verzorging manen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kieta

verzorging manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 20:45

hoi hoi
ik vraag me af hoe jullie de manen van jullie paarden verzorgen?
en tips hebben om ze sneller te laten groeien!
zelf heb ik een haflinger en blijven de manen niet lang wit zijn daar ook nog tips voor
ik ben ook wel benieuwd welke producten jullie gebruiken foto's van de manen zijn altijd leuk!!

Pebblea

Re: verzorging manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:49

Zijn er trucjes om manen sneller te laten groeien? :wow:
Denk het niet btw, heb ook nog nooit gehoord dat wij onze haartjes langer konden laten groeien haha.

Zelf laat ik die manen vooral maar een beetje met rust, 1x per week doorkammen ongeveer en eens in de zoveel tijd knip ik ze weer eens een keertje bij. Dat gebeurt ongeveer 1x in de 3 maand, dan gaan de dooie puntjes er weer af :D

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:54

Ik gebruik cowboy magic Detangler & Shine als ontklitter. Het stoot ook vuil af. En weinig nodig voor een flinke bos shet manen gebruik ik een druppel ten grote van een 5 centje.
Op deze foto was mijn pony 2 jaar en al deze lengte manen.

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:56

Ik borstel de manen om de week, en wanneer de manen verharen elke week. Manen langer laten worden doe ik door te zorgen voor goed voer en een goede weerstand. En mijn merrie heeft een manenboog, die knip ik om de paar weken. Haar manen zijn altijd mooi wit ( 't is een zweetvos). Twee keer per jaar was ik ze (met de rest van de pony mee) met die antijeukshampoo van Feral Horse.

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:57

Je hebt MTG wat gebruikt word om de manen sneller te laten groeien :j

MaupieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:04

Ik liet de manen altijd ingevlecht, af en toe vlechten eruit en met anti-klit spray (ik gebruik die van de action) voorzichtig doorkammen en weer netjes invlechten, dan slijten ze minder snel. Om ze weer wit te maken had ik een spray van cowboy magic, ik weet niet meer welke precies maar het werkte perfect

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:08

Zorg voor een gezond paard.

Anti klit tip is Equishine en Cowboy Magic, verder regelmatig wassen (gebruik dan ook een goede conditioner!)

Sneller groeien door een middeltje bestaat niet.

Verder hangt het af per paard, bij het ene paard moet je elke dag doorborstelen, bij het andere paard maar eens in de 2 maanden.. bij het ene paard (in)vlechten en bij het andere paard los houden. Dat moet je even uitvinden.

xtamarak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:11

Ik heb een shetlander merrie met lange manen die eigenlijk altijd in vlechten zitten, soms losse vlechten en soms in een (losse) hengstenvlecht. Ik vind dat de manen hierdoor veel minder beschadigen dan als ze los hangen. Ik laat ze meestal 2 weken zitten en dan borstel ik ze helemaal uit, doe er een klein beetje cowboy magic in en vlecht ze opnieuw weer in.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook een haflinger met half lange manen, die hangen eigenlijk altijd los maar die zitten sinda vorige week ook in gevlochten omdat hij een deken met hals omheeft. Bij hem gebruik ik ook cowboy magic

Afbeelding
Afbeelding

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:15

Bij mijn Fries doe ik er bv. niks aan, maar eens in de 2 maand anti klit erin en dan uitpluizen en doorkammen.

Shetmerrie borstel ik juist elke dag (heel voorzichtig :D) door, heeft ze wel altijd los hangen want ze schuurt elk mogelijke vlecht eraf :roll:

Deze is alweer van even geleden, de manen komen nu tot de knie (en zijn 78cm lang, pas gemeten haha)
Afbeelding

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:23

Mijn Fries staat standaard in een hengstenvlecht. Eens in de 2-3 weken haal ik hem los, antiklit erin en voorzichtig door kammen. Daarna weer opnieuw invlechten.
Van april t/m oktober staat hij 24/7 buiten en dan draagt hij losse vlechten (ivm vliegen). Dan worden ze nog wel eens opgegeten door zijn vriendjes :( Maar 's winters groeien ze lekker door.

Ik heb het idee dat een hengstenvlecht het beste werkt omdat het dat niet slijt, maar je paard moet het natuurlijk wel prettig vinden en niet gaan schuren, want dan kan je weer helemaal opnieuw beginnen :Y)

kieta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 21:24

bedankt voor alle reacties hier een fotootje van mijne hoelang het nu isAfbeelding

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:31

Afbeelding
Afbeelding

Ik gebruik altijd equishine en verder altijd een hengstenvlecht. :) Eens in de 2-3 dagen vlecht ik opnieuw. Fotos zijn wat ouder manen nu nog iets langer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:39

Ik heb een Tinkermerrie met flink wat behang. Nog niet heel dik maar dat lijkt wel steeds dikker te worden.

Ik leg er altijd 2 hengstenvlechten naast elkaar in. En laat dat zeker 1 tot 2 weken zo zitten tot de vlecht echt te los zit zeg maar.

Ik kam het dan goed door en gebruik Equishine als antiklit. Dan laat ik het vaak een middagje even los hangen zodat het kan luchten en vlecht het dan weer in. Probeer zoveel mogelijk andere strengen te gebruiken met vlechten, niet dat je telkens dezelfde pluk pakt zegmaar. Dus zorg er met het doorkammer voor dat het weer 1 geheel is.

Trucjes om het sneller te laten groeien bestaan niet. ;)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:57

Ik borstel die van mijn jaarling eens per maand door. Die heeft nu denk ik ongeveer 40-50 cm witte manen Afbeelding

koosje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:53

niks er in laten behalve als je paard echt hele lange manen heeft.

Oblicaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:44

Ik heb nou beetje van alles geprobeerd bij mijn arabofries...

Er is niks wat de manen langer maakt groeien. Maar Cowboy magic is het beste smeerseltje wat ik gewoon altijd gebruik bij! Elke keer als ik wat met de manen doe smeer ik het er eerst even in :)

En niet borstelen met een harde borstel! Je handen gebruiken of een zachte borstel!

Als de manen niet zo lang zijn dat ze tot onder de hals hangen - laat ze dan gewoon hangen.
Bij onze PRE deed ik de manen invlechten omdat ze niet langer werden maar de haren braken af door de vlechten en werden dun, dus de PRE kan ik niet invlechten.

Daarentegen de arabofries - haar manen worden nou zo lang dat ik ze moet invlechten om te beschermen tegen slijtage. En dat werk wel goed. De manen zijn ook hele andere kwaliteit dan die van mijn PRE. Ik probeerde eerst of het minder slijtage gaf om meerdere hengstenvlechten te maken maar waar de vlecht "stopten" en naar beneden ging kwam nog best veel spanning dus braken die haren daar af. Dus nu heb ik toch maar meerdere gewone vlechten erin en dat werkt eigenlijk beter dan verwacht. Ookal zou ik eigenlijk een "manenzakje" moeten hebben voor ieder vlechtje. Had er een paar zelf gemaakt en geprobeerd maar dat trok ook te veel aan de manen op sommige plekjes. Dus nu gewoon alleen maar vlechtjes.

Oblicaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:51

Daenerys schreef:
Mijn Fries staat standaard in een hengstenvlecht.

_Dominique schreef:
Ik leg er altijd 2 hengstenvlechten naast elkaar in. En laat dat zeker 1 tot 2 weken zo zitten tot de vlecht echt te los zit zeg maar.

Papilio schreef:
Ik gebruik altijd equishine en verder altijd een hengstenvlecht. :) Eens in de 2-3 dagen vlecht ik opnieuw.

Hebben jullie foto's van de hengstenvlechten? :) Ben wel benieuwd! Ik heb ervaren dat het aan het einde van de hengstenvlecht waar het naar beneden gaat zeg maar, dat het daar afbreekt |( |o
En hoe "meten" jullie de spanning in de vlecht? Ik probeer hem altijd een beetje naar de andere kant te duwen, gaat dat helemaal niet zit het te strak in mijn mening...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:07

Manen laten groeien gaat niet. De ene heeft nu eenmaal lange manen en de andere niet.
Verder is het ook voor ieder type manen verschillend wat werkt. Zelf heb ik Cowboy Magic gebruikt voor verschillende paarden bij 2 werkt het prettig bij de andere werkt het niet echt. Wat ik persoonlijk erg fijn vond werkten is Biosilk dat werkt ook lang door dat hoefde ik maar 1x in de week te gebruiken. Maar dat is toch vrij prijzig. Maar je doet er ook weer lang mee. Nu gebruik ik zelf hairserum van de action werkt ook wel iets minder lang. Dag of 2/3.
Vlechten werkt bij die van mij niet zo. Bij hele lange manen helpt het natuurlijk wel tegen het afbreken maar bij hele fijne manen kan het zo zijn dat de stiekjes teveel beschadigen aan de punten waardoor je meer afbreekt. Maar ook daar is een oplossing voor en niet de standaard stiekjes te gebruiken.

Isabelle_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 17:47

Ook ik heb het altijd in 1 lange hengstenvlecht zitten (kan ook niet anders door de lengte van minimaal 160 cm), maar net zoals Oblicaja heb ook ik de ervaring dat zodra de vlecht niet meer horizontaal gaat maar aan het eind naar beneden dat daar de manen afbreken door het gewicht. en ik ben bang dat dit steeds verder naar voren gaat |(
Hoe lossen jullie dit op?

*meerdere (bv 2) hengstenvlechten op elkaar dan hou je dunnere plukken om mee te vlechten over waardoor daar wel weer meer druk op komt te staan dus snellere kans op afbreken (lijkt mij?)
*losse vlechten naar beneden dat gaat niet want dan staat hij erop (minimaal 160 cm lang)
*losse vlechten naar beneden in "manenzakjes/sokken" is de oplossing volgens mij ook niet omdat er extra druk komt op de manen waar je de zakjes aan vast maakt
*einde van de horizontale vlecht vastmaken aan de deken met een elastiek. Was bang dat hij ergens achter zou blijven hangen en dan alles kapot zou trekken dus durfde ik ook niet goed en nu heeft hij geen deken meer op.

Of te wel: Wat is wel de oplossing?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 17:49

Die van jou zien er nog uit alsof ze best nog wat dikker/langer kunnen worden hoor ts :j

Hier gaat er eens in de maand wat Cowboy magic in en borstel ik ze uit.
Vlechten heb ik in alle vormen al wel eens geprobeerd maar dan hangen de plukken met haarzakje eruit dus dan maar los.

Oblicaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 18:34

Isabelle_H schreef:
Ook ik heb het altijd in 1 lange hengstenvlecht zitten (kan ook niet anders door de lengte van minimaal 160 cm), maar net zoals Oblicaja heb ook ik de ervaring dat zodra de vlecht niet meer horizontaal gaat maar aan het eind naar beneden dat daar de manen afbreken door het gewicht. en ik ben bang dat dit steeds verder naar voren gaat |(

Wow!! Ondanks de hengstenvlechten is het je toch gelukt om het zo lang te krijgen!! _/-\o_

Nu jij het over twee hengstenvlechten had kwam ik op het idee... misschien zou je wel twee hengstenvlechten bovenop elkaar kunnen vlechten? En dan de uiteindes samen vlechten tot een vlecht? Is dat ooit al eens uitgevoerd hahah?

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:03

Ooit van iemand gehoord dat manen sneller zouden groeien door er vlechten in te doen, zou niet echt weten waarom dit ervoor zou zorgen dat de manen sneller groeien maar goed :D zelf laat ik mijn manen voor wat het is en borstel ze vrij weinig omdat je dan de manen eruit trekt en ze nog minder manen overhouden, en ik spray er zo nu en dan wel is de normale equishine in.

Oblicaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:08

Amberkelsey schreef:
Ooit van iemand gehoord dat manen sneller zouden groeien door er vlechten in te doen,

Het is eerder dat het dan minder slijt/afbreekt en daardoor sneller langer wordt in vergelijking met los :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:17

Ik doe er een beetje Cowboy Magic in en borstel ze af en toe. Maar ik ben ook eigenlijk helemaal niet zo van de lange manen, ook al heb ik Lusitano's en mini ponies. Dus wat afbreekt is wat mij betreft prima. :)

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:28

Oblicaja schreef:
Daenerys schreef:
Mijn Fries staat standaard in een hengstenvlecht.

_Dominique schreef:

Papilio schreef:
Ik gebruik altijd equishine en verder altijd een hengstenvlecht. :) Eens in de 2-3 dagen vlecht ik opnieuw.

Hebben jullie foto's van de hengstenvlechten? :) Ben wel benieuwd! Ik heb ervaren dat het aan het einde van de hengstenvlecht waar het naar beneden gaat zeg maar, dat het daar afbreekt |( |o
En hoe "meten" jullie de spanning in de vlecht? Ik probeer hem altijd een beetje naar de andere kant te duwen, gaat dat helemaal niet zit het te strak in mijn mening...

ik vlecht het echt losjes zodat het iets kan uitzakken, op wedstrijd maak ik wel een dubbele hengstenvlecht :) die strakker op de manenkam zit :)

dit is nu een maandje of twee terug denk ik:

Afbeelding

Afbeelding

de " gewone vlecht:

Afbeelding

de wedstrijdlook

Afbeelding