Van graszaadhooi naar gemengd weidehooi of naar voordroog?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Van graszaadhooi naar gemengd weidehooi of naar voordroog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 02:01

Hoi,

mijn grote pak (480 kg) graszaadhooi begint langzaam op te raken. Ik wil graag over op een ander ruwvoeder. Over een half jaartje zal er een E rijpony bijkomen. Deze wil ik liever niet op graszaadhooi en na een verstopping laatst bij de shetten wil ik ook hen overzetten op een ander ruwvoerder. Ik merk dat de mest vrij droog is en ik wil niet nog een keer verstopping.

Nu weet ik natuurlijk nog niet wat onze toekomstige E pony gewend is qua ruwvoer (we moeten namelijk nog op zoek :') ) , maar omdat mijn ruwvoer bijna op is en mijn shetten droge mestballen hebben wil ik nu al over gaan op een andere ruwvoerder. Zodat ik de tijd heb om ze heel geleidelijk aan over te wennen.

Waar zouden jullie voor kiezen? Gewoon eerst de overgang naar normaal weidehooi en over een half jaar verder kijken of dit ook geschikt is voor onze nieuwe pony?
Of is dit ook vrij droog en misschien vrij stoffig?

Of zweren jullie bij voordroog wikkelpakken? Onze fouragehandel heeft op de website staan dat hun voordroog ook echt vrij droog is, zodat het langer houdbaar is.
Of zou voordroog teveel voedingswaarde bevatten voor mijn shetten?

Iets meer achtergrond info:

Onlangs hebben mijn beide shetlanders koliek gehad door verstopping. Ze krijgen bij mij in de zomer deels graszaadhooi en deels gaan ze op de wei. In de winter komen ze een stuk minder op de hooi, maar lopen wel 24/7 buiten (paddock Paradise idee). Ze krijgen dan onbeperkt graszaadhooi (gecertificeerd, vrij van endofyten) uit hooinetten.

Nu heb ik dus kort voor de koliek stro in hun stal gedaan. Normaal staan ze enkel op rubber stalmatten aangezien ze amper in hun stal staan. Ze liggen het liefst buiten, maar met dit weer leek mij een dun laagje stro wat fijner. Ondanks dat er onbeperkt graszaadhooi was (ook in de stal) hebben ze toch best wat stro gegeten. Dit in combinatie met het droge stengelige graszaadhooi heeft een verstopping veroorzaakt.
Als er straks een E pony bij komt wil ik wel iets van stro op de bodem, omdat ze dan wel 's nachts op stal komen te staan.

De reden dat ik in het begin voor graszaadhooi heb gekozen is omdat het weinig voedingswaarde en fructaan bevat en veel vezels. Tot nu toe was dit i.c.m. een vitaminenbrokje ideaal voer voor mijn sobere pony's die gevoelig zijn voor overgewicht.

callum

Re: Van graszaadhooi naar gemengd weidehooi of naar voordroog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 02:20

Ik zou dan kiezen voor gewoon hooi. Met voordroog groeien je shetten naar alle waarschijnlijkheid dicht. Misschien meer drinkpunten creëeren en even de drinkpunten die jenu hebt nakijken of ze nog voldoende werken

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 02:27

callum schreef:
Ik zou dan kiezen voor gewoon hooi. Met voordroog groeien je shetten naar alle waarschijnlijkheid dicht. Misschien meer drinkpunten creëeren en even de drinkpunten die jenu hebt nakijken of ze nog voldoende werken

Ze hebben momenteel 2 drinkpunten. Buiten 1 kuip water en in de stal een automatische drinkbak die dagelijks gecontroleerd wordt. Ik hoor ze daar regelmatig drinken.
Ik vrees zelf ook dat ze met voordroog dicht slibben :') Ook is misschien de overgang van graszaadhooi naar voordroog te heftig.

Zijn er nog mensen die gewoon weidehooi voeren aan rijpaarden/pony's? Ik heb het idee dat er vooral veel voordroog gevoerd wordt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 02:31

Hier alleen maar weidehooi :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 03:07

Voordroog (maar liever foliehooi) ivm opslag en transport. Echt hooi heeft de voorkeur, maar is lastig te vinden als het ook gewikkeld moet zijn (of je moet het speciaal voor je laten wikkelen). Maar ik koop liefst 1x/jaar groot in, maakt het makkelijker om tijd te kiezen dat wei niet kapot gereden wordt door trekker.
Te nat bederft te snel, maar breekt ook minder makkelijk (lastig met pony met kauwprobleem), ze eten er ook sneller van uit ruif, etc. o.a. omdat het makkelijker aan elkaar "plakt" en mee ruif/net uit komt tijdens het eten. Het smaakt lekkerder en dan eten ze er meer van dan ze nodig hebben.

Bodembedekking gebruik ik niet, (opslag + transport probleem en vlas = muizenvraat). Stro als bijvoer zou ik wel voor kiezen, maar dan moet het niet lekker zijn, enkel eetbaar bij echt honger. Wat voor stro had je dus liggen?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 03:32

Hier wordt ook weidehooi gevoerd aan 3 shetten en 1 paard. Bevalt goed. Ik vrees dat jouw shetten echt dicht gaan groeien met voordroog.

Hooi blijft een natuurproduct, kwaliteit kan heel erg wisselen. Wij hebben vorig jaar van eigen land gehooid van een perceel, superspul. Toch zit er weleens een pakje tussen wat muf is en niet graag gegeten wordt, zeker niet door het paard. Heel apart, maar dat kan dus.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 07:34

Ik zou met Shetlanders ook voor echte hooi gaan en dan het liefst grof en uitgebloeid.

Ik weet niet of er veel "vogeltjesland" in de buurt is, dat is land wat erg laat pas voor het eerst gemaaid wordt omdat er subsidie vanuit de overheid gegeven wordt zodat de vogelnesten in het land niet verstoord worden.
Dit gras is voor melkkoeien niet erg interessant maar juist voor paarden wel.
Dit willen koeienboeren vaak wel aan paardenmensen verkopen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 12:13

cobiie schreef:
Ik zou met Shetlanders ook voor echte hooi gaan en dan het liefst grof en uitgebloeid.

Ik weet niet of er veel "vogeltjesland" in de buurt is, dat is land wat erg laat pas voor het eerst gemaaid wordt omdat er subsidie vanuit de overheid gegeven wordt zodat de vogelnesten in het land niet verstoord worden.
Dit gras is voor melkkoeien niet erg interessant maar juist voor paarden wel.
Dit willen koeienboeren vaak wel aan paardenmensen verkopen.

Is dat niet vergelijkbaar met graszaadhooi? Wat ik nu heb is enkel van 1 ras, maar heb je dan niet gewoon graszaadhooi van een grasmengsel?
Met grazen in de wei doe ik het overigens wel zo. Tot in het zaad laten schieten en dan strookbegrazing. Maar wij hebben zelf te weinig om zelf te hooien.

De fouragehandel waar wij ons spul halen heeft enkel graszaadhooi van diverse rassen (niet gemengd), hooi en voordroog. Ik weet dat koeien graszaadhooi wel eens voeren voor de pensprik.

tamary schreef:
Wat voor stro had je dus liggen?

Ik had gewoon tarwestro liggen i.c.m. met onbeperkt graszaadhooi. Een te droge stengelige combi bleek, omdat zeer beide verstoppingskoliek van hebben gehad. Gewoon hooi i.c.m. stro geeft misschien minder problemen. Vlas durf ik niet aan met de shetten i.v.m. eten.
Ik merk dat ze graszaadhooi goed eten, maar ze geven de voorkeur aan gewoon hooi. Wellicht dat ze bij gewoon hooi minder stro eten. En een beetje stro is natuurlijk niet erg.

Ik denk dat we gewoon hooi gaan halen. Ik moet nog even kijken of we kleine pakjes halen op 1 groot pak van zo'n 480 kg. Wij halen het meestal zelf met een trekker en een kar en kunnen het thuis makkelijk zelf lossen. Nadeel is natuurlijk wel dat als er midden in een groot pak iets niet goed is, je een hoop weg kunt gooien.
Dat is bij kleine pakjes misschien anders?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:15

Voordroog gaat hier niet goed, opgeblazen buik bij de ene en dunne mest bij de andere. Ook na 2 maanden voeren. Ik zou dus zeker bij droog hooi blijven.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 12:17

Hmmm ik ben overtuigd .... het gaat gewoon hooi worden!
Nu alleen even bedenken of ik kleine pakjes ga nemen of 1 groot pak.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:18

Ik vind kleine pakjes veel gemakkelijker.
Goed te hanteren en te doseren.

Ben niet zo van de grote pakken :o

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:31

het hoeft toch niet of of te zijn.
Ik voer graszaad hooi en weide hooi.
Ze hebben hier 24/7 beschikking over graszaadhooi zomer en winter en voer naar behoefte bij met weidehooi.

En zeker shetten zou ik niet gauw op iets anders zetten dan graszaadhooi, aangezien de meeste groeien van de lucht.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 20:46

riegje schreef:
het hoeft toch niet of of te zijn.
Ik voer graszaad hooi en weide hooi.
Ze hebben hier 24/7 beschikking over graszaadhooi zomer en winter en voer naar behoefte bij met weidehooi.

En zeker shetten zou ik niet gauw op iets anders zetten dan graszaadhooi, aangezien de meeste groeien van de lucht.

Ik wil straks graag stro in de stal kunnen gebruiken. Als ze dat eten i.c.m. graszaadhooi ben ik bang voor opnieuw verstopping. Nu enkel op graszaadhooi merk ik ook dat de mest vrij droog is. Ook weet ik niet of ze graszaadhooi in kleine pakjes hebben.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:04

Ik voer aan mijn mini shet en tinker weidehooi enkel tweede sneede. Heb onlangs de vergissing gemaakt om riethooi, wat eiwit arm was uitermate geschikt voor hoef bevangen en sobere typetjes maar dat was geen succes. Voor ons enkel weidehooi echter wel onbeperkt uit slowfeeder

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:12

Toen ik een paar jaar geleden op deze stal kwam waar ik nu stond hadden ze naast voordroog ook graszaad hooi uit plastic.
Voordeel ervan was dat het net even wat meer vocht bevat dan echt droog graszaadhooi.

En anders misschien een optie als je bang bent dat ze dichtgroeien is een combi van beide geven. Zowel voordroog en als aanvulling droog graszaad hooi