Kosten hoefsmid, DA, wormenkuur per jaar van mini shet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riverdale
Berichten: 406
Geregistreerd: 07-03-16

Kosten hoefsmid, DA, wormenkuur per jaar van mini shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 18:28

Hi bokkers!

Ik weet dat er al heel veel topics van zijn maar ik kon ze niet vinden of ze waren al gesloten... Ik zou graag willen vragen hoeveel je kwijt bent per jaar aan een mini shetlander?

Dus als hij op een wei staat (gratis) van vrienden en we hoeven niet te rijden, zadel, hoofdstel etc. alleen de kosten van DA, hoefsmid en evt kuren en al die dingen? Hoeveel zijn jullie per jaar ongeveer kwijt aan 1 mini shet (er is gezelschap hoor;) ) als hij niet al te gekke dingen doet met ziektes enz?

Thnx voor reageren alvast☺

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70541
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:13

Ik verplaats dit topic naar [SMP]Shetlanders en mini paarden waar het beter past.

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Kosten hoefsmid, DA, wormenkuur per jaar van mini shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:21

Per mestonderzoek: ongeveer 15 euro
Per wormkuur: ongeveer 17,50 euro
Bekappen is voor ons gratis, maar ik gok dat dat eens in de 6 tot 8 weken 30 tot 50 euro is ongeveer.
Dus ik zo met deze kosten uitkomen op (6 keer wormkuur, 5 keer mestonderzoek was wat ik dit jaar kwijt was aan mijn jaarling à 180 euro) ongeveer 450-630 euro met als variabele de hoefsmid. Maar minimaal 500 euro zou ik er denk ik wel voor uittrekken.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:22

Bij de hoefsmid en de dierenarts maakt het niet uit of je een paard of een minishet hebt. De kosten blijven gelijk.
Ik heb een kwpn merrie van 1,78m en 2 mini shetjes. M'n ene shetje kost me meer dan m'n paard bij de dierenarts omdat ze een heel slecht gebit heeft. En het andere shetje moet vaker dan m'n paard naar de hoefsmid dan m'n paard omdat ze hoefbevangen geweest is.
Al met al is het dus lastig te zeggen...

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:23

En neem aan dat hij ook hooi eet, en dat je hem vitamine korreltjes of zo geeft

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Kosten hoefsmid, DA, wormenkuur per jaar van mini shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:25

Hooi zou ik af spreken met je weidegenoot net als in hoeverre ze in de complete wei staan, want anders heb je algauw een te dikke shet met hoefbevangenheid als gevolg. Daarnaast is een vitaminekorrel wel aan te raden, dit lijkt eerst duur, maar shetjes hoeven er niet veel van. Mijne krijgen metazoa superfit broxx nu en samen eten ze dagelijks 110 gram daarvan.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:27

Alleen staan kan ook niet hè.

Maar onze mini shet kost aan dierenarts en hoefsmid net zoveel als onze andere paarden en pony's.
Voor de hoefsmid is het namelijk echt een vervelende hoogte en gaat daarom echt geen korting geven.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Kosten hoefsmid, DA, wormenkuur per jaar van mini shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:30

Als het puur om de kosten gaat en je wilt er zo min mogelijk aan uitgeven en of betalen, dan zeg ik, niet aan beginnen.

Het zijn hoe dan ook geen goedkope dieren om te houden.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Kosten hoefsmid, DA, wormenkuur per jaar van mini shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:45

En als het gratis plekje niet zo goed bevalt, zul je toch moeten verhuizen en gratis plekken zijn zeldzaam

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:49

sneeuwpop schreef:
En als het gratis plekje niet zo goed bevalt, zul je toch moeten verhuizen en gratis plekken zijn zeldzaam



Juist.....dus staar je niet blind op een "gratis" plek.

ellepel

Berichten: 47340
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:32

En dan blijkt je leuke shetje zomereczeem te hebben en moet er een eczeemdeken komen en smeersels en speciaal voer en dit en dat.
Dan word het toch nog duur allemaal. :+

Maar wormenkuur een tientje.
Smid hier 25 euro ,
en als de veearts alleen nog maar voor de deur staat ben je al 36 euro voorrijkosten kwijt -O-

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Kosten hoefsmid, DA, wormenkuur per jaar van mini shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:36

Je plekje mag dan wel gratis zijn maar als er eens iets gebeurd, wat altijd kan gebeuren, dan sta je daar mooi..gratis ergens gestald staan is zeldzaam, zeker gezien mensen dan voor jouw paard/pony betalen (bv hooi). Je kunt het zo goedkoop en duur maken als je wilt, dat is afhankelijk van wat je allemaal wilt..als je echt goede kwaliteit wilt, dan zul je daar toch wel wat meer voor moeten betalen. Rijden met een kleintje kun je niet, maar wel mennen..dan komen die kosten hier ook nog bij, mocht je dit plots willen doen. Mijn kleintjes kosten evenveel als een groot paard, voer is hier niet bijgerekend gezien ze hierin wel minder kosten.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Kosten hoefsmid, DA, wormenkuur per jaar van mini shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:52

Altijd rekening houden dat je ooit tóch stallingsgeld moet gaan betalen.
Dan voer; hooi, brokjes, vitamine, een keer een liksteen, het kost toch allemaal geld.
Hoefsmid betaal ik 35 euro per 8 weken per pony, echt niets minder dan een groot paard want de meeste hoefsmeden vinden die kleine pony's niet fijn om mee te werken.
Wormenkuur verschilt per kuur, of per mestonderzoek, maar 100 euro per jaar ben je zeker kwijt.
Dierenarts ligt er aan, alleen enten kost hier al 40 euro voorrijkosten en dan nog iets voor de enting, 30 euro dacht ik? Dus als hij alleen een keer komt enten, ben je toch ook al 100 euro kwijt, en dan is het maar HOPEN dat ze nooit hoeven te komen voor ziekte.
Bij koliek in het weekend ben je met gemak een paar honderd euro kwijt.
Of bij operaties kan het zelfs naar duizenden euro's oplopen. Natuurlijk is het per persoon verschillend hoe ver je in kosten wilt gaan voor een paardje. Maar ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om iets niet uit te laten voeren vanwege financien.
Ieder jaar komt ook de tandarts weer terug, ook geen goedkope bezigheid. Je bent al snel 100-200 euro kwijt.

Vergeet ook niet dat je een halstertje nodig hebt, een zweetdeken voor het geval je dier ziek word is ook altijd nodig, en als je wilt scheren heb je meer dekens nodig. een keer een vitamineboost, een extra supplement, een goed gevulde EHBO kist kost ook al snel meer dan je verwacht. Ik vind een mini helemaal niet goedkoper dan een groot paard :n hooguit in krachtvoer.

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:43

Bij mij kosten ze qua enting en ontworming niet zoveel.
enting kost hier 20,00. rij ik er wel zelf heen. zeg dat dat 10,00 aan benzine is. ontworming verdeel ik over mijn mini's ze krijgen heus geen volle spuit. dus ook geen berekening van 17,50 per tube. Sommige met enkel equimectine is net 10,00. Hier ontworm ik zo'n 4x per jaar. soms een keer extra.met de op dat moment nodige ontwormingsstoffen erin. Dus voorjaar is de goedkope variant en in de winter het brede spectrum.
Mestonderzoek is bij mijn da nog niet verplicht, maar dat heb je bij sommige artsen al wel.

Hoefsmid zal gemiddeld genomen ook zo'n 30 euro per keer zijn. En houd er rekening mee dat je ook wel eens kosten kwijt bent voor dierenarts door koliek of erger. Plus de liksteen 1 a 2 keer per jaar afhankelijk welke je neemt en hoeveel ze er gebruik van maken. Aankoop van hooi. etc.
Als je beschikt over eigen land scheelt het natuurlijk wel aanzienlijk in stallingskosten.
En brok/muesli indien nodig. plus extra's

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:19

stal_HD schreef:
ontworming verdeel ik over mijn mini's ze krijgen heus geen volle spuit. dus ook geen berekening van 17,50 per tube. Sommige met enkel equimectine is net 10,00. Hier ontworm ik zo'n 4x per jaar. soms een keer extra.met de op dat moment nodige ontwormingsstoffen erin. Dus voorjaar is de goedkope variant en in de winter het brede spectrum.
Mestonderzoek is bij mijn da nog niet verplicht, maar dat heb je bij sommige artsen al wel.


Maar als je maar 1 pony hebt, moet je nog altijd wisselen in wormenkuur. Je kunt niet het hele jaar ontwormen van 1 spuit. en ze zijn niet allemaal zomaar een jaar houdbaar dat je er 2jaar mee kunt doen ofzo. Dus dat maakt imo niet zo veel verschil lijkt mij...?

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:07

Ja dat klopt. gelukkig heb ik dat probleem niet hihihi

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:08

Ik zou zeggen ga er gewoon vanuit dat hij zeker 75/100 euro per maand kost, dan kan het altijd alleen maar meevallen. Heb je dat niet moet je er niet aan beginnen. Wordt zo ponytje ziek en bel je een dierenarts ben je ook zo honderden euro's kwijt. Dus een back up potje van minimaal 500 euro moet je ook zeker hebben.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Kosten hoefsmid, DA, wormenkuur per jaar van mini shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:38

Machteld, als ik eerlijk ben vind ik dat heel magertjes... wat als het dier ziek word? Met 500 euro kun je hooguit een keer voor koliek laten behandelen... wat als ze tóch stallingsgeld moet betalen?? Bovendien denk ik dat je al 100 euro per maand kwijt bent aan hooi, brokjes, liksteen en misschien red je je wormenkuren er nog van. Maar je enting en hoefsmid ook nog enzo word al wel krap...

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Kosten hoefsmid, DA, wormenkuur per jaar van mini shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:02

ik denk ik zal het voorzichtig brengen hihi. Zolang ze geen stalling betaald red je 100 euro per maand maar stel je moet ooit aan de stal ben je zeker het dubbele kwijt indd.

Ik heb ruim 500 per pony apart staan maar we hebben er ook meer lopen. daarnaast weet ik dat ik het kan opvangen als ze iets ernstigs hebben maar dat moet iedereen voorzich bepalen.

Het is zo jammer dat een shet altijd als een goedkoop prulletje wordt gezien, iets van dat nemen we even want het kost niks maar ze oosten net zoveel bij een da en smid als een gewoon paard...

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:11

Ja precies. enkel de hoeveelheid hooi en krachtvoer is minder, maar de rest is allemaal hetzelfde.