Paard rolt in box, gevaarlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Paard rolt in box, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 14:37

Dag allemaal, mijn paard rolt zich minstens een keer per dag in haar box. Om te zorgen dat ze makkelijk op kan staan heb ik bijv al een flinke laag stro in haar box, met een goede onderlaag. En haar box heeft zijmatten.

Nu maak ik me hier na vandaag toch zorgen over. Ik heb haar nog niet zo lang ben nog wat zoekende in wat nu het beste voor haar is. Vandaag kwam ze dus niet zo makkelijk overeind, was wat gekrabbel en volgens stalgenootjes stond ze even te hinkepinken op een been. Toen ik uurtje later op stal was was er niets meer te zien overigens.

Wie heeft hier ervaring mee en wat kan ik doen om het zo veilig mogelijk te houden? Er is natuurlijk altijd het gevaar van vast komen liggen e.d. ....

Zou een grotere box uitmaken? Of wordt het probleem dan alleen groter?

Ik hoor graag ervaringen / ideeen. Alvast bedankt.

Ze komt in de winter zo'n 6 uur per dag buiten op een grote paddock met andere paarden en ook buiten rolt ze zich altijd graag een keertje, desnoods in de bagger. Ze houdt gewoon erg van rollen :+

petraaken

Re: Paard rolt in box, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:41

Een tijdje een anti-rolsingel aan doen. Heb ik ook eens moeten doen met een jong paard. Die had er een handje van om zich regelmatig vast te rollen in haar box. We zijn meerdere malen s'avonds laat of s'nachts uit ons bed geweest om haar weer om te rollen. Er lagen standaard 2 longes in de stal hiervoor.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:44

kanten hoog en dik opstrooien en zien dat de stal voldoende groot is om de kans op vastrollen te verkleinen.

Voor zo'n anti-rolsingel ben ik huiverig. Heb al een paard met serieuze drukplekken gezien van zo'n singel net als van bith alertsingels.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:49

Van de 10 zijn er hier zeker 3 die regelmatig in hun box rollen, waar wij bij zijn.
Nu zijn de boxen wel vrij groot, maar nooit een probleem gehad. Zorgen dat er tegen de kant flink wat strooisel ligt en geen uitstekende zaken.

Overigens ook wel gezien dat ze tegen de kant aan rolden, door de flinke lag rollen ze wel terug hoor.

Ook wel eens gezien dat het wat ruiger gaat dan anders, maar nog nooit verwondingen gezien.

Daarentegen ook pony's zien vastliggen in een enorme box.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:53

Kijken wanneer er vooral gerold wordt. Ons oude paard rolde altijd nadat hij de box uit was geweest, ook al was dat om te poetsen/stappen oid. In het begin werkte het om hem in een paddock te laten rollen, later vond hij het ook na de paddock nodig. We bleven er dus bij tot hij gerold had, maar ondanks veel stro tegen de zijkanten en de andere tips die hier langs komen heeft hij toch een aantal keer flink vastgelegen en zich toen blijvend ernstig geblesseerd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:51

Ja dit kan gevaarlijk zijn. Hier een paard gehad met een peesblessure door het vastliggen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:55

Geen box is het leukste voor je paard. Andere optie is een grote box. Dat vastliggen kan dodelijk zijn. Anti rol middelen...hmmm....ik vind het toch een natuurlijke en gezonde behoefte van je paard om te rollen. Geef de mogelijkheid!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:03

Ik zou het ook wel wat spannend vinden, maar ben bang dat je er weinig aan kan doen.

Wat betreft vast liggen.
Ik had er van het weekeind eentje die op een groot parkeerterrein vast kwam te liggen tegen mijn eigen trailer aan. Zo weer los, stond er naast en had hem vast, maar ruimte maakt dus weinig uit :+ .
Ook in de paddock hier liggen ze wel eens tegen het hek aan dat ik denk 'oeps' (nooit echt vast tot nu toe), of tegen een van de kuubskisten (wel klem, maar toen ging de kist een halve meter opzij door een goede klap). Paddock is 12x45, dus ruimte zat zou je denken.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:09

Zorgen dat de kanten hoger liggen dan het midden, verminderd de kans op vastrollen heel erg :)

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:18

Simpel, je paard niet opsluiten in een box. Beter is een uitloopstal of groepsstalling. Het is onnatuurlijk om een paard in een box op te sluiten. Dat is de landbouw allang verboden, verbaast mij altijd dat een paard nog wel apart in een box mag worden gezet waar die niet kan rollen en dus geen natuurlijk gedrag kan uitoefenen.

Een anti-rolsingel gebruiken is alleen symptoombestrijding.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:57

Stro tegen de kanten opgooien helpt hier goed tegen vastrollen.
Sowieso een dik stro bed tegen bezeren als ze graag rollen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 19:13

Bedankt voor de tips. Nu ik het naga, **dagje wat denken** is het met rollen idd risicovoller als de box nog niet is gedaan / er wat minder stro in ligt. Dus dat strobed ga ik aan werken. Gelukkig sta ik bij een boer die het niet uitmaakt hoeveel stro ik erin doe dus dat is mooi. En ik doe eigenlijk automatisch zelf meer stro op de zijkanten, toevallig had ik dit weekend de stallen niet zelf gedaan. Dus daar kan het ook nog weer mee te maken hebben dat ze vanochtend zo l*&llig terecht kwam.

Ik vroeg me dus ook nog af of boxgrootte nog uitmaakt, want kan daar wel wat mee varieeren er zijn wel andere plekken op stal waar ze kan staan met een grotere box maar als ik het hier beluister maakt dat niet eens zoveel uit vwb het risico op vastliggen.

Anti rol singel vind ik ook niets.... vind het ook niet erg dat ze ligt in haar stal, alleen als ze dus opstaat vind ze het prettig even heen en weer te rollen...

Citaat:
Simpel, je paard niet opsluiten in een box. Beter is een uitloopstal of groepsstalling. Het is onnatuurlijk om een paard in een box op te sluiten

Ik ben absoluut niet voor een uitloopstal of groepsstalling en hoef hierover ook geen discussie in dit topic. Heb daar meer ongelukken zien gebeuren dan in / met een box in mijn 'paardenleven'. Ze staat overdag in een groepspaddock vind dat meer dan genoeg (en in de zomer 24/7 op de wei, alleen bij extreem baggerweer staat ze dan binnen). Alles is onnatuurlijk wat we met paarden doen :+ dan moet je geen paarden houden.