rat(ten) in de schuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Billy20

rat(ten) in de schuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 21:41

Ik zag vandaag dat er rattenkeutels op een hooipak lagen. Blijkbaar woont er een rat in de schuur. Hoe kan ik die het beste bestrijden en kan ik het hooi nog aan m'n paard voeren? Er ligt behalve hooi en stro geen voer in de schuur. Heb al zitten kijken naar gif maar ik wil liever geen roofvogels vergiftigen. Bij die apparaten met hoge geluiden lees ik verschillende ervaringen. Wie heeft ervaring?

Carol_Beer

Re: rat(ten) in de schuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:49

Misschien een soort lokval en als ze daarin lopen, dat ze dan geëlektrocuteerd worden?
Ik weet alleen niet of het bestaat.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 21:52

Hier barst het van de ratten. Vallen en gif werkt voor een rat of 2 en dan leert de rest er niet in te trappen. Ik lees mee maar vrees dat er geen houden aan is hier gezien de hele straat kleinvee heeft..

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:05

Inderdaad.In het buitengebied kunnen ze ook bij de buren vandaan komen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:14

Als je wat begint te zien, dan heb je er heel veel in de buurt.

Beste is rattengif, maar is moeilijk aan te komen.wsl moet je er iemand voor bellen, want particulieren mogen het niet kopen. Het gif moet langzaam doden, want ze laten eerst de jongen het eten. Als dat goed gaat, dan eten de oudere dieren het pas.
Net als met vallen... heb ook wat kleintjes gevangen, maar die grote trappen er niet in en ze fokken als konijnen.
Ik ben eigenlijk tegen het gebruik van gif, maar als je een plaag hebt en al vanalles hebt geprobeerd....Tja.

Wij hadden echt een plaag in onze "straat" . Allemaal kleinvee en slootjes

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:21

Wss wil je paard het hooi niet meer eten. Ik had ook ratten, echt goor die beesten want ze pissen en schijten overal waar ze lopen. Ik heb alles uitgeruimd en schoongemaakt. Alle gaten gedicht en alles opgeruimd. Bij mij kwamen ze op de wortels af die er lagen. Pony wilde de wortels ook niet meer eten, smaakte vies.

Afkloppen op hout, maar sinds de schoonmaak geen nieuwe keutels gevonden. Maar hoorde al van de rattenvanger ( collega van mn vriend die voorheen rattenvanger was bij de gemeente) dat er nu heel veel ratten zijn. De boerderijkat kwam laatst ook al met een rat aan, had ze gavangen. Beest was bijna net zo groot als het poesje zelf, is niet zo groot poesje hoor.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:22

Hier is gewoon gif te krijgen. Van die blauwe brokken in een doosje, daar eten ze van en als ze weg willen lopen kukelen ze om. Ik hoorde eerst 1 rat (er waren er vast meer, maar hoorde maar af en toe getrippel) op de hooizolder, maar dat waren er al gauw tientallen. Stonden we te praten in de schuur, liepen ze zelfs over je voeten heen, voor de duvel niet bang. Eerst een val neergezet, maar na 2 gevangen te hebben (en wat doe je er dan mee? Eigenaar waarvan ik de stallen huurde heeft ze alsnog met een riek gedood) kwam er geen rat meer in de buurt van de val. Geen houden meer aan, en hoewel ik ertegen was, overal doosjes gif neergezet. Kon binnen een week tientallen ratten opruimen, allemaal dood in de buurt van de doosjes. Was ook gelijk van de plaag af.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:23

Hier laatst ook een rat in de stal, heb alle deuren gesloten, hond mee de stal in.
En beest weten weg te jagen, en de hond heeft het verder afgehandeld hihi :)

Maar in de schuur hebben we er ook wel een last van, maar daar hebben we her en der wat gif staan.
Er kunnen geen andere dieren bij komen, maar de ratten dus wel.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:24

Hier 2 soorten die we om en om moesten gebruiken. Rood en blauw.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:33

Gif als je geschikt spul kan vinden, verder goed schoon houden, mogelijke schuilplekken vaak verstoren (hopen oud hout, kuil, plastic, snoeiafval etc. wekelijks omkeren/weggooien en de ingangen dagelijks dichtgooien (no mix beton bv als je er niet goed bij kan of op moet gaan letten met verzakken schuurtjes, etc.) goede kat kan helpen. Rattenhond (terriers) ook, maar dan moet je die ratten eerst uit hun holen krijgen. Menselijke activiteiten en dieren als kippen trekken ratten aan helaas, afhankelijk van hoeveel keus ze hebben qua huis is het makkelijker of ronduit lastig om de aantallen binnen de perken te houden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:38

Hier staken beide katten hun middelvinger zo ongeveer op, te veel ratten :') :')

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:39

Pas wel op met ratten in je schuur! Mocht je hem gaan schoonmaken, altijd een mondkapje op!

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 08:06

Dan toch maar gif neerzetten? Niemand ervaring met vallen waar ze worden geëlektrocuteerd of zo'n apparaat wat een hoge toon geeft? En kan ik het hooi gewoon voeren?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 08:09

Vallen zetten werkt gewoon niet goed genoeg. Ze zijn erg voorzichtig en leren snel.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 08:35

kijk eens op, www.allestegenongedierte.nl
hier vind je alles voor bestrijding van ratten.
beste werkt nog altijd vergif, wel altijd iets hebben staan.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 08:37

Vergif in belgie halen. Of een kat,mijn kat heeft al eens een rat gevangen toen hier de riolering open lag

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 08:44

mijn katten kijken alleen naar ongedierte die laten ze lopen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:43

Billy20 schreef:
Dan toch maar gif neerzetten? Niemand ervaring met vallen waar ze worden geëlektrocuteerd of zo'n apparaat wat een hoge toon geeft? En kan ik het hooi gewoon voeren?

Die hoge toon kan ook naar zijn voor huisdieren dus daar durf ik niet aan.

Hooi voerde wij wel gewoon, we hadden immers geen andere plek die wel vrij was van ratten om het te laten. Zitten wel risicos aan zoals de ziekte van weil en heb wel eens een dode rat in de voerbak gehad.

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:11

Als je ontlasting zichtbaar ziet liggen dan is die rat niet alleen.

Een kat wil ook vaak wel helpen maar ratten zijn gemeen om te vangen.
Mijn stalkat had een enorme rat gevangen en was echt een paar dagen van slag af. Hij heeft echt een paar dagen bij moeten komen en toen knapte die weer op. Gelukkig voor ons was dat de enigste rat.

Gif is de enigste optie waarmee je succes kan boeken maar let op, erg lastig te krijgen.
Sinds juni dit jaar moet je in het bezit zijn van een kbh pas (soort licentie ) en je moet een bedrijf zijn.
De particulier krijgt het absoluut niet mee.

Muizengif is hetzelfde alleen de verpakkingen zijn een stuk kleiner.

Waar rattengif 800gram of 2kg verpakkingen heeft.
Zit je met muizengif op max 200 gram per verpakking. Dit heeft te maken met de hoeveelheid in een doos die een particulier mag kopen.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:14

Ik heb een kat aangeschaft. Helaas voor mij is die goede vriendjes geworden met dat ongedierte :')

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:18

Of even de grens over hoppen hier is rattengif in grote getale gewoon te koop in de winkel.

Ik heb een gif staan die alleen giftig is bij direkte inname en dus niet schadelijk is voor je hond of kat wanneer die de rat vangt voor doodgaan

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:21

Ongediertebestrijder laten komen die een plan van aanpak maakt?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:31

Chasey schreef:
Ongediertebestrijder laten komen die een plan van aanpak maakt?

en wat denk je van een goed jagende kat? bij ons hielp dat zo goed dat we er nu 3 hebben...
Natuurlijk hebben we nog ratten maar die worden toch gevangen en met een bestrijdingsplan werkt dat goed.
de ratten die gif op hebben worden sloom beter te vangen door de katten , maar ze eten ze niet op ze worden enkel gedood.ik denk dat ze niet lekker zijn want er worden wel hazen en duiven gevangen en gegeten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:34

Hier lopen ook ratten bij de kippen.
Afgelopen zomer was het weer even heel erg, toen zag je ze gewoon in groepen in de ren zitten.

Heb toen de "levende val" weer neergezet, hier heb ik er best veel mee gevangen. Soms zaten er 3 tegelijk in (groot en klein). Had er nieteens voer in loggen, alleen de val neergezet bij een hol.
Af en toe verzette ik hem dan naar een andere gang of looppad.

Heb ook gif neergezet, maar met de kippen is dat niet heel handig.

Lopen veel katten in de buurt maar die helpen niet helaas.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 10:43

Vorig jaar hadden we helaas ook ineens weer ratten. Dat was toch jaren geleden)

De bruine rat is geen probleem, die heb je zo weg, die is dom.
De zwarte rat is een ander verhaal. Het gif in de Nederlandse winkels werkt niet. (typisch Nederland)
Dus de grens over gegaan.
De zwarte rat voert het aan de jongen. Deze mogen er niet meteen dood aan gaan. Want dan eten ze het zelf niet.

Daarnaast werken klemmen goed.
Let goed op waar ze lopen. In die looppad plaatst ze je.
Leg je klem vast met ijzerdraad, anders ben je hem kwijt en doe er pindakaas op.

Elke dag klemmen en vergif controleren.
Gif mag nooit op gaan want dan doet het de werking teniet.

Zo hebben we vorig jaar toch de plaag betreden.
Want zie je er 1, zitten er altijd meer.