Waarmee deel van weiland verharden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IslandHestar

Waarmee deel van weiland verharden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 12:32

Hallo,
Ik heb mijn pony's 24/7 buiten. We maken al gebruik van slowfeeders in de paddock, maar toch komt er altijd wel hooi buiten de bakken in het zand terecht. Vooral als het nat is, wordt dit een enorme bende. Bovendien beginnen de pony's als de voerbak leeg is aan de hooirestjes te knabbelen, die vermengd zijn met het zand. Met oog op zandkoliek hebben we ze dus maar op het land gezet. We hebben echter niet zo heel veel weiland en we zien het nu met de dag slechter worden, vooral op en rond de voerplaats is het gras helemaal dood.

Nu is het idee om een deel van het weiland te verharden (ca. 40m2) en daar de voerbak neer te zetten zodat ze geen modder/zand meer binnenkrijgen.

Ik vraag me af welk materiaal daarvoor het meest geschikt is.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Ik ben opzoek naar de goedkoopste (paardvriendelijke!) manier.

Tess1

Re: Waarmee deel van weiland verharden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:49

wij hebben rond de voerplaatsen azobe platen gelegd. Kunnen wat glad zijn soms, maar de paarden lijken dat te weten en zijn voorzichtig als het regent.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:51

Tapijt?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:01

Klinkers? Kan je 2dehands meestal goedkoop kopen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:03

Stelconplaten, koeienroosters beiden 2e hands te koop via marktplaats en roosters zijn vaak gratis!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:04

gewoon tegels?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:10

Ik heb gewoon 30x30 tegels. Tweedehands zijn ze meestal 50ct per stuk, maar ik had twee pallets voor veel minder. Als je bereid bent de handen uit de mouwen te steken kun je ze ook gratis van marktplaats halen, maar dat was mij te veel werk voor een grote partij.
Zand kun je het best bij een loonwerker halen, die bestratingsbedrijven vragen daar heel veel meer voor.

20513

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:19

Wij hebben grastegels gelegd. Werkt erg goed, en word niet glad! als het gevroren heeft..

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:23

Ik zeg ook koeienroosters. Wij leggen in onze weilanden (klei op veen) alle koepaden met roosters. Blijft al jaren mooi ondanks 100 x 650 kilo per dag in de zomermaanden!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:23

Gewone straattegels van 30x30 hier inderdaad, die staan heel vaak gratis aangeboden.
Ze zijn niet heel glad.. het water loopt er deels tussendoor weg.. makkelijk schoon te vegen.. en ook goed voor de hoeven als ze regelmatig op het verharde stukje staan. Dat heb je bij rubber en tapijt niet.
Ik vind het iig erg fijn.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 16:38

Ik zou eerst beginnen met onderzoek of je een vergunning nodig hebt; een verharding in een weiland is meestal niet toegestaan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 16:52

8nnemiek schreef:
Gewone straattegels van 30x30 hier inderdaad, die staan heel vaak gratis aangeboden.
Ze zijn niet heel glad.. het water loopt er deels tussendoor weg.. makkelijk schoon te vegen.. en ook goed voor de hoeven als ze regelmatig op het verharde stukje staan. Dat heb je bij rubber en tapijt niet.
Ik vind het iig erg fijn.

Het is inderdaad heel goed voor de hoeven en benen. Dat was de voornaamste reden dat ik het heb aangelegd. Zelfs bij mijn merrie met drama hoeven die daarom op ijzers staat is het te merken. Ik moet tegenwoordig de hoefsmid bellen omdat de hoeven te lang zijn ipv omdat de ijzers er (nog net niet) van ellende onderuit vallen.

EquiPlay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:16

Hier ervaring met:
* Rubbermatten (grote, uit een koeienstal)
Voordelen: makkelijk neer te leggen, eindeloos houdbaar, goed te verplaatsen, makkelijk schoon te houden.
Nadelen: niet heel goedkoop. Makkelijk schoon houden. Werkt alleen goed op stevige bodem, dus neerleggen voor het modder is (en in de modderige klei zakken ze helemaal weg). Zijn niet heel makkelijk te vinden op Marktplaats, dus een beetje geduld en speurwerk nodig.

*Grote grindtegels
Voordelen: stevig, zakt minder snel weg. Goed voor de hoeven (zeker als ze niet helemaal vlak gelegd worden, dus je hoeft er geen stratenmaker voor te zijn), meestal gratis op te halen. Ook goed schoon te houden.
Nadelen: zwaar om te leggen, beste ook opsluiten met een stoeprandje er omheen

* 30x30 stoeptegels:
Makkelijker te leggen dan de grote grindtegels, maar gaan veel sneller schuiven/wippen en zelfs kapot bij grote paarden :P

* Tapijt:
Alleen op stal gebruikt, werkte daar prima tegen het zand, maar alleen als de onderbodem goed stevig is. Heb bij anderen op de wei wel goede effecten gezien op zandgrond (net als rubber: op modder of klei zakt het weg)

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:31

Gebruikte betonklinkers, goed goedkoop en niet snel glad. Je kunt ze ook in een verband leggen met allemaal vierkantjes van 10 x 10 cm zand of grond er tussen dan kan er nog gras tussen groeien, nadeel is dat kleine hoeven daar ook tussen passen...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:34

Wij hebben hier ook gewone stoeptegels.
Goede ondergrond maken en begrenzen met bielzen, kunnen ze geen kant uit!

Op kritische punten een rubberen anti-slipmat erop en je hebt een fijn "terras" :Y)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:36

Wat vinden jullie het fijnste als het gaat sneeuwen, weer wat dooien, in de nacht weer opvriezen, van die prut rommel. Wat is het minst snel spekglad.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:41

Zelfs dan blijven de tegels goed beloopbaar.
Heb alleen met ijzel problemen, maar dan is zelfs het zand onbegaanbaar :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:44

De tegels die ik nu als looppad moet ik nu toch wel sneeuwschuiven, het zand dan weer niet.
Met ijzel strooi ik dat, het zand ook niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:44

Als je zorgt dat je de tegels een beetje aflopend hebt liggen zodat er geen grote plassen op blijven staan dan blijft het prima beloopbaar.

GladijsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:26

Wij hebben hier kunststof rijplaten neer gelegd! Wat een top oplossing! Niet glad, zelf te verplaatsen en doen precies waar ze voor zijn!
Afbeelding

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:40

Grindtegels vond ik ideaal! En vaak kun je ze wel gratis ophalen. :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:22

Wat je ook kiest, ga het in het droge seizoen aanleggen en niet nu het al nat is, dan heb je veel grotere kans op verzakken.

20513

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:05

Afbeelding

Wij hebben grastegels.
*zomer: groeid er gras.
*swinters: makkelijk schoon te houden, en vooral niet glad! :)