Drachtige merrie dubbel inenten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeBuurvrouw

Drachtige merrie dubbel inenten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 10:57

De dierenarts is gebeld en belt mij later vandaag terug,diegene die over gaat had een spoedgeval

Maar ik hoor graag meer meningen of ervaringen over het dilemma van dubbel inenten.

Drachtige merrie moet voor 15 Januari haar spuit weer hebben voor influenza en tetanus.
Maar ze is in Mei uitgerekend en zou dus in Maart ingeënt moeten worden ivm het veulen.

Wat is nu goed om te doen?

Nu inenten en in Maart weer?
Bedoeling is wel dat ze aankomend jaar weer met activiteiten mee gaat doen waarvoor de inentingen wel moeten kloppen.

Wat is jullie ervaring hiermee?

JoyCiej007

Re: Drachtige merrie dubbel inenten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:05

Hier jaren een shetmerrie gehad die in najaar geent moest worden (oktober) maar meestal dragend was en eind april veulen kreeg.

In overleg met DA ervoor gekozen nooit dubbel te enten, maar veulen te enten tegelijk met het chippen.

Merrie zelf heeft er niks an dat dubbel enten. Beter het veulen gewoon apart enten.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:07

Wachten tot de dierenarts terugbelt :j

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:09

Volgens mijn dierenarts was het of dubbel enten, of het veulen een veulenprik geven (en vervolgens netjes op tijd zelf enten). In jouw geval zou ik dan voor optie twee gaan, maar nog even extra navragen is wel prettig.
Op bokt hoor je namelijk veel wisselende verhalen over het nut van de veulenprik.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:17

Even een vraagje tussendoor, wat is eigenlijk de functie van de enting na de geboorte?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:25

De veulenprik bedoel je Rianne? Vroeger was dat een shot antibiotica, maar dat is nu natuurlijk een beetje achterhaald.
Momenteel is het een tetanusserum of vitaminepreparaat. Dat vitaminepreparaat is in mijn ogen niet echt super nuttig, maar een tetanusserum is wel heel wijs om te geven als je merrie niet voldoende antistoffen in de biest mee kan geven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:29

Huh? Paard is een heel jaar beschermd tegen influenza en tetatus, waarom zou ze een tweede enting moeten hebben of per se 2 maanden voor de geboorte geent moeten worden?

Als de merrie beschermd is (dus regulier op tijd geent) krijgt het veulen gewoon antistoffen mee. Al is het 6 maanden voor de geboorte geweest dat de merrie is geent.

Oh wacht, ik snap het al. Als de merrie vlak vóór de bevalling pas geent moet worden, kan het voorkomen dat er te weinig antistoffen in de biest terecht komen.
Maw, had jouw merrie in mei de enting moeten hebben volgens het schema, dán had die vervroegd moeten worden tot 2 maanden voor de uitgerekende datum.

Zoals het nu moet, is dus geen probleem. Gewoon half januari enten, dan zitten er voldoende antistoffen in de biest.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 30-12-16 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:32

Maar de veulenprik wordt dan dus niet gegeven aan het veulen? :o? :o

Ik ging er al een beetje vanuit dat het een soort booster was vanwege de melk (als het goed is is het bij paarden ook zo dat de melk antistoffen blijft geven, dus niet alleen in de biest). Blij te horen dat het geen ab-cocktail meer is vanwege de resistentieproblemen.

In dit geval is het misschien wijsheid beide te doen? Dus in januari te enten (misschien alleen influenza) om up to date te zijn met het entingprogramma en dan de veulenprik te geven voor de veiligheid van moeder en veulen?
Als je deze laat vergaan en pas bij geboorte weer gaat enten moet je ook dubbel enten ivm het kloppend maken van het entingprogramma natuurlijk.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:44

De veulenprik wordt gegeven aan het veulen, niet aan de merrie ;)
Het wordt bijvoorbeeld ook gebruikt als de biest van de merrie ondanks enten gewoon van slechte kwaliteit is, dan heeft het weinig zin om alsnog indirect via de merrie te gaan werken.

Ibbel: wat jij zegt klinkt logisch, maar is dus precies niet wat veeartsen adviseren. Ik weet niet genoeg over de aanmaak van biest om te weerleggen wat jij zegt, maar ik zal even de literatuur induiken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:48

Dus toch, waarom is er dan überhaupt de suggestie dat de merrie dubbel geënt moet worden? Alleen maar als extra zoals Ibbel uitlegt? Lijkt me een onnodige stap, zeker als de veulenprik gewoon gezet wordt.
Ik begrijp het in elk geval nu weer, bedankt! :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:56

mooney schreef:
Ibbel: wat jij zegt klinkt logisch, maar is dus precies niet wat veeartsen adviseren. Ik weet niet genoeg over de aanmaak van biest om te weerleggen wat jij zegt, maar ik zal even de literatuur induiken.

Twee keer achter elkaar enten met zo weinig tussenpoos heeft alleen maar tot resultaat dat de entstof wordt afgebroken door de aanwezige antistoffen. Die 'denken' nl dat er een virus-aanval wordt gedaan. En dat is ook de bedoeling van enten, dus dat is heel braaf van die antistoffen :+

Maar als er nét een giga hoeveelheid antistof is aangemaakt door de enting van 2 maanden terug, worden die antistoffen dus keurig ingezet tegen de vermeende ziekteaanval. Geeft verder niet echt, in de zin van dat de voorraad antistoffen niet echt gevaar loopt, die wordt óók direct weer aangevuld (zoals bij een 'echte' ziekteaanval ook gebeurt). Het is alleen zonde van de moeite en kosten van het enten. Want het voegt niets toe.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:01

Ik zou zelf nu gewoon enten en in maart niet opnieuw. De enting van nu zal nog prima werken tijdens de bevalling.
Bij een twijfelachtige bevalling (om wat voor reden dan ook) kun je het veulen altijd nog enten. Maar ook dat is niet perse noodzakelijk.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:06

Ik zou niet een drachtige merrie (die gewoon jaarlijks geënt wordt), binnen 2,5 maand 2x enten ivm het krijgen van een veulen. Ik zie daar geen meerwaarde in.

Hier krijgen alle pasgeboren veulens ook een veulenprik, denk dat het per dierenarts verschilt wat erin zit.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:14

@Ibbel. Dat binnen twee maanden niet veel doet denk ik ook, vandaar dat ik bij enige twijfel eerder een veulenprik zou doen of even een titermeting bij veulen na opname van de biest.

Maar ik dacht dat je het dubbel enten sowieso onnodig vind? Of heb ik dat verkeerd begrepen? Immunologie is nooit mijn sterkste punt geweest, dus ik probeer een beetje info te vinden maar dat valt even tegen. Behalve dat in eigenlijk alle onderzoeken naar immunisatie van veulens steeds merries worden gebruikt die een maand van tevoren geent zijn en dat dierenartsen (en boeken over dracht) ook altijd die enting vantevoren adviseren. Waar komt dat dan vandaan? Is dat vanaf een bepaald aantal maanden (bijvoorbeeld langer dan 6 maanden) of is het spekken van de farmacie industrie.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:29

Even een stipje ivm drachtige merrie.

Ik zou echt nooit mn paard 2x laten enten gezien de rotzooi die er in zit. Mijne moet in maart geent en juni uitgerekend. Ben benieuwd wat het beste is

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:52

mooney schreef:
@Ibbel. Dat binnen twee maanden niet veel doet denk ik ook, vandaar dat ik bij enige twijfel eerder een veulenprik zou doen of even een titermeting bij veulen na opname van de biest.

Maar ik dacht dat je het dubbel enten sowieso onnodig vind? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Dubbel enten is zinloos. De entstof wordt door de aanwezige antistoffen afgebroken. Voor een antistof maakt het nl niet uit of-ie een echt virus tegenkomt of een vaccin. De antistof bindt aan beide, om zodoende het virus (en dus ook het vaccin) onschadelijk te maken.

Let wel: bij het éérste enten, of als de enting verlopen is, moet je dus wél 2x enten. Maar dat is omdat na de eerste enting er onvoldoende antistoffen zijn. De tweede enting binnen 21-92 dagen zorgt dan voor een tweede respons die wél voldoende antistoffen produceert. Ook dan wordt trouwens een deel van het vaccin onschadelijk gemaakt door de al aanwezige antistoffen, maar omdat de titer dan nog niet voldoende hoog is, is dat niet volledig, en krijg je dus die gewenste tweede respons.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:32

Eindelijk de juiste zoekterm weten te vinden, er zijn toch onderzoeken die aantonen dat er naar een 'booster-vacination' (de herhaling waar we het nu over hebben) toch verhoging in antilichamen plaatsvind met een piek tussen de 2-4 weken. Daarna neemt het 3 maanden significant af en met 6 maanden zit het weer op het normale niveau. Wel wordt het opgemerkt dat niet alle paarden deze verhoging tonen.
Dan snap ik best dat het gebruikelijk is om je merrie rond de tijd van de piek nog een keer te enten. In deze situatie niet handig, maar voor een merrie die dik 6 maanden geleden geënt is kan ik me inbeelden dat het geen onzin is.
Bijvoorbeeld:
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 0X11003550

Ibbel jij fokt toch ook of niet? Hoe doe jij dat dan? Standaard veulenprik of gewoon niets?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:01

Mijn merrie is geënt in juli en uitgerekend in maart.
Mijn da en de da die de scans heeft gedaan vertelde mij allebei dat de merrie 4-6 weken voor uitgerekende datum weer geënt moet worden zodat het veulen de antistoffen voldoende meekrijgt.
En dat de veulenprik achterhaald Is, dat dat puur wat extra vitamines zijn voor veulens die niet zon goede start hebben gehad en de antibiotica helemaal niet goed is omdat ze er dan al snel resistent voor worden.

dus dat volg ik dan maar

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:56

mooney schreef:
Ibbel jij fokt toch ook of niet? Hoe doe jij dat dan? Standaard veulenprik of gewoon niets?

Ik ent in maart, veulens worden juni/juli geboren. Merries krijgen geen extra enting. Veulenprik is onzin, heb ik nog nooit gedaan.
Veulens worden met 3 en 4 maanden geent, en voor de derde veulenenting gaan ze mee met de volwassen paarden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:02

Jaren bij een fokker op stal gestaan. Drachtige merries werden alleen extra geënt tegen rhino

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:13

Hier in 2014 netjes vlak voor het veulenen opnieuw geent, terwijl het niet nodig was voor de merrie, veulen laten testen na 24 uur en ondanks weinig gedronken voldoende antistoffen binnen. In 2016 de merrie niet vlak voor het veulenen opnieuw laten enten ( enting was nog geldig) en opnieuw bloed vh veulen op antistoffen laten testen tot onze verbazing onvoldoende antistoffen, terwijl het drinken veel beter ging dan bij die uit 2014. Veulen heeft een infuus gekregen met speciaal bloedserum van andere merrie (kosten serum alleen 245,00euro) . Of dit nu wel of niet door de enting komt lastig te zeggen maar hier wordt er buiten het normale schema voortaan voor het veulenen nogmaals geent. Hetzelfde met ontwormen ook vlak voor het veulenen gedaan dit jaar en geen diaree bij het veulen gehad. Na het veulenen komen de wormeitjes in de biest en worden zo door het veulen opgenomen. Wat rond de 10 dagen voor behoorlijke diarree kan zorgen. Verhaal dat het door de hengstigheid vd merrie komt is achterhaald vlgs de veeartsen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:52

Klopt, ontwormen doe ik ook altijd 2 weken voor de uitgerekende datum. Veulendiarree komt idd door wormen, niet door hengstigheid van de merrie.

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 10:31

Gwahir schreef:
Wachten tot de dierenarts terugbelt :j

Wat een geweldige reactie,echt een bijdrage aan dit topic.

Ondertussen mag ik geen extra informatie en ervaringen vragen?
:? :O :roll:

Da vertelde hetzelfde als jou Ibbel.

Omdat ze in Januari geënt word en binnen 4 maand een veulen krijgt,zit er nog genoeg antistoffen in de melk van de merrie.

Wat je al schreef,een piek aan anti-stoffen die met de tijd weer terug gaan naar hun normale waardes.

Veulenprik vond hij ook achterhaald en mocht het mis gaan dan heb je niks aan 1 dag AB en dan zou het veulen minimaal 3 dagen aan de AB moeten.

Merrie word ook een 2week van te voren ontwormt met Ivermectine.