Voordelen/nadelen paard op weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveHorseJ

Voordelen/nadelen paard op weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 12:14

Hey,

Ik ben aan het denken om een paard te kopen, maar zou deze het liefst op een weide zetten. Nu zou ik graag de voor- en nadelen weten. Ook financieel.

Het zou geen weide aan huis zijn, wel dicht in de buurt.

Groetjes

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 16:54

Iemand?

Het zou gaan om een wei met een stal, geen piste ofzo
Laatst bijgewerkt door LoveHorseJ op 15-12-16 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Re: Voordelen/nadelen paard op weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 16:57

"op de weide" is nogal een ruim begrip.
Zelf heb ik mijn paarden niet op stal staan maar in de groep buiten of nu aan huis.

Nadeel is de modder en de hoeveelheid werk die je hebt, op pension is het voor jezelf vooral een stuk comfortabeler en heb je vaak wel een bak in tegenstelling tot bij de meeste weides.

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:00

De mijne staat op de weide.

Nadeel:
- geen verlichting of bak.
- vrijwel altijd alleen.
- last van mensen die graag voeren.
- modder.

Voordeel:
- kosten.
- paard kan lekker vrij zijn en energie kwijt.
- minder werk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:01

Het ligt nogal aan de weide vind ik.

Hoe is de ligging?
Hoe groot is het?
Is het een mooie droge wei?
Is er een schuilstal?
Wat wil je doen met je paard?
Als je fanatiek wilt rijden is een bak ook wel fijn.
Hoe is het voeren geregeld?

Ik heb zelf 2 jonge paarden 24/7 op de wei staan.
Dit is een droge wei waar geen plassen water op staan.
En er is een grote schuilstal aanwezig waar ik ze kan voeren zonder dat het nat regent en ze het vies lopen. Daar ligt ook een dikke laag vlas zodat ze ook droog kunnen slapen of schuilen bij guur weer.
Er is stroom, dus ook in het donker kan ik ze daar verzorgen.
En een droge rijbak ligt er langs.

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 17:03

bruintje123 schreef:
Het ligt nogal aan de weide vind ik.

Hoe is de ligging?
Hoe groot is het?
Is het een mooie droge wei?
Is er een schuilstal?
Wat wil je doen met je paard?
Als je fanatiek wilt rijden is een bak ook wel fijn.
Hoe is het voeren geregeld?

Het zou zijn voor een Shetlander, waar ik mee wil gaan menen, grondwerk agility. En voor een gewoon rijpaard. Er zou een schuilstal zijn waar ik droog eten en hooi kan geven.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:06

Het ligt best aan de kwaliteit van een wei(modderig of niet, genoeg gras). En of je een goede schuilstal hebt of niet.
En of je, als je wilt rijden, daar goede mogelijkheden voor hebt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:12

Opslag van voer(hooi, afhankelijk van de hoeveelheid gras heb je vrij veel nodig) en water is ook vaak lastig, en hoe je het daar dan gaat krijgen. Daarnaast moet je de mest ook nog ergens laten en mee (laten) nemen.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:36

+Paard lekker naar buiten
+Volledig zelf kunnen bepalen hoeveel, hoelang en wat je paard eet.
+Rust

-Minimaal twee keer per dag naar je paard
-Uitmesten
-Modder
-Soms is het wel erg alleen

Aandachtspunten:
*Zorg dat je voldoende hooiopslag hebt. Verkijk je ook niet op de hooikosten, een paard eet veeel hooi! Mijn paard op dieet at al voor ruim €80,= in de maand alleen aan hooi
*In de winter is verlicht op je wei wel heel fijn. Anders moet je dus zien dat je tussen 8.30 en 17.00 de verzorging kan doen.
*Ik vond het heel prettig om iemand te hebben bij wie ik hulp kon vragen, daarom was het prettig dat ik bij mijn instructrice op de wei stond.
*Ik zou niet zonder bak willen. Weide wordt snel glad met rijden, ook lijkt het mij niet prettig met betrekking tot kapot lopen.
*Schuilmogelijkheid is voor een paard wel erg fijn, mag je een schuilstal plaatsen? Zeker als de wei onbeschut ligt is schuilmogelijkheid wel fijn.
*Waar kan je je spullen laten?

Toen ik jonger was dacht ik dat het mij niet uit zou maken onder welke omstandigheden ik een paard zou hebben als ik er maar een had. Daar ben ik wel van terug gekomen. Ik werd het snel zat op het moment dat ik alleen mest opruim hulp was en verder weinig kon (paard stond met een blessure), dat hoort er bij en kan gebeuren. Maar het lijkt me wel vervelend als je vast zit aan een weide omdat dat goedkoop is maar je verder niks kan omdat bijv. de weide te glad is. Ook ben ik erachter gekomen dat het niet per se goedkoper is dan op pensionstal voor 1 paard. Je weideonderhoud kost veel tijd en ook geld.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:44

Ik heb die van mij bij iemand anders staan.

Voordelen:
-Ik hoef niet te mesten
-Niet te voeren, er is onbeperkt eten
-Mag komen wanneer ik wil
-Niet verplicht te komen
-Meerdere leeftijdsgenoten, maar ook oudere dieren. Dus goed voor de opvoeding (al heb ik het idee dat hij dat niet eens zo nodig heeft, schat van een paard :P)
-Niet duur vergeleken met veel stallen.
-Dit land is zeker een groot deel altijd droog ( niet modderig of (grote) plassen), dus hij kan altijd droog liggen. Maar dat is niet bij ieder weiland zo, helaas.

Nadelen:
-Geen goede verlichting, dus in het donker niet zo handig. Er zijn enkele paarden die wel eens meppen geven aan elkaar en als jij ze niet zo goed ziet, niet fijn. :=
-Bak is inbegrepen, maar een stukkie lopen. Nou heb ik hem nu gelukkig nog niet nodig. :D
-Is in mijn geval wel wat verder (30-45 minuten fietsen of ik pak de bus + vouwfiets).
-Strand is 40-50 min lopen/stappen. Op zich niet erg, maar ik zelf woon 100 meter van de zee. :+

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 22:28

Nog iemand voor- en nadelen?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 06:54

Hier staan ze (na 9,5 jaar altijd op pensionstallen gestaan te hebben) sinds 4 maanden op de weide en ik zou niet anders meer willen!
Ik was het zat met die pensionstallen, altijd de wereld beloven maar eens ze "binnen zijn" is het plots een ander verhaal of moeten smeken om dit of dat te willen aanpassen of toepassen... Nee bedankt, nu kan ik met een gerust gemoed naar bed of naar werk en weet ik wat mijn paarden wél en niet gehad hebben of waar ze wel of niet op dat moment staan (weide, box enz...).

Ik heb wel het voordeel dat het domein dat ik heb nu 1ha groot is, 2 chaletvormige stallen bevat, waaraan ook nog 1 chaletachtige zadelkamer gekoppeld is en achter de boxen en zadelkamer loopt de hooivoorraadruimte.
Verder heb ik dus 3 grote weides (waarvan ene zo groot dat ik hem nog eens in 2 gedeeld heb) en 1 kleintje.
Ik heb ook de luxe gelukkig van op dit domein wél een piste erbij te hebben dus heb ik eigenlijk alles wat ik "nodig heb" plus nog net dat beetje luxe erbovenop.

Overigens beschik ik over licht in de 2 boxen, in de zadelkamer en voor de boxen en zadelkamer dus ook dat is geen probleem.
De paarden beschikken in elke weide over automatische drinkbakken, alsook in de boxen.

Vroeger op pension stonden ze vaak minstens half uur rijden van me af, nu is dit slechts 12min meer dus ook op dit punt enkel voordeel!

Voordelen:
- doen wat ik zelf wil, wanneer ik wil en hoe ik wil
- veel meer persoonlijk contact met mijn paarden
- zekerheid over hoe en wat en wanneer
- rust rust rust
- gelukkige paarden
- buiten overdag ook in de winter
- propere stallen
- eigen privé - piste die ik niet meer moet delen
- stuk dichter bij huis
- ....

Wat voor mij ook persoonlijk een heel groot voordeel is: de honden kunnen mee zonder dat ik ermee moet inzitten dat anderen ze storend zullen vinden!

Nadeel:
- soms met water sleuren als het vat/de put leeg is na lang droogte of na groot onderhoud van de stallen (lees: stallen uitspuiten met hogedruk) maar men moet er iets voor over hebben om dieren te willen houden vind ik dus eigenlijk ontzie ik dit ook niet
- soms flink sleurwerk met hooiladingen uitladen (maar dat is goed voor de conditie)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:27

Denk om de ondergrond, op een kleigrond is het niet te doen om ze er de hele winter te hebben, staan ze op een gegeven moment tot de koten in de drek. Krijg je mok en ellende van.

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 17:31

troi schreef:
Denk om de ondergrond, op een kleigrond is het niet te doen om ze er de hele winter te hebben, staan ze op een gegeven moment tot de koten in de drek. Krijg je mok en ellende van.

Welke ondergrond is dan wel goed ?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:14

troi schreef:

Helaas is veengrond ook een en al ellende; op sommige plekken zakken ze tot aan hun knieën weg.
Ik ben in de afgelopen 6 natte periodes al 3 laarzen kwijt in de modder }:0
Heb nu op een stuk extra zand laten storten en daar kunnen ze redelijk leven in de winter.

Paarden in eigen beheer is heerlijk.... bij mooi weer.
Maar zodra het vriest is het veel extra werk.
Ook even een dagje weg is dan niet makkelijk.
Op vakantie? Wat is dat?! :+
Je bent meer aan het strontscheppen, voeren (en voer regelen), water geven en weide bijhouden;
dan dat je aan je eigen paarden toekomt.
Helemaal als je nog andere verplichtingen (lees: werk/school/huishouden) hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:19

Zandgrond is het ideaalste.. veen en klei zijn drama. Zodra het beetje gaat regenen is je land aan gort.

Ik mis hier vooral hoe het stuk wei wat je voor ogen hebt is. Hoe groot? Wat voor grond? Is er elektriciteit en water? Enkel schuilstal? Waar ga je je spullen en voer laten? Is het goed te doen een stuk af te zetten dat je na de winter nog wel gras over hebt.

Ik kan wel mijn voor en nadelen opnoemen, maar dat hoeven niet automatisch ook voor en nadelen van jou stuk wei te zijn.

En niet geheel onbelangrijk: wat schat jij in dat het je gaat kosten? Er is altijd wel wat te doen vaak.. en dan moet je erna nog wat met je paarden doen. Ik vond het niks na een aantal jaar.

Ow en ook niet onbelangrijk: waar laat je je mest?

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 20:55

idinn schreef:
Ik mis hier vooral hoe het stuk wei wat je voor ogen hebt is. Hoe groot? Wat voor grond? Is er elektriciteit en water? Enkel schuilstal? Waar ga je je spullen en voer laten? Is het goed te doen een stuk af te zetten dat je na de winter nog wel gras over hebt.

En niet geheel onbelangrijk: wat schat jij in dat het je gaat kosten?

Ow en ook niet onbelangrijk: waar laat je je mest?

Ik zou schatten dat het ongeveer €250 per maand is. Kan dit kloppen? Of is het meer?

Ik heb momenteel nog geen weide op het oog, maar voor mij zou er wel een deftige stal moeten zijn, waar ik ze ook kan opsluiten als er vb. ijs ligt ofzo. Er moet ook zowizo elektriciteit aanwezig zijn en water, en mijn spullen zou ik dan deels thuis laten (wat nu ook al het geval is) en deels in een 'houten kot'

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:57

Het hangt ervanaf welke faciliteiten je hebt of kan maken.

Alledrie mijn paarden staan ook "op de weide"

Mijn 2 trekpaarden staan samen met nog een 3 de trekpaard. Daar hebben we een grote stenen schuilstal (8*4)met betonplateau(10*4) ervoor, rondom rond betonpadje en een deel van de stal is apart zodat we daar voeder, zadels, klein materiaal, werkmateriaal en dekens kunnen leggen, er is licht en stromend water in de stal. Aansluitend hebben we een lange droge paddock (5*40 en 5*20) in een L vorm. de weides liggen errond dus vanuit de paddock kunnen we een of meerdere weides openzetten of afsluiten.
We hebben een grote hooiruif staan en een kniklader dat kan gebruikt worden om die te vullen, mest in rond te brengen, etc. Meestal mesten we gewoon met een kruiwagen uit, maar als er een dag weinig tijd is vegen we het op een hoop, en gooien het de dag erop allemaal in de knikker.

Mijn jongste paard staat met nog twee andere op een andere locatie. hier hebben we een kleinere schuilstal met een plateautje van stoeptegels ervoor, Daarrond een paddock (ingelegd met tapijt tegen de modder) die aan een kant toegang heeft tot de weide, en de andere kant toegang tot de piste (15*30). Uitmesten (vanop tapijt) en hooi (in grote netten) gaat iets minder vlot, maar ook zeker doenbaar, hier is het een uurtje per dag werk om alles gedaan te hebben voor drie paarden.

Op beide plekken zijn reeds behoorlijke investeringen gedaan om het werkbaar te maken. Als je uitgaat van gewoon een weide met ergens een schuilhokje erop, dan zou ik het afraden, binnen no time zit je tot je knieën in de modder.

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 21:02

Duhelo schreef:
Het hangt ervanaf welke faciliteiten je hebt of kan maken.

Alledrie mijn paarden staan ook "op de weide"

Mijn 2 trekpaarden staan samen met nog een 3 de trekpaard. Daar hebben we een grote stenen schuilstal (8*4)met betonplateau(10*4) ervoor, rondom rond betonpadje en een deel van de stal is apart zodat we daar voeder, zadels, klein materiaal, werkmateriaal en dekens kunnen leggen, er is licht en stromend water in de stal. Aansluitend hebben we een lange droge paddock (5*40 en 5*20) in een L vorm. de weides liggen errond dus vanuit de paddock kunnen we een of meerdere weides openzetten of afsluiten.
We hebben een grote hooiruif staan en een kniklader dat kan gebruikt worden om die te vullen, mest in rond te brengen, etc. Meestal mesten we gewoon met een kruiwagen uit, maar als er een dag weinig tijd is vegen we het op een hoop, en gooien het de dag erop allemaal in de knikker.

Mijn jongste paard staat met nog twee andere op een andere locatie. hier hebben we een kleinere schuilstal met een plateautje van stoeptegels ervoor, Daarrond een paddock (ingelegd met tapijt tegen de modder) die aan een kant toegang heeft tot de weide, en de andere kant toegang tot de piste (15*30). Uitmesten (vanop tapijt) en hooi (in grote netten) gaat iets minder vlot, maar ook zeker doenbaar, hier is het een uurtje per dag werk om alles gedaan te hebben voor drie paarden.

Op beide plekken zijn reeds behoorlijke investeringen gedaan om het werkbaar te maken. Als je uitgaat van gewoon een weide met ergens een schuilhokje erop, dan zou ik het afraden, binnen no time zit je tot je knieën in de modder.

Zou ik mogen vragen wat het ongeveer heeft gekost om een idee te hebben?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:17

Veel geld.
om hier een vrachtwagen met beton te laten komen betaal je al gauw 750-1250 euro. Een degelijke schuilstal kost ook al vlug 1000-2500 euro. Elektriciteit kan je eventueel nog met een batterij doen als er geen stroom is, water kan je desnoods in emmertjes meenemen van thuis of een 1000 liter vat zetten. Vergeet ook niet de opslag van hooi en stro, voordroog kan je buiten opslaan, bodembedekking hoeft niet perse als ze buiten droog kunnen liggen.
Een zandpaddock aanleggen, voor 11 kubiek scheldezand (18000 kilo) heb ik 300 euro betaald. Daarmee hadden we over 15*30 m een laagje van 4 cm. Om een iets droger stuk te hebben heb je minstens 20-30 cm nodig. Dus pak nu nog voor een paddockje van 15*15 kost het je zeker 1500 euro in zand.

Omheining, afhankelijk hoe groot je stuk is en de dikte van je draad kan je simpel uitrekenen. Een weidepaal kost 4-6 euro en zet je om de drie meter (dus bv een weide van 10.000 vierkante meter is 100*100 meter. dus heb je per zijde 100 meter (4 zijdes = 400 meter. Gedeeld door paaltjes om de drie meter kom je op 133 paaltjes (*4 euro = 532 euro aan paaltjes). Schrikdraad, drie linten heb je minstens 1200 meter lint nodig.
deze: http://www.schrikdraad-expert.be/horizo ... omax-draad
kost een 62 euro voor 400 meter, dus een 200 euro erbij, plus een apparaat kost je ook tussen de 100-400 euro.

Als je vanaf 0 moet beginnen, mag je volgens mij denken aan een startbedrag van minstens
5000 euro nodig in mijn ogen.

Als je uiteraard een stuk land kan huren dat al degelijk afgezet is, met iets op dat bruikbaar is als stal en opslag, kun je je beperken tot het aanleggen van een winterpaddock (dat je in principe met tapijt kan doen, daar betaal je 3-4 euro per vierkante meter voor. Dus een paddock van 10*10 kost je dan een 400 euro, plus nog een deel voor paaltjes en draad om je omheiningen te zetten.

Ik denk dat je beter eens rondkijkt naar een doe het zelf stal, voor de trekpaarden betaal ik 90 euro per maand huur per paard voor de stal, plateau, paddock en 0.5 hectare weide per paard. Voeders en hooi zelf bij te kopen, maar verkopen ze daar en komen ze aan mijn stal leggen als ik erom vraag. gemiddeld kosten 1 paard me zo een 150 euro per maand, en dan heb ik er nog een buitenpiste bij.
Maar kosten voor materiaal, weideonderhoud, en het werk, zijn niet voor mij maar voor de staleigenaars...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:51

LoveHorseJ schreef:
Ik zou schatten dat het ongeveer €250 per maand is. Kan dit kloppen? Of is het meer?

Ik heb momenteel nog geen weide op het oog, maar voor mij zou er wel een deftige stal moeten zijn, waar ik ze ook kan opsluiten als er vb. ijs ligt ofzo. Er moet ook zowizo elektriciteit aanwezig zijn en water, en mijn spullen zou ik dan deels thuis laten (wat nu ook al het geval is) en deels in een 'houten kot'

Bedenk wel dat als er alleen een wei is; je bijna nooit een stal mag bouwen.
Als je al iets wil waar water/stroom is; dan betaal je heel veel meer aan huur dan alleen een stukje wei.
Dit omdat de waarde ook veel hoger is.

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:53

Mijn verzorgpony's en de pony van mijn vriendin staan 24/7 op de wei en mijn vorige paard op een pension stal met weide gang en heb een aantal plus en minpunten hiervan neergezet!

Plus punten:
Lekker rustig
Paardje kan lekker rennen wanner hij/zij wil.
In sommige gevallen meer sociale contacten.
Goedkoper.

Min punten:
Geen verlichting.
Als je paardje ziek is geen mogelijkheid om binnen te zetten.
In de winter moet je soms hooi bij voeren.
Bijvoeren van bijvoorbeeld brok/slobber gaat vrij lastig.
Als je geen rijbak hebt weinig rij mogelijkheden.
En als je een beetje een eigenwijs paard hebt en een grote wei kan je marathons gaan lopen haha

Zelf zou ik dan persoonlijk toch liever 100 euro meer betalen, dan heb je bij ons in de buurt al een stalling met binnenbak!

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:15

Voordelen, mits je paard niet alleen staat, is dat je voldoet aan de bewegingsbehoefte van paarden, (hele dag hapje/stapje). Altijd wat te eten als er ten minste genoeg gras is, anders bijvoeren met ruwvoer. Paard is wel een sociaal dier/ kudde dier dus niet alleen op een wei zetten. Nadeel is het onderhoud aan de wei, denk aan omheining, mest uit de wei halen, bemesten van de wei etc. Nadeel is dat je met slecht nat weer vaak ook niet kunt rijden, omdat je paard zeiknat is en ik in ieder geval geen zadel op een zeiknat paard leg.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:31

Sinds kort staat mijn paard op een wei.
Ik ben dan pensionklant van de eigenaars van de wei.

Voordelen:
+betaalbaar
+paard altijd buiten met vriendjes
+geen modder want is goed droog land
+veel rust en weinig overleggen met anderen
+weinig klusjes, alleen helpen uitmesten, soms waterbakken vullen
+dichtbij het bos
+zeer goede rijpiste ter beschikking
+op fietsafstand van huis
+pomp, tuinslang voor waterbakken
+geen verplichting om te komen
+mijn verhuurders voeren en doen weide-onderhoud

Nadelen:
-geen wc
-geen schuilmogelijkheid voor paarden
-geen overkapping voor mensen
-geen plek voor zadelkast dus vervangbare spullen in een kist en dure spullen sjouwen
-geen elektriciteit/ verlichting

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:42

Ik sta bij iemand die eigenaar is van de wei. We staan met 4 eigenaren dus delen de zorg.

Voordelen:
+betaalbaar
+paard altijd buiten met vriendjes
+veel rust en weinig overleggen met anderen
+Stalling trailer
+ Bak is ongeveer 90% van het jaar te rijden
+ Elektrische waterbakken
+ Slowfeeders voor hooi dus 2x daags voeren
+ Schuilstal en voeropslag

Nadelen:
-geen wc
-veel klusjes
-geen verlichting dus savonds kun je niks in de winter
- als het regent word je nat, erg nat....
-dagelijks 1-2 kruiwagens mest

Maar ik zie dat je 16 bent. Wil je land gaan huren? Dan kun je mss beter bij wat boeren met land informeren. Want zeker water en Electra op een weideperceel krijgen is niet simpel...en onderhoud kan erg oplopen in de kosten