buitenbak aanleggen, tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meekiee

buitenbak aanleggen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 00:53

Hallo allemaal!
Ik hoop dat ik het bij het juiste subforum heb geplaatst en anders alvast excuses, maar zoals jullie kunnen zien ben ik op zoek naar informatie over het aanleggen van een buitenbak.
We hebben een (kleine) wei die nu niet gebruikt wordt en na afmeten blijkt dat deze 30x45 is ongeveer.
Nu hebben we plannen om hier een buitenbak te maken met standaardafmeting van 20x40.
De bedoeling is dat dit wel een bak is die de meeste dagen in het jaar gewoon berijdbaar moet zijn (geen waterplassen en dergelijke), deze zal “gewoon” tot redelijk intensief gebruikt worden, dus de bak moet wel van enige kwaliteit zijn.
vergunning gaat geen probleem zijn, mensen bij ons in de buurt hebben op hun grond hetzelfde bestemmingsplan en hebben vorig jaar een 20x40 bak aan laten leggen met een achterberg bodem, voorwaarde was wel dat deze niet direct aan de straat mocht liggen.

Nu zitten we echter met een klein probleem…
Om zeker te weten of we nu echt “pech” zouden hebben, hebben we een grondboring gedaan en blijkt dat we op puur kleigrond zitten. Dit houdt in dat omwentelen niet gaat en we ook met een slechte waterafvoer zitten.

Nu is mijn vraag: wat zijn opties?
Een eb- en vloed bodem is natuurlijk heel ideaal, zeker met die kleigrond.. maar ik zou graag willen weten of er bokkers zijn die er (een beetje) verstand van hebben en misschien ook alternatieven weten?

Als er een eb- en vloed bodem zou komen (dit heeft tot nu toe toch wel de voorkeur), zijn er bedrijven die jullie hiervoor aanraden en waarom exact dat bedrijf?
Verder: ik weet dat de prijzen heel erg variëren per bedrijf en op welke ondergrond zo’n bak aangelegd word, maar is het misschien mogelijk om met bovenstaande gegevens een prijsindicatie te geven?

Alvast heeel erg bedankt! :D

alice0cullen

Re: buitenbak aanleggen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 01:36

Bij ons op stal ook een klei bodem, drainage is Echt een must, wij hebben er nu een ep en vloed bodem inliggen en het is het eerste jaar dat we door kunnen trainen.

Wij hebben er nu een speciaal soort zand in liggen in combinatie met tapijt snippers, dit werkt prima, je moet zorgen dat de bodem niet te vet wordt. Gewoon zand gaat het niet doen. Ze hebben gekeken naar verschillende soorten ondergrond, voor volgend jaar wordt er gekeken naar kokos als bodem.

tamary

Re: buitenbak aanleggen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 03:27

Bak bovenop je bestaande grondlaag leggen, wegendoek gebruiken, afvoergreppel er omheen graven voor de drainage afvoer, mits je dat water ergens naar toe kan afpompen/laten weglopen natuurlijk. Wel een stevige kering er omheen leggen, anders glijd je zand je heuveltje af.