Eigen plekje; starten of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Eigen plekje; starten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 13:35

Oke er zijn al 3 miljoen topics over paarden in eigen beheer op een weiland houden, ik heb het zelf ook al eens gedaan. Maar zit nu toch weer te twijfelen...

Het gaat om het volgende:

- Een stal gebouw van 10x15 met verschillende compartimenten erin gebouwd en diverse toegangen.
- Een goed aangelegde rijbak, jaarrond redelijk te rijden (20x40). Heeft wel wat onderhoud nodig om weer bruikbaar te worden (nogal begroeid en gaten erin).
- Een bestraat stuk aan 3 zijden rondom het gebouw.
- Een mestbak.
- Ongeveer 3000 m2 weiland.

Stal gebouw heeft iets onderhoud nodig maar is wel bruikbaar. Bakomheining moet verbeterd worden en een aantal planken in de rest van de omheining moeten vervangen worden. Maar verder is het degelijk omheind. Weide ligt op kleigrond maar ligt hoog met goede afwatering.
Stroom is er nog niet maar er zijn wel mogelijkheden om dat zelf aan te leggen dus dit willen we ook doen.
Geen stromend water, wel een grote sloot.

Het ligt midden in het groene hart. Dus een dure omgeving en weinig van dit soort opties te vinden.
Wat is het waard? Mij is het sowieso veel waard maar ik zou ook balen als ik een viervoud van de echte waarde zou betalen.

Er komen sowieso een mini pony en een welsh te staan. Deze komen niet op het gras. Verder komt er een new forest te staan. Deze mag wel op de weide.

Nu zouden wij er graag 1 of 2 pony's van anderen bij zien. Om iets te helpen in de verzorging.
Uiteraard voeren we zomer en winter voldoende hooi bij, het gras is veel te weinig. Maar qua ruimte, hoe bepaal je wat een realistisch aantal is om erop te houden?
Wij willen graag de paarden 24/7 buiten houden met inloop in de schuur. Schuur, bak en verharde deel zou de hele winter toegankelijk zijn en een pad rondom de helft van de weide. Klein paddock paradise idee dus. Tweede wei bewaren we dan voor de zomer. Maar ook sneu als de New forest maar in haar uppie op de wei staat.

Wat zo realistisch zijn om van pension gasten te vragen?
Als we bv goedkoper aanbieden dan gebruikelijk is in de omgeving (bv 150-175 euro, ipv 210-250 euro), kan je mensen dan vragen om 2 keer in de week te voeren en een keertje mest te ruimen?

Verder zijn alle tips van jullie en dingen om rekening mee te houden handig :)
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op 29-12-16 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Re: Eigen plekje; starten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 13:58

Water uit de sloot zou ik sowieso niet doen.
In de zomer kan dat voor problemen zorgen (botulisme) en in de winter als het flink vriest heb je geen water.
Zou toch gaan voor een boring (mits je toestemming krijgt).

Je kan sowieso vragen of mensen willen meehelpen; zolang je dat maar van te voren duidelijk maakt is dat geen probleem.
Zorg al wel dat het duidelijk is hoe vaak ze moeten helpen en niet iets vaag van: ongeveer 1 a 2 x per week.
En wat er dan gedaan moet worden. Ook evt een tijd aangeven ('s morgens of juist 's avonds).

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 14:01

Bedankt voor de tips :)
Het ligt op 300 meter van het huis van mn ouders, dus water zou eventueel ook zonder veel moeite met de aanhanger erheen gebracht kunnen worden.
Boring is nogal een investering voor iets wat je huurt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:09

Qua prijs zul jezelf echt moeten bepalen wat normaal is in die omgeving.
Prijzen verschillen landelijk zoveel dat dat moeilijk te bepalen valt.
bv hier sta je voor 175 all-in incl binnen/buiten zetten (evt zomers 24/7 buiten) met binnen/buitenbak en springweide, kantine enz.
In de randstad betaal je daarvoor een klein fortuin.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:12

Dat er geen stromend water aanwezig is, zou voor mij een reden zijn om het niet te doen. Mijn ervaring is dat stromend water zéker in de winter ontzettend fijn is en het voor problemen kan gaan zorgen als er geen stromend water aanwezig is. Deze winter is dan een aardig zachte winter geweest met weinig vorst, maar voor hetzelfde geld vriest het de hele winter en dan heb je een groot probleem als jij wat water betreft afhankelijk bent van een sloot. Daarnaast zou ik mijn paarden ook niet snel uit een sloot laten drinken, je weet nooit hoe schoon het water in de sloot is.

Verder klinkt het mij in de oren als een prima plek en zeker in het Groene Hart, maar dan zou ik wel zelf voor stroom zorgen. :j

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 22:10

Inderdaad, stroom is wel echt een must. In de winter moet toch ook alles gewoon nog na werk in het donker gebeuren. En ook als er mensen op pension staan kan bakverlichting eigenlijk niet ontbreken.

Water moeten we dan idd wat op verzinnen. Maar dat is met 1000 liter vaten ofzo vast te regelen op een aanhanger.

Prijzen voor pension zijn makkelijk terug te vinden overal en kunnen we vast wel bedenken. Maar ik weet echt niet hoe ik moet bedenken wat zoiets aan kale huur waard is. Er komen nog zoveel kosten bovenop dat het uiteindelijk duurder gaat worden dan al m'n paarden in pension zetten.

friesiszwartJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:31

3000 m2 x 8 euro is al 2400,00 euro dan nog voor de opstal een x bedrag. Kan dus aardig in de papieren lopen. bij aanschaf. Daarbij deze hoeveelheid grond min de bebouwing en bestrating is te weinig voor begrazing, dus bijvoeren is noodzakelijk. Vooral als je anderen ook een plekje wilt bieden.

groot paard 18 balen hooi per maand is al snel een 72 euro per maand.

quinnlovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:33

Stromend water zou ik toch echt wel aanraden! Verder is het geen probleem om mensen vragen om een handje te helpen neem ik aan....

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 12:21

Bijvoeren gaan we sowieso doen en is ook geen enkel probleem. Maar wat is qua ruimte een mooi aantal paarden om erop te houden? Om uit de kosten te komen en hulp met al het werk hebben we er graag 1 of 2 pony's van anderen bij (e-pony is de max qua hoogte).

We gaan grote pakken hooi voeren. Ik reken met 1 in de maand per pony = 40 euro.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:01

De kale huur van het geheel is duurder dan wat je voor je dieren allemaal in pension betaald?!? Dan krijg je de andere kosten er dus nog bij én het werk... daar zou ik het echt niet voor doen... of is dat wat je denkt dat het gaat doen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:06

Betreft: is het redelijk dat klanten minder betalen en daar dan wat voor terug doen: ja! Heb altijd in half pension gestaan (zelf mesten) en vond heerlijk. Na een dag op kantoor zitten verstand op 0 en stront scheppen ;)
Mistte het echt toen ik naar vol pension ging...

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:20

Mijn ervaring, ik woon ook in het groene hart, is dat de paarden in de winter het weiland stuk lopen. Dus staan ze hier in de winter in een gedraineerde paddock met hooinetten en waterbak. Anders houd ik geen weiland over.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 00:31

Nee, de kale huur ligt lager dan pension prijs. Alle kosten bij elkaar komt het wat duurder uit dan pension.

Paarden gaan in de winter ook de wei niet op. Alleen misschien een pad rondom de wei, maar dat mogen ze ook gewoon stuk lopen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:11

Ik weet niet of het ideaal is om de paarden 24/7 in de bak te laten. Zeker in natte periode is het de vraag of je dan de bak ook nog fatsoenlijk houd. Ik denk dat ja met alleen rijbak, verharding en schuilstal met een pony of 4 toch al blij moet zijn dat je bak nog begaanbaar blijft als dat al gaat lukken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:49

_suus19_ schreef:
Nee, de kale huur ligt lager dan pension prijs. Alle kosten bij elkaar komt het wat duurder uit dan pension.

Paarden gaan in de winter ook de wei niet op. Alleen misschien een pad rondom de wei, maar dat mogen ze ook gewoon stuk lopen.

Dan had ik dat verkeerd begrepen. Je kunt misschien een deel van je wei opofferen? Het is toch geen "vreetweide" zoals wij hier zeggen omdat het daarvoor veel te klein is. En de ervaring hier (van ongeveer 20 jaar) is dat een kapotgelopen weide in het voorjaar gewoon weer opkomt. Mensen overdrijven vaak wat betreft de weide. Hier wordt 1 keer in de zoveel jaar het gras hier en daar bijgezaaid. That's it. In de winter is het uiteindelijk zwart, maar in het voorjaar komt gewoon het gras weer omhoog.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 16:16

Ik heb jaren zonder stromend water gedaan. Pomp in de sloot en bakken vullen. Werkte prima.
Nu zijn we deze week verhuisd en heb ik voor het eerst in tien jaar kraan water voor de ponies. Die moesten er even aan wennen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:14

@Rivendell
Moet wel zeggen dat ik stromend water wel prettig vindt.
Heb nu een pony met blessure en moet elke dag 2x 10-15 minuten koelen (met stromend water).
Is toch wel lekker met een kraan bij de stal.

Daarnaast is niet altijd het water uit de sloot te vertrouwen; als er een dood dier in ligt heb je zo botulisme.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:28

een pad rond de weide zou ik sowieso niet doen met maat 3000m².
dan ben je minimum een derde kwijt door kapot gelopen te worden.

hoe groot is de verharding?

mijn paarden staat bv in de winter 24/7 op verharding.
een groot schuilstal met beton,waar we stro op gooien,en buiten een grote koer in beton.
ze kunnen vrij in en uit,maar zien dus geen gras of aarde.

Je zal meer baat hebben wij iets meer gras in de zomer dan met een pad dat ze kapot zullen lopen(en als er modder is,gaan ze echt niet voor hun plezier dat pad gaan inlopen)

qua water en stroom.

hog,een dode vogel in een dakgoot kan ook botulisme veroorzaken.....
dus dan geen regenwater meer ook?
wij hebben ook al eens een dode vogel uit onze regenwaterput gevist.
toch drinken de paarden altijd regenwater,nog nooit geen problemen mee gehad.
sloot-water zie ik niet direct zo'n probleem mee.

tuurlijk is het handig en bv afspuiten oid lukt niet zonder stromend water.

ik zou wel oppassen dat je niet te veel betaald.
het zou niet mogen en kunnen dat je duurder uitkomt met een eigen plekje dan alle paarden op pension,want er kruip vooral enorm,enorm veel werk in.
piste onderhouden,weides bemesten,bekalken,onkruid bestrijden,omheining onderhouden,stallen doen,voeren,voorzien in voer,water,.....

dus je zou toch al een stuk voordeliger moeten uitkomen alvoor ik zoiets zou overwegen!