paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 10:34

Ik heb eindelijk een droomplekje gevonden voor mijn paard.
Een 2 hectare groot paddock paradise, met schuilmogelijkheden en onbeperkt ruwvoer!
In een kudde van max. 8 paarden.
Nu het eenmaal zover lijkt te komen vindt ik het best spannend omdat mijn paard gewent is om s nachts op stal te staan.
Ze is 21 jaar en het lijkt mij heerlijk voor haar lijf dat ze onbeperkt kan bewegen en eten.
Graag hoor ik ervaringen van mensen die ook de overstap hebben gemaakt van s nachts op stal naar 24/7 buiten in een paddock paradise

Jupinkle

Re: Ervaringen gevraagd paard naar paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:44

Geen ervaringen met naar een paddock paradise te gaan. Maar wel naar 24/7 buiten.
Bij mij op stal gaan de paarden in de winter overdag buiten en 's nachts op stal. In de zomer gaan ze dan 24/7 op het weiland met een schuilstal.
Wij laten ze eerst wat wennen aan het gras. Maar eens dat in orde is gaan ze van 's nachts op stal gewoon naar 24/7 buiten en ik heb met mijn twee paarden daar nog nooit problemen mee gehad. Dus ik denk dat die overstap niet zo zeer een probleem zal vormen.

Let wel goed op met een iets ouder paard dat ze goed opgenomen worden in de kudde. Meestal worden de iets oudere paarden al snel laag in rangorde geplaatst omdat ze tegenover de andere paarden iets zwakker zijn. Aangezien het 2 hectare groot is kan ze wel weg als er ruzie is in de kudde.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:49

Ik heb sinds dit jaar 3 paarden dag en nacht buiten met schuilstal.Ik ervaar blije paarden,wel af en toe onrust onderling ,het zijn 3 merries..De oudste van 20 heeft wat meer moeite om om gewicht te blijven maar is nog niet zorgzaam.Ze krijgen veel maar niet onbeperkt,daar werd te veel mee geknoeid.
De paarden die gereden worden hebben een 200 grams deken op.

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:16

Mijn paard is ook verhuisd van 's nachts op stal naar een paddock paradise. Mijn ervaring is dat mijn paard erg opfleurde en ik zie eigenlijk alleen maar positieve resultaten. Hij kreeg al wel onbeperkt ruwvoer, als jouw paard dat niet krijgt zou ik letten op die overgang en of hij hier goed bij kan komen i.v.m. de andere paarden in de kudde. Ook slijten de hoeven veel sneller als er gebruik wordt gemaakt van verschillende ondergronden en omdat mijn paard in de winter werd verhuisd heb ik ook een deken gebruikt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:31

Mijn 21-jarige is in oktober verhuisd naar een PP. Daarvoor stond ze alsnog van 8 tot 20u buiten en de nacht op stal in de periode eind September - half maart.

Op zich doet ze het heel goed. ze kon aan de kudde wennen in de weide, maar het is sowieso geen moeilijk paard in een nieuwe groep. Ik merk wel dat ze vooral in de aanmaak van de vacht de overgang lastiger heeft gevonden. Ze heeft nu pas voldoende vacht om het zonder deken te redden, maar de eerste periode met veel regen ben ik toch weer voor een deken gegaan, ondanks al twee jaar zonder. Ze had ook de neiging om bij de hooibak in de regen te blijven staan eten en dus niet de schuilstal op te zoeken, daarom een extra bescherming met de deken. Ik hoop volgend winter zonder te kunnen.

Verder doet ze het heel goed. Merk geen verschil in energie, wel een klein verschilletje in afvallen, maar dat kan ook van de verhuizing an sich zijn. Ze krijgt daarom ook een bodempje SP bijgevoerd dagelijks.
Ze scharreld lekker rond, past op het veulen dat erbij staat en rent een rondje met hem. Als draver zijnde vindt ze het alsnog erg leuk om rondjes te rennen over de track. Haar stalbenen zijn verdwenen, en ook de kleine mokplekjes blijven weg. Ik heb een vrolijk en blij paard, niet veel anders dan daarvoor, maar wel met de mogelijkheid om altijd te kunnen wandelen, wat ikzelf voor haar heel prettig vind.

Ik zou dus zeggen, doen! Let goed op je paard of er in de overgangsperiode wat extra ondersteuning nodig is met voer of dekens, maar verder, ze vindt het vast heerlijk :)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:40

mijn ervaring is dat alles staat of valt met de uitvoering ervan. Het idee is super, maar wat vaak ontbreekt is de individuele zorg. Heb jij een paard dat snel dik word dan is het fijn dat er graszaadhooi gevoerd word, maar voor een ouder paard kan dat te weinig zijn en word het een lastige taak hem op gewicht te houden. Dus kleine groepjes met dezelfde behoeften is wat mij betreft erg belangrijk. Zo ook het onderhoud van het terrein, aangezien we in Nederland toch te maken hebben met veel nattigheid is het belangrijk dat je ruimte hebt om regelmatig van wei te wisselen, genoeg bestrating hebt dat het hooi niet in het zand ligt. Dus niet te veel paarden op een te klein oppervak is ook erg belangrijk. Dan de rust en rangorde in de kudde, ook de oudere of zwakkere paarden moeten hun rust krijgen en geaccepteerd worden door de groep. Zullen vast nog tig punten zijn om op te letten, maar dit zijn zomaar even paar dingen die in me op kwamen.

Uniek90210

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:20

Mijn 20-jarige is in oktober ook van 's nachts op stal naar PP gegaan. Het ging bij mij ook gepaard met de nodige kopzorgen maar dat bleek nergens voor nodig. Beest redt zich prima. Gelukkig is het een kudde van 4 waar hij de op 1 na jongste is en zoals gewoonlijk is hij al snel het hoofd geworden.

Zijn vacht is op een paar weken verdubbeld en hij schuilt enkel bij hevige regen. Meneer wordt niet graag nat. Zijn hoeven zijn veel harder en ruiken niet meer.

Ik moet er wel op letten dat hij niet te mager wordt. Hij is deze zomer goed ziek geweest en is dus al zijn bespiering en veel vetjes kwijt. Hij krijgt nu een mix van Care for Life en 18 plus bijgevoerd. Ik twijfel om een deken op te leggen om hem iets beter op gewicht te houden.

Ondanks de aanvankelijke twijfel geniet ik elke keer als ik hem zie rennen, scharrelen of slapen in de kudde. Het is zo fijn, die vrijheid voor je paard. Ik merk ook dat hij veel gelijkmatiger is van temperament. Hij kon bij 's nachts en winter op stal heel explosief zijn (nogal logisch) en nu is het een heerlijk meewerkend paard.

Veel succes!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:54

Ik denk dat die overstap maken in januari wel wat gemeen is. Van warm en beschut op stal iedere avond naar midden in de winter 24/7 buiten. Dat zou mijn keuze niet zijn. De lente is een betere periode.

Zelf vind ik PP lang niet geschikt voor ieder paard. Zeer zeker niet voor sportpaarden. Die van TS is 21 en ik neem aan dat die niet meer volop wordt ingezet voor de sport en een extra laagje wintervacht en wintervet is acceptabel? Dan kun je dat prima doen.
Denk er wel om, onbeperkt ruwvoer klinkt leuk maar hoe is de kwaliteit ervan? En ook een PP-paard heeft brok nodig. Iets wat PP-adepten liever over het hoofd zien, want "niet-natuurlijk". Denk erom dat ze hun vitaminen en mineralen niet volledig uit ruwvoer kunnen trekken, ze hebben aanvullend voer nodig en dan is goede brok handig in gebruik.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:08

Mijn Spanjaard is op 2e kerstdag verhuisd. Van overdag in de paddock en 's nachts op stal naar 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer. Hij draagt wel een waterdichte deken. De overgang is probleemloos verlopen. Hij krijgt iedere dag een eigen emmertje brok, hoog in vit/min. en dat eet hij redelijk goed. Hij heeft een sterke voorkeur voor het ruwvoer. Zijn mest is keurig en hij heeft niet ingeleverd qua gewicht. Zijn humeur is toppie, hij voelt zich duidelijk op zijn plek.
Kudde bestaat nu uit 3 drachtige merries, 1 niet drachtige merrie en mijn Pintu, ruin. Ze hebben een royale 5 hectare tot hun beschikking, met bomen- en struikengroepen maar geen schuilstal (vandaar de deken, merries allevier zonder deken).

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:23

In de winter zou je voor de overgang nog een dekentje op kunnen doen.

Hier staan ze ook 24/7 buiten, niet in een pp maar gewoon in de wei. Ze staan hier zonder deken maar als het te nat is (in de winter) buiten krijgt onze oudste wel een deken op tot het weer wat droger is want die heeft anders wat moeite met zich warm houden.
In de zomer krijgen ze idd een beetje een grasbuik en wat meer reserves ;) maar dat gaat er in de winter wel weer af. Wij rijden niet fanatiek dus hebben er geen last van.

Door het vele lopen heeft 1 van onze paarden bijvoorbeeld geen last meer van rotstraal, wat hij vroeger op stal wel altijd had. Door de wisselende ondergrond hier slijten de hoeven ook mooi af dus daar hoef ik maar weinig aan te doen. Voor de ene is de laatste keer 2 jaar geleden geweest, terwijl de ander iets sneller wat scheuren in z'n hoeven heeft waardoor ik het soms een beetje bij moet werken maar veel is dat nooit geweest.

Kwa voer hebben ze in de winter onbeperkt hooi. In de zomer staat er genoeg gras in de wei dus krijgen ze dan geen hooi (kan het wel neerzetten, maar ze kijken er niet naar). In het voor en najaar zet ik vaak wel een baal neer maar eten ze niet heel veel hooi.
Verder krijgen ze wel het hele jaar wat vitaminebrokken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:33

Ik vind de pp gedachte wel mooi maar niet hier in NL. Klimaat vind ik echt te wisselvallig en dan m.n lange regenperiodes. Als je het dan toch wil lijkt me januari nou bepaald geen geschikte mnd om in 1x 24/7 naar buiten te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:00

Wat fijn dat je zo'n droom plekje gevonden hebt!!
Nu zo midden in de winter overstappen kan wat heftig zijn dus ook ik denk dat een deken(tje) nu geen overbodige luxe is.
Als een paard gewoon al vanaf de lente/zomer 24/7 buiten staat past de vacht zich (doorgaans) prima aan. Mijn jonkie heeft ook in no time een vacht ontwikkeld, staat sinds 1-10 24/7 buiten (met schuilmogelijkheid, zonder deken).

In mijn ervaring is het wel verschillend per paard. Zo heb ik 10 jaar terug een paar arabieren 24/7 buiten gehad met schuilstallen zonder dekens en ze stonden alleen met 30 graden in de schuilstallen. In al het andere weer en wind gewoon buiten. Een KWPN merrie begon echter zodra de schemering begon heen en weer te rennen bij de draad tot je haar naar haar stal bracht...
Dan weer de wat oudere paarden of paarden met bijvoorbeeld artrose etc. hebben weer baat bij een deken omdat we hier in NL nou eenmaal veel regen hebben wat ze niet ten goede komt.

Dus ik zou gewoon kijken naar jou paard, misschien deze winter nog even met een deken en dan komende winter even bekijken hoe ze het doet?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:24

Hier ook weiland. Niet een oud paard. Maar staan zat oudjes tussen.
3 hectare voor 13 snachts en 20 overdag.
Op twee plekken onbeperkt hooi.

Doordat het beetje heuvelachtig is is er zelfs nu droge plaatsen. Bomen en bossen breken de wind.
Mn paard is er onwijs happy mee. Zélfs gisteren was ze vrolijk ondanks de ijs in dr manen.

Hier ook betere hoeven. Maar tien x vrolijker paard.
Voorheen nacht op stal.
Paard niet te rijden zelfs ondanks krachtvoer loos voeren. Chagrijnig. Niet bij e willen komen.
Allemaal als sneeuw voor de zon weg.

Hier blijven de oudjes ook goed op gewicht en staan met clubjes van 5-8 paarden tegelijk te eten.
De rest van de clubjes staan in rust.
Complete harmonid in het land. Zoveel vrede... soms wil ik er gewoon staan en genieten... heerlijk.

Kort om. Nooit meer anders voor ons.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:04

mystery1980 schreef:
mijn ervaring is dat alles staat of valt met de uitvoering ervan. Het idee is super, maar wat vaak ontbreekt is de individuele zorg. Heb jij een paard dat snel dik word dan is het fijn dat er graszaadhooi gevoerd word, maar voor een ouder paard kan dat te weinig zijn en word het een lastige taak hem op gewicht te houden. Dus kleine groepjes met dezelfde behoeften is wat mij betreft erg belangrijk. Zo ook het onderhoud van het terrein, aangezien we in Nederland toch te maken hebben met veel nattigheid is het belangrijk dat je ruimte hebt om regelmatig van wei te wisselen, genoeg bestrating hebt dat het hooi niet in het zand ligt. Dus niet te veel paarden op een te klein oppervak is ook erg belangrijk. Dan de rust en rangorde in de kudde, ook de oudere of zwakkere paarden moeten hun rust krijgen en geaccepteerd worden door de groep. Zullen vast nog tig punten zijn om op te letten, maar dit zijn zomaar even paar dingen die in me op kwamen.

Hier sluit ik mij volledig bij aan. En omdat je in de winter de overstap maakt zou ik kiezen voor een warme waterdichte deken (en dan hopen op een stabiele kudde en geen paarden die jouw deken kapot trekken). Let er goed op dat je paard goed gebruik kan maken van de schuilstal als hij dat wil.
Hoe groot is de schuilstal? En hoe ziet die eruit?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:16

Maralyn: als het werkt: geweldig. Maar niet elk paard redt zich voldoende. Mijn paard staat nu aan huis in een kleine kudde van totaal vier. Maar zelfs in zo'n kleine stabiele kudde moet je haar in de gaten houden. Ze eet bijvoorbeeld niet of nauwelijks met andere paarden uit een bak/vanaf één plek. Ze gaat gewoon op een afstandje staan wachten tot ze aan de beurt is. Een schuilstal gaat ze niet in als er een ander paard in staat, tenzij er nog ontzettend veel ruimte over is en meerdere uitgangen.
Mijn paard kan overigens absoluut niet alleen staan, dus het is niet zo dat ze geen andere paarden om zich heen wil.
In eerdere kuddes heb ik de ervaring dat ze werd opgejaagd, gedekt door de ruinen enz. En daar stonden ze met 4 op 2,5 hectare. Dus er was ruimte genoeg.
Qua weersomstandigheden redt ze het een heel eind mits waterdichte deken. Maar in de "echte" wintermaanden haar toch altijd snachts op stal gehad.
Het altijd kunnen bewegen vind ik heel fijn voor haar. Maar als de kudde niet helemaal Ok is wordt het altijd moeten overleven, en dat doet je paard meer kwaad dan goed.
Het hangt dus van het paard en de overige omstandigheden af of een pp geschikt is.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:47

De overstap naar fulltime buiten is bij ons bij 99% altijd goed gegaan.
Heb ooit een oudje overgenomen die overdag buiten in de groep bij zijn oude locatie al niet op zijn gemak was, die bleef bij schemering erg onrustig om naar binnen te gaan.
Na een paar keer proberen toch opgegeven en s' nachts op stal gezet, stonden aan huis dus was het een kleine moeite om binnen te zetten.

Nu nog hebben we er 6 fulltime buiten staan, dagelijks grove voordroog bijvoeren en geregeld op andere droge stukken grote wei zetten. Geen van de paarden "zeurt" om mee richting de stal te mogen.

Maar rond deze tijd veranderen van stal naar wei is in mij ogen niet het meest ideale moment.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 16:01

paarden vinden het heerlijk buiten, altijd beter dan in een stal is mijn mening.

Bij een oudje zou ik goed opletten of ze er niet van af vallen (ze bewegen immers ongemerkt meer) en ik zou ze ook een lekker warme deken op doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:00

het meest lastige zijn de verschillende voedingsbehoeften in een kudde. Ik heb een oudje en een aantal dikkertjes. Het oudje hier staat voor de nacht apart zodat hij onbeperkt hooi kan eten en 1 of 2x per dag bijgevoerd kan worden. De andere staan op rantsoen met 3 a 4x per dag een portie

Daarnaast is de kudde samenstelling heel belangrijk, het kudde gedrag bepaald ook hoeveel ruimte er moet zijn.

Beste tijd om de overgang te maken naar dag en nacht buiten is vanaf mei/juni. Mijn huidige paard kwam vorig jaar februari van binnenstal en veel binnen staan bij ons overdag hele dagen buiten van minstens 9 tot 21 en die moest echt wennen. het buitenstaan moest ik opbouwen.

Bijvoeren met krachtvoer kan als de paarden even apart gezet kunnen worden, of gelijk na het rijden. Regendeken/all-weatherdeken (met hals) als je de sport in moet en dan kun je ook gewoon scheren.

Wel belangrijk dat de bodem goed is en er voldoende droge ligruimte is.

Kingstone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:28

Beetje late reactie misschien maar lees er nu pas wat over; Ik heb mijn oudje (Maart wordt ie 25) afgelopen mei naar een PP met pensioen gedaan. Hij kwam van een pensionstal waar ze (hooguit) een dagdeel buiten stonden en buiten het weideseizoen korter. Heel lang gezocht naar een plekje waar ik een goed gevoel over had,2 maanden de tijd gehad om aan het idee te wennen maar toch enorme buikpijn toen het zover was. Achteraf gezien niet nodig geweest, een beter plekje zou ik niet kunnen vinden denk ik. Hij staat bij mensen aan huis, met een dominante merrie, een dominante ruin en een eigenlijk onderdanige Haflinger. Het heeft even geduurd voordat hij geaccepteerd werd, die van mij is heel sociaal en niet dominant, was gewend om met een merrie samen te staan. Nog steeds gaat hij met name de ruin en de Haf vaak uit de weg, terwijl ze hem niet (altijd) opjagen of aanvallen. De Alfa Merrie vind ie wel heel leuk, eten ook samen uit een slowfeeder etc. Het klopt denk ik wel dat een ouder paard bij voorbaat al lager in rang staat, en helemaal als het sowieso geen dominant paard betreft. Ook heb ik hem wel onder een deken staan omdat ie sinds de herfst toch wel wat is afgevallen. Hij krijgt nu 1x per dag 500gr Pavo 18+ en 1x per dag 500Gr brok (dan staat ie even apart omdat ie de rest anders z'n eten laat afpakken) en onbeperkt ruwvoer. Afvallen kan ook te maken hebben met PPID (van de week uitslag van DA). Maar hij is zo blij en tevreden met het feit dat hij altijd buiten is en zelf mag bepalen wat hij doet! Er is een grote schuilstal waar hij regelmatig in staat, en een afdakje waar hij ook vaak vertoeft (hekel aan regen). En hoewel hij af en toe nog wat angstig is naar de ruin en de Haf, ziet hij het geheel wel als 'zijn' kudde. Hinniken als ze buiten beeld zijn, zelf ook niet van de rest weg willen (als ik kom poetsen of zo) en dat is voor mij echt een teken dat het goed is zo. Ik ben niet (meer) interessant en dat is voor mijn ego niet leuk, maar wel voor mijn gemoedsrust :D

julietink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:19

Mijn paard (quarter mix) redde het niet op een paddock paradise, bleef maar afvallen. Hij is 14, ik had hem in oktober verhuisd, toen had hij de hele zomer buiten gestaan. Toen het kouder werd, dekentje op, steeds vitamines bijgevoerd en later ook krachtvoer, toen hij zo begon af te vallen.
Omdat ik eerst bang was dat hij een ziekte had, is hij helemaal gecontroleerd, maar alle bloedwaarden waren goed, waarschijnlijk toch te weinig ruwvoer in verhouding tot de belasting van het PP. Ik rijd namelijk alleen recreatief.
Hij was de dominante ruin, dus kon eigenlijk altijd bij het voer. Kortgeleden heb ik de beslissing genomen hem te verhuizen, staat nu weer gewoon s nachts op stal en hij is al aangekomen. Zo kwam hij in oktober:
Afbeelding
En zo was hij in januari:
Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 09:45

voor een te dik paard kan het daar dan wel een mooie manier zijn om ze wat af te laten vallen... Misschien heeft de kwaliteit van het ruwvoer (voedingswaarde) er ook mee te maken? Vaak wordt er arm langstengelig ruwvoer gevoerd met een laag eiwitgehalte. Meer geschikt voor de paarden en pony's die van lucht lijken te groeien?
Bij normale pensionstallen heeft men over het algemeen wat rijker voer van land dat ook wel bemest wordt.

Hoezoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:50

Ik heb een weiland voor in de zomer die is gebaseerd op een paddock Paradise. Helaas mogen ze hier maar 6 maanden staan (zomer). Ik merk duidelijk verschil wanneer mijn paard met andere paarden en pony's hier staan of in de winter op stal. Eigenlijk iedereen die een weiland heeft moet hier al een basis paddock Paradise van maken. Ik vind het geweldig om te zien hoe ze met zijn allen over het pad rennen en spelen. Normaal staan ze op een weiland alleen maar te eten. Hier is het eten een bijzaak en geen hoofdzaak meer. Ze lopen meerdere keren over het pad van voor naar achteren om te drinken en te snuffelen. Ik ben er super blij mee!!