Ik vind het idee heel goed zou voor mijn paard te klein zijn. Misschien voor een shetlander wel groot genoeg om met 2x daags te kunnen voldoen.
BBolluijt
Geplaatst: 28-12-16 19:03
Growi heeft deze ruiven verbeterd, met een schuine plaat onderin waardoor het voer netjes tegen het raster aan zakt. Helaas is het voerbakje komen te vervallen en is er een degelijk sluitend deksel voor in de plaats gekomen.
Het model Lento is 120 cm hoog en kan zowel tegen de wand als in de hoek geplaatst worden. Er gaat voldoende hooi in voor ongeveer een hele dag (tegen de wand geplaatst, in de hoek ongeveer 1,5 x zo veel) zie https://www.cavalo.nl/growi-hooiruif-lento.html
Het model Maxi Vertikaal is 200 cm hoog en kan ook tegen de wand en in de hoek worden geplaatst. vullen doe je door het deurtje met veerstang-sluiting. In deze ruif gaat voor meer dan een dag hooi. zie https://www.cavalo.nl/hooiruif-verzinkt ... ikaal.html
We hebben ondertussen meerdere grote Nederlandse professionele stallen die de Maxi ruiven gebruiken en er zeer enthousiast over zijn. Zij vullen de ruiven dagelijks bij en besparen zo een hoop arbeid. De paarden zijn er snel aan gewend. In het begin eten ze een beetje meer, maar zodra ze in de gaten hebben dat er de hele dag wat te knabbelen valt gaan ze rustig over de hele dag eten.
de spijlafstand is 60 mm, dus veilig voor een paarden hoef. Ik adviseer deze ruiven niet voor merrie's met veulens, kleine ponies met smalle hoeven. de maten van de Lento zijn 80 x 120 x 40 cm (bxhxd) de Maxi ruif meet 80 x 200 x 40 cm. het verschil zit dus in de hoogte. de lento ruif wordt door het luikje boven op de ruif gevuld. in de Maxi ruif zit een deurtje om te vullen.
Handig voor in de hoek.en met voerbak bovenop. Maar ik ga mijn vriend lief aankijken of hij hem kan maken.
GamblersCup
Geplaatst: 29-12-16 16:29
Het idee erachter vindt ik goed, maar de uitvoering bevalt me totaal niet. Neemt teveel plek in in een box, ik vind de spijlen niet prettig en vertrouw het systeem niet dat ze bij het laatste hooi kunnen. En ik denk niet dat er genoeg hooi in kan. Dus ik hou het op een slowfeeder net, flexibeler zodat ze altijd bij het laatste hooi kunnen, kun je zo groot kopen en ophangen als je wilt, neem geen plaats in van de box...