als je geliefde paard/pony aan zijn einde komt...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje

als je geliefde paard/pony aan zijn einde komt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 17:49

Helaas is mijn 11 jarige shetlander heel erg ziek.
Op dit moment krijgt hij nog een behandeling en wachten we af of dit aanslaat , zo niet zal ik hem moeten laten inslapen.
Nu is dit voor ons de eerste keer dat we zoiets mee gaan maken en ik wil dus wat vragen.

Ik wil graag haren bewaren van hem om in de toekomst iets daarmee te doen, iets te laten maken wat mij aan hem herinneren zal. Hoe pak ik dat aan? Na zijn dood bv de staart wassen, drogen en vlechten of anders?

Hebben jullie meer tips voor me om het allemaal zo goed en prettig mogelijk te laten verlopen?

Alvast bedankt.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:50

Wat mankeert hij :(:)

dieseltje

Re: als je geliefde paard/pony aan zijn einde komt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 17:59

Naast Cushing heeft hij inmiddels naast een chronische hoefbevangenheid nu ook iets acuuts ontwikkeld wat zich helaas niet meer laat stoppen...lijkt. Eigenlijk is het een beetje een raadsel waarom hij zo ontzettend slecht loopt en nog steeds ondanks veelvuldig ingrijpen slechter gaat lopen. Hij heeft veel pijn, staat op zware pijnstilling maar het leven kost hem momenteel heel veel moeite.
We behandelen hem nu (deels tegen beter weten in) alsnog voor acute bevangenheid met medicatie en hij heeft speciaal beslag gekregen om zijn voeten te ontzien (dit alles in overleg tussen dierenarts en hoefsmid aan de hand van röntgenfoto's).
Binnen twee weken zou er duidelijk verbetering moeten zijn, er is wel wat verbetering (nu ruim 1 week verder) maar als hij niet verder verbeterd dan hoe hij nu is is het niet met het leven verenigbaar en zal ik hem moeten laten gaan.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 18:01

Ik heb 2 kleine kinderen (5 en 7 jaar), ze hebben nu vakantie. Het is erg moeilijk van deze tijd iets te maken of te genieten en wil goed voorbereid zijn voor hun, de pony en mezelf.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:03

Begrijp het mijne heeft ook cushing en 3 weken geleden ook voor 2e x hb.
Gast nu na 3 weken pas beter En krijgt vlgd week ijzers.
Zo'n proces kan lang duren maar hij is al verbeterd

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:07

Waar wil je hem laten inslapen? Bij je thuis of in een kliniek? Of breng je hem naar de slacht?

Ik heb mijn merrietje een paar maanden geleden moeten gaan. Die stond toen wel al op de kliniek. Voor mij was het erg fijn dat ik er zelf bij was en haar zelf vast mocht houden. Ze boden aan om haar over te nemen omdat het soms een vervelend gezicht kon zijn als ze zou vallen. Maar ik wilde haar per se zelf bij me houden. Dus haar rustig langs een muur gezet, en daar haar spuiten gegeven, in een stal met een dikke laag zaagsel. Toen ze ging liggen hebben we haar begeleid, dat ze gewoon netjes met haar beentjes onder zich gevouwen kon liggen, en de goede kant op om geduwd zodat ze mooi plat lag zonder ergens klem te komen liggen. Ik kon haar aaien en tegen haar praten en met haar tuttelen terwijl de laatste spuiten gezet werden.
Vervolgens werd me gevraagd hoeveel en of ik haartjes wilde hebben. Ze wilden in eerste instantie haar staart afknippen, maar dat vond ik niet nodig. Mijn meisje mocht gewoon mooi in zijn geheel blijven liggen. Enige wat ze wel hebben afgeknipt zijn wat haartjes van haar voorplukje. Die waren altijd heel speciaal voor ons, want die waren gekruld, altijd. Dus daar hebben ze een vlechtje van gemaakt en een plukje voor me van afgeknipt. Toen ik er klaar voor was heb ik haar halster af gedaan en ben ik weg gegaan.
Was rot om mee te maken, maar ik had het niet anders gewild. Nu hangt haar plukje haartjes hier aan een haakje, samen met een ketting die ik ooit van mijn zusje heb gekregen voor alle pony's die ik ooit ben kwijt geraakt. Ik wil er ooit nog een tekening bij hebben, maar ben er nog niet helemaal uit hoe en wat.
Haar haartjes zullen denk ik altijd in een plukje blijven hangen. Ongewassen, ingevlochten met 2 zwarte elastiekjes. Precies zoals ze van haar af gekomen zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:08

Sommige mensen knippen de hele staart af, eerst invlechten, aan beide kanten een elastiek erom, en dan afknippen. Die kan je later dan ook gewoon wassen. Ik weet niet of je het ziet zitten om een overleden pony te gaan wassen. Dat kan dan ook bevriezen, gezien het koud is snachts.
Verder, als de pony wordt ingeslapen, overweeg als je kinderen begaan zijn met de pony, of je ze erbij laat. Vaak willen ouders de kinderen beschermen, maar het is een manier om afscheid te nemen voor de kinderen. Ik zou ook aanraden om er zelf bij te blijven, zo kun je de pony nog steunen tot het laatste moment.
Uiteraard als het echt niet goed voelt, moet je het natuurlijk niet doen, dit is enkel advies van mijn kant. :)

Sterkte met de situatie.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:16

Mijn pony had hetzelfde. Die is hier thuis ingeslapen en ik heb voor die tijd een hele bos van haar manen uitgekamt en toen af geknipt. Ik kon niet toen ze dood was de manen eraf knippen.
Ik heb er een hangertje van laten maken. Heel erg mooi!
Heel veel sterkte gewenst.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:21

Ik al jaren voor het overlijden van mijn paard al wat staart geknipt. Toen het zover was hebben mijn ouders een stuk afgeknipt omdat ze wisten dat ik graag een ring wilde. Na het inslapen heb ik voor de zekerheid nog wat afgeknipt. In totaal dus een halve staart liggen, maar dat vind ik fijn.
Heb er een mooie ring van laten maken en heb nog zat haar over. Heb het haar niet gewassen, ook niet vlak voor het inslapen. Heb ook eens gelezen dat gewassen haar met antiklit te glad is voor een sieraad, dus misschien iets om rekening mee te houden.
Overigens zag ik op bokt hele leuke beeldjes van mcreate voorbijkomen. Weer iets anders dan een sieraad.

Veel sterkte! Hopelijk duurt het toch nog even en kunnen jullie nog lang van elkaar genieten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:59

Mijn paard is thuis ingeslapen en ik heb pas wat afgeknipt toen hij dood was, ik vond het toen hij nog leefde niet fijn zomaar te knippen.
Als het afgeknipt is kun je het gewoon wassen en dat is ook makkelijker.
Wat betreft je kinderen is heel persoonlijk, als ze erbij zijn in ieder geval goed voorbereiden.
Mijn dochter van veertien wilde er juist liever niet bij zijn.
Hopelijk knapt hij op maar anders heel veel sterkte. Y;(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 19:08

Ik heb van beide paarden een dunne pluk haar aan de achterkant van de staart afgeknipt. Nadat ze waren overleden heb ik een vlechtje gemaakt en dat afgeknipt. Ik bewaar de vlechtjes in een doosje, misschien dat ik er ook nog een sieraad van laat maken, maar eigenlijk draag ik nooit sieraden.

Veel sterkte.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 19:14

Bedankt allemaal, inmiddels zijn we al vanaf oktober met hem aan het tobben en lijkt de cushing met bevangenheid sterker te zijn dan wij. Sinds het beslag loopt hij ietsjes beter voor, maar hij lijkt achter ook bevangen....in ieder geval extreem stijf of aan het overcompenseren...wie zal het zeggen.

Hij wordt thuis ingeslapen als het zover is en ik blijf in ieder geval de hele tijd bij hem. Ik laat hem niet alleen en zal hem begeleiden....ik huil nu al veel en de echte klap komt dan daarna wel. Maak me vooral zorgen over mijn andere paard, die is er ook nog en ik wil hem ook de kans geven dan afscheid van zijn vriendje te nemen. Ben ook heel bang hoe hij gaat reageren, en of hij het aan kan even alleen te zijn bijvoorbeeld.

Ik wil de kinderen niet bij het inslapen hebben, ook omdat niet te voorspellen is hoe het precies zal verlopen. Wel wil ik dat ze de kans hebben om bij leven nog afscheid van hem te nemen zodat ze hem herinneren zoals hij was (levend) en niet als laatste een beeld van een dode pony hebben.

Ik zou de haren inderdaad na zijn dood pas knippen, dat voelt iets beter/rustiger. Hij heeft een hekel aan wassen, dus dat wil ik hem ook niet meer aan doen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 21:36

Ik weet eigenlijk ook nog niet wat ik met de haren wil, daar heb ik me nog niet in verdiept...maar wil wel de mogelijkheid hebben het te kunnen gebruiken als ik daar behoefte aan heb.
Laatst bijgewerkt door dieseltje op 31-12-16 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 21:47

Even heel praktisch.
Als de pony moet inslapen, hou er dan rekening mee dat Rendac nu met de vogelgriep niet op het erf komt. Zoek dus een plekje waar ze het lichaam vanaf de straat kunnen ophalen.Sterkte met de pony :(:).

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 23:03

Wat een lastige situatie als het zo slecht gaat met je pony! Ik heb dit topic geopend vanwege het feit dat mijn oude pony'tje, hij lijdt ook aan Cushing, momenteel door meerdere factoren ook tussen leven en dood zit... het was even de vraag of hij 2017 zou halen maar de hoop is nu wat groter! Ik maak veel fotos van hem, heb een pluk haar afgeknipt en ben van plan een collage van fotos te maken en die af te drukkem, als hij zou overlijden. Misschien heb je hier wat aan.. eventueel zou je ook van de afgeknipte haren een armband kunnen laten maken.
Heel veel sterkte!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 23:34

Roodvos schreef:
Even heel praktisch.
Als de pony moet inslapen, hou er dan rekening mee dat Rendac nu met de vogelgriep niet op het erf komt. Zoek dus een plekje waar ze het lichaam vanaf de straat kunnen ophalen.Sterkte met de pony :(:).

Of als je hem particulier wilt laten ophalen is dat niet nodig.
Bij ons is http://ophaaldienstmiedema.nl geweest. Al drie x. Drie weken geleden helaas weer een pony bij ons gehaald van vriendin
Zijn doen dit erg kundig en met veel respect naar eigenaar en pony.

Heb dag na het inslapen een stuk uit de staart geknipt voor vriendin. Heb gewoon uit het midden vanaf de staartwortel gedaan zodat je er eigenlijk niks van zag.
Dit kun je na die tijd nog wassen.
Wil je heel veel sterkte wensen en duim dat het nog niet nodig is en pony weer opknapt.

Ohh en als je laat inslapen zal ik wel eerst voor een roesje en dan narcose kiezen. Zodat ze eerst rustig gaan slapen (zoals met een operatie) en dan pas de dodelijke spuiten.
Want heb weleens gehoord dat sommige zo alleen de dodelijke spuiten geven en dan krijg je ook dat ze gaan vechten voor het inslapen.
Onze dierenarts vertelde dit en die vertikt het ook om het zonde narcose te doen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 13:47

tinkersjakie schreef:
Roodvos schreef:
Even heel praktisch.

Of als je hem particulier wilt laten ophalen is dat niet nodig.
Bij ons is http://ophaaldienstmiedema.nl geweest. Al drie x. Drie weken geleden helaas weer een pony bij ons gehaald van vriendin
Zijn doen dit erg kundig en met veel respect naar eigenaar en pony.

TS, allereerst erg jammer dat je waarschijnlijk je vriendje moet laten gaan. Maar weet dat houden van ook loslaten is en zoals je nu schrijft wil je hem niet onnodig laten lijden. Sterkte met alles als het straks zover is :(:)
Miedema haalt dan wel de pony individueel op, maar biedt hem uiteindelijk ook aan bij de Rendac, dus ik zie het verschil niet zo. Dan kun je hem ook door de individuele dienst van de Rendac laten ophalen, dan komen ze ook aan huis. Bij de reguliere ophaaldienst moet je de pony aanbieden aan de openbare weg en wordt hij na het aanmelden voor 's nachts 4 uur de volgende werkdag opgehaald.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 14:11

Met Novacam komen veel shets er toch weer boven op. Pas las ik op fb van een kennis dat ze haar 32 jarige pony die ook cushing had en bevangen er weer bovenop kreeg, het bleek spierbevangenheid te zijn en ze voerde aanvullend ook magnesium van paard natuurlijk. Dit speelde in september en ze mennen nu toch weer met hem. Terwijl de dierenarts dacht dat ze hem zou moeten laten gaan. M.a.w. wanhoopt nog niet. Haar hoefsmid heeft ook een grote rol gespeeld. Heb meegemaakt dat een rijpaard van 14 ernstig bevangen was , niet meer kon staan en nadien toch weer zover kwam dat hij landelijk kampioen werd op de Hippiade. Dus misschien is er best nog iets mogelijk, Ik kan de kennis eventueel vragen of je contact met haar op kunt nemen.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 14:21

Mijn paard is begin april overleden in een kliniek. Zonder dat wij dit gevraagd hebben is heel zijn staart afgeknipt en aan ons meegegeven en daar ben ik heel dankbaar voor. :)

Ik heb nu voldoende om heel veel juweeltjes van te laten maken. Onderhand heb ik nu 1 armband en mijn moeder een sleutelhanger. Als ik nu nog wat moois vind dan kan ik het gewoon bestellen zonder mij zorgen te moeten maken om de hoeveelheid haar.
Afbeelding

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 14:58

Citaat:
TS, allereerst erg jammer dat je waarschijnlijk je vriendje moet laten gaan. Maar weet dat houden van ook loslaten is en zoals je nu schrijft wil je hem niet onnodig laten lijden. Sterkte met alles als het straks zover is :(:)
Miedema haalt dan wel de pony individueel op, maar biedt hem uiteindelijk ook aan bij de Rendac, dus ik zie het verschil niet zo. Dan kun je hem ook door de individuele dienst van de Rendac laten ophalen, dan komen ze ook aan huis. Bij de reguliere ophaaldienst moet je de pony aanbieden aan de openbare weg en wordt hij na het aanmelden voor 's nachts 4 uur de volgende werkdag opgehaald.

Ja dat klopt zij brengen ze ook weer naar rendac. Bedoelde meer dat zij wel achter het huis komen ipv van aan de weg en het gaat vind ik persoonlijk wat netter dan een vrachtwagen en grijper.
Rendac heeft ook privé ophaal. Is iets duurder dan miedema en omdat ik nu drie x miedema mee heb gemaakt adviseerde ik ze

Maar laten we hopen dat je pony weer opknapt en deze beslissing nog niet hoeft.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 22:27

Bedankt voor jullie berichten.

Morgen gaan we weer contact opnemen met de dierenarts, ik zal haar eens vragen naar de novacam.

Verder gaat het niet zo goed, hoofd en hart willen wel maar de rest laat hem in de steek. Hij ligt heel veel en bij het lopen was hij echt aan het kreunen en steunen. Zo sneu....

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:35

Ik zie al veel bruikbare tips.
Weten je kinderen dat de pony ingeslapen wordt?

Kinderen beleven dood anders dan wij, eerlijk, ik zou ze, eenmaal ingeslapen, ook dan nog afscheid laten nemen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 23:03

CarinaR schreef:
Ik zie al veel bruikbare tips.
Weten je kinderen dat de pony ingeslapen wordt?

Kinderen beleven dood anders dan wij, eerlijk, ik zou ze, eenmaal ingeslapen, ook dan nog afscheid laten nemen.

De kinderen weten dat hij erg ziek is en dat we niet weten of hij nog beter gaat worden. We zijn heel open naar de kinderen en hebben verteld dat als hij niet beter wordt dat we hem dan moeten laten gaan, dat de dierenarts hem dan laat dood gaan. De term 'inslapen' gebruiken we bewust niet omdat ze dan mogelijk denken dat hij nog wakker wordt of dat ze angst gaan ontwikkelen voor het zelf gaan slapen en mogelijk niet meer wakker worden.
Onze oudste is heel begaan met dieren en nieuwsgierig, wil later dierenarts worden. Zij zal vast met vragen komen en wij geven overal eerlijk antwoord op zover mogelijk.

Ik denk dat het er heel erg van afhangt hoe hij er na zijn dood uit ziet, als hij er niet eng (grimas bv) uitziet dan zouden ze hem (als ze willen) dood ook wel mogen zien. Maar bij het inslapen op zich horen ze niet te zijn....ik kan me op dat moment ook niet om hun bekommeren en heb mijn verplichting richting de pony om er voor hem te zijn en eventueel mijn eigen verdriet.

LiesBakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:52

Ik zou de staart pas afknippen als je pony overleden is. Lijkt me voor jou en je kinderen en voor je pony het prettigst. Daarnaast kan het ook nog makkelijk als hij overleden is. In ieder geval heel veel sterkte!!!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:24

Ik snap t wel hoor.

Ik heb van een uitvaartverzorger de tip gehad om altijd te laten kijken tenzij het echt niet eruit ziet, juist om enge beeldvorming te voorkomen