Vuurwerk met O&N

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Justy

Vuurwerk met O&N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 23:00

Dit jaar hebben we voor het eerst de paarden aan huis, en ik twijfel een beetje wat te doen met oud en nieuw. We wonen in een heel klein dorpje, maar wel op 200 meter afstand van een heel drukbezocht feestcafé waar ze naar ik verwacht wel wat zullen gaan knallen.

De paarden (2 merries) staan 24/7 in de wei, en kunnen over een pad naar de paddock met hooi en schuilstal/afdak, die aan de schuur vast zit. Ik heb de mogelijkheid de wei af te sluiten, en eventueel ook een deel van het pad zodat ze alleen het verharde stuk pad en de paddock hebben. De weide ligt qua afstand het verst van het café, maar wel aan de straat. De paddock ligt dichterbij, maar er staat wel een kerk voor en wat hoge bomen, dus ze zullen het niet goed zien.

Wat is nu wijsheid? Laat ik alles open en het ze zelf uitzoeken? Laat ik ze op de wei en sluit ik de paddock af, zodat ze veilig kunnen rennen? Laat ik ze op de paddock met veel hooi en sluit ik de wei (en evt pad) af, zodat ze juist niet kunnen gaan rennen? Mijn paarden zijn allebei op zich rustig en niet snel onder de indruk, maar ze hebben voorheen wel altijd wat meer afgelegen gewoond, dus ik weet niet zo goed wat ik kan verwachten.

_00_0

Re: Vuurwerk met O&N

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:06

Ik zou ze op de paddock laten. Als ze echt kunnen rennen kunnen ze imo meer in paniek raken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:12

Ik heb alles met oud en nieuw op stal, lichten aan en radio aan.
Ze hebben jarenlang 24/7 buiten gelopen met schuilstal maar met oud en nieuw dus binnen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:01

Polly schreef:
Ze hebben jarenlang 24/7 buiten gelopen met schuilstal maar met oud en nieuw dus binnen.

Bij ons hetzelfde. Op stal met licht en radio aan.
Als je die mogelijkheid niet hebt zou ik ze in de paddock laten. Bang worden en dan gaan rennen en daar ook de ruimte voor hebben kan zorgen dat ze door/over de draad heen gaan.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:08

Ik heb ze op stal. Luiken en deuren dicht, alle lichten en de radio aan.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:11

Ik weet het ook nog niet.
Geen afsluitbare stal.
Dus ik lees even mee.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:13

Als je thuis blijft zou ik ze gewoon laten staan zoals ze nu staan. Dan kan je altijd nog ingrijpen! :j

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:14

Ik heb zee container die dicht kan met licht in ze zijn gewend om savonds nu op stal te gaan dus laat ze met oud en nieuw denk ik ook op stal.

Ik woon ongeveer 3 km van het dorp af maar waar ik woon word er nu ook al geknalt met melkbussen en merk dat eentje dat wel erg spannend vind.

Ben bang dat als ik ze de mogelijkheid geef tot land ze helemaal gestrest raken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:21

Het licht er een beetje aan wat ze gewend zijn. Als ze nooit 's nachts op stal staan, zal het waarschijnlijk alleen maar stress opleveren als ze op stal moeten.
Zijn ze dat wel gewend, dan zou ik ze op stal zetten.

Anders zou ik ze persoonlijk op de paddock laten. Ik zou bang zijn dat dronken cafébezoekers misschien vuurwerk in de wei richting de paarden gooien. Op de paddock staan ze minder in het zicht.

Ik woon ook in een dorp. Hier is het vrij rustig. De angst dat hier vuurwerk in de wei gegooid wordt heb ik niet. Ze zijn het hier niet gewend om opstal te staan dus hier lopen ze gewoon buiten en kunnen hun stal in. Onze schuin overburen (400 mtr verderop) staken vorig jaar best wat vuurwerk af. De pony's hebben rustig naast elkaar vanaf de wei geïnteresseerd naar het vuurwerk gekeken. Maar goed, de knallen vallen hier mee en het is mooi op afstand. Wel blijven wij thuis en dan heb ik goed zicht op hoe ze reageren.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:25

Mijn paarden blijven elk jaar met oud en nieuw in de bak/paddock. Daar is een stevig hekwerk om heen. Rond de wei alleen draad. Ze zijn het niet gewend om opgesloten te worden, dus dat levert bij mijn ene paard nog meer stress op dan het vuurwerk. Ze staan mooi samen naar het vuurwerk te kijken, een beetje gespannen met af en toe een klein sprintje, maar gelukkig duurt dat heftige vuurwerk altijd maar even. Zelf ben ik altijd bij ze aanwezig en dat vinden ze fijn. Als het heel spannend is komen ze even bij me staan. Dan kan ik ze nog even bemoedigend toespreken als het nodig is. De bodem van de bak is mooi droog. In de wei ben ik bang voor meer rondrennen en daar is het al gauw gladder door nattigheid. Hoe dan ook ik ben altijd blij als oud en nieuw weer voorbij is.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:28

Ik zet ze ook op stal met radio en licht aan en flink wat hooi. Tijd terug was er wat vuurwerk bij ons achter, ik had me een dag vergist met als gevolg dat mijn paard van 1,67 onder het draad van 1,30 door was gegaan en ik dus midden in de nacht nieuwe draden kon gaan hangen. :+ Ik hoef in ieder geval niet meer te twijfelen, want ik weet nu dat buiten laten geen goed idee is.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:40

Polly schreef:

Hier idem. Lopen normaal gesproken buiten in de paddock, maar met vuurwerk gaan ze dwars door de draden. En je wordt niet blij als je nieuwjaarsnacht draden moet vervangen.

Dus lekker op stal met radio en licht aan, en een flinke pluk hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:44

Mijn volwassen dieren zijn normaal niet bang voor vuurwerk, het jonge grut misschien wel. Hier gaan ze in het paddock met hooitnetten en tonnen compac gras. Hoop dat het voldoende afleiding is. Ik zal in ieder geval buiten zijn zodra het geknal begint. Echt zorgen maken doe ik me niet. Er is hier in de buurt een militair oefen terrein, dus de paarden zijn knallen en overvliegende straaljagers gewoon. Maar ik neem toch liever het zekere voor het onzekere.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:49

MarlindeRooz schreef:
Als je thuis blijft zou ik ze gewoon laten staan zoals ze nu staan. Dan kan je altijd nog ingrijpen! :j

Vergis je niet, als er eenmaal paniek is ben je te laat met ingrijpen, dat moet je in dit soort situaties voor blijven.

Net als wanneer er in de box paniek uitbreekt: vooral de deur niet open doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:10

Daar heb je gelijk in. :j Dan zou ik toch kiezen voor een stuk waar ze weinig vaart kunnen maken.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:32

In de paddock, maar dan zou ik wel nu al beginnen met ze daar s nachts in te zetten, zodat dat niet nieuw is straks.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:37

Ik heb 2 paarden die 24/7 buiten staan.
Maar zo af en toe zet ik ze eens een uurtje of een paar uurtjes op stal omdat ik perse wil dat ze dat kennen.

Een van die redenen dat ik wil dat ze dat kennen is dus voor het vuurwerk.
Ze gaan dan dus op stal.
Lampen aan. Radio aan. En flink wat hooi.

PearlAzra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:42

Ik zou ze nu af en toe al op de plek zetten zodat ze het al een beetje kennen.
Zelf zet ik de ponys op de paddock, nu ook de nachten, eigen 24/7 buiten, nooit opgesloten op stal.
Ik ben bang dat ze in de wei gaan rennen en overal doorheen gaan. Voorjaar op paddock ging het goed, ze stonden samen te kijken naar het vuurwerk op rust. Schrokken meer van mij omdat ik af en toe ging kijken, was mn eerst oud en nieuw met ponys.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:50

In jouw geval zou ik zeker de wei niet open laten. Hier gaat het spul op stal met als achterliggende gedachte dat het nog relatief makkelijk is dat al dan niet opzettelijk verdwaald vuurwerk in hun paddock terechtkomt, in de stal is dat onmogelijk. Als ik lees dat bij jou de weide aan de straat ligt en de paddock beschut zou ik de gok er niet op wagen om die wei open te laten. Als iemand denkt lollig te zijn of het gaat mis met het vuurwerk na een paar biertjes teveel en het komt vlakbij je paarden terecht dan is de paniek en mogelijke schade niet te overzien.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:57

Hier gaan ze ook de stal in met de deur dicht en een bak voer. Er wordt niet veel vuurwerk afgestoken, maar ik wil het risico niet nemen. :n

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 20:10

Op stal is geen optie, beiden hebben in ieder geval minstens tien jaar niet in een afgesloten stal gestaan (en misschien wel nooit, maar dat weet ik niet zeker). Dan wordt het toch paddock denk ik, vuurwerk in de wei had ik nog niet eens aan gedacht. De wei ligt niet tegenover het café hoor, zo erg is het niet, maar er zal maar een idioot zijn hè. Als ik ze veel lekker hooi geef dan komt het wel goed denk ik. Ze kennen het wel dat de wei 's nachts soms dicht is, als het te nat is of er is teveel fructaan komen ze ook alleen op de paddock. Dat er vuurwerk in de paddock komt is uitgesloten iig, die is aan alle kanten omsloten en ligt ver van de weg.

Dank voor het meedenken!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:16

Ik deed ze altijd op stal. Vorig jaar in de weide omdat ik een stal te weinig had.. maar ze hebben flink gerend, had het idee dat ze veel opgefokter waren dan voorgaande jaren in de stal. Jij heb geen stal maar zou ze dus op een klein stuk zetten zodat ze niet de mogelijkheid hebben hard te gaan scheuren, als ze eenmaal bezig zijn stop je ze moeilijk weer.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:18

finnens schreef:
Ik deed ze altijd op stal. Vorig jaar in de weide omdat ik een stal te weinig had.. maar ze hebben flink gerend, had het idee dat ze veel opgefokter waren dan voorgaande jaren in de stal. Jij heb geen stal maar zou ze dus op een klein stuk zetten zodat ze niet de mogelijkheid hebben hard te gaan scheuren, als ze eenmaal bezig zijn stop je ze moeilijk weer.

Precies, dat kost je echt tien jaar van je leven! :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 01:20

Scum schreef:
Polly schreef:

Bij ons hetzelfde. Op stal met licht en radio aan.
Als je die mogelijkheid niet hebt zou ik ze in de paddock laten. Bang worden en dan gaan rennen en daar ook de ruimte voor hebben kan zorgen dat ze door/over de draad heen gaan.

Hier ook.
Wij wonen aan rand vh dorp, pony's staan achterin de straat de hoek om.
Met t donker gaan ze met zn 3en op stal, 2 shetten en een welsh in 4x4.

Luiken dicht raampje open, lichten aan, 3 grote hooinetten en muziek.
Volgende ochtend (of middag, ligt eraan hoe laat ik t maak) weer nr buiten nadat ik eerst wei en paddock goed gecheckt heb op evt vuurwerkafval.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 01:25

Overigens liggen mijn paddock en wei dicht aan de straat.
Waar ook vuurwerk wordt afgeschoten en er veel jongeren langs fietsen opweg nr de stad.