Paddock paradise inspiratie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Paddock paradise inspiratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 15:04

Voor mijn 2 pony's heb ik een weide van ongeveer 22x110 m. Hiervan is het voorste deel een rijbak (17x38m) en het achterste deel weide met paardengras.

Nu ben ik aan het bedenken hoe ik hiervan een soort pp kan maken. De pp zal bestaan uit graspaden en om de rijbak heen kan ik sowieso een track maken.

Hoe hebben andere bokkers dit aangepakt? Hoe breed moeten de paden minimaal zijn en hoe beheren zij de paden. Lang gras op de paden lijkt mij niet handig ivm mest weghalen, maar kort gras weer niet ivm bevangenheid...

Dus kortom graag ontvang ik tips en leuke ideeen om een goede pp op te zetten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:52

je stukje land is veel te klein.. graspaden blijven omdat het oppervlakte zo klein is, zeker geen graspaden.. daarnaast moet een pad toch al snel 2 meter breed zijn, zodat ze in kunnen of een zandbad kunnen nemen.. dus naast de 17x38 gaat er ook nog eens een hele grote hap extra af.. te weten minimaal pad om de rijbak, dus het oppervlakte van je bak wordt niet 17x38, maar 21x42. dan ben je dus al 646 van slechts 2420 kwijt.. je bak gedeelte met omloop is dus meer dan 25% van je totale oppervlakte.

Daarnaast moet je ook nog een schuilstal met uitloop hebben 5*3 voor twee ponies is geen overbodige luxe aan stal en daarvoor wordt het zeker ook uitgelopen minimaal hetzelfde oppervlakte..

als ik jou was, zou ik gewoon een klein oppervlakte houden voor je schuilstal met uitloop en een pad van zo'n 40 meter lang recht waarop een drietal weitjes uitkomen.. pad dan uit laten komen op de bak, zodat je de bak open of dicht kunt laten als extra loopruimte. (van achter naar voren gezien dan, want je hebt je bak al voorin liggen zie ik edit)

maar een paddock paradise zal het niet worden, daar heb je gewoon te weinig ruimte voor.

wij hebben slechts een klein beetje zonder bak voor twee ponies..
het is schipperen met de ruimte, weidebeleid moet je dan goed in de hand hebben en in de winter heel voorzichtig met de weides, of geheel laten rusten.. je hebt dan wel een goed uitgetrapte deel rondom je schuilstal hier is ongeveer 20 bij 40 eerste 'wei' (opgeofferd) daarop staat een badkuip en voerplek en op het andere uiteinde een 5 bij 3 schuilstal.. in de rechter 'bovenhoek loopt een pad van zo'n 30 meter naar achteren.. hierop komt aan de linkerzijde twee weides uit, 1 staat vol op rust om van de lente de eerste weide te zijn die opengaat (is een mooi formaat), het tweede is wat kleiner en daar mogen ze af en toe nog op.. dit is het landje dat pas vol op rust gaat als de eerste open kan. aan het einde van het pad over de volle breedte van ons landje ligt nog een flink stukje weide (grootste)..

het pad kan ook afgesloten worden om het even door te laten drogen als het nodig is, daar wordt vaak een zandbad genomen.

it_is_me

Re: Paddock paradise inspiratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 16:16

Bedankt voor je reactie Elena!

Het klopt inderdaad dat het niet veel land is. Misschien had ik nog moeten vermelden dat er elders op het erf een zandpaddock ligt van zo n 9x20m en op weer een andere plek 2 stallen met verharde uitloop.
We zitten hier op kleigrond, dus een jaar rond weidegang valt hier niet mee. De weide is dus echt voor voorjaar, zomer, herfst en wanneer het weer het toelaat. Dus in de winter en met echte natte dagen staan ze overdag in de paddock. Desondanks zou ik de weide zo willen inrichten dat deze toch optimaal benut wordt. Mocht blijken dat het dan toch echt te kort is dan ga ik manlief lief aankijken, want er naast ligt een koeienweide...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 16:23

ahh, zo.. ja dat scheelt al een hoop, is er een mogelijkheid om de paddocks met een pad van draad te verbinden met de bak? dat scheelt al een eind in het gras als ze dat 'loopstuk' al hebben en je voert bijvoorbeeld ruwvoer op de paddock, of daar staat het water (moeten ze toch ettelijke malen per dag lopen). als het puur weide is dan heb je ongeveer hetzelfde als wat wij hebben denk ik.. wat bij jou de bak is, is bij ons dan schuilstal met uitloop.. Voor ons was het geen echte optie om een track rondom te leggen, omdat je dan toch minimaal 2 meter per pad kwijt bent. vandaar dat wij voor een recht pad gekozen hebben waar de weides op uitkomen.. voer en water krijgen ze bij de ingang van ons land.

als de koeienweide erbij kunt krijgen, dan zou ik de track rondom de koeienweide leggen (als het een groot stuk is, met een 'longeercircel' grote zandbak in het midden) land in vieren delen met snijdende lijnen die in het zand uitkomen.. En het gedeelte met het paarden gras, zoveel mogelijk in tact laten kwa graasgrond.. dus wellicht stroken van 5 bij 60+.... dan heb je een flink aantal landjes waarop ze terrecht kunnen en altijd goed grasland op je paardenweide als bonus.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 16:33

Theoretisch gezien kan ik de stallen, paddock en de weide met elkaar verbinden, maar dan heb ik te maken met overpad en dat is weer niet handig als iemand er doorheen moet om naar het land te gaan (draadjes moeten dan open en weer dicht zonder dat de pony's dan ontsnappen).

Een track om de koeienweide zou wel heel gaaf zijn, maar denk niet dat mijn man dat ziet zitten... Dan zou het eerder zijn dat het stuk wat ik nu heb wordt verdubbeld...

Stroken van 5x60m... Ik ga eens bedenken wat ik daarmee kan.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:42

Ik verplaats je topic naar Verzorging Staling en Weide omdat het daar beter op zijn plek staat :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:34

Er bestaan wel meer PP's van ca 2000 m2 hoor, dat kan juist prima op kleine stukjes. Het vraagt wel wat extra creativiteit.

Belangrijkste vraag is eigenlijk: kun en wil je investeren in je paden? Op kleigrond is het begaanbaar houden van de paden de grootste uitdaging.

Hoe breed je paden moeten worden is afhankelijk van de grootte van de dieren (kleine pony's kunnen prima op smallere paden dan grote paarden) en of ze het goed kunnen vinden met elkaar. Kleine pony's die het goed met elkaar kunnen vinden zou ik gerust op paden van 2 a 2,5 meter breed durven zetten. Grote paarden die elkaar uit de weg moeten kunnen gaan liever op 4 a 5 meter breed.

Je pad hoeft niet rond te lopen. Je kunt ook achterop je perceel een stukje weide opofferen voor een paddock waar wat "te halen" is: een voerplaats (hooi), een bos wilgentakken, de drinkplaats, een uitkijkberg, iets om tegenaan te schuren en/ of rolplek met zacht wit zand. Een pad er naar toe met wellicht halverwege van dat pad nog wat leuks en je bent al een eind op weg!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 23:30

Chubby, bedankt voor het meedenken.

Het gaat om een jonge pony van 1.50m en een van oudje van 1.23m. Ze kunnen het aardig met elkaar vinden, maar een beetje ruimte is altijd wel fijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:39

Als er een draaicirkel aan het einde is (liefst met iets in het midden om omheen te draaien) of een paddock die ruim genoeg is, hoeft een pad inderdaad niet rond te lopen. Rond wel je hoeken af ivm zich vast lopen/klem gezet worden bij ruzie/schrikken/etc. Hoe breed je paden zijn maakt voor behouden gras weinig uit, kans dat ze kapot gelopen worden is zeker 90% tenzij je echt weinig pony's hebt lopen en erg veel meters pad (maar dan is er ook meer gras dan ze op kunnen). Stuk verharden is erg fijn, zowel voor de voeten als voor het makkelijk schoonhouden rond de voerplaatsen. Hele breedte van een pad verharden is ook niet nodig, 40cm breed (ivm zware40x60 tegels nodig tegen wegtrappen) is genoeg, maar vaak meer voor jouw gemak dan meteen noodzakelijk. Als ze droog kunnen staan en liggen is beetje nat niet erg (maar meer dan hoef diep liever niet, droogt ook te langzaam en je komt er zelf niet meer doorheen).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:48

Wij zijn bezig met een PP en hebben het eerste pad nu in gebruik (de rest moet nog palen). Vooraan en achteraan hebben we een kuubbak staan waar ze omheen kunnen lopen, achteraan is dan ook echt ruim meer ruimte (±8 meter cirkel), vooraan is het op de verharding rechtdoor afgezet. Ze hebben hierdoor vooraan een stuk van 4x4.5 verhard (het verharde stuk is 65x4) en de rest van het pad is 4.5x65 en daar is 20cm zand op gegaan toen het droog was. Het geheel ligt bijna een halve meter hoger dan het land van de buurman doordat ons land net geploegd, gedraineerd en gekilverd is. Dat alleen helpt al tegen de blub, maar ook met de extreme regen die de afgelopen anderhalve maand soms viel is het pad droog gebleven. We staan op vette kleigrond dus de gehele track heeft dik 20cm zand, 40cm houtsnipper of bestrating. Het was voordat we het weiland aanpakte op sommige stukken niet ongebruikelijk dat ze daar tot halverwege het onderbeen inzakte.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 11:52

Dat is een goed idee om aan het einde van het pad een stukje te maken waar iets te halen valt. Daar zou ik de drinkplaats kunnen maken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:34

Als je paden van 2-2,5 meter maakt kun je mooi rondom je bak en rondom het weitje. De paden zullen wel snel kaal gegeten en gelopen zijn. Hier groeit er nog maar weinig gras op de paden, maar ik vang dat op door op 4 plaatsen hooi aan te bieden. Dat stimuleert het lopen ook wat meer.
Je zou aan de kopse kant(en) aan strookbegrazing kunnen doen.

Alleen zal door de belasting van de paden op kleigrond je PP inderdaad een aantal maanden in het najaar winter onbegaanbaar zijn. Maar dit kan je dan weer opvangen met je paddock.

Ik heb een pp van 8000m2 en hier lopen 2 shetlanders op. Van het voorjaar/zomer komt er een grote pony/paard bij. Hier is het in het voorjaar/zomer zelfs veel te veel gras voor mijn 2 shetten. Ik heb er dan ook schapen op en laat de pony's d.m.v. strookbegrazing eten.