mijn grote pak (480 kg) graszaadhooi begint langzaam op te raken. Ik wil graag over op een ander ruwvoeder. Over een half jaartje zal er een E rijpony bijkomen. Deze wil ik liever niet op graszaadhooi en na een verstopping laatst bij de shetten wil ik ook hen overzetten op een ander ruwvoerder. Ik merk dat de mest vrij droog is en ik wil niet nog een keer verstopping.
Nu weet ik natuurlijk nog niet wat onze toekomstige E pony gewend is qua ruwvoer (we moeten namelijk nog op zoek

Waar zouden jullie voor kiezen? Gewoon eerst de overgang naar normaal weidehooi en over een half jaar verder kijken of dit ook geschikt is voor onze nieuwe pony?
Of is dit ook vrij droog en misschien vrij stoffig?
Of zweren jullie bij voordroog wikkelpakken? Onze fouragehandel heeft op de website staan dat hun voordroog ook echt vrij droog is, zodat het langer houdbaar is.
Of zou voordroog teveel voedingswaarde bevatten voor mijn shetten?
Iets meer achtergrond info:
Onlangs hebben mijn beide shetlanders koliek gehad door verstopping. Ze krijgen bij mij in de zomer deels graszaadhooi en deels gaan ze op de wei. In de winter komen ze een stuk minder op de hooi, maar lopen wel 24/7 buiten (paddock Paradise idee). Ze krijgen dan onbeperkt graszaadhooi (gecertificeerd, vrij van endofyten) uit hooinetten.
Nu heb ik dus kort voor de koliek stro in hun stal gedaan. Normaal staan ze enkel op rubber stalmatten aangezien ze amper in hun stal staan. Ze liggen het liefst buiten, maar met dit weer leek mij een dun laagje stro wat fijner. Ondanks dat er onbeperkt graszaadhooi was (ook in de stal) hebben ze toch best wat stro gegeten. Dit in combinatie met het droge stengelige graszaadhooi heeft een verstopping veroorzaakt.
Als er straks een E pony bij komt wil ik wel iets van stro op de bodem, omdat ze dan wel 's nachts op stal komen te staan.
De reden dat ik in het begin voor graszaadhooi heb gekozen is omdat het weinig voedingswaarde en fructaan bevat en veel vezels. Tot nu toe was dit i.c.m. een vitaminenbrokje ideaal voer voor mijn sobere pony's die gevoelig zijn voor overgewicht.