Furminator

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twilight2205

Furminator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 18:25

Hoi bokkers,
Ik heb een shetlander die nu vol in zijn vacht zit en vind het ook voor hem fijn als het staks warmer wordt dat ik die haren makkelijk weg kan halen. Met borstelen schiet het vaak niet op, nu heb ik een paar jaar terug een furminator voor mijn langharige kat gekocht (die er nu inmiddels niet meer is). Je ziet dat er nu ook een furminator bestaat voor paarden maar weten jullie misschien of je zo'n furminator voor langharige katten ook voor in dit geval een shetlander kan gebruiken? Of moet je dan echt alleen die geschikt is voor het paard gebruiken?

Jeika

Re: Furminator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 18:29

Je zou denken dat je daar het huidvet mee weghaald. Maar er zijn van dat soort borstels voor paarden op de markt, ik weet alleen niet meer hoe het heet. Je kunt ook een poetsblok kopen, kost geen drol en werkt super :) en anders scheren?

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 18:32

Ik gebruik de furminator van mijn hond voor mijn 2 shetten tijdens het verharen! Gaat prima :D

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 18:34

De furminator voor paarden is alleen groter, verder geen verschil meen ik

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 18:45

Furminator is het grootste onding wat je kan gebruiken qua vachtverzorging.

Een vacht heeft een bepaald patroon van verharen.. Als de vacht toe is aan verharen dan laat het de oude haren los waarvoor nieuwe in de plaats zitten. Dit gebeurt vaak tegelijk over het hele lichaam, dat is wanneer ze in de rui zijn.

Een furminator trekt/snijd naast de oude haren dus ook goede, gezonde haren af waardoor de vacht zich blijft vervangen/herstellen.
Dit zorgt er dus voor dat hond/pony constant aan het verharen blijft ipv dat de vacht zich geheel vernieuwd in de ruiperiode.
Dit is niet echt bevorderlijk voor een gezonde vacht en daarnaast is het voor jou als baasje ook ontzettend irritant dat je continu met de losse haren zit overal.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:12

Wij gebruiken de Furminator voor de "grote" verhaarperiode van onze Ijslanders. Werkt ideaal.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:19

Ik gebruik een honden Furminator voor mijn shet, dus één voor katten moet volgens mij ook prima werken :)

De Furminator gebruik ik wel maar een paar keer per jaar, als de ruiperiode op zijn ergst is. Net omdat vaak borstelen met de Furminator het verharen inderdaad erger kan maken :)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:40

Carr_friesje schreef:
Furminator is het grootste onding wat je kan gebruiken qua vachtverzorging.

Een vacht heeft een bepaald patroon van verharen.. Als de vacht toe is aan verharen dan laat het de oude haren los waarvoor nieuwe in de plaats zitten. Dit gebeurt vaak tegelijk over het hele lichaam, dat is wanneer ze in de rui zijn.

Een furminator trekt/snijd naast de oude haren dus ook goede, gezonde haren af waardoor de vacht zich blijft vervangen/herstellen.
Dit zorgt er dus voor dat hond/pony constant aan het verharen blijft ipv dat de vacht zich geheel vernieuwd in de ruiperiode.
Dit is niet echt bevorderlijk voor een gezonde vacht en daarnaast is het voor jou als baasje ook ontzettend irritant dat je continu met de losse haren zit overal.

Precies dit.
Zou hem zelf niet gebruiken met die reden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:17

Ik vind hem juist super fijn in gebruik. Furminator voor katten is hetzelfde als voor paarden, maar dan smaller, meer werk dus. Ik haal er alleen haren mee uit als deze los zitten, het is dus niet zo dat als ik midden in de winter kam ik de vaste haren eruit kam, soms komt er helemaal niets los.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:24

Ik vind de Furminator een goud ding. Ik heb hem flink wat jaren bij verschillende paarden gebruikt maar ik heb nooit problemen gehad dat de ruiperiode zich steeds herstelde. Ik heb dat ook nimmer bij stalgenoten gezien. Je haalt alleen de losse haren weg, de haren die nog vast zitten blijven ook netjes vast zitten. Je moet alleen wel een originele kopen, de namakers zijn prut.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 10:58

Ik gebruik zowel de katten- als de hondenvariant voor de paarden, maar alleen in de duidelijk rui-tijd. Als ze niet in de rui zijn heeft het gebruik ook gewoon geen zin, want dan komt er geen haar uit.
Dat ze raar in de vacht komen of natregenen omdat het huidvet ontbreekt heb ik nog nooit iets van gemerkt.